…Als iets te mooi is om waar te zijn, is het dan ook te mooi om waar te zijn?
Als kritisch health blogger loop je net even iets anders door een supermarkt dan de gemiddelde consument. Er valt mij altijd wel weer iets op, of ik verbaas mij keer op keer opnieuw hoeveel sprookjes en leugens er wettelijk toegestaan op verpakkingen worden verteld. Ik denk dan vaak of er wordt gedacht dat we een stelletje dombo’s zijn. 😕 Theezakjes om ijsthee van te maken voor drie keer meer euro’s dan een gewoon doosje theezakjes, drie keer meer betalen omdat er “ vegan! “ op staat, € 4 euro neer-lappen voor een klein bekertje kokosyoghurt…..🙁Ja, de supermarkt is voor mij echt even een ander verhaal dan de gemiddelde Nederlander. Ik loop er “ anders” doorheen, ik zie de verleidingen en misleidingen, de onzin en de sprookjes. Wat zeggen ze ook alweer? Als iets té goed lijkt om waar te zijn…….🥺
Ik ontvang dagelijks veel vragen over supermarkt producten en da’s uiteraard helemaal niet zo gek, gezien we er dagelijks rondlopen om onze boodschappen te doen. We worden bewust maar vooral onbewust continu blootgesteld aan verleidingen. Een leuke aanbieding die overal zowat in onze strotten worden geduwd, flitsende en uitnodigende verpakkingen op ooghoogte, een lekkere ontspannen muziekje op de achtergrond, de juiste geuren, aan ALLES is gedacht. Het is echt niet raar, dat jij zo nu en dan met een product thuiskomt wat je totaal niet van plan was aan te schaffen, of je iets koopt omdat je hebt gehoord / gezien / gelezen dat het een bijzonder gezond product is. Dit zijn de handelingen van de consument die goud in het laatje van de voedsel en levensmiddelenindustrie brengen. Het gaat meestal om hippe producten die soms wel drie keer zoveel duurder zijn dan andere producten in de supermarkt. Inhoudelijk stellen de meeste producten helemaal niet zoveel méér voor dan een vergelijkbaar product. We betalen in de meeste gevallen meer voor een trend, een hype, een A merk of gewoon superslimme marketing .
Soms ligt het er dik bovenop, maar meestal zijn het zeer slimme trucjes die op de consumenten worden afgevuurd. De consument wordt voortduren scherp in de gaten gehouden. Het koopgedrag wordt dagelijks geanalyseerd, zodat fabrikanten hun marketing erop kunnen afstemmen. Willen we koemelk mijden? Dan ligt binnen de kortste tijd het koelschap propvol met melk en lactosevrije alternatieven. Willen we dieren mijden uit ons voedsel? Dan wordt er overal VEGAN! op gekalkt, sommige samenstellingen verbeterd en de verkoopprijzen flink opgeschroefd.
Naast deze marketing trucjes wordt er ook ontzettend veel nonsens en onzin verkocht. Denk daarbij aan gekoelde sapjes die qua samenstelling niets anders zijn dan een pak ongekoeld sap, maar wel twee keer zoveel duurder. Plantaardige melkvervangers die gekoeld, halfvol / vol worden verkocht, terwijl er alleen wat extra olie aan is toegevoegd om het “ voller” te maken ( doen lijken ) We trappen er massaal in. Ik heb soms de grootste moeite om al die onzin te ontkrachten, veel consumenten zijn echt overtuigd dat iets beter / gezonder of nuttiger is.
Ook dat kan ik best begrijpen, omdat de marketing vaak enorm krachtig is. En we willen uiteraard stiekempjes dat al die sprookjes waar zijn. Dat we echt gezonder kunnen eten door middel van light en suikervrij, dat we een gezonder en meer bevredigend gevoel krijgen bij het consumeren van vleesvervangers en veganistische alternatieven, en dat we beter bezig zijn voor het milieu als we voor biologisch kiezen. Maar …helaas liggen de zaken stukken genuanceerder dan het lijkt. Ik zal een paar duidelijke voorbeelden geven:
PLANTAARDIGE MELKVERVANGERS zijn voor mij al jaren een doorn in mijn oog.
KLIK HIER om er alles over te lezen. Het is big business voor de voedsel en levensmiddelenindustrie geworden. Ik ben al ruim 30 jaar vegetariër en beleefde in de jaren 80/90 nog het zeer karige aanbod in de supermarkt van al deze zogenaamde melkvervangers. Meer dan sojamelk / of rijstemelk stond er niet, en al helemaal geen keuze uit een 20-30-tal. De prijs was destijds ietsje duurder dan een gewoon pak gepasteuriseerde ( buiten de koeling-houdbare ) melk, maar geen hele kwartjes. In die jaren dronk ik deze twee varianten regelmatig. Pas tijdens mijn studie ontdekte ik eigenlijk wat een onzin deze zogenaamde melkvervangers waren, en heb het daarna nooit meer gedronken. Anno 2020 is de markt gigantisch gegroeid dankzij de hippe gezonde trends. We kunnen de gekste plantaardige vervangers kopen, en er is enorm veel te kiezen. Als je mijn ARTIKEL hebt gelezen, snap je waarom het voor mij één van de meest onzinnigste producten in de supermarkt is en dat de consument een flinke poot wordt uitgedraaid. De gekte rondom melkvervangers heeft zich inmiddels verplaatst naar het koelschap, waar we opeens
VERSE PLANTAARDIGE MELK kunnen kopen, in de meeste gevallen voor een fractie meer dan dan de ongekoelde variant
. IN DIT ARTIKEL heb ik dit eerder aan de kaak gesteld. Onlangs is daar nog meer onzin bij gekomen: halfvolle en volle plantaardige melk. Het trucje hier is, dat er een indruk en beleving wordt gewekt dat de textuur veel voller en romiger is van smaak, zoals je dit ook kent bij mager / halfvol / volle melk. De consument denkt dat de romigheid komt door wat extra ( zeg even ) haver of noten, maar de werkelijkheid is dat er OLIE aan wordt toegevoegd om de massa dikker, voller en romiger te verkrijgen. De samenstelling verschilt niet zoveel van het origineel buiten het koelschap, er wordt net zoveel ( zeg even ) haver of noten gebruikt, maar er wordt dus méér OLIE toegevoegd om ons de romige smaakbeleving te geven. Wat je in werkelijkheid dus drinkt is veredeld water waaraan veel olie is toegevoegd. Wat zeker bij zeer frequent gebruik van deze varianten gezondheidsproblemen op kan leveren. Het is vloeibaar, hierdoor merken we niet zo direct hoeveel we per keer binnen krijgen.
We zien tegenwoordig erg veel zogenoemde “ cold infusion” theezakjes. Deze worden op de markt gedrukt als bijzondere theezakjes waarmee je met koud water gezonde drank kunt maken
. IN DIT ARTIKEL vertel ik hier alles over. Het zou een grappig grapje zijn geweest, als er voor deze theezakjes niet het drie-dubbele wordt gevraagd. Want het gaat om EXACT DEZELFDE SAMENSTELLINGEN als gewone kruiden-thee. Waarmee je drie x zoveel goedkoper uit bent en EXACT hetzelfde kunt doen.
Veganisme is populair. Dat zul je vast hebben gemerkt als je door de supermarkt wandelt. We struikelen over de zogenaamde veganistische alternatieven. Ik neem je voor dit voorbeeld mee naar het koelschap, die bijna uitpuilt van de Vegan-toetjes / yoghurts / kwark / room / spreads. Wat als eerste opvalt zijn de gigantisch hoge bedragen die ervoor worden gevraagd. Vijf euro voor een bekertje amandel-kwark is niet raar. Veel van deze producten / merken hebben de koemelk / zuivel in een product verruild voor soja of kokos. Dit zijn beiden enorm goedkope basisgrondstoffen, sterker nog, het is goedkoper dan koemelk. Als we een vegan yoghurt naast een vergelijkbare yoghurt met koemelk neerzetten, zien we dat de veganistische variant minder inhoud heeft, minder ingrediënten bevat, maar wel twee x duurder is. Meestal is meer dan de helft of zelfs bijna alles gevuld met kokosmelk, soja ( pulp/ aftreksel ) of notenmelk. Hieraan worden wat hulpstoffen en smaakstoffen toegevoegd om de massa maakbaar en houdbaar te maken. Anders gezegd is het één pot vol met goedkope onzin, waar de consument grif voor betaalt. Marketing, wel te verstaan. Bovendien hoef je het voor je gezondheid ook niet te doen, de meeste
vegan zuivelvervangers zitten bomvol verzadigde vetzuren, suikers, kunstmatige zoetstoffen en heel veel E nummers. Ook hier kunnen we, net als bij frequent gebruik van melkvervangers, teveel consumeren terwijl we dat aanvankelijk niet zo in de gaten hebben.
Het lijkt zo mooi: vers, intact, mega-gezond, en ook nog eens voor ons gesneden, afgepeld, geschild en gewassen. De voorgesneden fruitbakken en groenten zijn dan ook niet aan te slepen. We worden op onze wenken bediend, terwijl we gezond bezig zijn. Helaas, ook hier ligt dan nét even wat genuanceerder. Ook hier begin ik meteen dat de verkoopprijzen de pan uit kunnen rijzen, je betaalt anders gezegd flink wat meer voor je luiheid. Daarnaast zit er soms gruwelijk veel plastic omheen. Groente en fruit worden in de meeste gevallen voorbehandeld in de vorm van wassing, filtering, snijden, schillen en pellen. Hierdoor verliezen ze vrij veel nuttige voedingsstoffen, en zullen ze nooit kunnen tippen aan vers intact, wat we thuis zelf wassen en snijden. Ook blijft het een discussie, of deze producten worden bewerkt om langer vers / houdbaar te blijven. Wat ik zelf ervaar, is dat ik een zakje biologische voorgesneden groente uit mijn biowinkel geen dag langer dan de vastgestelde datum kan gebruiken, het gaat vreselijk oxideren, rotten en stinken. Daar heb je met de voorgesneden groenten en fruit uit supermarkten minder snel last van, het is meestal enkele dagen na de houdbaarheidsdatum nog prima eetbaar. Ik persoonlijk zet daarom mijn vraagtekens bij al deze voorgesneden groente en fruit in supermarkten.
En dan hebben we tot slot de goudmijn in de supermarkten: havermout. Ik heb een
GROOT ARTIKEL geschreven hierover, het kan je veel geld schelen als je de tijd neemt om dit artikel even te lezen.
WAAR KUN JE OP LETTEN?
Deze vijf voorbeelden zijn nog maar het topje van de ijsberg. Het is een waar oerwoud geworden voor consumenten om een beetje rond al deze verleidingen, misleidingen en onzin heen te wandelen, het wordt de consument niet gemakkelijk gemaakt als hij / zij graag voor bewuster, duurzamer en gezonder wil kiezen. Het LIJKT juist wel zo gemakkelijk mogelijk gemaakt, maar onderhuids broeit er vooral winstoogmerk. Geloof nooit, dat de grotere spelers op de markt maar enigszins bezig zijn met ons welzijn en onze gezondheid. Ik denk dat dit een zeer belangrijk speerpunt is om te onthouden. Ga af op de enige echte informatie die je nodig hebt en dat zijn DE INGREDIËNTEN en DE GEMIDDELDE VOEDINGSWAARDEN . Meer heb je niet nodig.
Koop liefst producten die komen van kleinere ondernemingen. Dit soort bedrijven zijn veel meer bezig met mens, dier en milieu. Biologisch is hip, maar wil niet zeggen dat het per definitie beter / gezonder is voor mens, dier en milieu. De beste biologische producten kun je in een biologische winkel vinden, en niet in een supermarkt waar de biologische producten veel massaler worden geproduceerd. Bovendien steun je de kleinere ondernemingen en de boeren die het momenteel zwaar genoeg hebben om overeind te blijven staan tijdens de corona-crisis.
Wees zelf verstandig. Als iets te goed lijkt om waar te zijn, dan IS het ook te goed om waar te zijn. Er bestaan geen wonderdrankjes om kilo’s kwijt te raken, en er bestaan geen gezonde snoepjes. Veel webshops zeggen hun producten streng te controleren op meuk, en willen alles zo puur mogelijk verkopen, maar hebben ENORM VEEL meuk in hun assortiment. Wees zelf de leider en laat je niet op een verkeerd spoor zetten. Een definitie van puur, gezond en natuurlijk is voor iedereen een vrij breed begrip, mede omdat erg veel wettelijk gezien onder deze hokjes mogen vallen. Natuurlijk zegt daarom nooit dat iets echt natuurlijk is, of iets echt puur is. Het vraagt een fikse dosis gezond en nuchter verstand van de consument zelf.