Gezonde snoepjes…..bestaat dat? Hoe gezond zijn al die gezonde snoep-alternatieven?

We leren al jong, wat goed en slecht is. Zo leren we, dat snoep niet gezond is, en dat we dit niet dagelijks op regelmatige basis moeten doen. We snoepen echter nog altijd veel teveel. Dit is voornamelijk te danken aan de onbewustheid van suikers in ons voedsel, dus niet alleen in snoepjes. We rekenen al deze suikers ( vrije suikers, toegevoegde suikers, suikers van nature aanwezig ) niet mee als we onszelf dat snoepje gunnen. Tegenwoordig is ons huidige welvaart-voedsel zo enorm versuikerd, dat we eigenlijk iedere dag al meer snoepen dan ons lief is. Een glaasje verse jus de Orange levert je al zo’n zes suikerklontjes op . Als we naast ons dagelijks voedsel ook nog eens gaan snoepen in de vorm van suikergoed ( lolly’s, chocolade, spekjes, schuimpjes, zuurtjes, dropjes, toverballen, winegums, Engels drop….. ) krijgen we veel teveel suikers binnen, met alle gevolgen van dien. Wil je meer lezen over ( fruit ) suikers? KLIK HIER.

De voedsel en levensmiddelenindustrie houdt ons gedrag goed in de gaten. Nu dat suiker een vies woord lijkt te zijn geworden, en de consument het lijkt te mijden uit hun voedsel, wordt er veel bedacht om toch snoep op de markt te brengen wat zogenaamd vrij is van suiker, of wordt bestempeld als “ GEZOND SNOEP” . Veel webwinkels zijn begonnen met het verkopen van deze snoep-varianten. Meestal in de vorm van reepjes/ bars, gevriesdroogd fruit, gedroogd fruit en producten die zijn gemaakt uit vruchtensappen / concentraten. Zijn deze alternatieven werkelijk zoveel gezonder? Ik zocht het uit.

SUIKER BLIJFT SUIKER

Suikervrij snoepgoed bestaat al jaren. Daar is niets nieuws aan. Anno 2021 zien we deze markt steeds groter worden, omdat we nog steeds suikers mijden. Suikervrij snoepgoed, zoals dropjes of winegums, zijn al jaren verkrijgbaar in een suikervrije variant. Deze worden gezoet met kunstmatige zoetstoffen, meestal Maltitol. ( KLIK HIER om meer over suikervrije dropjes te lezen ) Veel mensen zien het als vrijbrief om zo’n zakje vrij van schuldgevoel op te eten, dit kan leiden tot zeer vervelende klachten als buikpijn / diaree/ rommelende darmen en een opgeblazen gevoel.
Maar ook de zogenoemde “ gezonde snoepjes” zijn niet onschuldig. Sterker, ze kunnen in sommige gevallen meer suikers bevatten dan een gewoon suiker-snoepje, terwijl de gezonde variant bijvoorbeeld is gemaakt van enkel fruit.
Laten we beginnen bij gedroogd fruit. Zoals de naam het zegt, wordt fruit enkele uren gedroogd op lage temperatuur. Het vocht wordt onttrokken, waardoor vooral fruitsuikers ( fructose ) en vezels overblijven. Een druif bevat vers al vrij veel dextrose ( druivensuiker ). Als je druiven gaat drogen, wordt het suikergehalte aanzienlijk verhoogd. Dit kan hoog oplopen. Gedroogde druiven noemen we ook wel ROZIJNEN. Rozijnen worden meest industrieel gedroogd en behandeld met sulfieten en zwavel . Ook kunnen ze zijn bewerkt met olie.
Rozijntjes worden decennia’s lang aan de kleintjes onder ons gegeven, omdat dit zogezegd een gezonder snoepje zou zijn als gewoon snoepgoed. Dit is inmiddels wel achterhaald, maar toch worden rozijnen nog altijd bestempeld als een gezonder snoepje. Dit is niet waar. Wat wel waar is, is dat het rijker is aan voedingsvezels. Maar daar stopt het wel. De suikers in rozijnen kunnen, afhankelijk van de bewerkingsprocessen, enorm door het dak gaan. Alhoewel het dus om “ natuurlijke aanwezige suikers” gaat, verandert dit niets aan de werking in ons lichaam. Het wordt in het bloed opgenomen en kan gaan racen als een raceauto door de bloedbaan, met bloedsuikerspiegel-schommelingen tot gevolg. Suiker blijft voor ons lichaam suiker. Ook het gebit wordt door rozijntjes aangetast, het zijn zuur aanvallen op het tandglazuur, net als gewone suiker.
Niet alleen rozijnen zijn rijk aan suikers, ook de talloze andere gedroogde ( zuid ) vruchten als dadels, vijgen, abrikozen, krenten enzovoort bevatten veel suiker.
Zelf drogen is tegenwoordig erg hip en populair. Het heeft inderdaad erg veel voordelen, maar onthoud wel dat ook zelf drogen niet zorgt voor veel minder suikers. De procedure is immers precies hetzelfde. Wel zijn het gezondere opties t.o.v industrieel gedroogd fruit/ zuidvruchten. Je gebruikt bijvoorbeeld geen sulfieten / conserveermiddelen / olie wat zeker in het effect op onze gezondheid kan schelen.
Er wordt erg veel gemaakt van gevriesdroogd fruit. Dit kun je “ los” kopen, maar wordt ook erg veel verwerkt in bijvoorbeeld suikervrij verklaarde muesli’s en granola’s, reepjes / bars . Aanvankelijk is vriesdrogen bedoeld om fruit langer houdbaar te maken / te conserveren. Het is best een complex proces. Het fruit wordt eerst snel ingevroren onder een temperatuur van gemiddeld – 30*C tot -80*C. Vervolgens wordt de druk verlaagd in de vriezer waardoor er een vacuüm ontstaat. Het water wat is veranderd in ijs wordt verdampt waardoor het het fruit verlaat. Wat overblijft is gevriesdroogd fruit.
De voedingswaarden blijven ongeveer nét zo intact als bij het drogen van fruit. Ook hier zien we een fikse toename in suikers, en een toename in voedingsvezels. Maar dus ook erg veel extra suikers. 100 gram gevriesdroogde aardbeien kunnen een suikergehalte hebben van gemiddeld 45 gram terwijl 100 gram verse aardbeien nog geen 5 gram suikers bevatten. Zoals je ziet breekt het alle gezonde voordelen van fruit er wel zo’n beetje af. Daarnaast kunnen vele soorten zijn ingelegd in olie, wat het zeker niet gezonder maakt.
Dan zijn er ook nog de vele “ gezonde snoepjes” die zijn gemaakt van vruchtensappen en / of vruchtenconcentraten. Dat dit de nieuwe suikers zijn, lees je in DIT ARTIKEL. Dankzij het gezonde imago van fruit / vruchten worden we compleet om de tuin geleid. Want zowel vruchtensappen als concentraten is niets minder dan de suikers uit fruit / vruchten.

IS HET ECHT GEZONDER?

De hamvraag: …is het daadwerkelijk allemaal gezonder, al die snoep-varianten op regulier snoep? Dit ligt genuanceerd. Als we al deze gezonde snoepjes tegenover de reguliere suikergoed zetten, dan zijn die gezondere snoepjes altijd een betere KEUZE. Maar NIET BETER of GEZONDER. Ook al wordt het meeste gemaakt uit fruit / zuidvruchten, en wordt er verder niets toegevoegd, suiker blijft voor ons lichaam energie. Of dit nu afkomstig is uit fruitsuikers of uit geraffineerde suikers, dat maakt geen verschil.
Ook moet je goed in het achterhoofd onthouden, dat al deze gezonde snoepjes net als regulier snoepgoed ZIJN BEWERKT. Anders kun je tenslotte geen snoepjes produceren. Dadels zijn een goed voorbeeld. Deze hebben een zeer gezond imago, maar wist je, dat een verse gedroogde dadel zo’n 5 gram suikers kan bevatten? Gewoon suiker dus. Daarnaast kleven dadels behoorlijk, wat zeker slecht is voor ons gebit. In heel veel gezond snoep zitten dadels verwerkt, meestal in de vorm van een puree of een stroop. Dit zijn EXTRA bewerkingsprocessen waardoor de dadel veel of alles van de nog aanwezige vezels verliest en alleen de suikers overblijven. De reden waarom dadels nu erg veel worden gebruikt, is dat het een zeer goede consistentie geeft aan een product ( denk aan repen / bars ), het veel zoetkracht geeft en een zeer goede samenhang ( kleverigheid ) . De “ bonus” voor de fabrikanten is dat de dadel een erg gezond imago heeft. Het geeft een reep / bar dus een goed en gezond imago, een zeer goedkope productie en daardoor enorm veel winst. Inhoudelijk kunnen dadelreepjes / bars enorm de pan uit rijzen qua suikers, zonder dat de consument zich hiervan bewust is. Het is een grote nieuwe goudmijn voor de industrie, want we kopen het allemaal als malle pietjes terwijl de verkoopprijzen soms schrikbarend hoog zijn.
We zouden ons ook serieuzer af moeten vragen, wat er mis is met vers en intact fruit. Er zijn duizenden varianten in fruit, wat betekent dat we volop keuze hebben en we in fruit goed kunnen variëren. Tussendoortjes / snoep is bedacht door de voedselindustrie, anders gezegd is het geen levensbehoefte. We overleven gemakkelijk zonder. Sterker nog, ik denk persoonlijk dat we JUIST overleven als we deze producten zouden boycotten. Het levert de wereldwijde volksgezondheid heel veel schade op.
Er zijn nu vast heel veel mensen die fel tegen mijn argumenten zijn. Er zijn veel redenen te bedenken, om snoep te eten. Ik noem de meest gehoorde:
– “ …ik mag gerust wat lekkers”
– “ …mijn kind wil ook wel eens wat anders dan een appel of een banaan”
– “…het leven mag best leuker gemaakt worden door lekker snoepen “
– “… ik lust weinig fruit
Om te beginnen zeg ik nergens dat je niet eens wat lekkers mag. Maar daar schuilt meteen ook het probleem. We realiseren ons niet, dat we via ons dagelijks voedsel al meer dan genoeg suikers binnen krijgen. Nu vallen we niet om, als we eens per week chocolade eten of een greep in de winegum-pot doen, maar als we vrij regelmatig snoepen, ongeacht of dit nu regulier suikergoed is of de zogenaamde gezonde snoepjes, krijgen we veel TEVEEL suikers binnen met alle gevolgen van dien.
Kinderen zijn dol op snoep. Als kind kom ik ook reikhalzend uitkijken naar het koekblik van mijn oma, die gevuld was met allerlei lekkere snoepjes, en waar wij eens per week een greep uit mochten doen. Maar van mijn ouders kreeg ik ook erg veel fruit. Dat kreeg ik mee naar school, dat kreeg ik thuis, en dat kregen we op vakantie. Ik weet daarom nu niet beter, dat snoep iets zeer luxe is en fruit iets wat we daadwerkelijk nodig hebben. Fruit verveelde mij nooit, omdat mijn moeder continu een anders gevulde fruitschaal had. Dan weer bananen , appels en peren, dan weer mandarijnen en sinaasappels, het was iedere week maar net wat er bij de plaatselijke groenteboer in de week-aanbieding was. Fruit is er in zoveel variaties. Door jouw kind ( eren) bloot te Stelle aan deze varianten en deze continu aan te bieden, leer je hen fruit waarderen, en echt gezond “ snoepen”. En geloof mij, het even is nét zo lekker MET VERS FRUIT dan met snoep en gezond snoep.
Wat mij betreft moeten we een beetje van het idee af, dat we tussendoortjes NODIG hebben. Als je drie volwaardige hoofdmaaltijden eet, heb je niets extra’s nodig, en kun je, als je dan trek krijgt tussen de hoofdmaaltijden door, vers intact fruit eten. Bij mij in de straat zijn ze op dit moment van schrijven erg druk bezig om de straat te vernieuwen, en ik zie iedere dag enkele werklui in de loop van de morgen een appeltje eten, terwijl ze enorm zwaar lichamelijk werk verrichten. Daar kan ik blij van worden.
Zeker kinderen kunnen we het goede voorbeeld geven. Mijns inzien is dit ABSOLUUT NIET door hen gezonde snoepjes te geven. Hoe gezond dat ook lijkt, je hebt kunnen lezen, dat suiker gewoon suiker blijft voor het lichaam. Ook verpakt in mooie kletspraatjes als “ gemaakt van 100% fruit! “ Ik hou het graag op de de zeer oude kreet “ SNOEP VERSTANDIG, EET EEN APPEL”. Ja….ook in een verse, intacte appel zitten suikers. Maar het grote verschil is dat deze fruitsuikers er niet uit zijn gehaald en nog in het complete pakketje zitten van water, vitaminen, mineralen en vezels. Dan hap je in elk geval veel meer gezondheid naar binnen dan enkel fructose. Bovendien zorgt het kauwen op vers intact fruit voor een betere verdeling in brij voor het gebit.
Mogen we dan helemaal niets meer snoepen? Natuurlijk wel!  Maar wat erg belangrijk is, is een GOEDE BALANS in je eetpatroon, waarin je dit soort snoeperijtjes inplant. Op deze manier kun je je eigen suikergebruik goed onder controle houden. Verdiep je in suikergehalten van producten. Zeker betreft gezond snoep kun je dan behoorlijk schrikken. Onthoud, dat suiker suiker is voor je lichaam, in welke vorm het dan ook wordt aangeboden.

DE VALKUIL VAN “ GEZONDE SNOEPJES”

Er zit nog veel meer vervelende nadelen aan deze zogenaamde gezonde snoepjes. Omdat we denken, dat het gezonder is, denken we dan het BETER is. En dat is voor een zeer klein deel waar, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Als we het tegenover gewoon suikersnoep zetten, zijn deze alternatieven een betere KEUZE, maar niet BETER of GEZONDER. Want ze bevatten ook veel suiker. Door dit te onderschatten, kunnen we gemakkelijker veel meer snoepen van deze alternatieven, en kan dat zeker voor de gezondheid van lichaam en gebit gevolgen hebben.
Ook zijn deze alternatieven in regel twee keer duurder dan gewoon snoep. Of gewoon vers fruit. Het kan daarom een dure gelegenheid worden als je je kind ( eren) dit soort snoepjes wilt geven. Zelfs biologisch vers intact fruit is goedkoper dan al die meuk.
RESUMEREND:
* “ gezond” snoepen bestaat niet, VERSTANDIG snoepen wel
* gezonde snoepjes zijn niet beter en / of gezonder, wel de betere KEUZE t.o.v regulier snoepgoed
* gezonde snoepjes bevatten nét zoveel / soms zelf MEER suikers dan regulier snoepgoed
* gezonde snoepjes tasten het ( kinder ) gebit nét zo hard aan als regulier snoepgoed
* hou de balans goed in je eetpatroon, plan niet meer dan 1 x per week een snoep-moment in en hou dit matig
* geef je kind ( eren) niet iedere dag snoep/ gezond snoep, maar geef ze iedere dag steeds weer een ander stukje vers intact fruit

3 Reacties op “Gezonde snoepjes…..bestaat dat? Hoe gezond zijn al die gezonde snoep-alternatieven?

  1. Gezond snoepen bestaat niet… definieer ‘snoepen’ en ‘gezond’. Daarna wil ik wel verder discussieren

  2. Hoi Goede avond
    Ik heb een vraag wat zou u mij dan kunnen adviseren. Als je dan toch zou willen snoepen. Welke keuze heb ik dan.
    Zijn er merken die echt hun best doen of is het alleen maar marketing.

    Fijne avond

    • helaas bestaan er dus gewoonweg geen ” gezonde” snoepjes. Als je eens een snoep-momentje wilt, neem deze dan, en geniet ervan, maar hou het op een verwennerij wat je niet dagelijks doet. Eet echt gezonde snoepjes van moeder natuur, zoals zacht fruit! Warme groet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *