Liever VEGAN kips leverworst dan gewone leverworst??????

Afgelopen week zag ik opeens een opmerkelijke reclamespot voorbij komen op TV. Van het vleesmerk KIPS. ( “ liever Kips leverworst dan gewone leverworst” ☺️) Ik kon alleen maar opnieuw zuchten en mij afvragen wat zij dit keer aan meuk hebben gebruikt om deze veganistische variant smakelijk te maken…… Het vleesmerk lijkt zich volledig te gooien op de vegans. Ze zien daar, net als vele andere “ vlees-fabrikanten” als Unox, een zeer grote markt liggen om op te gaan vullen. De bekende slogan is in de nieuwe reclamespot veranderd naar “ liever Kips VEGAN leverworst, dan gewone leverworst”. Erg leuk bedacht, dat moeten we hen toegeven. Ze blijken met de reclamespot aandacht te willen vragen voor hun veganistische alternatieven. Als veganist zou je kunnen denken “ top!” En waarschijnlijk denken de meeste vegans dit ook. De meeste veganisten kijken namelijk alleen naar de ingrediënten om te bestuderen of er niets dierlijks in zit verstopt. Wat er verder in zit kan hun “ een worst” wezen 😁 Maar ze zouden dit juist moeten doen. Want zoals ik alk in vele eerdere artikelen schreef, zijn vrijwel ALLE veganistische producten volgepropt met additieven wat het een ongezonde tot zelfs zeer ongezond alternatief maakt. En dit uiteindelijk gezondheidsklachten op kan gaan leveren, zoals diabetes, en hart en vaatziekten. 

 

WHAT’S THE PROBLEM?

Als ik een artikel schrijf met daarin keiharde feiten, maak ik over het algemeen geen vrienden met de veganisten. Zij schelden mij uit voor dierenbeul en gooien allerlei argumenten naar mijn voeten. Dat ik zo de vleesindustrie promoot en ik geen veganiste ben. Dat laatste klopt, ik ben geen 100% vegan, wel voor 98%.
Ik snap deze kritiek heel goed overigens. Want vrijwel de meeste vegans staren zich blind op het mijden van dierlijke ingrediënten. Velen zien en / of snappen niet, dat additieven als vetten, zout en suiker DE DRAGERS zijn in deze veganistische producten. Als een basis wegvalt ( in dit geval vlees) in een product moet dit worden vervangen. En dan moet het ook nog eens smaak en structuur krijgen, en in de meeste gevallen vergelijkbaar worden met het stukje vlees, kaas of vleeswaar wat wordt nagebootst. Dit is voor de meeste fabrikanten niet al te ingewikkeld. Dankzij de kunstmatige hulpstoffen in ons voedsel valt immers alles na te maken. Als deze hulpstoffen verder onschuldig waren, was er geen vuiltje aan de lucht, en zou ik dit zoveelste artikel ook niet schrijven. Maar ik vrees, dat ik nog lang niet uitgeschreven raak.
What’s the biggest problem? Dat is dat er HEEL VEEL ( verzadigde) vetten worden gebruikt, en vrij veel suikers en zout. De meeste veganistische producten worden gemaakt van vet. Denk daarbij aan kokosvet, of een mengeling van verschillende oliën en vetten. Dit gaat om industrieel vet. Ook wel GEHYDROGENEERDE VETTEN genoemd. Gehydrogeneerde vetten ontstaan, wanneer plantaardige oliën, zoals kokosolie en palmolie, wordt gehydrogeneerd. Hydrogeneren is een proces waarbij  onverzadigde bindingen door toevoeging van waterstofgas worden omgezet in verzadigde bindingen. Door deze kunstmatige ingreep worden de plantaardige vetten lang houdbaar gemaakt. Dit is zeg maar plantaardige vloeibare olie omzetten in vet, wat niet vloeibaar is maar vast. Door deze omzetting van onverzadigd naar verzadigd vet ontstaan transvetten. Dit transvet is een vorm van vet waar ons lichaam zich geen raad mee weet. Kort door de bocht bestaat ons lichaam voor een groot deel uit water en lipiden, een soort verzamelnaam voor alle vetten. Onverzadigde en verzadigde vetten kunnen door het lichaam worden verwerkt. We weten inmiddels allemaal, dat de onverzadigde vetten de “ goede” vetten zijn en de verzadigde de “ slechte”. Transvetten kun je dan maar het beste vergelijken met synthetische motorolie voor je auto, het is wel vet maar een menselijk lichaam kan er niks mee, het verlaagt je goede cholesterol, het verhoogt je slechte cholesterol en het blijft overal plakken waar je juist geen vetlaag wilt hebben.
That’s the problem betreft al die veganistische alternatieven op vlees, kaas, zuivel en vleeswaren. In vrijwel al deze vervangers vinden we extreem VEEL verzadigde vetten. Het zijn geen kleine beetjes. En omdat het gaat om extreme hoeveelheden per product kunnen veganisten al zeer snel een teveel per dag binnen krijgen. Laten we eens een voorbeeld menu schetsen van een gemiddelde veganist.
ONTBIJT:
twee boterhammen met vegan kaas en / of vegan paté of spread
plantaardige melk
TUSSENDOOR:
een veganistisch koekje
LUNCH:
drie boterhammen / broodjes met veganistische vleeswaren
een kommetje kokosyoghurt
TUSSENDOOR:
twee veganistische koekjes + vier/ vijf veganistische winegums
DINER:
aardappelen + groente + een veganistische vleesvervanger ( bijvoorbeeld rookworst of burgers)
TOETJE een kommetje kokosyoghurt
AVONDSNACK:
veganistische chips.
Dit is uiteraard een voorbeeld, maar stel dat een menu er zo uitziet. Als we een schatting maken krijgt deze persoon dan op een dag gemiddeld 35-45 gram verzadigd vet binnen. In Nederland en in de meeste andere landen wordt aangeraden om te zorgen dat niet meer dan 10% van de calorieën die je op een dag nodig hebt van verzadigd vet komt. Voor een vrouw die 2.000 kilocalorieën per dag binnenkrijgt, komt dit neer op niet meer dan 22 gram verzadigd vet per dag. Voor een man die gemiddeld 2.500 kilocalorieën per dag eet, komt dit neer op maximaal 28 gram. In het voedingsadvies wordt geen onderscheid gemaakt in verschillende soorten verzadigd vet.
Zoals je nu beter kunt begrijpen, zijn veganistische producten een beetje stiekem. Je merkt in principe niets, maar de gevolgen kunnen dramatisch zijn. Fabrikanten houden geen rekening met jouw welzijn. Als de consument graag geen dierlijke meuk in hun voedsel willen, dan kan daar voor worden gezorgd. Wat er dan voor in de plaats terugkomt wordt nooit groot uitgemeten. Het gaat op verpakking altijd over de gezonde aspecten, die helemaal niet zo gezond zijn als wordt beweerd. Vrijwel geen enkele fabrikant is transparant over zijn veganistische producten. Hoe goed zou een veganistisch leverworstje bijvoorbeeld verkopen als daar groot op zou staan “ op basis van gerehydrateerd soja eiwit en gehydrogeneerd kokosvet”? Of dat men kunt lezen “ 11 gram verzadigd vet per 100 gram”?
Het zijn echter de keiharde feitjes, als het komt op vele van deze veganistische alternatieven.

LIEVER VEGAN KIPS?

De vraag is dus of je dit als veganist wilt eten. De levensmiddelenindustrie vraagt niet beter. U vraagt? Wij draaien. Zolang de consument maar rijkelijk betaalt, want vergis je daar ook niet in: er worden duizelingwekkende bedragen gevraagd voor deze veganistische alternatieven. De vegan moet beschikken over een “ gespekte” beurs. € 4 euro voor een rookworstje, € 4,50 voor een pakje vegan kaas, € 5 euro voor een bolletje vegan mozzarella, € 4 euro voor een pakje vegan worst, € 4 euro voor een bekertje kokosyoghurt…..het lijkt in de wereld van de vegan alternatieven de normaalste zaak van de wereld. Als we inhoudelijk gaan kijken naar de ingrediënten, zien we vaker wel dan niet dat het gaat om een knutselwerkje van zeer goedkope grondstoffen die de fabrikant nog geen euro per product kost. Ze strijken dus aardig hun euro biljetten glad. Over de rug van de onbewuste en naïeve veganist.
Zijn we te naïef? Ik vind van wel. Ik snap goed, dat de veganist al blij is om in de supermarkt veganistisch in te kunnen kopen. Dat was tot zo’n twee jaar geleden ondenkbaar. Hoe fijn is het dan, om gewoon “ veilig” producten uit het schap te grijpen zonder uren een etiket te moeten ontleden op zoek naar een dierlijk additief? Maar we zijn te gemakkelijk. Want zonder dierlijke ingrediënten zegt meteen “ met veel meuk”. En dit wordt genegeerd. Wat maakt het uit hoeveel vet iets bevat? Zolang het maar niet dierlijk is. Maar in hoeverre benadeel je daarmee je eigen gezondheid? Stof tot nadenken zou ik zeggen.
Fabrikanten als een KIPS houden hun verhaaltjes mooi en rooskleurig. Als we naar deze tekst kijken ( van de website van KIPS) vertellen ze over de basis: soja en erwteneiwitten. Dit klinkt onschuldig en juist gezond, omdat erwten veel eiwitten bevatten. wat ze hier in de tekst weglaten, is dat het gaat om GEHYDRATEERD soja en erwten eiwitten, en dat deze smeerworstjes voor zo’n 56% uit deze ellende bestaat. Ze vertellen ook dat ze “ romig en vol” zijn van smaak. Dit komt  o.a door de oliën, maltodextrine, gemodificeerd zetmeel, gehydrolyseerd maïs-eiwit, dextrose, natuurlijke aroma’s en gist extracten. Daar lees je in dit stukje tekst niets over. En ook niet dat je per 100 gram 10,3 gram verzadigd vet binnen krijgt en bijna 2 gram suiker.
In dit verhaaltje vertelt KIPS dat de filet american is gemaakt op basis van tarwe eiwitten. Dat klinkt supergezond want waar veganisten naar op zoek zijn, zijn geschikte eiwitbronnen. Echter klopt hier niets van, want de filet American is gemaakt van hooguit 11% tarwe eiwitten, en bestaat voor het grootste deel uit water en zonnebloemolie, ook een veel industrieel gebruikte olie wat in productie nog geen fractie van de uiteindelijke verkoopprijs kost. Verder worden aan de worstjes suikers toegevoegd.

WAT DAN?

Het is heel goed voor te stellen, dat de gemiddelde veganist zegt: “ nou en? Als het maar niet dierlijk is”. Daar gaan fabrikanten ook van uit, en zullen er dan ook alles aan blijven doen om deze illusie in stand te houden. Het levert voor hen tenslotte de meeste winst op. Maar hoe goed ben je eigenlijk bezig? I ieder geval in de meeste gevallen niet met je gezondheid. Maar wat dan?
Eigenlijk is het heel gemakkelijk. Zelf de regie in handen houden bijvoorbeeld, en je “ lot” niet in handen leggen van de levensmiddelen industrie. We worden graag verwend, maar dit betekent vaak dat we onze gezondheid er niet mee verwennen. En dat we een zeer grote prijs moeten betalen voor al die zogenaamd goed bedoelde luxe. Hoe kun je op de beste manier een veganistisch leven leiden?
* BLIJF ETIKETTEN LEZEN
Als je op een verpakking “ 100% vegan” kunt aflezen, moet je niet stoppen met verder lezen. Lees vooral de ingrediënten en de voedingswaarden, zoals je dit met alle producten doet. Dar vind je de meest nuttigste informatie. Dat iets geen dierlijke ingrediënten bevat zegt immers totaal niets over de voedingswaarde. Vegan of niet, je hebt voedingsstoffen nodig om fit en gezond te blijven. Producten die jou enkel vullen en niet voeden hebben weinig zin.
* KIES VOOR VERS EN INTACT
Aan verse ( liefst biologische)  groente, fruit, en peulvruchten  is niet geknutseld. In verse staat bevatten ze volop vitaminen, mineralen, vezels en eiwitten. Je kunt met deze verse producten uit de natuur zelf enorm veel maken. Van heerlijke groente spreads voor op de boterham tot vegan burgers op basis van peulvruchten.
* MAAK ALLES ZELF
De complete regie over je eigen voeding houden is het beste wat de veganist kan doen om een volwaardig veganistisch bestaan te leiden. Door ZELF te beslissen wat je in je eten propt, kun je nooit de bal mis schoppen, omdat je alle vrijheid hebt zelf een volwaardig menu samen te stellen. Er zijn miljoenen recepten vindbaar op internet en ook ik heb een website vol staan met veganistische recepten. Van burgers tot spreads, van lekkernijen tot zeuivelvrije zuivelvervangers. Alles kun je zelf maken. Dat kost geen extra tijd, want bedenk je eens hoeveel tijd je sowieso kwijt bent aan het ontcijferen van etiketten. Vertrouw op jezelf en je eigen kunnen. Er zijn meer dan genoeg handvaten vindbaar op internet om op een verstandige, gezonde manier een veganistisch dieet te volgen.
* WEES REALISTISCH, NIET NAIEF
Wat zeggen ze ook weer als iets te mooi lijkt om waar te zijn? Juist, dan IS het vaak te mooi om waar te zijn. Wees realistisch in het kijken naar al deze veganistische alternatieven. Bedenk zelf dat iets waar de basis van is verwijderd, moet worden opgevuld met iets anders. En dat dit vaker wel dan geen totale meuk betreft. We kunnen allemaal zeer goedkoop iets in elkaar knutselen. Onthoud de prijs die je ervoor moet betalen.
Staar je absoluut niet blind op mooie kreten, claims en rooskleurige verhalen. 100% vegan zegt niets over een product. In een lolly zit ook geen dierlijke ingrediënten, omdat het gemaakt is uit suiker. We weten dat een lolly geen gezond voedingsmiddel is. Dat wordt ons bij deze veganistische alternatieven knap lastig gemaakt om dit te onderscheiden. Veganisme heeft bovendien een gezond imago. Allemaal prettige handgrepen die een fabrikant graag aanpakt om zijn product de hemel in te slingeren. Wees je bewust van de vele additieven die 9/10 keer ongezond zijn.
* GELOOF EEN FABRIKANT NIET METEEN OP ZIJN MOOIE BLAUWE OGEN
Voor velen is 100% vegan al genoeg. Maar zelfs dan kan het voorkomen, dat er evengoed dierlijke aspecten in het product vindbaar zijn. KLIK HIER om daar alles over te lezen. Alleen al hierom zou je nooit moeten afgaan op alleen 100% vegan.

WIL JE INSPIRATIE OPDOEN?

5 Reacties op “Liever VEGAN kips leverworst dan gewone leverworst??????

  1. Het klopt niet wat je zegt. 1. Dat is zeker niet het gemiddelde dagmenu van een veganist. Alsof over het algemeen een Vegan vlees en kaasvervangers gebruikt. Voor elke maaltijd. Nee..
    2. De kosten van Vegan kaas en paté en rookworst enz. zijn niet zo hoog.
    3. Enig idee hoe schadelijk dierlijke eiwitten zijn? Jammer dat je niet ook daar een vergrootglas op richt. Misschien interessant voor jou om dat eens uit te zoeken.
    Het beste Is natuurlijk om zelf iets te maken, zodat je enigszins weet dat er geen troep in zit. Maar denk je ook aan wat er in je water zit?

  2. Wat mij zo verbaasd aan mensen die een veganistische levensstijl er op na willen houden, wat ik overigens geen probleem vind moet iedereen zelf weten, is dat er dan toch iets op tafel komt wat op vlees lijkt zoals worst. Als je zo’n levensstijl kiest zou je dan niet liever ook niet aan vlees herinnert worden tijdens je eten? Dat snap ik niet. Waarom geen maaltijd waarbij er geen vegan hamburger, worst of iets dergelijks bij zit. Ik ben geen vegan maar als ik dat zou willen zijn zou ik niet voor iets kiezen op mijn bord wat vlees nabootst. Ik zou graag horen hoe mensen die wel vegan eten daar over denken.

    • @lilian, niet alle veganisten vinden vlees vies, sterker nog, er zijn best veel veganisten die vlees echt nog wel lekker vinden, ze willen alleen gewoon niet medeverantwoordelijk zijn voor al het dierenleed wat kleeft aan de bio-industrie.

      • Ja Ruud, dat begrijp ik, daarom zei ik als je zo n levensstijl kiest (niet vanwege dat het vies smaakt maar omdat je niet mee wilt doen aan vlees eten vanwege dierenleed) dan lijkt het me juist niet fijn om toch herinnert te worden aan vlees omdat je het leed van dieren zo aangaat. Dan zou ik proberen als ik zo zou willen leven om te eten, en ik weet dat het kan lekker vegan eten zonder het idee te geven dat je iets eet wat op een hamburger of zo lijkt, om dan dus niet iets wat op vlees lijkt op het bord te leggen. Maar goed dat is voor iedereen anders waarschijnlijk. Ik ben meer een flexitarier momenteel niet dat ik minder vlees eet bewust maar ik vind het niet zo lekker meer, komt misschien omdat ik ouder ben. Als ik het eet dan alleen van de slager die er niets door doet geen E geen wat dan ook. Dat is mijn keuze. Was alleen benieuwd naar veganisten waarom ze dan toch hamburger look a like eten.

  3. Dank je Monique, ik vind t een goed stuk tekst. En fijn dat je ook een oplossing/tips geeft. Ik ben t met je eens; voor mijn veganistische levenstijl (2 jaar geleden) meed ik transvetten, slechte aditieven en suikers. Nu ik veganist ben, niet meer: omdat ik ook wel eens iets kant&klaar wil hebben, weinig tijd heb, of gewoon wil meedoen met snacken maar dan vegan tijdens feestjes etc. Jouw tipssporen mij aan om beter op mijn voedingskeuze te gaan letten, daarbij eet ik weinig bewerkte vleesvervangers (ik vind ze vies) maar eet wel veel meer zout, smaakmakers (soep) en suikers. Op naar een gezondere levensstijl!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *