Alles over PRO / PRE / SYN en META-biotica in duidelijke taal uitgelegd!

Die darmen van ons……we kunnen niet zonder leven, maar sommigen ook niet bepaald mét. Onze darmen en flora zijn zeer complex en niet voor één gat te vangen. Als je darmen naar behoren werken voelen we ons opperbest, zijn we fit en vitaal, en hebben we veel energie. Maar komt er maar één kinkje in de lange kabel, dan kun je daar behoorlijk tot vreselijk veel last van hebben.

Er zijn talloze middeltjes op de markt die onze darmen een flora een handje kunnen helpen, als het allemaal even niet zo lijkt te lukken. Denk aan alle pro-biotische drankjes, maar ook aan drank-fermenten als kefir en kombucha. Naast al deze probiotica vinden we ook veel andere producten, zoals prebiotica, synbiotica en….metabiotica. We kennen de termen wel, omdat we er veel over zien en lezen, maar als je een gemiddelde consument vraagt of hij / zij weet wat het nu ECHT betekent……😕 Voor veel mensen is het een Chinese taal. Ik wil daarom in dit artikel proberen alles in een Jip en Janneke taal uit te leggen

PROBIOTICA??????

Laten we bij het begin beginnen. Veel mensen vinden het een beetje “ engig” want het woord bacteriën komt vaak voor als we het hebben over probiotica. Gelukkig is het niets engs , juist alleen maar goed. We kunnen namelijk niet leven zonder al deze bacteriën in ons lichaam. We hebben zelfs 10 x meer bacteriën in ons lichaam, dan we cellen hebben. De meeste bacteriën wonen in onze darmen, waar ze vreselijk belangrijke taken op zich nemen. In ons lichaam zijn zo’n 38.000 miljard bacteriën aanwezig. Er zijn goede bacteriën , maar ook slechte. De “ good Guys” zorgen ervoor dat de “ bad Guys” zich niet kunnen vermenigvuldigen en houden ons zo gezond en vitaal. Als deze slechte bacteriën de overhand krijgen, kunnen we ons daar ziek door gaan voelen. Slechte bacteriën zijn bijvoorbeeld ook de boosdoeners die voedsel kan laten rotten en bederven. In ons eten komen de bacteriën, goed en slecht ook voor. We weten denk ik allemaal, dat we goed ziek kunnen worden aks we bedorven/ verrot voedsel eten. Als we iets nuttigen waar ziekmakende bacteriën in huizen, zorgt het maagzuur en galsap ervoor dat ze direct worden uitgeschakeld. Als dit niet naar behoren werkt, of als de bacteriën echt in zeer grote hoeveelheden tegelijk binnen komen stormen, kunnen we er ziek van worden, in de volksmond nog meest bekend als een voedselvergiftiging, of een voedselinfectie. De meest bekende is de besmetting met Salmonella, een bacterie die vaak in rauwe eieren en kip voorkomen.
Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel met die bacteriën, want we hebben ook “ the good Guys”. Zoals eerder gezegd zijn deze goede bacteriën essentieel voor ons, wat wil zeggen dat we zonder niet kunnen leven. Veel voedingsmiddelen zouden niet eens bestaan, als er geen good Guys waren. Deze good Guys helpen namelijk bij het fermenteren ( klik HIER ) van heel veel levensmiddelen. Denk daarbij aan yoghurt en kefir. Door de omzettingen verkrijgen veel producten hun specifiek kenmerkende smaken. Daarnaast hebben gefermenteerde producten als groot voordeel dat ze veel langer houdbaar blijven. Gewone koemelk wordt echt ranzig en zuur als we het over een vastgestelde houdbaarheidsdatum laten verlopen terwijl we een pak yoghurt een week tot zelfs twee weken na datum nog gewoon kunnen consumeren, koel bewaard. Zonder de bacteriën is het maken van yoghurt onmogelijk, dus je begrijpt hoe belangrijk deze zijn.
We kunnen tegenwoordig geen enkel koelschap in supermarkten en biowinkels voorbij lopen zonder te worden overrompeld met zogenaamde “ probiotica” producten. We vinden ze meest in de vorm van drankjes, toetjes andere zuivel. Probiotica zijn de zogenoemde goede bacteriën. Officieel wordt probiotica omschreven als levende micro-organismen. Nu kunnen we niet ALLE goede bacteriën scharen onder probiotica, want er zijn ook veel goede bacteriën NIET probiotisch. De bacteriën in gewone naturel yoghurt zijn bijvoorbeeld niet probiotisch. Probiotica moet aan een aantal eisen voldoen om zich probiotica te mogen noemen:
* ze moeten de darmen LEVEND bereiken en niet onderweg worden gedood door ons maagzuur en galsappen
* de verbeterde gezonde effecten moeten stevig wetenschappelijk zijn onderbouwd. Deze onderbouwingen kunnen verschillende werkingsmechanismen van probiotica belichten, ik noem er hieronder een aantal:
– het verzuren van de darminhoud. Daar kunnen the bad Guys niet goed tegen
– het versterken en onderhouden van het immuunsysteem
– het versterken van de barrière tussen de darminhoud en het lichaam
– de hulp bij het verteren van vezels en de vochthuishouding in de darm
Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken, zijn er verschillende soorten probiotica. Allemaal hebben ze zo hun eigen takenpakket. Zo kan het ene probioticum zijn taken voornamelijk doen in de dikke darm, terwijl andere actief zijn in de hele maag / darm kanalen. De meeste probiotica behoren tot de zogenaamde LACTOBACILLEN en de BIFIDO bacteriën. En binnen die geslachten zijn de bacteriën ook weer onder te verdelen in verschillende soorten en stammen. Een bacterie heeft globaal gezien drie benamingen : een geslachtsnaam, een soortnaam en een stamnaam / nummer. Een voorbeeld:   LACTOBACILIUS ( geslachtsnaam ) CASEI ( soort ) SHIROTA ( stam) Of het komt in een nummervermelding voor: LACTOBACILIUS ( geslacht) RHAMNOSUS  (soort ) GORBACH & GOLDIN ( stam ) of ATCC 53103 ( stam ) Kom je producten tegen die claimen probiotisch te zijn, maar in de ingrediënten geen ( complete ) naam en stamnummer bevatten, zijn meestal geen echte probiotica. Staat er alleen “ bifidobacteriën “ of “ lactobacillen” af te lezen, is dit een onvoldoende aanduiding,

WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN: PROBIOTICA WERKT

We struikelen tegenwoordig over de probiotica drankjes, zuivel, capsules, pilletjes en poeders, maar dit zegt helemaal niets over een goede probiotica, want dat ligt een stukje genuanceerder. Laten we eerst beginnen met het goede nieuws dat wetenschappelijk is vastgesteld dat probiotica WERKT, zowel gehaald uit ons voedsel of gesuppleerd. Onze darmflora bestaat uit honderden verschillende soorten micro-organismen, probiotica helpt onze darmflora om optimaal te blijven functioneren. Het is effectief tegen verschillende spijsverteringsproblemen en kan ook helpen de darmflora sneller te herstellen na een antibiotica kuur. Als het gaat om een ECHT GOEDE probiotica is het product ZELF wetenschappelijk onderzocht voordat het op de markt komt. Dus het EINDPRODUCT zoals wij het kunnen kopen in de winkel, Soms is er enkel onderzoek gedaan met proefdieren of onderzocht in het laboratorium maar dit biedt geen enkele zekerheid of een probiotische drank of zuiveldrank met de desbetreffende bacterie-stam echt werkt in het menselijke lichaam. Het is dus erg belangrijk dat er klinisch onderzoek is verricht. Er zijn producenten en fabrikanten die dit netjes doen en zetten dit ook of op verpakkingen of op de website. Je kunt als consument ook de stammen opvragen bij de fabrikanten. Belangrijk is dat de naam en het nummer van de gebruikte bacteriën in een klinisch rapport  overeenkomen met de benamingen die op de verpakking staan. Aangezien dit soort klinische onderzoeken enorm prijzige grapjes zijn, komt het niet vaak voor. Meer over de gezondheidsclaims op verpakkingen kun je HIER lezen. 

PRO…PRE….META….SYN….WATTEH? 🥺

Goed, nu je weet wat probiotica is en waarvoor het allemaal gunstig is, zou je meteen naar de eerste de beste supermarkt kunnen sprinten om daar probiotische producten te scoren. Maar eenmaal daar belandt kun je opnieuw in verwarring raken want naast probiotica hebben we ook nog eens PRE biotica, SYN biotica en META biotica……ZUCHT! Gelukkig is het allemaal geen rocket-science , en weet je alles eenmaal van elkaar te onderscheiden, kun je opgelucht adem halen.

WAT IS PREBIOTICA?

Snel en simpel gezegd is prebiotica niets meer of minder dan onverteerbare voedingsvezels die van nature in voedingsmiddelen voorkomen als groente,fruit en granen. Deze vezels zijn erg belangrijk voor de bacteriën in ons lichaam want ze stimuleren de groei en activiteit, en bevorderen de algehele gezondheid. Prebiotica zijn onverteerbaar voor de dunne darm, maar voor veel bepaalde bacteriën in onze darmen zijn ze juist een grote voedingsbron. Zodra de bacteriën de vezels afbreken ontstaan er stoffen die de darmspitheelcellen als voedsel gebruiken om de darmen te stimuleren. Wat zorgt voor een zeer prettige stoelgang, Daarom zijn vezels ook zo onmisbaar voor ons en wordt er zo op gehamerd om onze vezeltjes te eten. Prebiotica zorgen er ook voor dat o.a lactobacillen en bifida bacteriën beter en sneller kunnen groeien / vermenigvuldigen.
Nu kunnen we niet zo snel prebiotica tekortkomen, het zit in tal van voedingsmiddelen die we dagelijks nuttigen. Wist je, dat in borstvoeding meer dan 130 verschillende oligosacchariden zijn aangetoond? Galacto- Oligosaccharide ( GOS) is één van de grootste bronnen van prébiotica en vinden we o.a in peulvruchten en sommige noten. Een andere grote bron van prebiotica is inuline, KLIK HIER om daar alles over te lezen. Ook de oligosaccariden in groente en fruit ( de fructo-oligosacchariden ) zijn een waar feestje voor je darmen. We vinden deze vooral in bananen, uien, asperges en prei. In zuivel ( koemelk ) komen we amper prebiotica tegen. Er zijn slecht enkele sporen van oligosacchariden terug te vinden. De allergrootste leveranciers zijn groente, fruit, volkoren graansoorten, noten, en peulvruchten. Andere voedingsmiddelen waar erg veel prebiotica in voorkomt zijn knoflook, witlof, artisjok, schorseneren, haver, en volkoren tarwe.
Als je volwaardig, gezond en uitgebalanceerd eet en drinkt hoef je je niet erg veel zorgen te maken om aan voldoende vezels per dag te komen. Een gevarieerd voedingspatroon levert dagelijks al vijf tot tien gram aan niet-verteerbare oligosacchariden op.
We eten helaas in regel nog steeds te weinig vezels. Dan kan een preparaat nuttig zijn. Je kunt prebiotica op vele manieren suppleteren. Je kunt dit doen via voedingsvezels, capsules en pilletjes, maar ook via zuivelproducten waaraan prebiotica ( meetal in de vorm van een synbiotica, daarover verderop meer uitleg ) is toegevoegd. Nu is het niet zo, dat je deze supplementen vrij en ongelimiteerd kunt gebruiken. Een overmaat aan vezels kan namelijk voor veel gerommel en gasontwikkeling in de darmen zorgen wat naast zeer onprettig en onaangenaam ook belastend is voor de darmen omdat deze meer moeite moeten doen om alles af te breken. Algemeen gezien wordt er altijd zo’n 20-30 gram per dag aanbevolen, maar hou je altijd strikt aan de gebruiksaanwijzingen op verpakkingen. Ga er niet te nonchalant mee om, want het kan wel erg veel ongemak geven. Het kan laxerend werken.

WAT IS SYNBIOTICA?

Kort door de bocht en dus beter te onthouden kun je synbiotica beschouwen als een mix van pro en prebiotica. SYN komt van synergie wat zoiets als een zeer succesvolle samenwerking betekent, wat zeer zeker hier opgaat. Het gaat om een combinatie van prebiotische vezels en probiotica. Samen ondersteunen ze de darmmicrobiotica wat zeer belangrijk is voor o.a ons immuunsysteem. We kunnen het kort houden: het is een formule die elkaar versterken in hun werking. Het wordt regelmatig toegepast in voedingsmiddelen.

WAT IS METABIOTICA?

Als we het zeer hard neer moeten zetten, is metabiotica niets meer of minder dan de ontlasting van onze darmbacteriën. 😕 Huh? Ja, het poep van onze darmbacteriën. Voordat je meteen wegklikt, lees vooral even door, want gelukkig is het niet zo smerig als het doet klinken. Het woord BIOTICA heeft betrekking tot alles wat met bacteriën te maken heeft. Probiotica is bijvoorbeeld een product wat levende bacteriën bevat, en prebiotica een product wat voedingsstoffen bevat voor al die bacteriën. Synbiotica is weer een samenspel tussen pro en pré biotica. En tot slot is metabiotica de stof die door de bacteriën wordt uitgescheiden. Het woord META in het woord metabiotica staat voor METABOLISME, ook wel onze stofwisseling. Bi elkaar genomen kunnen we stellen dat metabiotica de stofwisseling én afvalstoffen zijn van bacteriën.
Dat bacteriën in onze darmen van zeer groot belang zijn voor onze algehele gezondheid is bekend, maar ook de metabiotica die wordt uitgescheiden speelt een grote rol bij het goed functioneren van onze darmen. Zo scheiden deze o.a bepaalde zuren uit die ervoor zorgen dat de darmen hun functies kunnen uitvoeren. Ook is waterstofperoxide onderdeel van metabiotica. Waterstofperoxide zorgt ervoor dat de darmen worden beschermd tegen ongewenste bacteriën en schimmels. Ook dient de ontlasting van de ene bacterie als voeding voor een andere bacterie waardoor de bacteriën zich via andere bacteriën verder kunnen ontwikkelen. Niet geheel onbelangrijk dus. Metabiotica kunnen we vinden op plekken waar bacteriën voorkomen aangezien de bacteriën de stoffen moeten gaan uitscheiden.
Zoals je eerder kon lezen is metabiotica belangrijk voor tal van functies in onze darmen / darmflora. Het ondersteunt tal van metabole processen stimuleert het zelfreinigende vermogen van ons lichaam en helpt bij het opruimen van vrije radicalen. Het bevordert de spijsvertering als we iets te zwaar hebben getafeld, en stimuleert onze darmpassage. Zie het als een orkest. Als daar één toon wordt gemist klinkt het hele spel vals. Als de bacteriën in onze darmen niet goed kunnen samenwerken, kunnen we daar last van krijgen.
HEB JE METABIOTICA NODIG?
Als je gezonde darmen hebt en goed werkende darmen, dan hoef je geen extra metabiotica bij te suppleren / slikken/ drinken. Een goed geconditioneerde darmflora zorgt voor meer dan voldoende uitscheiding van alle goede bacteriën. We kunnen metabletica via ons voedsel binnen harken. Het komt meest voor in gefermenteerd voedsel ( want daar huizen bacteriën ) als zuurkool, yoghurt, en kefir. Kefir bevat zelfs vrij veel metabiotica. Lust je nu al deze voedingsmiddelen niet / eet je deze nooit? Dan zijn er verschillende supplementen om je metabiotica aan te vullen. Zo zijn er drankjes , pilletjes en capsules, net als pro / pre en synbiotica. Er is niet heel erg veel keuze, maar je kunt gelukkig wel een meukvrije drank kopen van het merk THYBERT. Dit is een 100% biologisch / dynamisch drankje op basis van kombucha-fermenten. Deze drank kun je ook uitwendig gebruiken, want er zijn aanwijzingen dat metabiotica ook zeer heilzaam werkt voor de probleem huid. Daar vond ik overigens geen onderbouwde studies over terug.

WERKEN AL DIE PROBIOTICA PRODUCTEN?

Als we de koelschappen in de winkels voorbij lopen zouden we bijna kunnen denken, dat we moeten leven op probiotica. Het ene potje schreeuwt harder dat het vol zit met levende bacteriën dan het ander. En vooral wat het allemaal wel niet voor goeds doet voor onze darmen. Al jarenlang buigen wetenschappers zich over dit fenomeen. En tot de dag van vandaag zijn ze het nog lang niet eens. Er zijn inmiddels talloze artikelen en studies vindbaar die elkaar tegenspreken. Zo hebben Deense wetenschappers in 2016 een onderzoek naar buiten gebracht waaruit blijkt dat er geen stuitende bewijzen zijn gevonden dat al die drankjes echt werken. Ook consumentenprogramma RADAR besteedde er in 2017 aandacht aan. De discussies voeren anno 2020 nog altijd voort .
Waar we zeker van kunnen zijn, is dat de meeste probiotica-producten ongezonder zijn omdat ze vrij veel suikers / zoetstoffen bevatten. Dit geldt zeker voor de zuivel-drankjes, waar o.a naast suikers ook zaken als vruchtenconcentraten , kleur/geur en smaakstoffen aan worden toegevoegd. Ook worden ze gezien als een peperdure poot die de consument wordt uitgedraaid. Het klopt inderdaad dat al die hippe drankjes niet goedkoop zijn. Anno 2020 kunnen we ons nog steeds afvragen of al deze drankjes daadwerkelijk werken. En, als ze werken, moet je dit de rest van je leven blijven nuttigen om het werkende effect te kunnen behouden. Dit kan behoorlijk in de papieren lopen.
De wetenschap is er anno 2020 ook nog steeds niet over uit, of de immens populaire drank KEFIR nu echt zo probiotisch werkt. Er zijn studies die al vrij goede resultaten laten zien, maar iedere studie / onderzoeksrapport vertelt er nadrukkelijk bij dat er nog veel meer studies op zowel dieren als mensen nodig zijn om de werking te kunnen onderstrepen. Veel mensen vinden kefir gewoon lekker of houden van het placebo-effect, of hebben daadwerkelijk baat bij het dagelijks drinken van kefir. Meer over kefir lezen? KLIK HIER.
Hoe denk ik erover? Wel, ik denk zeker dat al die bacteriën in drankjes / yoghurt/ kwark WAT doen, maar het te complex is om te kunnen claimen dat het echt werkt. Dit beamen vele onderzoeken naar de werking van al deze producten over de afgelopen jaren. Ik denk ook, dat het niet op een langere basis werkt, omdat onze darmflora LEEFT en continu van milieu verandert. Ik geloof in goede , gezonde, pure voeding waar meer dan genoeg in zit om onze darmflora optimaal en actief te houden. Mijn eigen ervaringen met kefir zijn erg goed, ik merk hier wel degelijk iets van als ik dit iedere dag drink. Maar ik heb niet altijd zin in alleen maar kefir. En een glas karnemelk of een schaal yoghurt of kwark geeft bij mij een zelfde effect. Voor mij dus geen peperdure pakken kefir, of gedoe iedere dag met korrels / kefir maken. Voor mij werkt yoghurt en / of kwark net zo goed. Ik denk, dat iedereen zelf hierin een keuze moet maken. Wat ik wel afraad, zijn de kant en klare probiotica’s als Activia, dit zijn naast peperdure grapjes ook geen al te gezonde producten. Je kunt dan beter de bacteriën ergens anders uit halen.

PURE ALTERNATIEVEN

Ik ben god-zijn -hartelijke-dank, vrijwel nooit ziek , zelfs niet verkouden. Ik dank dit zelf aan mijn zeer strakke regime in mijn levensstijl. Ik zorg voor een goede balans in alles, zowel voeding als ontspanning en rust. Een goede vaste regelmaat is echt een sleutelwoord voor een fitter en gezonder leven. Ik werk veel, en sport iedere dag. Dit hou ik goed in balans. En pas mijn voeding erop aan. Als duursporter vraag ik andere voeding. Als je dit goed invult kun je een fijn, fit en gezond bestaan leiden.
In 2016 werd ik onverwacht gevloerd door een bacteriële infectie. Ik wist niet wat mij overkwam, omdat ik in geen jaren ziek was geweest. Maar mijn lijf leek mij opeens in de steek te laten. Ik was hondsberoerd, had koude koorts en na een week ploeteren leek ik alleen maar beroerder te worden. Alle natuurlijke hulpmiddeltjes ten spijt, ik moest aan de antibiotica. Dit paardenmiddel hielp, binnen nog geen twee dagen knapte ik op. Het gevolg was, dat mijn darmflora volledig op zijn kont lag. Nadat de kuur af was, ben ik meteen gestart met herstel. In de vorm van iedere dag een dopje PRO DARM in mijn yoghurt te roeren. Binnen drie dagen was mijn hele flora weer optimaal en had ik negens last meer van. Dus ja, soms kan iets wel degelijk erg goed werken, dat ondervond ik in 2016 zelf. Sindsdien heb ik standaard een flesje PRO DARM in huis, je kunt het jaren ( ongeopend ) bewaren. Mijn darmen kunnen soms best wat van slag zijn, door bijvoorbeeld hitte. Dan gebruik ik ook direct een dopje PRO DARM per dag door mijn kwark. Dit spul werkt in elk geval voor mij supergoed. Wil je meer info over PRO DARM? Klik dan HIER. 
Stel: je denkt dat je pro/pre/syn/metabiotisch flink wat tekort komt. Dan zijn al die probiotica producten in de supermarkten voor de hand liggend maar zoals je hierboven hebt kunnen lezen, zijn 9/10 producten niet gezond. Je kunt dan uitwijken naar natuurlijke alternatieven. Die zijn er gelukkig ook genoeg. Het vergt wel enig zoekwerk, want ook in natuurlijk valt er genoeg “ crap” te vinden. Probiotica kunnen we nog het meest kopen in capsules, poeder en tabletvorm. Maar er zijn ook vloeibare alternatieven, waar ik de voorkeur aan geef. Zo zijn er talloze prebiotica producten vindbaar in vlokken, denk aan psyllium vezels, tabletten of appelvezels. In probiotica kunnen we helemaal los gaan, die zijn er in veel soorten. Metabiotica is wat schaarser, omdat tekorten hierin niet erg vaak voorkomen. Maar als je goed zoekt kun je deze ook vinden. Er zijn ook veel synbiotica alternatieven verkrijgbaar. Gericht op wat jij wenst kun je dus best goed terecht ook meukvrij gebied. Ik heb voor jullie wat krenten uit de pap gevist, wellicht dat dit jullie kan helpen om een goede keuze te maken. Ik wil tot slot benadrukken, dat een gezond eet en leefpatroon meest belangrijk is en dat de bron moet zijn. Zie deze producten dan ook niet als invulling, maar een mogelijke AAN vulling.

PRO DARM REGULATOR

Eerder vertelde ik al over de PRO DARM en dat dit mijn absolute topper is. Je kunt er alles over lezen in mijn uitgebreide artikel: KLIK HIER
Wil je deze PRO DARM bestellen? Klik dan HIER

ROYAL GREEN FLORA GOLD

Ben je meer op zoek naar een wat completere formule , dan is de FLORA GOLD van Royal Green meest geschikt. Het bevat zeven verschillende maagsap-resistente bacteriën wat betekent dat ze levend de maagsappen en galsappen passeren. Per productie bevatten twee tabletten acht miljard bacteriën . Dit kun je beschouwen als een synbiotica. Wil je deze tabletten bestellen? Klik dan HIER

METABIOTICA KOMBUCHA-ENZYME REGULATOR

Het was even wat zoekwerk, maar uiteindelijk vond ik een hele fijne biologisch / dynamische metabioticadrank op basis van kombuchafermenten. Het advies is om 1-3 dopjes ( een dopje =10 ml ) in te nemen. Deze drank bevat tal van natuurlijke enzymen waaronder vitaminen en antioxidanten wat vers is uitgescheiden door bacteriën.  Het bevat een breed spectrum aan metabletica wat de weerstand ondersteunt, en zorgt voor een goede darmtransit. Binnenkort verkrijgbaar bij Puur ren fit, zodra de bestellink beschikbaar is zal ik deze hier plaatsen.

BIO KEFIR CONCENTRATE

Zelf melk-kefir maken is momenteel erg populair. En als je niet opziet tegen al de “ rompslomp” is het een geweldige manier om dagelijks je drankje te maken. Zie je op tegen al die rompslomp en hou je het liever wat simpeler, dan kun je kiezen voor deze ampullen. Kefir wordt in de meeste gevallen gefermenteerd met koemelk. Dit heeft nog altijd de voorkeur boven water-kefir. En terecht want het geeft de drank meer voedingswaarde en romigheid. Bovendien kan water kefir aardig wat suikers bevatten. Je kunt kefir ook lactosevrij maken d.m.v pure geconcentreerde kefir ferment. Er zijn diverse mogelijkheden, maar ik persoonlijk vind de ampullen van het merk THYBERT geweldig en 100% meukvrij.De ampullen zijn op basis van gefilterd water, gedroogde vijgen, citroenen en kefirfermenten. Dit alles is biologisch . Een ampul bevat 9 ml en is goed om een liter homemade melkvervanger te voorzien van kefir ferment. De ampullen zijn handig in gebruik en jarenlang houdbaar . Alles wat je moet doen is een ampul toevoergen aan een liter melkvervanger, en deze goed te schudden. Daarna bewaren in de koelkast en steeds bij openen van je fles voorzichtig zijn, omdat het net als bij homemade kefir flink kan gaan borrelen. Deze ampullen zijn geweldig makkelijk om in huis te hebben voor als je even geen zin of tijd hebt om zelf kefir te maken of liever lactosevrije romige kefir geniet. Binnenkort zijn deze ampullen te bestellen bij puur en fit, zodra de bestellink beschikbaar is zal ik hem hier plaatsen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *