Waarom we chlorella moeten leren kennen!

Het heeft bij mij even geduurd, eer ik mij overgaf aan chlorella. Ik moet eerlijk bekennen, dat ik niet al te dol ben op zeewieren / algen, dit tot mijn grote spijt, omdat juist zeewieren en algen behoren tot de meest voedzame voedingsmiddelen ter wereld. Chlorella priemt zelfs nog ver boven de gemiddelde “ superfood” uit. Het is echt een gigantisch waardevol goedje voor de mens.

Ondanks de vele goede en positieve geluiden over chlorella, lijkt de gemiddelde consument zijn/ haar neus ervoor op te steken. En laten we heel eerlijk blijven: .. het is niet bepaald wat je zegt lekker. Er zijn wel mensen die het juist heerlijk vinden, maar ik moet die mensen nog wel tegenkomen. 😁
Zo’n honderd jaar geleden kwamen een aantal wetenschappers achter de gigantisch rijke bron aan voedingsstoffen in chlorella. Het bevat alle vitamines behalve D, heeft gigantisch veel mineralen in huis, en bevat, hoe bijzonder, aminozuren, enzymen, en omega-vetzuren. Omdat het algje zichzelf iedere 10 uur in groei verdubbelt, dachten de wetenschappers dat chlorella honger de wereld uit kon helpen. Er was echter een groot probleem: ons spijsverteringsstelsel leek de chlorella niet te verteren. In Japan werd in 1975 uiteindelijk zodanig geproduceerd, dat het geschikt is voor consumptie.

WAT IS CHLORELLA?

Chlorella is een micro zoet-wateralgje, eencellig en groen van kleur. Oorspronkelijk werden ze ontdekt in de meren en rivieren in Oost-Azië. Ze behoren met hun eencelligheid tot éen van de oudste vormen van plantaardig leven op de aarde . De zeer kleine plantjes bevatten geen blad, geen wortels of stengels. Algen zijn zeer goed in staat om zich aan te passen aan alle mogelijke omstandigheden. Ze zijn ontzettend sterk.
Chlorella bevat heel veel gunstige voedingsstoffen, met in het bijzonder een vrij extreem hoog gehalte aan chlorofyl. Chlorofyl is de groene kleurstof die bijvoorbeeld groene bladgroenten groen kleuren.  Chlorofyl kan zorgen voor het gezond houden van ons bloed, onze spijsvertering en organen, en het kan de lever en neren ondersteunen.  In 100 gram chlorella vinden we maar liefst 2.800-3.710 gram. Maar dat is niet alles, wat chlorella zo uniek maakt. Chlorella bevat veel stoffen die zeer helend kunnen werken. Inmiddels zijn er over de gehele wereld speciale kweekvijvers om chlorella te kweken.

MEER DAN GOED, MEER DAN GEZOND

Het is inmiddels algemeen bekend dat chlorella bijzonder goed in staat is om onze tekortkomingen aan essentiële en belangrijke voedinbgstoffen door ons huidig welvaart voedsel aan te vullen. Ook al wordt het een beetje overdreven neergezet als SUPERFOOD, we kunnen absoluut profiteren van dir poeder.
Chlorella is rijk aan de stoffen DNA en RNA. Dit zijn nucleïnezuren die in ons lichaam een belangrijke rol spelen in de opbouw van onze lichaamscellen. Zo tot ons veertigste jaar produceert ons lichaam zelf voldoende DNA en RNA, maar naarmate we ouder worden neet dit af. Deze afname kan erop leiden dat we vatbaarder worden voor diverse ziekten en aandoeningen, zoals artritis. Iedere dag een beetje chlorella poeder / of een capsule of tablet zorgt er al voor dat deze stofjes weer op peil worden gebracht, en zo de kwaliteit van de celvorming . Chlorella is dus best een goed idee als je ouder wordt.
Meest uniek en bijzonder aan , of beter gezegd IN chlorella is een zeer unieke stof, genaamd CGF. Dit staat voor chlorella groei factor.  Dit stofje zorgt ervoor dat de algjes zich zo razendsnel kunnen vermenigvuldigen. In het menselijk lichaam levert het stofje een enorme bijdrage aan een herstel van onze weefsels en lichaamscellen.
Diverse onderzoeken hebben uitgewezen, dat chlorella in staat is om o.a zware metalen uit ons lichaam te onttrekken. Al deze vrije radicalen, die we dagelijks ongewild en onbewust binnen krijgen door o.a cosmeticaproducten en bespoten voedingsmiddelen, worden in onze vetcellen opgeslagen. Ze blijven daar in regel erg lang zitten. Chlorella is in staat om dit voor een groot deel te verwijderen. Dit is te danken aan het fytonutriënt sporopollenine.  Hier moet wel een kanttekening bij worden gezet. Dit is alleen van toepassing, als je “ schone” chlorella gebruikt, dus niet verontreinigde. Het is daarom erg belangrijk, dat je let op afkomst en of de chlorella biologisch is of niet.
Chlorella bevat ALLE VITAMINEN, behalve vitamine D. Dit kan zeer gunstig zijn voor mensen die vitaminen niet dagelijks uit hun voedsel halen. Het vult de vitaminen razendsnel aan. Het is tevens rijk aan hoogwaardige eiwitten. Het aandeel ligt per 100 gram op zo’n 60% wat behoorlijk veel is en daarom ook interessant voor vegetariërs en veganisten. Het is tevens het hoogste aantal aan eiwitten van elk voedsel. Het is rijk aan foliumzuur ( circa 150-170 microgram per 10 gram )
Het bevat alle acht essentiële aminozuren, is extreem rijk aan calcium ( 30% ) ,ijzer en zink, en vezels. Al deze voedingsstoffen werken gunstig op onze spijsvertering, geeft ons meer weerstand, bevorderd de zuurstoftoevoer naar onze hersenen en spieren, en bevordert dankzij h de verbindingen met ijzer en chlorofyl de aanmaak van menselijke bloedcellen.
Kortom: chlorella lijkt simpel, een beetje vreemd, maar het kan ons waanzinnig goed helpen ons lichaam te ondersteunen.

HOE GEBRUIK JE CHLORELLA?

Chlorella is in Nederland niet vers verkrijgbaar, wel in poedervorm en in capsule / tabletvorm. Waar je echt heel goed op moet letten, is dat je 100% pure chlorella koopt, en liefst van biologische afkomst. Er zijn enorm veel “ meuk-producten” in de omloop, die niet alleen vervuilde chlorella kunnen bevatten, maar ook erg veel onnodige additieven als bewaarmiddelen en zoetstoffen. Dit is absoluut niet nodig ,en als je een beetje grondig zoekt, vind je vanzelf een leverancier die echt 100% puur en biologisch werkt. Als je het echt goed wilt doen, kies dan voor biologisch en een poeder / capsule / tabletvorm die alleen 100% chlorella bevat. Dit is absoluut belangrijk voor de optimale werking.
Omdat veel mensen chlorella ( en ieder ander algje) niet te pruimen vinden, wordt er meest capsules en tabletten gekocht. Poeder wordt vooral gebruikt in smoothies. Maar je kunt het poeder uiteraard voor vele andere doeleinden gebruiken. Als kleurstof bijvoorbeeld, of door talloze gerechten verwerkt. Als je het door een gerecht verwerkt is de smaak van chlorella een stuk vager waardoor het wel smakelijk is.  Ik las ook nog in een wetenschappelijk onderzoek, dat chlorella een slechte adem kan onderdrukken en ook lichaamsgeuren kan onderdrukken. Tja! Bonuspunten! 😁
HELP!!!! IK HEB GROENE POEP! 
Zoals je hebt kunnen lezen, bevat chlorella enorm veel chlorofyl. Dit geeft alle groene groente hun mooie, diepgroene kleuren. Chlorofyl heeft ook invloed op de darmwerking en de passage. Het kan voorkomen, dat je ontlasting ( poep) er wat groenig tot echt groen uit kan zien. Daardoor hoef je niet in paniek te raken, dit is gelukkig volkomen normaal. Dit effect heb je bijvoorbeeld ook, als je veel spinazie eet, dan kan je ontlasting ook ietwat groener zijn als gewoonlijk. Zolang je geen andere klachten ervaart als diaree, buikpijn / krampen, rommelende darmen en een opgeblazen gevoel, kun je je dosering gewoon aanhouden. Zeker als je net start met het gebruiken van chlorella, en je niet gewend bent om veel groene groenten te consumeren, kan de ontlasting de eerste periode groen zijn. Zolang het maar stevig gedraaide drollen / hopen blijven, is er niets alarmerends aan de hand. Ervaar je last, staak het gebruik dan, of schroef de dosering een stuk terug. Soms komt het voor, dat mensen overgevoelig kunnen reageren, in dat geval is het dan uiteraard beter om geen chlorella te consumeren. Gelukkig komt dit nauwelijks voor.
Onthoud ook, dat het ( soms ) meer tijd vraagt om de darmen te wennen aan chlorofyl. Geef het dan ook ruim tijd om aan te wenen. Je zult vanzelf merken, dat de ontlasting steeds lichter wordt. In sommige gevallen kan de ontlasting groen blijven. Zolang je geen andere klachten ervaart, kan dit geen kwaad. Maar wat voor alles geldt: overdrijf uiteraard niet. Hou je aan de aanbevolen doseringen op de verpakkingen.
Let ook op dubbel-gebruik van chlorofyl-houdende producten. Als je bijvoorbeeld iedere dag spinazie eet, dan is het absoluut niet nodig om drie chlorella pillen en drie spirulina pillen in te nemen. Overdoseren is duur betaald en niet nodig.

HOEVEEL CHLORELLA PER DAG?

Er zijn een aantal ADH vindbaar. Ik geef de meest gebruikte:
KINDEREN : 5 GRAM PER DAG
ONDERHOUD-DOSERING KINDEREN VANAF 4 JAAR: 5 GRAM PER DAG
BEGINNERS-FASE: 5 GRAM PER DAG
NORMALE / ONDERHOUDS-DOSERING VOLWASSENE: 10 GRAM PER DAG
SPORTERS: 10 GRAM PER DAG
Er zijn, net als met alle andere voedingsmiddelen, kanttekeningen. Bouw het langzaam op, en gebruik nooit meer dan 20 gram per dag. Merk je dat je er niet zo lekker op gaat, halveer je dosering of staak. Met kinderen zou ik persoonlijk extra voorzichtig zijn, start met bijvoorbeeld een klein theelepeltje. Bouw het rustig op, als je niets gewend bent. 
Gebruik je tabletten of capsules, hou je dan aan de aangegeven doseringen op de verpakking. Dit geldt ook voor poeder-verpakkingen.

CHLORELLA ( BOTERHAM) SPREAD

Chlorella heeft een vrij specifieke smaak, wat het bijzonder maakt! Deze spread smaakt verrukkelijk en geeft je meteen bakken vol met waardevolle voedingsstoffen!  Heerlijk op de boterham, toast, cracker, en als topping over pizza, quiche en als vulling voor talloze gerechten!
WAT HEB JE NODIG?
  • Twee eetlepels chlorella poeder
  • Drie eetlepels MCT poeder
  • Twee eetlepels lijnzaad
  • Twee eetlepels hennepzaad
  • Twee eetlepels pompoenpitten
  • Twee eetlepels zonnebloempitten
  • Twee eetlepels sesamzaad
  • 175 gram havermout
HOE MAAK JE HET?
Meng alles door elkaar en voeg steeds kleine beetjes warm water toe tot er een smeuïge massa ontstaat. Blend dit kort in de blender tot een gladde spread.

WAAR KOOP IK HET BESTE ?

Zoals ik eerder vertelde is het ontzettend belangrijk dat je biologische  en pure chlorella inkoopt. Ik koop mijne altijd via www.puurenfit.nl. Zij verkopen niet alleen pure en biologisch gecertificeerde chlorella, hun prijzen zitten ook veel onder andere prijzen op internet. KLIK HIER om naar het overzicht te gaan.  Ze verkopen een poedervorm en een tabletvorm.

9 Reacties op “Waarom we chlorella moeten leren kennen!

    • weglaten kan altijd, maar het is lekkerder en voedzaammer met ;

  1. Dank voor je artikel.
    Vraagje: mag chlorella verwarmd worden? Of verliest het dan veel van z’n waarde?
    Bv in de chocolademelk?
    Zelfde vraag ook voor spirulina.

    • hai!
      Je kunt het inderdaad beter rauw verwerken in gerechten. Succes!

      • Ja, ik vroeg me dat ook af: kan ik het door het mengsel voor mijn zelfgemaakte groente burgers, falafel etc doen en dan dus bakken?

        Groeten Frederike

        • dat kan zeer zeker, ik doe dat zelf ook regelmatig. Let wel: het geeft je burgers een explosieve smaak!

  2. Hoi Monique,

    Dankjewel voor deze blog. Ik las dat de tabletten uit China vervuild zijn met pesticiden. Weet jij daar meer over?

    Groetjes Anna

    • Hai,
      Dit kan kloppen, ik weet dit niet te zeggen voor alles wat er op de markt is. Wel kan ik met 100% zekerheid zeggen dat deze PUUR EN FIT tabletten 100% vrij zijn van pesticiden. Warme groet!

  3. Hoi Monique,
    Mijn complimenten voor je zeer duidelijke website en informatie. Ik gebruik nu een maand Chlorella en Spirulina. Ik voel mij zoveel beter! Maar ik heb zoals altijd nog steeds last van obstipatie. Moet ik de dosis misschien verhogen?
    Ik hoor graag jou advies.
    Groetjes, Christy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *