Pompoen rösti met een vegan ui-burger

Ik hou van gezond en meukvrij. Maar ook van lekker snel en geen uren kwijt zijn in de keuken doorbrengend. Gelukkig gaan snel / gemak/ lekker / gezond prima samen. En hoeft dat helemaal niet uit pakjes / zakjes/ potten/ blikken of tubes te komen. Je kunt geheel from scratch je eigen lekkernijen maken. Het mooie is dat je de complete regie in handen houdt. En je de kunstmatige meuk en alle andere ellende die we tegenwoordig in ons voedsel tegenkomen, kunnen mijden.

Ik verzin de lekkerste snelle gerechten op tafel. Daar verbaas ik nog altijd vriendlief en vijand mee. Velen denken dat gezond smerig, ingewikkeld en ” anders” is, maar komen er snel achter dat dit juist andersom is: het is in de meeste gevallen veel smakelijker omdat er alleen maar echte, pure smaken aanwezig zijn, in plaats van smaakversterkers en kunstmatige hulpstoffen. Als we het nuchter bekijken, komen alle smaken die we kennen uit de natuur. En daar is de voedsel en levensmiddelenindustrie mee aan de haal gegaan.  Linksom of rechtsom liggen de bronnen van alle smaken bij de natuur. Waarom ze dan niet gewoon rechtstreeks en puur gebruiken? Waarom al die na-aperij eten en drinken terwijl het ook voor her grijpen ligt in de natuur ??? Bovendien heeft de natuur het zo voor ons gemaakt, en niet wat een fabriek maakt. Ik kan vreselijk misselijk worden, en gruwelen bij een hap sperziebonen uit blik. Ik ben al dat zout bijvoorbeeld niet gewend, en dat komt dan dubbel zo hard bij mij binnen. Echt ontzettend smerig, alsof ik met mijn tong door een zoutpot heen ben gegaan. Terwijl mijn moeder ze heerlijk vindt. Zij is niet anders gewend. Natuurlijke smaken zijn zoveel mooier, ronder en smakelijker. We zijn ze gewoonweg niet meer gewend, daar steekt de vork erg uit zijn steel.

Veel mensen vragen mij, waar ik toch al die inspiratie vandaan haal. Misschien is het een talent, maar ik zie het totaal anders. Want er zijn ZOVEEL MOOIE VOEDINGSMIDDELEN UIT DE NATUUR! We kunnen iedere dag kiezen uit de lekkerste smaken. Zoet, zuur, bitter, mild, pittig…..we kunnen iedere dag kiezen uit honderden soorten groenten en fruit die ieder zo zijn eigen specifieke smaken in huis heeft. Het is daarom, vind ik, niet zo moeilijk om met die smaken te gaan stoeien n spelen om zo tot de lekkerste gerechten te komen. En beetje creatief brein is natuurlijk wel gewenst, maar ook de minder creatievelingen kunnen met een beetje spelen de lekkerste gerechten een baksels bedenken.

 

Een van mijn persoonlijke favoriete gerecht is de pompoen-rösti met de veganistische ui-burger. Daar eet ik dan nog veel verse groente bij, zoals broccoli, bloemkool, zoete aardappel, venkel, prei, rode biet, koolraap, …..de lijst is eindeloos. Door ook steeds met de verschillende soorten groente ( gestoomd, gekookt, rauw ) te variëren hou je steeds een verrassend nieuw gerecht. De basis is gemaakt van pompoen-rösti, en een ui-burger.

Je hebt vast wel eens van rösti gehoord. Het is een nationaal gerecht uit Zwitserland wat is overgewaaid naar de rest van Europa.  De Duitsers zijn er dol op, en ook in Nederland was het vooral in de jaren 80/90 een grote favoriet. Het wordt gemaakt van aardappelen, die worden geraspt en in een koekenpan worden opgebakken. Je kunt rösti maken van alles wat te raspen is. Van pompoen tot koolraap, van zoete aardappel tot wortel. Mijn grote topper is de pompoen-rösti, omdat ik echt verslaafd ben aan pompoen. Dit zeer eenvoudige en simpele recept geeft je een flinke pan rösti. Hoe maak je het?

  1. Snij een grote pompoen ( ras maakt niets uit, ik heb de oranje hokiado gebruikt) in stukken, leg deze in ruim water in een pan en kook 5 minuten. Niet langer, zorg dat het nog hard blijft.
  2. Rasp de stukken
  3. Snipper twee uitjes fijn. Roer dit door de rösti.
  4. Voeg een flinke scheut Aminos ( of tamari of sojasaus) toe en roer de massa goed door elkaar.
  5. Laat een klontje zuivere kokosolie smelten in een gietijzeren braadpan of koekenpan. Bak de rösti goudbruin.

 

En klaar ben je! Heerlijk als onderdeel van een hoofdmaaltijd of heerlijk tussendoor. Je kunt er nog van alles aan toevoegen of eet het eens op brood!

 

Vegan burgers

Ik koop nooit kant en klaar, dus ook geen kant en klare vegan vlees-vervangers. Ik heb daar eerder veel over geschreven en ook de media begint wakker te worden. De meeste vlees vervangers zijn namelijk ontzettend ongezond. Ze bevatten ontiegelijk veel hulpstoffen, suiker, verzadigde vetten en zijn in de meeste gevallen net sponzen in de pan als wij ze flippen. KLIK HIER om daar meer over te lezen. Ik maak ze daarom al jaren zelf met mijn eigen fantasie. Je kunt er, net als bij alle andere homemade producten, in stoppen of uit laten wat je wenst, jij bent de regisseur en niet de fabriek of een fabrikant. Op deze manier kun je volwaardige, vlees-vervangende burgers maken die de missende voedingsstoffen bevat en als een volwaardig alternatief kunnen worden geconsumeerd. Ik heb inmiddels al onwijs veel lekkere burger-recepten bedacht, waarvan deze ui-burger mijn grote favoriet is. Je maakt hem supersnel en eenvoudig. Dankzij de toegevoegde chlorella poeder, het kelppoeder en het spirulina poeder verkrijg je een goed vertegenwoordigde burger die ook nog eens lekker smaakt. Hoe dan?

  1. Meng in een kom 350 gram havermout, een gepureerde banaan, een grote fijn-gesnipperde ui, een flinke scheut Aminos ( of tamari, of sojasaus) een eetlepel kelppoeder, een eetlepel spirulina poeder en anderhalve eetlepel chlorella, en een theelepel ras el hanout kruiden. Voeg steeds kleine beetjes water toe tot er een goede, kneedbare bal ontstaat. Draai hier grote ronde ballen uit en druk deze tot platte burgers.
  2. Laat in een gietijzeren braadpan een klontje zuivere kokosolie smelten en bak de burgers onder voortdurend bewegen goudbruin. Blus vervolgens ag met heet water. Laat de burgers op laag vuur braden tot ze heerlijk zijn gegaard en een bruine kortst verkrijgen.

Ze zijn in te vriezen, of in het jus in de pan met de deksel erop te bewaren. Ik snoep ze graag op de boterham, bij mijn maaltijden, en tussendoor tegen de trek. Echt verrukkelijk!

HEERLIJK, GEZOND EN SNEL!

That’s all folks! Kan het simpeler? Sneller? Gemakkelijker? Nee toch? Dit is dan ook echt een gerecht wat je door-de-weeks op tafel kunt toveren. Ik eet er vers gestoomde en gekookte groente bij, die ook niet veel tijd kosten om te bereiden, KLIK HIER om daar meer over te lezen. In totaal kost mij dit hele gerecht met de groente in begrepen nog geen half uurtje. Dat is te doen toch?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *