Frisdranken….welke ” kunnen ” een beetje ? Plus test!

Laat ik beginnen met een grote disclaimer : frisdranken zijn niet gezond. Laat daar geen enkele verwarring door ontstaan. Frisdranken zijn niet nodig, anders gezegd is het geen levensbehoefte en bestaat het puur voor ons genot. Eigenlijk is het bedacht door de industrie , met enige nuance: de oorsprong lag in de hoek van de (pseudo)geneeskunde, maar de groei tot de huidige industrie is puur gedreven door commercie en winstmaximalisatie. Laten we kort eens inzoomen op de historie.

In de 18e eeuw werd koolzuurhoudend water ontwikkeld (door o.a. Joseph Priestley) als poging om natuurlijk mineraalwater uit bronnen na te bootsen, waarvan men dacht dat het helende eigenschappen had. Veel bekende merken (zoals Coca-Cola en Dr Pepper) zijn in de 19e eeuw ontwikkeld door apothekers. Destijds werden ze verkocht als “tonics” of medicijnen tegen kwalen als hoofdpijn of vermoeidheid. Zodra de industrie ontdekte dat de combinatie van suiker, koolzuur en marketing verslavend werkte, verschoof de focus van ‘gezondheid’ naar ‘genot’. Sinds het begin van de 20e eeuw is de frisdranksector een van de meest winstgevende commerciële industrieën ter wereld, gericht op massa-consumptie. Laten we eerlijk zijn: niemand heeft frisdrank nodig. Ons lichaam functioneert optimaal op water. Frisdrank is geen levensbehoefte, maar een product dat puur is ontwikkeld voor ons plezier en de smaakbeleving. Hoewel de eerste koolzuurhoudende drankjes honderden jaren geleden in de apotheek ontstonden als “medicinale drankjes”, is die tijd allang voorbij. De moderne frisdrankindustrie is een miljardenbusiness. Het is ontworpen om lekker gevonden te worden, vaak met een slimme balans tussen zoetstoffen en prikkelende koolzuur, met als hoofddoel: verkoop en winst. Omdat frisdrank diep geworteld is in onze cultuur, maken veel mensen er dagelijks gebruik van. Wetenschappelijk gezien is de standaard frisdrank (rijk aan suikers en zuren) gelinkt aan gezondheidsrisico’s zoals tandbederf en een verhoogde kans op overgewicht.

 

HOE GROOT ZIJN DE GEZONDHEIDSRISICO’S ?

Om de rol van de ongezonde effecten van frisdrank te begrijpen, moeten we kijken naar wat de wetenschap zegt over hoe ons lichaam reageert op deze drankjes. Hoewel een glaasje af en toe niet direct schadelijk is, is de wetenschappelijke consensus over (overmatig) gebruik zeer duidelijk. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat vloeibare suikers anders werken dan suikers in vast voedsel. Als je een appel eet, voelt je buik vol. Als je een glas frisdrank drinkt met evenveel suiker, krijgen je hersenen geen seintje dat je ‘vol’ zit. Je blijft dus doordrinken terwijl je al een enorme berg energie (calorieën) binnen hebt gekregen.  Dit is een van de hoofdoorzaken van overgewicht en obesitas wereldwijd. Het creëert ook een soort bloedsuikerspiegel-achtbaan. Frisdrank bevat vaak ‘vrije suikers’. Deze worden razendsnel opgenomen in je bloed. Je lichaam krijgt een enorme suikerschok. Om die suiker te verwerken, moet je alvleesklier keihard werken om insuline aan te maken. Als dit te vaak gebeurt, raakt het systeem uitgeput. Dit verhoogt de kans op diabetes Type 2 (suikerziekte) aanzienlijk. Frisdrank is een dubbele aanval op je tanden: het bevat suiker én het is zuur (ook de suikervrije varianten!). Het zuur in de frisdrank maakt het glazuur van je tanden zacht. Dit noemen we tanderosie. De suikers zijn vervolgens voedsel voor bacteriën die gaatjes veroorzaken. Je tanden lossen als het ware langzaam op, en dat proces is onomkeerbaar. Kortom : Frisdrank is een combinatie van “lege calorieën” (energie waar je niets aan hebt) en zuren die je stofwisseling en je gebit zwaar belasten zonder dat het je een verzadigd gevoel geeft.
De wetenschappelijke cijfers liegen er niet om en zijn afkomstig uit grootschalige, jarenlange studies van instanties zoals het RIVM, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en universiteiten (zoals het Maastricht UMC+). Nieuw onderzoek (Maastricht UMC+, november 2025) laat een direct verband zien tussen frisdrank en je bloeddruk. Deze cijfers zijn gebaseerd op meta-analyses (onderzoeken die naar honderden andere onderzoeken kijken) en zijn daardoor zeer betrouwbaar. Het drinken van slechts één glas frisdrank per dag verhoogt de kans op een hoge bloeddruk met bijna een derde (29%).  Zelfs als je verder gezond leeft, kan dat ene dagelijkse glas cola of sinas je vaten al flink onder druk zetten. Hoge bloeddruk is een “stille sloper” die de kans op hartaanvallen vergroot.
Suikerhoudende dranken zijn een van de grootste boosdoeners bij het ontstaan van suikerziekte. Mensen die dagelijks 1 tot 2 blikjes frisdrank drinken, hebben 26% meer kans op het ontwikkelen van Diabetes Type 2 vergeleken met mensen die dat zelden doen. Je lichaam raakt door de constante vloedgolf aan suiker “in de war”, waardoor het je bloedsuiker niet meer goed kan regelen. De impact op de jongere generatie is enorm groot. Voor elk extra blikje frisdrank dat een kind per dag drinkt, stijgt de kans op obesitas (ernstig overgewicht) met maar liefst 60%. Kinderen die veel frisdrank drinken, worden veel sneller te zwaar dan kinderen die water of thee drinken. In Nederland krijgt de helft van de jongeren wekelijks al 90 suikerklontjes binnen via alleen al hun drinken. Onderzoekers van het Radboudumc hebben berekend wat suiker in drinken doet met onze tanden. Een suikertaks (waardoor mensen minder frisdrank gaan drinken) zou in Nederland direct leiden tot 1 miljoen minder gaatjes per jaar !!!!!!!! Holy moly!
Frisdrank “eet” letterlijk je tanden op. Zonder die drankjes zou het gebit van de gemiddelde Nederlander minstens twee jaar langer kerngezond blijven.

HOE ZIT HET MET LIGHT / ZERO / NO SUGAR ????

Dit is een van de meest gestelde vragen, en het antwoord is een beetje een “ja-maar-verhaal”. Wetenschappelijk gezien zijn light- en zero-drankjes een minder slechte keuze dan de suikerhoudende variant, maar ze zijn zeker niet gezond. In light en zero zit geen suiker, maar zoetstoffen (zoals aspartaam, sucralose , acesulfaam K ). Deze stoffen zijn soms wel honderden malen zoeter dan suiker, maar bevatten bijna geen calorieën. Je fopt je tong. Je proeft wel de zoete smaak, maar je lichaam krijgt niet de energie (suiker) die het verwacht. Omdat er geen calorieën in zitten, helpt het op de korte termijn om af te vallen als je overstapt van gewone frisdrank naar light. Maar….hoe veel beter is light ? Er is steeds meer bewijs dat je hersenen en je darmen reageren op die “nep-zoetigheid”. Je lichaam proeft “zoet” en bereidt zich voor op een berg suiker. Als die suiker vervolgens niet komt, kan je lichaam in de war raken. Sommige onderzoekers denken dat je hierdoor juist méér trek krijgt in andere zoete dingen, zoals koekjes of snoep. Dit noemen we de invloed op de insulinerespons en de verzadiging. Het is nog niet 100% bewezen voor iedereen, maar veel grote studies zien dat mensen die veel light drinken, niet altijd dunner worden. Ook is light / zero / no sugar niet altijd zoveel beter voor je gebit. Mensen denken: “Geen suiker, dus goed voor mijn tanden.” In frisdrank zit prik (koolzuur) en vaak andere zuren om het lekker fris te maken. Die zuren zijn als een soort schuurpapier voor je tanden. Ze lossen de beschermlaag (het glazuur) op, ook al zit er nul gram suiker in. Tanderosie vindt net zo hard plaats bij light-drankjes als bij gewone frisdrank. “Light- en zero-drankjes zijn een minder schadelijk alternatief voor mensen die willen minderen met suiker, maar ze bieden geen actieve gezondheidsvoordelen. Voor je tanden en je gewenning aan zoete smaken blijven ze een nadeel hebben.

MAAR……HOE MIJD JE FRISDRANK IN EEN WERELD VOL FRISDRANK ????

Tja…..als je voor jou zelf de keuzes kan maken, dan is het best “ vervelend “ maar niet onmogelijk, dat lijkt het wel te zijn geworden als je je sociale leven graag erg sociaal wilt houden. Zeker jongeren zullen nooit echt van frisdranken afstappen, simpelweg, omdat de wereld waarin zij nu leven dit niet toestaat, hoe raar dat ook klinkt. Status, zelfbeeld, erbij willen horen, stoerheid….het is onlosmakelijk voor eeuwig vast gesmeed aan frisdranken. Wetenschappers noemen dit een obese omgeving… Waar je ook kijkt, frisdrank is overal. In de kantine, bij de benzinepomp, in de bioscoop en zelfs in de sportkantine. Het is vaak makkelijker (en soms goedkoper) om een blikje cola te vinden dan een flesje koud water. De industrie heeft dit decennialang opgebouwd door enorme bedragen te betalen voor “schapruimte” en exclusieve deals op scholen en sportclubs. Voor jongeren is een drankje niet zomaar een vloeistof; het is een accessoire. Erbij horen is een basisbehoefte. Als al je vrienden een felgekleurd energiedrankje of een hippe “limited edition” frisdrank vasthouden, voelt water drinken als “saai” of “kinderachtig”. Het merk dat je vasthoudt, zegt in hun wereld iets over wie je bent. Dit noemen we sociale identiteit. Marketing speelt hierop in door frisdrank te koppelen aan sportsterren, gamers en influencers. Hierdoor wordt de ongezonde keuze de “stoere” keuze. De keuze voor frisdrank is vaak niet alleen een keuze voor smaak, maar een reactie op onze omgeving. In een maatschappij waarin suikerhoudende dranken de standaard zijn geworden op elk sociaal evenement, is het mijdingsgedrag een uitdaging. De industrie speelt slim in op onze behoefte aan status en gemak. Het is daarom essentieel om naar alternatieven te kijken die wel het genot en de sociale aansluiting bieden, maar niet de zware belasting voor de gezondheid.
Daarom kreeg ik het idee, om eens te gaan onderzoeken wat er in supermarkten verkrijgbaar is waar we van kunnen zeggen “ dit is helemaal zo slecht nog niet “ om een goede balans te kunnen vinden tussen frisdranken nuttigen en daarmee je goede gezondheid niet schaden. Ik besloot er een uitdaging voor mijzelf van te gaan maken, door op zoek te gaan naar deze mogelijke opties/ alternatieven  in supermarkten, de bron waar alle frisdranken tenslotte samenkomen. Dat bleek niet zo makkelijk. Wat ik veelal tegenkwam, waren ontzettend veel mooie rooskleurige claims op flesjes / flessen en blikjes, die allen eigenlijk stiekem helemaal niet zoveel beter zijn als “ reguliere “ frisdranken. Maar toch…..toch is er wat vindbaar, naast het gewone flesje water.
Uiteraard is dit simpelweg het beste wat je kunt vinden in de supermarkt om je dorst te lessen. Deze laat ik in deze test dan ook achterwege omdat simpel water voor iedereen wel overduidelijk staat voor het meest gezonde wat je kunt drinken. Maar wat komt daar dan na ? Dat heb ik onderzocht, en naarstig naar gezocht. Het werd een langere en meer intensievere zoektocht dat ik had verwacht, maar ik heb er toch een aantal kunnen vinden om te testen en uit te lichten.

DE TEST, HOE WERKT IE ?

Ik ga ieder alternatief uitlichten op ingrediënten en voedingswaarde. Ik kijk naar de verkoopprijs, waar het verkrijgbaar is, en de verpakking. Alle alternatieven in deze test zijn zelf en geheel op eigen initiatief gekocht, deze test is geheel onafhankelijk, niet gesponsord en ik ontvang nergens inkomsten voor. De merken in deze test zijn niet op de hoogte gesteld geweest van deze test. De test is gedaan op mijn bevindingen, mijn eigen smaakervaringen en beoordeling. De alternatieven zijn in diverse supermarkten gekocht.

BATU KOMBUCHA ( gember en citroensmaak )

Mijn grote favoriet……Dat BATU 0 gram suiker bevat, komt door twee bewuste keuzes van de maker: langere fermentatie en het gebruik van stevia. Als je op de ingrediëntenlijst van BATU kijkt, zie je dat er gewoon rietsuiker wordt gebruikt om het te maken. Het verschil zit in de uitwerking. Ze laten de SCOBY langer doorwerken: BATU laat de bacteriën en gisten zo lang fermenteren dat ze de opstartsuiker écht volledig opeten. Waar andere merken het proces vroegtijdig stoppen om een zoete smaak te behouden, gaat BATU door tot de suiker op is. De smaak wordt gecorrigeerd omdat een volledig uitgefermenteerde kombucha erg zuur en wrang is. Daarom voegt BATU achteraf steviolglycosiden (stevia) toe. Dit is een natuurlijke, suikervrije zoetstof die wel de zoete smaak geeft, maar 0 gram suiker en 0 calorieën oplevert.
PRIJS : € 1,79 voor 250 ml
VERPAKKING: blik
INGREDIËNTEN ; water / kombuchacultuur / 3% gembersap / 0,25% citroen / groene thee / rietsuiker, volledig omgezet tijdens het fermentatieproces / zwarte thee / steviolglicosiden uit stevia / vitamine C, B6 en B12
VOEDINGSWAARDEN : 25 kcal per blikje, geen suikers, 2,5 gram eiwit
BIJZONDERHEDEN? : biologisch, en het bevat eiwitten
SMAAK : ik ben oprecht groot fan, in het bijzonder deze specifieke smaak als smaakvoorkeur. Het is voor mij ieder weekend mijn luxe traktatie, ik drink een blikje in het weekend. De smaak is verrassend: licht tintelend en fris.
EINDOORDEEL: ik geef deze blikjes een 9,5 ! Net geen tien, omdat ik de prijs behoorlijk hoog vind.

CHARLIE’S SPARKLING WATER  ( citroen smaak )

PRIJS : €1,15 voor 330 ml
VERPAKKING: blik
INGREDIËNTEN ; 97% koolzuurhoudend water, 3% biologisch citroensap, natuurlijk citroen aroma
VOEDINGSWAARDEN : 2,5 KCAL per blikje, geen suikers
BIJZONDERHEDEN ? Biologisch
SMAAK : OOOEEEHH! Geweldig! Ik gebruik deze al een tijdje, en ik blijf erbij ; het is heerlijk spul!
EINDOORDEEL: ja,….een vette TIEN! De prijs vind ik namelijk ook schappelijk !

LANDPARK BIOQUELLE

Deze kun je alleen kopen in biowinkels. Het is mijn persoonlijke ab-so-lute favoriet, als je mij vraagt welke frisdrank ik zou kiezen. Even nog over het merk Landpark, want dat is ook een uitzonderlijk merk.  Zij produceren een aantal smaak-waters, op basis van biologisch gewonnen mineraalwater, waaraan zij biologische extracten toevoegen. Het gaat dus niet om aroma’s.  Ze komen in glazen flessen van 750 ml en zijn duurder dan bijvoorbeeld SPA varianten ( gemiddeld €1,45, en €25 eurocent statiegeld ) Dit maakt het ook 100% plasticvrij.
Het gaat om een best bijzondere mineraalwater, die er in Nederland overigens in drie verschillende varianten zijn: van nature, medium en citroen, deze laatste is mijn grote favoriet. In Duitsland kun je nog andere soorten vinden als sinaasappel, appel, sinaasappel-passievrucht, en citroen vlierbes. Ik hoop, dat deze ook snel eens in Nederland verkrijgbaar zijn.
Goed…biologisch mineraalwater dus, dat is een interessante….????…want is mineraalwater niet altijd biologisch ? Het gaat toch om een puur en natuurlijk product ? Nee, zo simpel liggen de zaken niet. Biologisch gaat namelijk stappen verder. Zo heeft het een veel duurzamere winning, verwerking en distributie, en is de kwaliteit in regel ook vele malen hoger. LANDPARK voldoet aan de strenge kwaliteitseisen van de landelijke belangenorganisatie voor biologisch mineraalwater. De organisatie is gebaseerd op de werkwijze van de biologische landbouwverenigingen in Duitsland ( Bioland , Naturland, en Demeter ) Dit maakt LANDPARK één van de zeer weinige mineraalwater-soorten die het keurmerk voor biologisch mineraalwater mag dragen. Maar dat is nog niet alles, want LANDPARK gaat verder, door enkel 100% groene stroom en gas te gebruiken. Ook het bottelingsproces gebeurt direct bij de bron. Zij zorgen voor een natuurlijke regeneratie, door minder water uit de bron te putten dan er van nature binnenkomt, dit garandeert meer dan 100% regeneratie.
Maar…..het is vooral LEKKER. Dat het allemaal op nét even andere manieren wordt geproduceerd, dat merk je. Ik vind de citroen smaak echt verrukkelijk en het heeft een echte intense citroen-smaak. Heel anders dan een aroma. Het is een luxe variant op Spa, zo ervaar ik het . Ik koop het ieder weekend voor mijzelf als pure luxe. Ik kan heel erg genieten van een heerlijk glas citroen mineraalwater. Als je dit eens hebt geproefd, dan begrijp je wat ik bedoel. En waarom dit mijn allergrootste favoriet is die alle andere mineraal watertjes op verre afstand houden.
Je kunt deze mineraalwater kopen in biologische winkels, bijvoorbeeld bij GIMSEL in Rotterdam, en EKO PLAZA. Vraag er anders ook eens naar bij jouw plaatselijke biowinkel, of zij het kunnen inkopen.
PRIJS : €1,45 voor 750 ml
VERPAKKING: glazen fles
INGREDIËNTEN ; natuurlijk mineraalwater, citroenextract
VOEDINGSWAARDEN : geen suikers, per fles 7,5 kcal wat twee keer in en uitademen is.
BIJZONDERHEDEN ? Lees de intro hierboven
SMAAK : ooh…mijn…..hemel…..verfrissend, lekker, citroen, alles !
EINDOORDEEL: 10 + !!!!

THE BALD BREWER WATER KEFIR APPEL ORIGINAL

Deze vond ik in mijn biowinkel in de koeling en meteen was het liefde op het eerste gezicht! THE BALD BREWER is gevestigd in Best, en maakt al heel wat jaartjes op biologische basis bijzondere drankjes. Deze water kefir is er in drie lekkere smaakjes, ik vind de APPLE ADVENTURE erg lekker. Maar ik wissel iedere week af met een ander smaakje. Dit drankje maakt je darmen ook erg blij. Het is 100% biologisch gecertificeerd, niet gepasteuriseerd, en 100% puur gebleven. De basis is gefermenteerde water kefir uit waterkefir-culturen, wat wordt gefermenteerd met gefilterd water / dadels en vijgen en suiker. Dit verdwijnt geheel, zoals je weet. Dit drankje bevat dan ook zero suikers. Er zit verder nog wat appelsap in, Voor wat extra zoete smaak is er nog wat stevia aan toegevoegd.
PRIJS : €2,30 voor 330 ml
VERPAKKING: plastic flesje i.v.m de bacteriën
INGREDIËNTEN ; gefermenteerde water kefir uit waterkefirculturen, dadels , vijgen, rietsuiker, stevia.
VOEDINGSWAARDEN : geen suikers
BIJZONDERHEDEN ? Dat deze onderneming gewoon lekker in Best ons heel blij maakt!
SMAAK : ik vind de appel variant de lekkerste, maar smaken verschillen. Geweldige fris tintelende smaak wat zo inherent is aan water kefir.
EINDOORDEEL: ja, geweldig! Jammer genoeg niet heel erg goed verkrijgbaar al lijkt daar wel wat verandering in te komen. Een vette 9+ !

BLIKJES

Naast de original gekoelde flesjes heeft THE BALD BREWER ook blikjes. Deze zijn van een zelfde kaliber als de originals, maar dan buiten de koeling leverbaar wat het een stukje eenvoudiger maakt om mee te nemen. Er zijn verschillende smaken, helaas kan ik deze blikjes niet in mijn winkels vinden en lijkt het erop dat je deze vooral online kunt bestellen via de OFFICIELE WEBSITE.
Ik kan er dus ( nog ) geen oordeel over geven, maar zodra ik ze in de winkels spot, zal ik de smaaktest en beoordeling hier gaan aanvullen !

ZONNATURA GRANAATAPPELSAP

Ik neem deze ook mee: het gaat om een product wat verdund moet worden met water.
PRIJS : pittig ! Je betaalt € 5.00 voor 330 ml, wat meteen de hoogste prijs is in deze test
VERPAKKING: glazen flesje
INGREDIËNTEN ; 100% biologisch granaatappelsap
VOEDINGSWAARDEN : vergis je hier niet in het suikergehalte : 42,9 gram per flesje. Ter vergelijking: dit totale flesje bevat ongeveer evenveel suiker als 10 suikerklontjes. Of een suikermolecuul nu uit een biologische granaatappel komt of uit een suikerbiet in een snoepfabriek, je cellen zien het verschil niet. Zodra het in je bloedbaan zit, wordt het op precies dezelfde manier afgebroken tot glucose en fructose. Ik wilde specifiek dit voorbeeld meenemen in deze test, omdat hier nog altijd ontzettend veel verwarring over bestaat. Echter : dit is bedoeld om TE VERDUNNEN met water. Zonnatura adviseert 55 ml te gebruiken per glas aangelengd met water. Je haalt zes glazen uit een flesje. Toch geeft het je bijna nog altijd gemiddeld 7,5 gram suikers per glas.
BIJZONDERHEDEN ? Glazen flesje
SMAAK : ik vond het wel lekker, maar ik ben er ook weer niet kapot van. In elk geval niet €5.00 kapot…..
EINDOORDEEL: ik geef het een mager zesje.

SOOF LEMON / MINT / APPEL

Jaren geleden heb ik ooit een artikel geschreven over de limonadesiropen van dit merk, ze kwamen daar als eerste mee op de markt. Toen al vond ik de marketing rondom deze drank wat té over-rated. Er wordt flink gestrooid met claims als natuurlijk en 0% zooi, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Ook hun meest recente blikjes zijn wat mij betreft geen slechte keuze, maar ook niet de beste. Toch neem ik deze ook mee in deze test, omdat het dus wel in de zee aan frisdranken in de supermarkten een vrij verantwoorde keuze blijft.
PRIJS : €1,60 voor 250 ml
VERPAKKING: blikje
INGREDIËNTEN ; 63% fruitsappen uit concentraat, bruiswater, munt extract
VOEDINGSWAARDEN : 15,3 gram suikers per blikje…….
BIJZONDERHEDEN ? Het komt dus nogal over als gezond, maar gezond vind ik persoonlijk een tee groot woord om aan deze blikjes te hangen.. Dat heeft alles te maken met het CONCENTRAAT wat hier wordt gebruikt. Het enige wat zij eigenlijk niet toevoegen is suiker. Maar vele andere frisdranken en sappen gebruiken in de basis verder precies diezelfde ingrediënten : vruchtenconcentraten .
SMAAK : ik vind de mint- “ touch “ in deze smaak echt lekker, maar verder…..ik proef concentraten altijd zo sterk, dus niet voor mij…..
EINDOORDEEL: een zesje. Omdat het niet het slechtste is.

KULT WATER KEFIR GEMBER + LIMOEN

PRIJS : € 2,30 voor 330 ml
VERPAKKING: blikje
INGREDIËNTEN ; waterkefir, suiker, wat deels wordt omgezet door fermentatie, citroenconcentraat, 1,6 % gembersap, 0,8 % citroensap, natuurlijk rozemarijn aroma
VOEDINGSWAARDEN : 7,2 gram suiker per blikje
BIJZONDERHEDEN ? Biologisch.
SMAAK : …..Mwah. Ik moet eerlijk zeggen dat de smaak mij tegenviel, ik had grote verwachtingen. Ik blijf bij de Bald Brewer voor mijn waterkefir.
EINDOORDEEL: een zeven. Niet verkeerd, maar ik spring niet in de lucht over de smaak. Wel een fijne keuze.

EQINOX GEMBER

Weer een kombucha variant. En deze keer ook net als de BATU een biologische variant. Nog even zeer korte uitleg over de suikers in kombucha drankjes : Kombucha wordt gemaakt van gezoete thee. De suiker is geen zoetstof voor jou, maar voeding voor de SCOBY (de bacteriën en gisten). De gisten eten de suiker op en zetten het om in koolzuur en een beetje alcohol. De bacteriën eten die alcohol weer op en veranderen het in gezonde, frisse zuren. De micro-organismen eten de suiker grotendeels op, waardoor er in het blikje nauwelijks suiker overblijft.
PRIJS : € 1,70 voor 250 ml ( Batu is dus hooguit €0,09 eurocent duurder )
VERPAKKING: blikje
INGREDIËNTEN ; gefilterd water, kombuchacultuur, rietsuiker ( wat deels is gefermenteerd) natuurlijk gemberaroma, gefermenteerde Chun Mee groene thee, gemberwortel, probiotische cultuur.
VOEDINGSWAARDEN : 8,2 gram suiker per blikje
BIJZONDERHEDEN ? Biologisch
SMAAK : ik vond het een tikkeltje zoet. Het mag van mij ietsje minder zoet. Verder lekker sprankelend.
EINDOORDEEL: een zeven

ZONNATURA TOMATENSAP 🍎

Ja…deze is voor de liefhebber…..Ik ben zelf geen tomaten fan, maar een klein glaasje puur tomatensap kan ik op zijn tijd wel eens waarderen, zeker tijdens warmere zomerse dagen. Het lest de dorst en geeft weer wat extra zout, als je flink transpireert. Waar je wat betreft tomatensap wel goed op moet letten is dat het niet uit concentraat wordt gemaakt. Deze vind je meest in de biowinkel, maar supermarkten verkopen het ook onder het biologische supermarkt-merk Zonnatura. Als het warm is en je zweet, verlies je niet alleen water, maar ook belangrijke mineralen (elektrolyten), met name natrium (zout) en kalium. Het toegevoegde zeezout in het tomatensap vult het natriumtekort direct aan. Tomaten zitten van nature al bomvol kalium. Samen zorgen deze mineralen ervoor dat je vochtbalans snel herstelt en dat je lichaam het water dat je drinkt beter vasthoudt. Het werkt eigenlijk als een natuurlijke sportdrank (isotone drank). In tegenstelling tot fruitdranken (zoals het granaatappelsap), bevat tomatensap extreem weinig suiker (slechts 3 gram per 100 ml) en bijna geen calorieën. Je kunt er dus prima een groot glas van drinken zonder een suikerpiek te krijgen. Tip voor een hete dag: Drink het door en door koud (zet het eventueel kort  in de vriezer voor een ijskoude boost) met een klein drupje citroensap. . Perfecte gezonde dorstlesser!
PRIJS : €3,30 voor 750 ml
VERPAKKING: glazen fles
INGREDIËNTEN ; 99% vers tomatensap , 0,3% zeezout, een beetje citroensap
VOEDINGSWAARDEN : 6 gram suiker per 200 ml glas
BIJZONDERHEDEN ? Als je tijdens warmere dagen flink transpireert of actief sport, is een glaasje tomatensap echt nuttig.
SMAAK : ja…daar moet je van houden. Ik vind één glaasje zo nu en dan lekker.
EINDOORDEEL: een acht + , want : fijn dat er ook een biologische pure variant in de supermarkten vindbaar zijn.
Ik zal komende tijd steeds wat meer frisdranken gaan testen en aanvullen, maar ik denk, dat jullie hiermee vast even vooruit kunnen !

MEER INTERSSANTE ARTIKELEN !!

Uiteraard blijft de allergrootste boodschap : drink frisdranken met mate. En als het even kan……maak je ze gewoon zelf. Ik heb op deze website ontzettend veel artikelen waarin ik heel veel tips en recepten geef, ik deel de directe linkjes hieronder :
Wil je alle directe linkjes naar al mijn artikelren ? KLIK DAN HIER. Hier vind je talloze recepten om zelf zowel populaire frisdranken na te maken als nieuwe drankjes !
Wil je meer lezen over mineraal water en hoe gezond of ongezond dit is ? KLIK HIER 
Wil je alles lezen over kokoswater ? KLIK DAN HIER 

Een reactie op “Frisdranken….welke ” kunnen ” een beetje ? Plus test!

  1. Wát een top artikel Monique!, ik heb gelijk inkopen gedaan, de BATU is heerlijk, een perfecte vervanger voor de traditionele limonades vol met suiker…, bij AH voor bijna de helft van de prijs 😊

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *