De lekkerste soep en smoothies maak je supersnel in de MontAna HS blender!

IMG_0027

Sinds dat ik de hoge snelheidsblender van MontAna in huis heb maak ik eigenlijk geen soep meer op het vuur. Want waarom moeilijk doen als het binnen nog geen 5 minuten kan? Het scheelt ook een hoop kooktijd, omdat je ook rauw alles in deze knapperd kunt gooien. Het speciale soepprogramma verwarmt alles direct waardoor het ook tot een zeer snel kookpunt kan worden gebracht. Veel vliegen in één klap, want naast dat het erg veel tijd scheelt, blijven door de veel kortere bereidingswijze de voedingsstoffen veel beter behouden.

IMG_0032

Hoe zit dat nu met de voedingswaarden in de blender?

Velen vragen zich nog steeds af, hoe het nu zit betreft de voedingswaarde. Want het lijkt logisch, dat een blender de vitaminen. mineralen en vezels ” kapot” malen. Wat gebeurt er met de vezels als die mesjes er een paar honderd keer per minuut doorheen malen? De vitamines zullen wel intact blijven, maar over de vezels zijn we minder zeker. Sterker nog, er gonzen geruchten op  internet  over de temperaturen die het voedsel in zo’n superblender kan bereiken. ‘Door die verwarming gaan de vezels er helemaal aan.’ Gelukkig valt dit mee.” Voedingsvezels zijn microscopisch klein”, repliceert de Wageningse hoogleraar voeding en farmacologie Renger Witkamp. “Die zijn door een gewone huishoudblender echt niet kapot te maken.” Dan moet er wel een industriële ultra-super-fabrieksblender aan te pas komen, en daar valt waarschijnlijk zelfs het ‘beest van een blender’  niet onder. ( MontAna HS blender)
Hetzelfde geldt voor de angst dat gezond voedsel ongezond lang wordt verwarmd. “Dat effect bereik je ook niet in een huishoudblender”, zegt Witkamp. “Daar loopt de temperatuur niet hoog op. En trouwens, zelfs bij wat hogere temperaturen zijn vezels stabiel.”
Zolang er geen echte supersonische blender op de markt komt gewoon doormalen dus, is de boodschap van Witkamp. Hoewel Witkamp adviseert niet al te veel fruit erin te gooien. “Je krijgt anders in korte tijd veel suikers binnen terwijl je lichaam het niet doorkrijgt. Een appel eten duurt langer, in die paar minuten krijgen je hersenen een signaal dat het lichaam verzadigd is. In feite krijg je dan een fast-foodeffect en hoewel fruit natuurlijk gezonder is dan een hamburger, kun je ook van fruitsuiker dik worden *.” Meer lezen? Klik hier

Naast deze voordelen zijn er nog meer voordelen :

SAM_3064

  • Zeer geschikt voor groenten, bladgroenten, kiemen, kruiden, oliën ( kokosolie), zaden, meel, granen
  • Maximale sapopbrengst
  • Langste houdbaarheid totaalproduct (minimale oxidatie)
  • Geen verlies van voedingsstoffen en enzymen in het totaalproduct
  • Geen schifting en zeer beperkte schuimvorming
  • Zeer korte tot geen voorbereidingstijd
  • Eenvoudig toevoegen van voedingssupplementen, ook als de blender draait
  • Snelle reiniging
  • Zeer korte bereidingstijd
  • Geen verspilling van voeding
  • Laag risico op defecten
  • Volledige controle over eindresultaat, complete regie over wat jij toevoegt of niet
  • meerdere voedingsproducten tegelijkertijd kunnen verwerken
  • Relatief onkwetsbare onderdelen ( afhankelijk van merk/kwaliteit)

De lekkerste soepjes

Met de MontAna Mark kun je binnen nog geen 4/5 minuten de lekkerste, voedzaamste en kleurrijkste soepjes maken. De soep komt er loeiheet dampend uit. Omdat je ook alles rauw in de kan kunt gooien, scheelt dit je een boel kooktijd vooraf. Zorg er altijd wel voor dat:

  • de rauwe stukken goed klein zijn gesneden
  • als het te bereiden product weinig tot geen vocht/sap bevat, een klein beetje water toevoegen
  • soms kan je knapperd wel een helpend handje gebruiken, als de stukken bijvoorbeeld onder de messen blijft zitten. Gebruik dan je stamper om je machine een handje te helpen tijdens het draaien

IS JE SOEP TE WATERIG?

Als je soep er wat te waterig uit komt, kun je er ongeveer twee/drie eetlepels havermoutmeel ( dit is havermout die je in je blender tot meel vermaalt) toevoegen en dit ongeveer een minuut extra op hoge snelheid laten draaien. Andere glutenvrije meelsoorten werken ook, zoals boekweitmeel, kikkererwtmeel, lupine,meel, amandemeel, kokosmeel, en quinoameel. Hou er wel rekening mee dat sommige melen een overheersende smaak aan de soep kunnen geven. Gebruik daarom het liefst havermoutmeel of boekweitmeel.

Je kunt ook een ander bindmiddel gebruiken, zoals kuzu, arrowroot of biologische maïzena of aardappelzetmeel. Maak een papje van ongeveer een eetlepel  water en een eetlepel bindmiddel en voeg dit aan je soep toe en blend een minuut op hoge snelheid.

IS JE SOEP TE DIK?

Als de soep juist enorm dik en klonterig is geworden, voeg dan hele kleine beetjes water toe, terwijl de soep draait. Als de gewenste dikte is bereikt het toevoegen staken en 30 seconden blenderen.

IMG_0032

Heerlijke soep recepten voor de HS blender

Ik krijg er geen genoeg van. Iedere middag maak ik wel een lekker soepje van de ” left-overs” van mijn groenten. Ik eet iedere dag minstens twee kilo verse groente, en soms hou ik helften over, die ik bewaar voor een volgende dag of verwerk als soepje. Ik gebruik meestal alles direct rauw. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen je groenten/andere ingrediënten ( zoals zoete aardappel) zeer kort even te koken. Dit vergemakkelijkt het blenden voor de machine waardoor je soep ook veel eerder klaar is. Varieer ook eens met verse of gedroogde kruiden en specerijen! Vanaf nu hoef je echt niets meer weg te gooien want ALLES kan in de soep!  Ik geef hieronder een paar superlekkere, supersnelle recepten voor in je blender!

IMG_0026

PAPRIKASOEP met zoete aardappelmie

Dit heb je nodig:

(voor een volle kom)

  • een gele en een oranje puntpaprika, in stukjes gesneden
  • 250 ml amandelmelk ( liefst homemade, ongezoet)
  • drie eetlepels gedroogde bieslook
  • een eetlepel ras el hanout kruiden
  • twee eetlepels kerrie masala
  • een eetlepel Italiaanse kruiden

Voor de mie:

  • een middelgrote zoete aardappel ( rauw)  gewassen in de schil, in reepjes gesneden
  • Extra nodig: een spirelli ( een soort groente puntenslijper)

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Maak van de repen zoete aardappel met de spirelli slierten, en doe deze in een vuurvaste kom. Bak ze in de oven gaar in ongeveer 25 minuten.

IMG_0027   IMG_0029

Gooi alle ingrediënten voor de soep in de kan. Activeer het soepprogramma, en kijk of het nodig is om hem volledig te laten draaien. Deze soep is binnen 5 minuten al klaar. Giet in een kom en garneer met de zoete aardappel mie, en wat gedroogde bieslook.

IMG_0031

Zoete aardappelsoep

Dit heb je nodig:

( voor een grote volle kom)

  • een middelgrote zoete aardappel, ( rauw)  gewassen in de schil, in kleine blokjes gesneden
  • een gele, een rode en een groene puntpaprika, in kleine stukjes gesneden
  • 250 ml amandelmelk of andere plantaardige melk
  • twee eetlepels kerrie masala
  • een eetlepel Mexicaanse kruiden
  • een snufje keltisch zeezout
  • een eetlepel bieslook

IMG_0030 IMG_0034

Zo maak je het:

Gooi alle ingrediënten in de kan en zet het soepprogramma aan. De soep is binnen ongeveer 5 minuten klaar. Garneren met bieslook.

IMG_0039

Linzensoep met ui

Dit heb je nodig:

( voor een grote volle kom of twee kommen)

  • 400 gram gekookte linzen, uitgelekt
  • een grote zoete ui, fijn gesnipperd
  • een teentje verse rauwe knoflook ( optioneel)
  • twee eetlepels marjolein
  • een eetlepel komijnpoeder
  • een eetlepel paprikapoeder
  • gedroogde bieslook
  • 25 ml water

IMG_0039    IMG_0040

Zo maak je het:

Gooi alle ingrediënten in de kan en zet het soepprogramma aan. Deze soep is klaar in gemiddeld 5/6 minuten. Garneren met bieslook.

SAM_2873-1200x800

Snelle pompoensoep met noten

Dit heb je nodig:

( voor een flinke kom soep)

  • Een halve f kleine pompoen ( rauw, ik heb een pattison gebruikt maar je kunt ieder soort pompoen gebruiken, ongeveer 400 gram) in de schil, in stukjes gesneden
  • een eetlepel komijnpoeder
  • een eetlepel kerrie masala
  • een kleine ui, fijn gesnipperd
  • verse bieslook ( ongeveer twee takjes) fijn gesneden
  • een handje gemengde ongezouten/ ongebrande noten

Zo maak je het:

Gooi alle ingrediënten behalve de noten, in de kan en zet het soepprogramma aan. Het kan zijn, dat de pompoenstukken onder de messen komen, waardoor je knapperd wat meer moeite heeft om de stukken op te nemen. Gebruik in dit geval je stamper. De soep is in ongeveer 6 minuten klaar. Schenk in een kom en voeg de noten toe.

IMG_1418  IMG_1417

SMOOOOOOOOOOOTHIE TIME!

De blender wordt meest gebruikt voor smoothies. Lees alles over smoothies, door hier te klikken. Ik adviseer altijd om je smoothie voor het grootste deel ( 95%) uit groente te laten bestaan en zo min mogelijk uit fruit, zeker fruit met hoge fruitsuikers als druif, mango, appel en peer. Je kunt er alles over lezen in mijn artikel, ik adviseer je om dat even te doen. Ik ben geen echte smoothie-freak. Nooit geweest. Ik eet mijn voedsel liever. Maar soms vind ik het als tussendoortje best lekker. In je knapperd maak je binnen nog geen minuut de lekkerste smoothies. Je hebt twee programma’s beschikbaar: eentje voor een groene groente smoothie ( groenten) en eentje voor algemene smoothies. Als je een smoothie wilt maken met verse rauwe groenten is de ” vegetable” functie meest geschikt. Het programma roteert sneller waardoor de groente beter worden vermalen. Groene ( groente) smoothies zijn vaak niet zo geliefd omdat ze erg snel zeer scherp of ” explosief” smaken. Je kunt dit goed opvangen met de druppels van greensweet-stevia Dit mat de scherpe en zeer bittere smaken af.  .  Hieronder geef ik je een aantal lekkere smoothie tips!

SAM_5550

Moringa smoothie

Met moringa haal je in één klap  ontzettend veel voedingsstoffen in huis! Meer lezen? Klik hier  Je kunt i.p.v moringa ook boerenkool blad of spinazie blad gebruiken.

Doe een flinke hand moringa blad, 10 druppels greensweet-stevia chocolade,, 150 ml water en een halve groen/gele banaan in de kan en zet het smoothie programma aan.

moringa smoothie 1

Fruit smoothie

Wil je toch eens een keertje een lekkere fruitsmoothie maken? Kies dan voor fruitsoorten met een relatief tot laag gehalte aan fruitsuikers, zoals aardbeien ( zure) bessen, guave en nectarines. Lekker fris met verse munt!

Doe een takje fijn geknipte munt, een nectarine in de schil ( pit verwijderen, 100 gram aardbeien, en een halve groen/gele banaan in de kan en zet het programma op smoothie, laat ongeveer 2 minuten draaien.

fm ginger morning smoothie 1

Opkikker booster

Ben je een beetje grieperig? Verkouden? Of heb je last van maagpijn of misselijkheid? Maak dan deze verwarmende smoothie eens.

Gooi een zeer klein stukje verse gember, een klein handje spinazie, 10 druppels greensweet-stevia chocolade , een theelepel ceylon kaneelpoeder, en een theelepel gedroogde kamille met 100 ml water in de kan en zet het smoothieprogramma aan.  Drink met zeer kleine slokjes op.

fm sunshine morning 2

Banana smoothie

Groene bananen bevatten het minimale aan fructose, maar zijn extreem rijk aan kalium. Deze bananensmoothie is uitermate geschikt om te drinken na het sporten.

Doe een grote groene banaan, 10 pecannoten, en 5 aardbeien in de kan en zet het smoothieprogramma aan.

kefir smoothie 3

Broccoli shot

Broccoli….superfood number one!!!!!!

Doe ongeveer vier roosjes broccoli, 10 aardbeien, 5 druppels greensweet-stevia chocolade, en 200 ml amandelmelk in de kan en zet het smoothieprogramma aan.

green smoothie 1

Spinazie bom

Ik krijg geen genoeg van deze smoothie!

Doe twee flinke handjes bladspinazie, 10 druppels greensweet-stevia chocolade,  een theelepeltje greensweet-stevia erythritol suiker, en 175 ml biodynamische magere kwark in de kan en zet het smoothieprogramma aan.

Wil je liever geen koemelk/lactose? gebruik dan 50 ml kokosmelk. De smootjie bevat dan wel wat meer verzadigde vetten.

Hopelijk heb ik je met deze heerlijke en gemakkelijke recepten genoeg inspiratie gegeven om zelf op avontuur te gaan met je blender. Het is ontzettend zonde als je zo’n knapperd in je keuken hebt staan en je doet er niet veel mee. Hij kan je letterlijk en figuurlijk erg veel uit handen nemen, wat jou meer tijd oplevert, meer gemak, maar vooral veel extra gezondheid omdat je alles zelf maakt. Daarnaast ruimt hij alle restjes op, waardoor we minder tot niets meer hoeven weg te gooien.  Meer uit je knapperd halen? KLIK HIER. 

(* bron: Trouw)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *