Pistache noten

Ze zijn erg lekker maar….dat pellen…..daar hebben we toch best een hekel aan. Daarom zijn pistache noten waarschijnlijk ook niet zo populair als andere noten. Gepelde ongezouten pistachenoten zijn erg moeilijk verkrijgbaar en zijn ze dan verkrijgbaar, dan moet je je beurs meteen omkeren. Het is jammer dat ze niet zo gretig worden ingekocht als andere noten want op veel fronten heeft de pistache qua gezonde voordelen streepjes voor.

WAT ZIJN PISTACHENOTEN?

De nootjes groeien aan de pistacheboom. Deze komt van origine uit Azië, en zijn later naar andere delen van de wereld verspreid. We vinden ook pistachebomen in Europa, Iran is op dit moment de grootste producent van pistache, op de voet gevolgd door Amerika. De noten zitten verpakt in een dop. Om deze te openen worden de noten na het oogsten in water gekookt. Daarna gaan ze in een zoutwaterbad om alles op smaak te brengen. 

Er zijn gepelde en ongezouten pistachenoten verkrijgbaar, deze zijn echter ontzettend duur. Je vindt deze in biowinkels en diverse noten speciaalzaken. De noten zijn licht groen/bruin van kleur en smaken licht zoet. De kenmerkende groene kleur komt door de aanwezigheid van de twee xanthofyle carotenen LUTEËINE en ZEAXANTHINE. Van alle noten komen deze het meeste voor in pistachenoten. Recent onderzoek toonde aan dat pistache noten zeer heilzaam werken op de aderen. 

IMG_0804

GEZOND

Pistache bevatten van alle noten de minste calorieën . 90% van de vetten in pistache zijn onverzadigd. Ze bevatten volwaardige eiwitten, vezels, B-vitaminen, mangaan, kalium en fosfor. Ze zijn in het bijzonder extreem rijk aan vitamine B6. Pistachenoten hebben een gunstige uitwerking op het verbeteren van het cholesterol, het risico op hart en vaatziekten verkleinen, en de darmflora bevorderen. 

ADH

Het ADH van pistachenoten ligt gelijk aan vele andere ADH van noten: 20-25 gram per dag, wat gelijk is aan ongeveer een handje. 

HOE EET JE ZE?

De dop kun je niet eten en is het dus zaak om de noten uit de dop te halen. Omdat dit tijd kost, krijgt ons verzadigingspunt ook meer tijd om te reageren waardoor je automatisch minder eet. Velen vinden dit een “ obstakel” waardoor ze graag wat meer geld over hebben om ze gepeld in te kopen. Je kunt het beste voor biologische varianten kiezen, deze bevatten geen bestrijdingsmiddelen. Je kunt ze net als andere noten verwerken: uit het vuistje, fijn gehakt als garnering, door salades en andere gerechten, fijn vermalen tot meel, of door ovenschotels. Vanwege de volwaardige eiwitten zijn pistache noten perfecte vervangers voor “ een dagje geen vlees”. 

SAM_0588-1200x800

Een zeer bekend recept met pistachenoten is baklava. KLIK HIER om naar mijn meukvrije recept te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *