Spread the word! De lekkerste spreads maak je zo!

We zien tegenwoordig steeds meer spreads en ander broodbeleg op de markt verschijnen. Kop en voorloper is nog steeds de bekende potten Sandwich spread van het merk Heinz. Afgelopen jaren zijn hier talloze smaken en varianten van bij gekomen. Helaas zijn al die spreads niet zo gezond als ze zich voordoen. Er zit erg veel suiker in en in sommige varianten vinden we naast suikers ook erg veel zout en andere rare additieven.

sam_9487

Ik maak al jaren mijn spreads zelf. Er is namelijk niets eenvoudiger dan dat. Bovendien kun je de complete regie in handen houden over wat erin gaat. Mijn basis ingrediënt is…..havermout. Als je een zak havermout in huis hebt, kun je al de lekkerste spreads maken ! Havermout is naast een zeer gezond en voedzaam voedingsmiddel een ideale gast om mee te kokkerellen. Het vervangt bijvoorbeeld bindmiddelen als eieren en maïzena. Het geeft alles een smeuïge touch, het geeft veel smaak en structuur. Het allergrootste voordeel naast de goede voedingswaarden is wel dat havermout ( ook biologisch/geheel glutenvrij) erg goedkoop is. Voor mensen die graag gezond willen leven maar een krap budget hebben is haver/havermout een perfecte basis in hun voedingspatroon.

Havermout is een geweldige basis voor spreads. Meer dan havermout, wat water, en wat lekkere kruiden en specerijen zijn in principe niet nodig. Maar je kunt er uiteraard een feest van maken! Dit doe ik dan ook dagelijks. Dit zorgt er ook meteen voor dan mijn spreads nooit gaan vervelen omdat iedere spread gemaakt met een ander soort kruid/specerij en groente weer totaal anders smaakt.

Waarom zelf maken?

Zoals eerder gezegd bevatten de vele spreads die we in de winkels kunnen kopen enorm veel onnodige additieven. Dit wordt gedaan om de spread verkoopbaar/houdbaar te houden voor massale verkopen. Het is echter vreselijk onnodig om de spread zo vol te stouwen met meuk, als je het zelf thuis ook binnen nog geen vijf minuutjes maakt.

img_9053 img_9051

De meeste spreads bestaan maar uit een klein beetje groente. De rest wordt opgevuld met suiker, zout en andere synthetische hulpstoffen. Dit geeft onbewust enorm veel suikers. Velen associeren groentespreads niet met suikers. Net als fruit een erg gezond imago heeft, heeft groente deze invloed ook op ons en maken fabrikanten hier misbruik van. Eigenlijk mag het geen ” groente” spread worden genoemd. Want qua groenten vinden we bar weinig terug.

img_9052

Per 100 gram spread kun je al snel gemiddeld 13 gram suikers meehappen. Zo’n drie suikerklontjes. Dat is inderdaad erg veel…

Zelf maken is kinderspel

Het lijkt misschien wat ingewikkeld, zo’n spread zelf maken, maar zoals je eerder hebt kunnen lezen kun je met één basis al een heel eind uit de voeten. Deze basis is het gezonde havermout. Havermout heeft vele voordelen, naast alle gezonde voedingswaarden, het bindt en het geeft smaak en structuur. Havermout kan in één klap alle onnodige additieven vervangen. Zo kun je met havermout, een halve rode paprika en wat lekkere kruiden al een overheerlijke spread maken. De mogelijkheden zijn oneindig. Ik geef je hieronder een basis recept. Hieraan kun je zelf nog groente, kruiden, specerijen en vers fruit aan toevoegen. wat je maar wenst! Zolang je de basis volgt, valt er alles aan toe te voegen.

HET BASIS RECEPT:

( voor een grote glazen pot)

ZO MAAK JE HET:

Pureer alle ingrediënten in de keukenmachine tot een smeuïge massa. als de massa wat te droog blijft, ietsje extra water toevoegen. Is het juist te nat geworden, voeg er dan ( terwijl de machine draait) extra havermout aan toe tot de gewenste dikte is bereikt. Doe in de pot en bewaar in de koelkast ( koelkast deur)  KLAAR!

sam_9486

Nu je de basis hebt, kun je er nog van alles aan toevoegen! Zoals:

  • een halve rode paprika
  • een rode rauwe biet
  • allerlei gemengde groenten. Denk ook aan de kliekjes!
  • een halve banaan
  • ander lekker vers en intact biologisch fruit
  • allerlei lekkere kruiden en specerijen
  • augurkjes in stukjes erdoor geroerd
  • pompoen
  • peulvruchten

sam_9488

Een van mijn grote favorieten is dit recept:

Voeg aan het basisrecept een halve rode paprika, een halve rode rauwe biet, twee eetlepels 07 groentekruiden, en een halve banaan toe en maal tot een smeuïge massa. VERRASSEND LEKKER!

sam_9498

Wedden dat je kroost dit onweerstaanbaar lekker gaat vinden, deze haver-chocoladespread? Ook dit maak je in nog  geen 5 minuten! Maal 300 gram havermout, 275 ml water, drie flinke eetlepels biologische magere cacaopoeder ( aan te raden, rauwe cacaopoeder is erg bitter van smaak waar kids niet erg op gesteld zijn 😉 ) en 10-12 druppels Greensweet-stevia chocoladedruppels in de keukenmachine tot een spread! Niet alleen heerlijk op brood, maar ook als vulling in tal van taarten en andere baksels!

sam_9497

 

26 Reacties op “Spread the word! De lekkerste spreads maak je zo!

  1. Wat eenvoudig Monique. Dit ga ik zeker proberen. Een vraagje, wat zit er in groentekruiden 07?

  2. Hoi Monique,

    De spread ga ik zeker een keer proberen, maar wat bedoel je met “07 groente kruiden” ? Is dat een speciaal mengsel van het een en ander?

  3. wouw ik en mijn kinderen hebben echt gesmuld van jou recept, super ik heb gelijk nog een potje gemaakt, lekker zonder al die e-nummers, ik vind het echt belachelijk wat ze tegenwoordig allemaal in ons eten stoppen, er zijn zo veel mensen die daar echt niks over weten dat zijn echt allemaal schapen, gezond eten is echt heel belangrijk, ik koop mijn eten ook heel veel online vooral superfood ik heb laats een site gevonden die wil ik graag met jullie delen KLIK OP MIJN NAAM en ga naar de site, ik combineer ze heel veel met jou recepten wist je dat, ik wens jou en iedereen een heel gelukkig 2017 xxxx

  4. Dit ga ik zeker proberen! Wat kun je er nog meer voor een kruiden in stoppen?
    Je bent echt een voorbeeld! Thx!

    • Ga lekker los! Het maakt echt niks uit wat je er aan lekkers toevoegt! Dat is het leuke! De basis zorgt voor de spread, de rest mag je zelf verzinnen! Succes en warme groet!

  5. Begrijp ik het goed dat de groente zowel rauw als gekookt in de spread kunnen of is rauw het beste?

  6. De “chocolade spread” hoe lang kun je die bewaren?
    Ik heb het basis recept door 3 gedeeld om een kleinere hoeveelheid te krijgen
    Maar is toch nog een flink potje????
    Ik vind het helemaal geweldig ik ben zelf suikerpatiënt dus dit recept is weer eens wat anders hartelijk dank

  7. Wat een geweldig recept! Had het al vaker geprobeerd zelf te maken, maar het werd steevast een papperige (en na een tijdje waterige) boel. Aan de basis van havermout en water heb ik nog wat azijn toegevoegd, een klein pepertje, wat augurken, een uitje, twee wortels, een halve rode paprika en een kleine banaan, plus een klein beetje zout. Resultaat is super! Dank je wel! (Ik twijfelde over de banaan, maar die geeft net dat beetje zoete tegenwicht waardoor de smaken in balans komen)

  8. Wat een geweldig recept! (De sandwichspread) Had het al vaker geprobeerd zelf te maken, maar het werd steevast een papperige (en na een tijdje waterige) boel. Aan de basis van havermout en water heb ik nog wat azijn toegevoegd, een klein pepertje, wat augurken, een uitje, twee wortels, een halve rode paprika en een kleine banaan, plus een klein beetje zout. Resultaat is super! Dank je wel! (Ik twijfelde over de banaan, maar die geeft net dat beetje zoete tegenwicht waardoor de smaken in balans komen)

  9. Hoi,

    Kan je spreads ook in de diepvries bewaren? is handig als je een grote hoeveelheid hebt en deze niet meteen op krijgt.
    groetjes katleen

  10. Beste Monique

    Koken vindt ik erg leuk,en ik heb al veel van je geleerd.
    Nu heb ik een vraag over zelf spread maken.
    De rode biet moet ik die schillen, en als ik hem klein maakt kan hij dan keuken machien of de food presser.

    • hai, nee hoor niets schuilen als dat niet nodig is, en blenden mag uiteraard. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *