Sugar baby….lovehandles?

Eerder heb ik het gehad over kindermarketing en heb ik vele artikelen geschreven over de soms extreme hoeveelheden suikers in voeding dat is gericht op baby’s, peuters, kleuters en kinderen.  Lees verder

Hoe biologisch is Aldi?

Het is allang geen primeur meer te noemen, als weer een bekende supermarkt biologische producten verkoopt.  Zowel de bekende grote supermarktketens als de bekende discounters als Lidl en Digros hebben inmiddels een aardig assortiment weten op te bouwen. Vooral de discounters bieden hun biologische producten zeer voordelig aan. Eerder besprak ik de biologische producten van de Lidl en de Action. Daarop kreeg ik erg veel vraag of ik ook de producten van die andere grote bekende, de Aldi, wilde gaan onderzoeken. Dit is geen vreemde vraag, want de biologische producten worden bij de Aldi wel heel erg goedkoop aangeboden. Aangezien ik geen Aldi filiaal in mijn omgeving heb, moest ik uitwijken naar een andere plaats om de producten eens op te sporen en mijn research te starten. Het verhaal. Lees verder

Olvarit drink: één pot suiker!

Nu ben ik inmiddels best een hoop gewend, maar soms schrik zelfs ik van een product. Dit gebeurde mij gisteren weer. Een groepslid had een post geplaatst in mijn facebookgroep van een pot “ drink” van het bekende babymerk Olvarit, onderdeel van Nutricia. Deze venkeldrank is geschikt vanaf de zesde maand tot de zesendertigste maand van je kindje. Het betreft korrels, die je met warm of koud water op moet lossen. Waarom schrok er hier zo van? Lees verder

10 producten die je beter kunt mijden in de supermarkt

We zien het inmiddels allang niet meer als een luxe en/of voorrecht, de overvolle supermarkten. Sterker nog, als er een bepaald product ( even) niet voorradig is, dan kunnen we behoorlijk uit onze slofjes schieten, en weigeren om een ander alternatief te nemen, waarin we tegenwoordig ook volop keuzes hebben. We kunnen in dat daglicht gezet wel spreken van een verwend volkje. We zijn het zeer gewoon gaan vinden, dat we ieder moment van de dag boodschappen kunnen doen, en dat alles wat wij maar wensen maakbaar is geworden. Wat we echter over het hoofd zijn gaan zien, zijn de schadelijke tot zeer schadelijke effecten op de volksgezondheid. Alhoewel sommige kletspraatjes via reclame echte sprookjes lijken, geloven we deze onzin. We kopen massaal kunstmatige meuk in, en steken onze koppen in het zand ervoor of zijn simpelweg onbewust.  Lees verder

Kokoswater…hoe zit het daar nu precies mee?

In September 2016  plaatste het consumentenprogramma “ kassa!” een artikel op de website wat nogal wat stof deed doen opwaaien. Er werden twee soorten kokoswater teruggeroepen, omdat deze volgens het artikel onvoldoende waren verhit, wat mogelijk ziekmakende bacteriën kan opleveren. Het ging hier om relatief onbekende merken waaronder KING COCONUT  en het betrof enkel de literpakken. Deze “ private labeling” soorten komen uit één zelfde fabriek, KING COCONUT wordt o.a verkocht bij discounter Action, de andere merken in diverse supermarkten.  Lees verder