blog ; durven we nog wel zelf keuzes te maken??

Verreweg het meeste wat mij wordt gevraagd is wat ik eet en drink, wat ik gebruik voor mijn haar, wat ik gebruik voor mijn lichaam, wat ik gebruik voor mijn gezicht, wat ik aan supplementen slik, en hoe ik mijn lijf zo ‘ strak” hou op mijn ( bijna ) 53 ste jaar.

Ik snap dat volkomen, want het is onlosmakelijk verbonden met wat ik doe. Maar ik blijf het echt iets onwijs lastigs vinden. Niet om het allemaal te vertellen, want dat doe ik juist met heel veel plezier. Maar het is zo genuanceerd. In de zin, dat iets voor MIJ werkt, maar niet meteen zegt, voor jou nét zo goed te werken. Zeker met supplementen is dat echt een zeer moeilijk verhaal, omdat ieder lichaam zo zijn eigen behoeften heeft, en er van alles gaande kan zijn waardoor iets bijvoorbeeld niet werkt of juist averecht.
Daarom ben ik in mijn adviezen zeer recht-door-zee en voorzichtig. Ik heb afgelopen jaren veel artikelen geschreven over mijn voorkeuren op gebied van innerlijke en uiterlijke verzorging. Maar daar zet ik wel grote kanttekeningen bij. Zoals wat ik aan supplementen slik, KLIK HIER om dit artikel te lezen.
Ik krijg ook zeer regelmatig medische vraagstellingen. Hoe graag ik ook wil helpen, in dit wespennest steek ik mij nooit. Omdat ik niet medisch geschoold ben, maar ook zeker geen enkele vorm van risico wil lopen om maar één ( onschuldig ) verkeerd advies te geven. Ik wil dit niet op mijn geweten hebben. Ik weet , dat er ontzettend veel platforms zijn, en influencers, die daar totaal geen enkele moeite mee hebben maar ik vind dit echt zorgwekkend. Ik krijg ook vrij vaak artikelen en linkjes door gestuurd die zoveel verkeerde en onverantwoorde informatie geven dat ik mij serieus afvraag waarom dit allemaal gewoon is toegestaan. Ik vind gezondheid iets wat zeer serieus genomen moet worden. Foute adviezen van mensen “ zoals ik “ vind ik erg “ gevaarlijk” om het zo even wat drastisch te formuleren. Het is een onmiskenbaar feit geworden, dat de huidige consument niet meer voor zichzelf wil en durft te denken, en het liefst anderen voor hen beslissingen laat nemen, als het komt op zelf even op onderzoek uitgaan of iets nu wel of niet gezond is. Enerzijds heeft dit te maken met luiheid. Anderzijds, in de meeste gevallen, heeft het te maken met onkunde en gebrek aan kennis. Ik maak veel mee, dat consumenten het wel weten, maar ook niet WILEN weten. Bijvoorbeeld: we weten dat teveel plof vlees eten niet gezond is, maar doen het toch. Omdat het lekker is, gemakkelijk en  goedkoop. We willen dan liever niet horen hoe erg veel dierenleed daar achter zit en hoe erg er met dat plof-vlees wordt gesjoemeld en gerotzooid.
Veganisten willen bijvoorbeeld ook liever niet weten van het leed wat er achter kokosnoten schuilt, diezelfde kokosnoten die industrieel worden gebruikt om hun veganistische vervangers te maken ( vlees en kaas vervangers, ei-vervangers, zuivel vervangers ) Dat er erg veel mensen worden uitgebuit, dat er jaarlijks veel mensen sterven t.g.v  de kokosnoot-pluk, de apen die worden ingezet, en de vele erbarmelijke werkomstandigheden waaraan deze mensen op de vele plantages voor industriële kokos-productie iedere dag aan worden blootgesteld. Zolang het niet aan ons geweten knaagt, niet aan ons genot knaagt, dan willen we graag de struisvogels uithangen die de koppen diep in het zand steken.
Met de vele zogenaamde melk-vervangers is dat één zelfde verhaal. Al jaren maak ik mij sterk en hard en toeter ik om zelf je eigen melk-vervangers te maken, omdat dit net zo makkelijk, , goedkoper en veel gezonder is. Maar anno 2022 zijn de schappen in supermarkten alleen maar gegroeid, en kopen we deze misleidende producten als een stelletje malle pietjes. WAT erin zit, en in hoeverre de veel gemaakte claims kloppen op als die verpakkingen….het lijkt de consument niets te boeien. Want het DENKT beter te doen, gezonder te zijn dan gewone koemelk drinken. Natuurlijk heeft dit ook erg veel te roeren in de pap, maar lang niet zo erg veel als wordt gedacht. Het heeft alles te maken met nuance, En daar wringt bij mij altijd de schoen om erg gretig te zijn met mijn persoonlijke levenswijze en wat ik daarin gebruik.
IK BEN JOU NIET, JIJ BENT MIJ NIET
Nuance is het sleutelwoord wat betreft adviezen krijgen en lezen. Wat nu teveel in mijn ogen gebeurt, is dat we ons allemaal TEVEEL laten vertellen, wat wel / niet goed is voor ons en voor ons gezin, en onze omgeving. Als ik de tegenwoordige werkwijzen eens bekijk van sommige platforms, dan schrik ik van de gigantische felheid en venijn in hun content. Niets is nog “ ongezond”, zoals iets voorheen nog wel werd bestempeld.  Nee, het is nu ronduit vergif, giftig en levensbedreigend als we dit zouden eten en drinken. Het geeft een angstig gevoel bij de consument die onnodig veel angst ontwikkelt voor meerdere zaken op gebied van voeding en gezondheid. Want als dit giftig is, hoe zit het dan met die dagelijkse volkoren boterham, die we iedere morgen bij het ontbijt eten? En dat glaasje melk, dat kan dus niet meer ?
Het ergste is, dat deze platforms totaal niet beseffen wat voor negatieve onrust zij zaaien terwijl ze het niet allemaal vast zo bedoelen, maar een heleboel wel.  Alles wat op internet wordt geplaatst zal nooit meer verdwijnen. Jaren later kan dus nog opeens weer naar boven borrelen dat spinazie erg veel nitraat bevat en we dit niet iedere dag moeten eten. Dit is allang achterhaald, maar kan wel nog jaren later voor onwijs veel onrust zorgen. Dat wordt té vaak over-het-hoofd gezien.
Het is daarom voor mij ook onwijs belangrijk om UP TO DATE te blijven en ik weet als geen ander hoe gigantisch lastig dat is als je een grote en druk bezochte website hebt. Iets wat vandaag actueel is, kan morgen weer zijn achterhaald. Hoe grondig ik ook mijn research doe, dit kan ik niet voorkomen. Het is mij meerdere keren overkomen dat ik 10.000 % grondig onderzoek en research deed naar iets, maar later deze toch niet helemaal juist zijn Dat kan dan komen doordat een fabrikant / leverancier mij verkeerd inlicht, of liegt. Je kunt leugenaars soms zeer makkelijk ontmaskeren, maar veel leugenaars zijn echte professionals in liegen. Over de jaren leerde ik daar wel steeds beter doorheen te prikken, maar het zal ook voor mij echt altijd een struggle blijven. Ik ben scherper geworden en kritischer. Op dat vlak is het enkel gunstig, maar anderzijds is het natuurlik diep triest te noemen, dat ik zo ver moet gaan. Naast dit alles is er ook nog het zogenaamde OPBLAZEN van iets. We zien dit tegenwoordig erg veel voorbij komen op sociale platforms. Linkjes die naar artikelen leiden waarvan de kop groot en angstaanjagend is. Dit trekt de mensen, om op de link te klikken. De mens is nieuwsgierig aangelegd. Als we ergens groot lezen dat Andre Hazes zijn grote liefde eindelijk heeft gevonden , dan willen we daar graag alles over weten. En als dan blijkt, dat hij een goudvis heeft gekocht, is de realiteitszin weer duidelijk. Maar ondertussen heb jij op de link geklikt en komen daarvan weer reclame inkomsten binnen.
In de wereld van voeding en gezondheid is het niet anders. Mijn website is vrij van reclame , ik heb enkel wat betaalde banners op mijn homepage, van ondernemingen waar ik 100% achter sta. Verder verdien ik niets aan mijn website, al wordt dit onwijs vaak wel gedacht. Maar bij mij zie je geen irritante pop-ups van reclames, of directe linkjes die je naar een één of andere vage webwinkel verwijst om vooral DAAR te kopen. Ik krijg, zonder te overdrijven , dagelijks aanbod om betaalde linkjes te posten, maar ik begin er niet aan. Ik wil mijn website graag oprecht, eerlijk, open, zuiver een vooral toegankelijk houden voor iedereen. En daar hoef ik geen geld voor. Daarnaast wil ik, dat mijn website echt van mij blijft. En geen reclame zuil wordt om lekker veel aan te kunnen verdienen.
KRITISCH ZIJN, IN DE MEEST KRITISCHE VORM
Soms vragen mensen mij, waarom ik mijzelf een kritisch gezondheidslogger noem. Want zijn alle bloggers / vloggers / you tubers dat niet ? Het antwoord is nee. Ik ben helaas van “ een zeldzaam soort” met mijn zeer scherpe kijk op de wereld van voeding en gezondheid. Natuurlijk zijn er meer dan genoeg andere oprechte bloggers en vloggers, maar vaak laten zij zich ook betalen voor het aanprijzen van een merk. Dat hoeft niet persé meteen slecht te zijn, want een merk kan immers echt een zeer goed product op de markt hebben gezet. Maar het ontbreekt vooral aan de oprechtheid, de eerlijkheid en de JUISTE informatie. Er zit bijvoorbeeld veel méér achter een beker ABBOT KINNEYS kokosyoghurt. ( KLIK HIER) Er wordt nooit verteld, dat zo’n beker extreem rijk is aan verzadigde vetzuren, en amper eiwitten bevat.
Als je je laat betalen, dan verlies je de regie. En bepaalt ‘ de klant “ ( in dit geval dan een merk ) wat jij mag schrijven, wat jij moet vermelden, en wat je moet doen om het product zo voordelig mogelijk uit te laten komen. Omdat ik van kinds af mij al zeer verzette tegen mensen die mij wel even wilden vertellen wat ik wel / niet kon doen,  zou ik dit nooit willen. En daarom kies ik daar zeker NIET voor. Ik krijg soms de meest dwingende aanbiedingen. Dan mag ik bijvoorbeeld een win-actie geven met een merk, maar dan wel onder HUN voorwaarden. En dat zijn vaak grote lijstjes. Mijn nekharen gaan daar recht van overeind staan. Ik kan er soms ook verdrietig van worden, als ik zie, hoeveel merken zich totaal niet inlezen op jouw persoonlijke werk. Zij zien alleen een zeer lucratief platform, wat veel wordt bekeken en bezocht. En waar geld uit valt te halen. Zo heb ik nooit in mijn werk gestaan en zal ook nooit op deze manier in mijn werk gaan staan. Als dat wel zo was, was ik nu vast schat hemeltje rijk. Het is waar je als persoon voor kiest. En het wil dus niet zeggen, dat alle andere bloggers “ gold-diggers “ zijn. Iedereen doet het op zijn of haar manier.
Ik ben kritisch. En graag dieper in een pakje boter, dan enkel naar de bovenste laag te kijken. Dat kost tijd, dat kost geld, dat kost energie en soms erg nare reacties van zowel consumenten als fabrikanten.
Ik werk in loondienst bij www.puurenfit.nl. Dit heeft mij een mooi platform gegeven, om mijn werk voort te zetten, mijn kritische blik te vergroten, en de consument te bereiken. Puur & fit heeft zeer strenge standaarden. Wij gaan niet voor het grote geld. Wij gaan voor oprechtheid, eerlijkheid, en zeer geschikte producten voor mens, dier en milieu. We zijn zo milieuvriendelijk mogelijk in het verzenden van producten, in het team zelf, en uiteraard naar alles wat wij aanbieden in de winkel. We gaan daar best ver in. We ketsen gerust een mega grote deal af, als wij daar niet senang bij zijn. Enkele voorbeelden zijn de SOXS , die we aanvankelijk helemaal geweldig vonden, totdat we erachter kwamen dat het ecologische wol wat is gebruikt voor de soxs, helemaal uit Nieuw Zeeland wordt gehaald. Terwijl wij hier op Texel prachtige schapen hebben , die ook geweldige wol leveren. Wij gaan dan geen soxs verkopen, hoe leuk en hoe lucratief ook. Scherpte is belangrijk. En als NIEMAND daar echt kritischer naar omkijkt, zal de wereld nooit duurzamer worden. Ik hoop tevens, dat mijn kritische oordelen fabrikanten kan stimuleren en inspireren, om hun product ( en ) te verduurzamen en te verbeteren. Gelukkig komt dat vrij regelmatig voor. Ook hierin draag ik dan op mijn manier weer een steentje bij.
Een ander voorbeeld ; toen ik net in dienst trad bij puur & fit, en wij nog in de opstart-fase zaten, ben ik kritisch door het assortiment gelopen. Een aantal producten zijn toen uit het assortiment getrokken. Ayurveda tandpasta bijvoorbeeld, waar een zeer gezond en groen imago aan vastkleeft. Prachtig merk, maar sommige varianten zaten vol met SLS. Het is een vrij ingewikkelde wereld, de wereld van voeding en gezondheid en daarom wil ik graag mijn steentje bijdragen naar de consument toe gericht. Ik denk namelijk dat daar erg veel behoefte aan is. EERLIJKHEID. Als ik door de supermarkt wandel, vliegen de leugens en misleidingen mij om de oren. Omdat ik kennis heb van producten en ingrediënten, kijk ik daar heel anders naar dan de gemiddelde consument. Ik wil graag in een Jip en Janneke taal de consument bewuster maken .  Ik heb zeker niet de illusie een moeder Theresa te zijn. En ik ben dan ook zeer nuchter wat betreft delen van mijn informatie. Mensen worden tot niets verplicht, ik dwing niets op, ik zeg niemand wat zij wel of niet moeten doen. Ik zal de laatste zijn met een wijzend en belerend vingertje. Dat ligt totaal niet in mijn aard. Wat ik KAN doen, dat doe ik om de consument bewuster te maken in hun eigen keuzes, niet die van mij. En zo komen we terug op het begin: waarom ik voorzichtig ben in het adviseren van mijn eigen gebruikte en dus favoriete producten.
MIJN LEVEN, MIJN VOORKEUREN, JOUW LEVEN, JOUW VOORKEUREN
Ik pleit voor een eigen gemaakte keuze. Dat zijn namelijk de allerbeste keuzes die een mens kan maken. Als jouw partner jou zegt, dat je veganistisch moet gaan leven omdat hij / zij dit ook doet, dan kun je het uit liefde voor deze persoon doen, maar je zult nooit een veganist worden, als dit niet jouw eigen echte keuze is. Wel kun je eens gaan kijken en onderzoeken, of dat veganisme iets is wat bij jou kan passen, en waar jij gelukkiger van kan worden.
Zo werkt dat ook met alle adviezen van influencers. Adviezen zijn ADVIEZEN en geen opleggingen of verplichtingen.Het probleem is dat de consument dit wel als een soort-van oplegging is gaan bekijken. Want als deze persoon dit zegt dan zal het wel zo zijn. Net als etiketten lezen. Als een fabrikant zegt dat het gezond is, dan zal het wel zo zijn. Mensen willen geen moeite meer doen om kritischer te zijn, en geef ze eens ongelijk…..want al die influencers heten niet voor niets influencers. Ze beïnvloeden de consument enorm op hun koop / eet en leef gedrag, meer dan de consument ZELF in de gaten heeft. Ik betrap mijzelf er zelfs ook nog wel eens op. Als ik naar een video op You Tube kijk en ik zie iets voorbij komen, dan kan ik ook denken, “ hey, wat leuk, dat ga ik ook eens uitproberen “ Meestal gaat het dan om een recept of een trucje in het huishouden. Dit heet BEING INFLUENCED  ook wel worden beïnvloed door wat anderen jou voorschotelen. Zoiets als een bot voor een hond houden en kijken of deze het lekker genoeg vind om erin te bijten. We zijn allemaal hondjes die graag aan deze botten ruiken en bijten. Wat voor de fabrikant die honden-botten produceert, goud geld oplevert. Zo steekt de hele voedsel en levensmiddelen industrie tegenwoordig in elkaar. Het gaat allang niet meer om voedsel wat VOEDT, maar voedsel wat VERKOOPT. En dat dan met zoveel mogelijk winst en met zo min mogelijk kosten.
Ik pleit voor een bewustwordende consument. Zodat zij weer ZELF voor zichzelf kunnen en willen nadenken. En hun eigen echte keuzes gaan maken. Het is makkelijk, om alles door een ander te laten uitzoeken, alles door een ander te laten beslissen, en zelfs te laten beslissen hoe jij door het leven gaat en hoe jij eet een drinkt, en hoe jij jezelf verzorgt.
De lijn tussen adviezen geven en adviezen OPLEGGEN moet weer worden aangespannen. De consument moet weer voor zichzelf durven denken. En het gemak loslaten, omdat gemak niet altijd de beste manier is om te leven.
Adviezen, dus ook die van mij, moeten als richtlijn worden bekeken. Heb je zelf geen flauw idee WAAR je ergens mee moet beginnen, dan kunnen deze richtlijnen je op weg helpen op zoek naar je eigen keuzes en beslissingen. Als jij, gebaseerd op een review van mij, een blender koopt, dan koop je die niet voor mij. Die koop je voor jezelf. En daar mag je best kritisch over nadenken voordat je overgaat tot aanschaf. Zijn de functies voor JOU waardevol en nuttig ? Of ga je alleen maar smoothies maken in een blender ? Ik maak méér dan alleen maar smoothies en jij kunt je daar dan ook helemaal niet op vast pinnen. Ik vertel over de blender, waarom ik hem kies, wat hij kan en hoe duurzaam hij is. Allemaal punten, die jij mee kan nemen in het maken van je EIGEN keuze. Check ook altijd de bron. Als een bekende YOU TUBER zijn vet betaalde spulletjes de hemel in prijst zonder inhoudelijk te vertellen WAT er nu inzit, zou dit voor jou al meer dan voldoende moeten zijn, om daar wat genuanceerder en kritischer naar te kijken, voordat je zomaar klakkeloos aanneemt dat wat deze persoon vertelt , realistisch is. We willen graag geloven, dat chips gezond is, maar we weten ook dondersgoed dat dit niet zo is. Als een populaire influencer jou vertelt dat de zak chips die deze profontaal in handen houdt gezond is omdat het is gemaakt van groente, kun je wat kritischer worden in hoeverre deze waarheden vertelt of deze tekst opsomt omdat deze er goed voor wordt betaald. 9/10  keren zie ik maar al teveel, dat deze populaire influencers totaal geen benul hebben wat ze vertellen en wat ze nu het in hun handen houden. Ze vinden het lekker, die groente chips en het klinkt lekker gezond. Maar wat er dan allemaal in zit ? Tja…geen moeilijke vragen stellen AUB. Juist DEZE informatie is wel nuttig en waardevol. Kijk als consument dáár ook goed naar.
Ik hou enorm van mijn werk. Ik ben van nature enorm spitsvondig een nieuwsgierig en wil graag het naadje van een kous weten. Dat alles kan ik erg goed kwijt in mijn werk. En de beloning is groot, als ik zie dat mijn werk zinvol is. Zolang deze balans goed is, zal ik mijn werk blijven voortzetten. Al maak ik het verschil maar voor één persoon, dan is het voor mij zinvol.
Natuurlijk zitten er erg nare en vervelende kanten aan mijn werk. Ik ben soms ook de boodschapper die vervelend nieuws brengt. Nieuws wat we liever niet horen, lezen of zien. Het acrylamide verhaal, of dat de zowat heilig verklaarde dadels niet zo gezond zijn als dat ze op veel platforms worden neergezet. Dat levert vrij veel haat-mail en berichten op. Ik kom immers aan genotsmiddelen die door heel veel consumenten als iets wordt gezien dat is toegestaan, wat mag. Want bléren de vele gezondheidsplatforms dat immers niet ? Dat dadels gezonder zijn dan suiker? Het is het gevolg van de vele verwarring, die deze platforms aanrichten. De consument raakt de complete regie kwijt waardoor het verdwaald raakt in het oerwoud wat voeding en gezondheid heet. En tja, wat is dan de gemakkelijkste uitweg? Ja en amen zeggen. En zijn we makke lammetjes geworden van de voedsel en levensmiddelenindustrie, die daar gretig misbruik van maken.
Om dat tij te keren, moeten we weer durven om zelf wat kritischer te zijn, zelf onze eigen keuzes weer te durven gaan maken. Want onderaan de streep blijft dat het allerbeste advies wat je kunt opvolgen. Omdat jij , en ALLEEN JIJ, weet wat ECHT goed voor jou is en wat niet.
Wat ik voornamelijk doe is alles blootleggen. Alles, wat een fabrikant liever niet wil dat jij weet, of wat jij ziet. Alles moet mooi, gezond en vooral lekker zijn en blijven. Don’t judge a book by the cover is dan ook mijn meest favoriete uitspraak. Want dat geldt ZEKER voor voedsel / levensmiddelen. Een verpakking kan er nog zo mooi en luxe uitzien, uiteindelijk gaat het om de inhoud. En of dit bijdraagt aan onze gezondheid, of juist helemaal niet. Daarnaast is er ook het milieu, waar wij ons terecht zorgen over mogen maken. Duurzaamheid is inmiddels nét zo’n hip woord geworden als biologisch. Maar heeft een ruim begrip voor de wet en regel geving om het woord te pas en te onpas te mogen gebruiken.
Daarom pleit ik weer voor ZELF nadenken. Zelf beslissen. Zelf bewuster zijn. En ZELF keuzes maken die volledig aansluiten op jouw leven en hoe jij daarin staat. Dat bepaal je zelf, en geen fabrikant of influencer.
Onthoud dus , dat influencers je een richtlijn kunnen bieden, maar dat zij nooit verantwoordelijk zijn te houden aan wat JIJ uiteindelijk beslist. Als jij voor de blender kiest die ik gebruik en daarom ook aanbeveel, wil dit nooit zeggen dat ik jou dit verplicht stel, en daarmee ook verantwoording af moet leggen. Ik ben enkel een neutrale speler, in JOUW eigen uiteindelijke beslissing. Ik geef je wat “ tools” aan om zelf verder mee te doen wat jij wilt. Zoals ik een ongeschoolde timmerman steeds een hamer aangeef, of wat spijkers. De timmerman in spé kan dan zelf ontdekken of hij de hamer met spijkers fijn genoeg vindt voor zichzelf. Zo werkt het ook met de vele adviezen, de vele informatiebronnen op internet, en de vele You Tubers. Je volgt een persoon waarschijnlijk omdat deze jou ergens aanspreekt. Dat kan al een goede basis zijn op weg naar jouw eigen persoonlijke keuzes. Affiniteit hebben met een influencer zegt wat dat betreft al aardig veel over jouw voorkeuren. Toch zegt he niet erg veel, omdat ook influencers, net als jij, MENSEN zijn die ook van gedachten kunnen veranderen, of in een andere levensfase terechtkomen. Ik zie dit zelf vaak voorbij komen op YT. Mensen die ik al jaren daar volg, komen in andere levensfasen waardoor ook hun content verandert. Aan jou ook hier opnieuw de keuze, of deze persoon nog wel bij jouw eigen standaarden past. Zo blijft het dus echt een vrij ingewikkeld spel tussen een influencer en de consument. Ik merk dit ook bij mijzelf. Mijn volgers zijn in verschillende categorieën onder te verdelen. Zo heb je de trouwe volgers, die mij logischerwijs ook het meest dierbaar zijn. Dit zijn volgers die mij al jaren volgen, en mijn content waarschijnlijk nog steeds passend vinden bij hun standaarden. Maar er zijn ook een heleboel “ ont-volgers “ die mij opeens een geldwolf vinden omdat ik bij puur & fit ben gaan werken. Of mensen die mij een mooie oprechte mail sturen met daarin de reden waarom ze besluiten mij  niet meer te volgen. Ik heb echte fans, die alles volgen wat ik doe, en waar ik mij beweeg op social. Maar ik heb ook enorme haters, die mij overal shofferen en onderuit trappen. Mij maakt het allemaal geen reet uit. Ik kijk niet naar hoeveel LIKES ik krijg, hoeveel volgers ik heb of hoe ik een beetje “ goed-in-de-markt ‘ lig.
Wat voor mij belangrijk is, zijn de mensen die wat hebben aan mijn werk. Mensen die ik op weg kan helpen in het maken van keuzes. Mensen die ik kan ondersteunen waar ik klan om als consument een beetje overeind te blijven tussen alle misleidingen, afzetterij en leugens. Dat zijn harde beweringen, maar ik draai lang genoeg mee, om te bevestigen dat het helaas de bittere realiteit is in de wereld van voeding en gezondheid. Wat is soms tegenkom is ronduit mens-onterend. Een richtlijn zijn in deze donkere chaotische tunnel is wat ik het liefste doe. Daar kan geen eigen huis met zwembad, een dikke vette auto voor mijn deur, verre reizen maken en alle luxe van de wereld tegenop. Dat maakt mij niet gelukkig. HELPEN wel.  Een wat betere wereld achterlaten ook. Projecten ondersteunen die er hetzelfde instaan is ook mijn streven, ik spek geen grote spelers op de markt. En daar sluit puur & fit perfect op aan. Als mensen dit zien als reclame, jammer, ik lig daar niet wakker van. Ik hou mij liever bezig met mensen die ik WEL kan bereiken, en die WEL serieuzer nadenken over het leven en de wereld. Want SAMEN kunnen we alles, alleen een beetje. Maar alle beetjes helpen.

5 Reacties op “blog ; durven we nog wel zelf keuzes te maken??

  1. Ik volg je altijd met veel plezier en interesse, je bent altijd uitgebreid goed geïnformeerd..prima niks mis mee, laat al die azijnpissers maar zeuren ik heb veel van je geleerd. Ga zo door meid je bent een toppertje….

  2. Hallo Monique,

    Al het uitzoeken dat jij doet vind ik fantastisch en lees het met heel veel interesse en plezier .
    Meestal heb ik er iets aan , soms niet. Maar ik ‘volg’ al jaren mijzelf het meest. ( al vanuit de box, als ik mijn moeder mocht geloven!) In winkels ligt helaas veel wat ik geen ‘voeding’ kan noemen , ik kom graag op de markt waar ik ook biologisch kan kopen. Groenten en fruit eet ik het liefst, alhoewel niet zoveel als jij doet.
    Midden zeventiger, gebruik geen medicijnen en wordt gezien als moeder van mijn volwassen kleinkinderen en als vriendin van mijn dochter.
    Tegenstanders heb je overal, voorstanders en medestanders ook.

    Dank voor al je werk Monique, ik waardeer het zeer. En ik denk , velen met mij.

    Gezonde groet,

    Joke

  3. Wat ben je toch een heerlijk eerlijk mens😍
    Volg je al een aantal jaren en je adviezen hebben mij al met veel aankopen geholpen.
    Je bent een topper!!

  4. Helemaal eens met bovenstaande reacties!Volg je ook al een flinke tijd en
    Erg knap zoals alles altijd uitgezocht is en ik heb er veel dingen van overgenomen.
    Top!

  5. Soms denk ik hier heb ik wat aan en soms ook niet. Snap niet zo goed waarom niet iedereen gewoon eruit haalt wat bij ze past i.p.v. kritiek te leveren op datgene waar ze niets mee kunnen. Zo zonde van je energie vind ik. Want niet alleen gezond eten en bewegen zorgen voor een goede gezondheid ook het vermijden van stress waar mogelijk hoort daar bij en kritiek leveren op wat je niet aanstaat aan de mening of levenswijze van een ander levert stress op die je eenvoudig kunt vermijden door te denken oke die mening of levenswijze past niet bij mij, maar als anderen er wel baat bij hebben is dat prima.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *