Suikervervangers

sukrin blaadjes

Gelukkig zijn we ons tegenwoordig steeds beter bewust van de werkelijke gevaren van geraffineerde suiker. Sterker: er lijkt afgelopen tijd bijna over niets anders te worden gesproken.Al worden erg veel verhalen die we op internet kunnen vinden behoorlijk onder een vergrootglas gelegd,er schuilt in ieder verhaal wel altijd een grote kern van waarheid:  suiker zoals we dit nu gebruiken is ongezond.

Alhoewel er steeds meer bewustwording is, zijn er nog altijd méér mensen die zich erg onbewust zijn van de gevaren van suiker. Zij redeneren op het feit dat we al jaar en dag suiker eten en het vast wel los zal lopen met al die verhalen over wat suiker in ons lichaam kan aanrichten. Dit was jaren geleden inderdaad enigszins zo. Er werd toen ook behoorlijk wat suiker verwerkt in ons voedsel die we in de supermarkt kopen, maar was lang niet zoveel als tegenwoordig. Niet in grotere hoeveelheden, en niet in vrijwel alle producten. Ook was de suiker van vroeger veel minder bewerkt, waardoor het ook een stuk minder schadelijk was. Vandaag de dag ondergaat de suikerbiet van het land gehaald een zwaar chemisch raffineer-proces. Voordat er echt suiker in een pak suiker zit, heeft het heel wat bewerkingen gehad waardoor de eventuele aanwezige mineralen in riet/bietsuiker volledig verdwijnen en er een “lege” suiker overblijft. Dat geraffineerde suiker wordt bestempeld als “het witte gif” en “legaal verkrijgbare heroïne” is niet zo vreemd te noemen. We kunnen het inderdaad wel zo beschouwen. Jaren geleden was dit lang nog niet zo heftig te benoemen, en waren fabrikanten ook veel matiger met het toevoegen van suiker aan hun producten.

IMG_7190

Suiker als basisgrondstof

Een erg goed voorbeeld is ontbijtkoek. Als je vandaag de dag een ontbijtkoek proeft uit de supermarkt kleppert je gebit waarschijnlijk aan elkaar vast van de suiker. Vroeger had ontbijtkoek  een gezond imago omdat er naast niet al teveel suiker ook zeer weinig vetten in zaten. Vroeger smaakte zo’n ontbijtkoek lang niet zo mierzoet als nu. Fabrikanten profiteren enorm van suiker als basisgrondstof. Het is erg goedkoop, het geeft iets erg veel smaak,  en het werkt negen van de tien keren ook als conserveermiddel. Maar vooral: suiker maakt afhankelijk. Het is al vaak bewezen dat suiker wel degelijk een verslavende werking heeft op ons brein, terwijl dit gegeven nog vaak onder het kleed wordt geschoven. Niet zonder reden: omdat suiker vrijwel in alle producten die we kunnen kopen voorkomt ( als basisgrondstof) zou het voor de voedselindustrie een strop wezen, als suiker vanwege diverse redenen niet meer in de hoeveelheden gebruikt mag worden zoals het nu wordt gebruikt. Suiker geeft zeker 80% van alle voedingsmiddelen in de wereld de fundering. Als dit weg zou vallen, zouden er ook erg veel producten uit de markt gehaald moeten worden. Je kunt je voorstellen wat voor dramatische gevolgen dit heeft op de voedselindustrie.

 

Er wordt steeds meer bekend over de werkelijke gezondheidsgevaren van suiker. Omdat we steeds zieker en zieker lijken te worden. Omdat er steeds meer en meer vreemde ziekten, allergieën en intoleranties voorkomen. Omdat we ons steeds vermoeider zijn gaan voelen. Suiker is overal. Zelfs in je lippenstift en oogschaduw, zelfs in producten waar je suiker niet in zult verwachten, zoals worst en vleeswaren, zoetzuur (tafelzuur als piccalilly en augurk) en zelfs in kaas en kaasjes. Diabetes (in de volksmond suikerziekte genoemd) is inmiddels een volksziekte geworden ,en helaas treft het steeds meer kinderen. Een gemiddelde Nederlander voegt ongeveer 15% zelf suiker toe aan zijn/haar voeding. De overige 85% suiker krijgen we dus binnen via onze voeding. Dit komt neer op ongeveer 39 kilo suiker per persoon, per jaar! Suiker onttrekt ook vitaminen en mineralen aan het lichaam waardoor, zeker bij regelmatig gebruik, er ernstige vitaminen en mineralen tekorten kunnen ontstaan. Suiker is een zeer snelle koolhydraat. Het geeft hierdoor even een flinke energiestoot, maar vrij snel raak je weer extra moe. Suiker is ook erg slecht voor het gebit. Cariës worden lekker goed gevoed door suiker. als cariës zich vermeerderen werpen deze een zuur uit wat gaatjes veroorzaakt in ons gebit. Een veel gehoorde aandoening vandaag de dag zijn schimmelinfecties waarvan Candida meest bekend is. Naast al deze nadelige zaken voor de gezondheid is er nog een lange waslijst aan nadelen voor de gezondheid. Denk aan hyperactiviteit bij zowel kinderen als volwassenen, een verzwakte weerstand, meer vatbaar voor ziekte , verhoging van de bloedsuikerspiegel, ernstige verstoringen van diverse organen, en kan leververvetting veroorzaken zonder dat men een druppel alcohol drinkt. Het was misschien vroeger danwel veel minder onschuldig te noemen, en ook waren we vroeger veel matiger in gebruik. Vandaag de dag is dit dus echt wel even anders: mede dankzij het overvloed aan suiker in al ons voedsel, waardoor we afhankelijker worden, en meer gaan eten. Daarnaast is de suiker vandaag de dag niet meer zo “schoon” als vroeger.

Resumerend kunnen we inderdaad wel spreken van een wit gif en kunnen we het beter mijden uit ons voedsel. Dat dit lang zo makkelijk niet is, ondervinden we vandaag de dag. Gelukkig nemen steeds meer mensen de stap om over te stappen van kunstmatig voedsel naar natuurlijk voedsel waar erg veel winst uit is te behalen.

Suikervervangers

Zoet is, net als zout een natuurlijke behoefte. Dit begint al bij de moedermelk. In de oertijd werden zoete vruchten gegeten, die werden geplukt. Er werd om de zoutbehoefte te stillen, gelikt aan zoute rotsblokken. Er is een verschil tussen een natuurlijke zoetbehoefte en een afhankelijke zoetbehoefte. Dit laatste heb ik hierboven omschreven. Een afhankelijke zoetbehoefte ontstaat door het eten van (teveel) suiker wat zit verstopt in ontzettend veel producten. Er is een onbewuste en bewuste afhankelijke zoetbehoefte. Als je je bewust bent dat je eigenlijk bijna niet buiten een stuk chocolade of snoepje kunt, heet dit een bewuste afhankelijkheid die je kunt overwinnen. Onbewuste afhankelijkheid kost veel meer tijd, maar is ook te overwinnen. Een natuurlijke zoetbehoefte is er niet voor niets. Ons lichaam heeft koolhydraten nodig. Veel zoete vruchten bevatten deze koolhydraten. Vandaar we er vroeger als iets natuurlijks ook naar op zoek gingen. We behoeven en moeten deze natuurlijke behoeften niet (te) negeren. Gelukkig kunnen we al erg veel zoete behoeften stillen via natuurlijke voeding. Er bestaan ook veel zogenoemde natuurlijke suikervervangers. Deze worden ook vaak “oersuikers” genoemd. Naast deze oersuikers bestaan er ook nog andere 100% natuurlijke zoet-vervangers waarvan Stevia en Erytrithol (Sukrin) meest bekend zijn. Het grote voordeel van deze suikervervangers is dat ze allen 100% natuurlijk zijn gebleven, en hierdoor ook nog veelal vitaminen en mineralen bezitten. Afhankelijk van het bewerkingsproces bevat de gemiddelde natuurlijke suikervervanger mineralen, vezels en vitaminen. Dit maakt ze niet alleen tot meer voedzamere suikers, maar geven ze ook een minder snelle afgifte af aan de bloedsuikerspiegel. Dit levert erg veel gezondheidsvoordelen op. Onthoud echter wel dat ook veel van deze suikervervangers nadelen heeft. Agave is een goed voorbeeld. Deze suiker wordt op dit moment de hemel in geprezen en bestempeld als “het nieuwe suiker” maar agave is werkelijk een wolf in schaapskleren. Wat ook niet vergeten moet worden is dat veel oersuikers ook even zo goed de bloedsuikerspiegel beïnvloeden. Ze hebben een betrekkelijk lage GI maar het is echter niet geheel onschuldig. Stevia en erythritol zijn de enige vervangers die geen enkele invloed uitoefenen op de bloedsuikerspiegel.  Ook moet niet vergeten worden dat oersuikers ook het gebit kunnen aantasten, iets wat ook stevia en erythritol niet doen. Sterker: zowel stevia als erythritol hebben een zeer gunstige invloed op ons gebit, en is dus te bestempelen als zeer tandvriendelijk.  Welke suikervervanger je ook kiest: wees matig. Ook 100% natuurlijke suikervervangers zijn absoluut geen vrijbrief om er lekker op los te snoepen. We moeten echt van de wereldwijde suikerverslaving af, en daarbij zijn deze natuurlijke suikers een perfecte oplossing, maar hou het ook matig.

In mijn boeken gebruik ik drie soorten suikervervanging: Stevia, erythritol (Sukrin) en sporadisch kokosbloesemsuiker. Ik koos voor deze drie paradepaarden in de stal van de suikervervangers om hun grote gezondheidsvoordelen, hun fijne verwerking in baksels, hun smaken, maar vooral om hun 100% natuurlijkheid. Let echter wel altijd op verpakkingen, verzeker jezelf van pure stevia, pure erythritol en pure kokosbloesemsuiker. In mijn recepten gebruik ik het meest stevia en erythritol ( Ery-pure) . Uiteraard zijn mijn recepten richtlijnig in elkaar gezet en kan iedereen zelf beslissen welke suikervervanger zij/hij wil gebruiken. Hoe liggen echter de verhoudingen?

  • Kokosbloesemsuiker: per eetlepel kun je erythritol vervangen meteen eetlepel kokosbloesemsuiker.
  • Palmsuiker: per eetlepel kun je erythritol vervangen voor anderhalve eetlepel palmsuiker.
  • Agavestroop: per eetlepel kun je erythritol vervangen met twee eetlepels agavesiroop.
  • Ahornsiroop: per eetlepel kun je erythritol vervangen met twee eetlepels Ahornsiroop
  • Stevia: per eetlepel kun je erythritol vervangen met een halve theelepel stevia kristal sweet Xtra, of een druppel stevia (let op: gebruik een stevia die bestaat uit tenminste 95% steviolglycosiden)
  • Honing: per eetlepel kun je erythritol vervangen met twee eetlepels honing

Mijn grootste advies is en blijft echter om alles op smaak te zoeten. We hebben immers allemaal een andere zoet-behoefte. Welke suikervervanger je ook gebruikt, zoet alles liefst op smaak.

Welke suiker moet ik mijden?

Er bestaan nogal wat soorten suiker, natuurlijk en geraffineerd. Welke suikers moet je nu mijden?

  • Aspartaam (kunstmatige zoetstof)
  • Witte kristal, riet en bietsuiker (oerzoet)
  • Agavesiroop
  • HFCS (ook wel high fructose corn syrup)
  • Maltose (rijstmoutstroop)
  • Gerstemout en glucose-fructosestroop (het dekmantel-naampje van de fabrikant voor suiker)
  • Appelstroop (kies uitzonderlijk voor home made of 100% biologische appelstroop met mate)
  • Honing (ook koud geslingerd bevat honing meer dan 50% fructose)
  • Verse dadels
  • Ahornsiroop

Andere lekkere zoetmakers

Naast de natuurlijke suikervervangers zijn er ook nog erg veel lekkere zoete kruiden en specerijen. De meest bekendste is natuurlijk kaneel. Maar ook deze volgende zijn erg lekker:

  • Vanille
  • Yacon
  • Lucuma
  • Maca

Hoe zit het met fruit?

In fruit zitten ook suikers. Deze natuurlijke vruchtensuikers, ook fructose genoemd, komt van nature voor in fruit. Nu weten we inmiddels wel dat ook natuurlijke vruchtensuikers/fructose een wassen neus zijn in tal van voedingsmiddelen. Het is inderdaad even zo goed suiker, zeker als het is geraffineerd/bewerkt tot de bijvoorbeeld bekende fructosestroop. Fabrikanten spelen vooral erg in op het “natuurlijke aspect” van fructose, omdat deze immers wordt gewonnen uit het gezonde fruit. We weten immers allemaal dat fruit ontzettend gezond is, dat kregen we al als kind goed ingepeperd. En dat klopt ook: fruit bevat naast deze suikers ook veel vezels, vitaminen, mineralen en andere essentiële voedingsstoffen. In puur vers fruit is dit allemaal perfect op elkaar afgestemd. Als je een appel eet krijg je als vanzelf de juiste hoeveelheden en doseringen vitaminen en mineralen en ook suikers binnen. Echter verschilt het fructose gehalte in verschillende soorten fruit nogal. Maar wat boven water blijft staan is dat vers fruit echt erg gezond en bovendien lekker is. Toch kun je ook teveel suikers binnen krijgen als je een teveel aan fruit zou eten. Zeker fruitsoorten als druiven, rijpe banaan, en ananas zijn erg rijk aan natuurlijke vruchtensuikers. Eet je een paar druiven, zal dit je gezondheid alleen maar ten goede komen, maar eet je een tros druiven weg, dan krijg je even zo goed een flinke lading suiker binnen. Kies sowieso voor vers fruit. En eet niet meer dan één/twee stuks per dag. De kreet van het voedingscentrum “twee stuks fruit per dag” past nog steeds in een gezond en evenwichtig voedingspatroon. Kies echter liever voor fruitsoorten met een redelijk laag fructose gehalte, zeker als je graag wat op je gewicht wilt letten. Appels en rood zacht fruit zijn bijvoorbeeld erg goede kandidaten. Het mag voor zichzelf spreken dat je geen bewerkt fruit moet kiezen, zoals ingeblikt fruit (wat meestal ook nog eens extra is gezoet met ,jawel, suiker) of voorverpakt gesneden fruit. En ook hier geldt: matigheid loont.

Gedroogd fruit

We zijn de laatste tijd ook massaal aan de dadels en vijgen geslagen. Heerlijk zoet en dus ook een perfecte zoetmaker in tal van baksels. Helaas, maar ook hier schuilt er een flinke adder onder het groene gras. Ook verse dadels en vijgen zijn vrij rijk aan natuurlijke suikers. Het blijft uiteraard een beter alternatief dan gewone suiker, maar ook hier geldt : matigheid. Het is overigens wel zo, dat dadels en vijgen erg rijk zijn aan gezonde voedingsstoffen ,vooral erg vezelrijk. Het maakt het dus wel een zeer gezond tussendoortje. Andere gedroogde fruitsoorten als krenten, rozijnen, abrikozen, pruimen en gedroogde banaan zijn ook door de versuikering hoger in fructose gehalte. Ook hier geldt, mits met zeer grote matigheid gegeten, een prima en gezond zoet tussendoortje om de zoete behoeften te stillen. Let ook op de soorten: veel varianten zijn extra besuikerd en bewerkt. Kies liefst de varianten uit de bio winkel.

Tenslotte

Welke suiker je ook kiest: wees vooral matig. We hebben zoals je hebt kunnen lezen een natuurlijke zoetbehoefte, maar mede door de overconsumptie van afgelopen jaren is het een volledige andere weg ingeslagen. We willen steeds meer door afhankelijkheid, overvloed en comfort. Zoek je eigen gezonde basis weer op. Een basis zoals de natuur deze ook bedoeld heeft, en waarin ook met een uitgebalanceerde matigheid een zoetbehoefte gestild kan worden.

Erythritol versus Sukrin

Naast zuivere stevia als zoetmiddel maak ik ook gebruik van erythritol. Deze 100% natuurlijke vervanger is nu nog meest bekend onder de naam Sukrin. Onder http://www.steviaproducts.be/ zijn er sinds kort ook nieuwe producten op de markt verschenen, met 100% zuivere erythritol: ERY-PURE. Aangezien ik nauw betrokken ben geweest bij de totstandkoming van dit product, ben ik ook over gestapt op deze suiker-variant. Sukrin blijft echter ook een zeer goed alternatief. Omdat ik erg veel vragen krijg over Sukrin, hou ik mijn artikel over Sukrin ook in mijn Meukvrij ABC.

Sukrin is eigenlijk dus een andere merknaam. Ery-pure is exact hetzelfde. In dit artikel in het Meukvrij ABC kun je alles lezen over Sukrin/erythritol.

3 Reacties op “Suikervervangers

  1. Dag Monique,

    Ik heb met interesse het onderwerp suikervervangers gelezen,ik gebruikte al stevia
    toen het nog geen “hype” was.
    Gebruik sinds kort Xylitol (Purason),afkomstig van berkenbomen,GMO vrij,zonder hulpstoffen.
    Vond het niet op je lijstje van suikervervangers,dus bij deze.

  2. Hoi Monique,
    Wat ik vaak lees is dat je ook suiker vervangers met mate moet eten. Ik zelf eet graag gedroogd fruit, appel- en perenstroop, dadels en agave- en ahornsiroop omdat ik gerrafineerde suikers vermijd. Maar mijn vraag is nu.. Wat is met mate? 1 broodje appelstroop per dag in combi met 4 stuks gedroogd fruit en een stukje cake gezoet met agave bijvoorbeeld?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *