Review ” GEZOND VAN KOP TOT TEEN” een verhelderend boek over voeding en gezondheid

Vroeger was ik een echte boekenwurm. Tegenwoordig is het vooral vakliteratuur, wat ik lees. Ik heb gewoonweg geen tijd meer om te lezen, als ik dus wat lees is het meteen werk-gerelateerd. Nu hou ik gigantisch van mijn werk, dus is dat voor mij ook een vorm van ontspannend lezen 😊 Ik ben altijd wel op zoek naar zeer interessante boeken, die ik ook als naslagwerk kan gebruiken. Ik heb inmiddels een aardige kast vol met voornamelijk wetenschappelijke kost.

Onlangs verscheen een wel heel erg opmerkelijk boek, van een aantal collega’s. De titel sprak mij al direct aan: GEZOND VAN KOP TOT TEEN. Ik kreeg het boek thuisgestuurd en ik ben direct gaan lezen.

WAT IS HET?

Het boek is een mooi samenwerkingsverband tussen vier experts en 11 specialisten op gebied van voeding en gezondheid. Het boek vat in 11 hoofdstukken samen, hoe ons lichaam werkt, wordt er in duidelijke taal verteld over ziekte en gezondheid, worden er recepten en adviezen gegeven en verteld over hormonen. De vier experts zijn:
* NIENKE GOTTENBOS, darmflora-therapeute en voedingsdeskundige
* PASCALE NAENSSENS, voedingsdeskundige en gespecialiseerd in low-carb-recepten
* JUGLEN ZWAAN, orthomoleculair therapeut en voedingsdeskundige
* RALPH MOORMAN, levensmiddelen-technoloog, gespecialiseerd in voeding, hormonen en anti-aging
Verder hebben 11 medisch specialisten aan het boek meegewerkt :
Pauline Dekker ( longarts )  Tjerk Feltsma ( visionair innovator)   Barbara Havenith ( vrouwenarts )  Rogier Hoenders ( leefstijl-arts ) Nathan Hutting ( fysiotherapeut ) Wanda de Kanter ( longarts ) Maarten Moen ( sport/ bewegingsarts ) Yvonne van Stigt ( evolutionair gezondheidsdeskundige ) Jetske Ultee ( onderzoekers in de cosmetische dermatologie ) Harry Wiichers ( professor DLO onderzoeker ) Janneke Wittekoek ( cardiologe)
Imposant rijtje dus. En dat lees je terug in het boek.  Om te beginnen vind ik het superfijn dat er is gekozen voor een hardcover. Ik ben dol op hard-covers. De illustraties en foto’s in het boek zijn zeer zorgvuldig uitgekozen, ook vind ik de kwaliteit van het papier uitmuntend. Ik geef zelf ook boeken uit een weet, hoe belangrijk deze zaken zijn, om een lezer te behagen. Niets zo irritant als een boek waar niet erg veel in is geïnvesteerd. Slap papier, pocket-versie….het zijn natuurlijke luxe-dingen, maar toch best belangrijk. Een boek moet voor mij ook echt een BOEK zijn. Dat zit wat dit boek betreft allemaal goed.
Ieder hoofdstuk is zeer prettig ingedeeld. De leesstof is niet langdradig of onbegrijpelijk voor de gemiddelde lezer. Er wordt kort maar krachtig ingegaan op de meest belangrijkste feiten, een specialist geeft afzonderlijk commentaar, de illustraties zijn helder, waardoor een perfecte beeldvorming kan worden gemaakt. Bij ieder hoofdstuk wordt afgesloten met het wetenschappelijke naslagwerk.
Tussen alle hoofdstukken door vinden we lekkere recepten, die zijn gerelateerd aan de onderwerpen in het boek. De 11 onderwerpen zijn:
1) HET HART EN VAATSTELSTEL
2) HET BEWEGINGSAPPARAAT
3) HET SPIJSVERTERINGSSTELSEL
4) DETOX-IFICATIE
5) HET IMMUUNSYSTEEM
6) HET HORMOONSTELSEL
7) HET VOORTPLANTINGSSTELSEL
8) HET ADEMHALINGSSTELSEL
9) DE HUID
10) DE PSYCHE
11) STRESS / VERMOEIDHEID / SLAAP
Het boek gaat letterlijk van kop naar teen. Wat ik vooral erg prettig vind is de indeling van de hoofdstukken. Zeker als naslagwerk enorm handig om direct iets terug te vinden. De leesstof is zeer interessant, ik lees regelmatig erg vernieuwende dingen. Zo vond ik zelf het hoofdstuk over het bewegingsapparaat geweldig informatief en interessant. Ik ben een sporter, en beweging is dan ook een zeer belangrijk onderdeel van mijn leven. Ik las zeer verrassende dingen over spieren en gewrichten. Ontzettend nuttig, als je zelf fanatiek sport beoefent.
Het boek is zeer toegankelijk. Het is geschikt voor zowel mannen als vrouwen, de onderwerpen zijn zeer divers en nuttig voor mannen en vrouwen. Ook zwangeren kunnen veel lezen over zwangerschap. Poepdokter Nienke Gottenbos geeft in het hoofdstuk “ spijsverteringsstelsel “ uitgebreide uitleg over hoe het allemaal werkt in onze darmflora. Hormoon” dokter” Ralph Moorman geeft erg veel duidelijke uitleg over onze hormonen en wat voor invloed deze hebben op ons lichaam, gedrag en brein.
Alle experts en specialisten geven door het gehele boek commentaar, en dragen hun steentje bij aan de gehele leesstof. Het is werkelijk een boek vol met deskundige adviezen die bij elkaar zijn gebundeld.

VOOR WIE IS DIT BOEK NUTTIG?

Dit boek is niet alleen een zeer fijne aanvulling op naslagwerk voor professionals, deskundigen en specialisten, ook de consument heeft met dit boek een juweeltje in handen als het komt op goed onderbouwde kunde op gebied van voeding en gezondheid. De hoofdstukken zijn overzichtelijk, bevat niet te langdradige leesstof en de stof is begrijpelijk en toegankelijk. Dankzij de mooie illustraties en fotografie kan er een mooie en duidelijke beeldvorming worden gemaakt. Dit is zeker voor mensen die graag een beeld vormen bij wat zij lezen een prettige bijkomstigheid.
Het boek is een MUST voor iedereen die maar een beetje met voeding een gezondheid bezig is. De leesstof is zeer fundamenteel, blijft begrijpelijk, waardoor iedereen er daadwerkelijk wat mee kan. Het kan snelle informatie verschaffen als je bijvoorbeeld iets wilt weten. Er zijn ontzettend veel nuttige adviezen, waar je als consument direct mee aan de slag kunt gaan. Ik persoonlijk heb het boek in één ruk uitgelezen, ik kon het niet wegleggen, omdat ik het super-interessant vond. Er stond uiteraard leesstof in wat in mijn algemene kennis lag, maar ook vrij veel nieuwe interessante leesstof, waar ik daadwerkelijk ook wat aan heb. Met name het bewegingsapparaat hoofdstuk was voor mij mega interessant. Ik kan je dit boek absoluut aanraden. Ik vind werkelijk niets wat ik niet interessant vind of waar ik mijn aandacht in verlies en afhaak. De leesstof blijft boeiend van begin tot eind. Knap staaltje werk. Petje af, en diepe buiging naar de 15 experts en specialisten. Dit boek is een echte verrijking en verademing in de wildernis aan leer / informatieboeken in mijn vakgebied. Een boek als deze comes by once in a lifttime.
GEZOND VAN KOP TOT TEEN is verkrijgbaar via vele boekhandelaren en on line, bijvoorbeeld via één van de experts himself, Juglen zwaan. Het boek kost € 27,95, wat mij betreft iedere eurocent waard. KLIK HIER om het boek te bestellen.
NOTIFICATIE: ik ontving dit boek vrijblijvend gratis ter beoordeling. Er zijn géén commerciële doeleinden mee gemoeid, ook geen enkele inkomsten. Deze recensie is 100% onafhankelijk en op eigen initiatief geschreven .

2 Reacties op “Review ” GEZOND VAN KOP TOT TEEN” een verhelderend boek over voeding en gezondheid

1. Helemaal met je eens. Alleen lees ik het boek,zoals je een schaaltje nootjes wegknabbelt. Steeds een stukje

2. Echt een top boek. je kunt er alles in vinden en heb het altijd bij de hand als ik iets wil