Sperziebonen

Nederland houdt van sperzieboontjes. Sperziebonen staan in de top 5 van meest populaire verse groente, Maar eigenlijk is het geen groente. Het is een peulvrucht. Sperziebonen hebben ook nog eens verschillende benamingen, zoals prinsessenboontjes, snijboontjes, brekebenen, of slaboon.  Maar sperzieboontjes wordt het meest gebruikt. Dit woord komt van het vroegere woord aspergeboontjes. Zie werden zeer lange tijd op dezelfde manier als asperges gegeten en bereid. ( met boter en nootmuskaat) De nootmuskaat wordt nog steeds over sperzieboontjes heen gestrooid. De sperzieboon die wij hier kennen komt uit Zuid-Amerika. In Suriname wordt een twee keer zo lange boon als sperzieboon gebruikt: de kousenbandIMG_1969

WAT ZIJN SPERZIEBONEN?

Zoals eerder gezegd, zijn sperziebonen dus geen groente, maar behoren ze tot de peulvruchten. Ze worden met peul ( het geheel van schil en zaden) gegeten als groente. We snijden vaak de steeltjes van de bonen af, maar ze worden er ook vaak gewoon op gelaten. Op dit moment is China de grootste producent van deze peulvrucht. Sperziebonen bevatten zeer weinig calorieën maar blinken uit in voedingsstoffen. Het heeft een lekkere smaak, en is daarom ook geliefd bij kinderen. Naast de groene sperziebonen bestaan er ook gele sperziebonen, deze worden boterbonen genoemd.
Ze zijn goed verkrijgbaar in de lente, zomer en de herfst. Een groot deel van de oogst wordt verwerkt in pot en blik, daardoor zijn ze het gehele jaar beschikbaar. Maar worden er wel aardig wat additieven ( veel zout!) aan toegevoegd.

IMG_1966

ZEER BIJZONDERE VOEDINGSWAARDEN!

Sperziebonen zijn, net als andere peulvruchten zeer gezond. Maar ze blinken nogal uit in bepaalde voedingsstoffen. Ze bevatten om te beginnen een bescheiden handje vol vitaminen en mineralen. Maar waar ze erg in uitblinken zijn carotenen. Zo bevatten ze luteine, betacaroteen, violaaxantine en neoxantine. Dit maakt de sperzieboon tot één van de krachtigste antioxidant-bron. Bovendien wordt deze werking verder bekrachtigd door de aanwezigheid van flavonoïden, zoals quercetine, kaempferol, en caterhines.
Sperziebonen zijn ook een zeer goed idee voor diabetespatiënten. Onderzoekers hebben ontdekt, dat sperziebonen kunnen beschermen tegen het ontstaan van diabetes type 2, Dit is vooral te danken aan de grote aanwezigheid van vezels. Deze voeden de darmbacteriën en zorgt voor een soepele stoelgang en darmpassage. Sperziebonen zijn ook een zeer goede en gezonde groente voor mensen met stoelgangproblemen.
Sperziebonen zijn “ slank”. Ze bevatten bijna geen calorieën, maar vullen enorm. Dit maakt de sperzieboon een topper in tal van diëten en voedingsadviezen voor gewichtsafname.

IMG_1965

KOPEN, BEWAREN

Sperziebonenerziebonen moeten knakken zodra je ze buigt. Dan zijn ze vers, en bevatten ze alle bovenstaande gezonde voordelen. Buigen de bonen mee, en knakken ze niet, dan zijn ze niet vers meer en hebben ze al veel van hun waardevolle bovenstaande gezonde voordelen verloren. Verse sperziebonen zijn mooi groen van kleur, zijn fris en voelen stevig aan.
Eet sperziebonen niet rauw. Net als andere peulvruchten bevatten ze natuurlijke gifstoffen ( lectine) die door kort koken volledig worden verwijderd. Hou je van rauw? Blancheer ze dan ongeveer 2/3 minuten.
Verse sperziebonen kun je zeker een week bewaren in de groentelade van de koelkast. Maar eet ze liefst zo snel mogelijk, hoe verser, hoe meer voedingswaarden. Je kunt ze ook invriezen. Kook ze ongeveer 10-15 minuten en laat afkoelen. Bewaar ze in een diepvriesdoos of zak. In de diepvries blijven ze ongeveer 4 maanden houdbaar. Gekookt kun je ze ook bewaren in de koelkast.

IMG_2495

WAT KUN JE ERMEE?

Sperziebonen zijn zo ontzettend veelzijdig dat er werkelijk geen gerecht is, waarin het niet zou passen. Door salades, bij de warme maaltijd, door smoothies, als snack tussendoor….het kan allemaal. Heerlijk om te wokken, lekker om te kruiden ( Indische boontjes) en te marineren, op te bakken…….Verzin het maar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *