Cashew melk……terecht zo populair? En hoe maak je het zelf?

Alhoewel ik al jaren probeer duidelijk te maken dat de vele plantaardige melkvervangers niets meer of minder dan “ veredeld water in een pak “ betreft, zijn de vele pakken melkvervangers razend populair. Sterker nog, de schappen in supermarkten groeien en groeien. Er komen steeds meer soorten, varianten en merken bij, het ene pak nog duurder dan het andere. Het beperkt zich allang niet meer tot soja of rijstemelk. Soorten die de laatste twee jaar enorme populariteit heeft gekregen zijn havermelk en cashewnoten melk. Over havermelk heb ik al erg veel geschreven, maar over cashewnoten melk is nog maar erg weinig bekend. Het heeft een zeer gezond imago, waardoor het wordt gezien als een zeer goede vervanging voor melk. Is dat echt wel zo? En waarom is het twee keer zoveel duurder dan sojamelk?

WAT ZIJN CASHEW NOTEN?

Laten we bij het begin beginnen, en dat zijn de cashewnoten zelf. De cashewnoot is het zaad van de kasjoeboom. Deze boom is inheems in Brazilië. Aan deze bomen groeien cashew-appels. Onderaan deze appels groeien “ staartjes” dat zijn de cashewvruchten. In deze vruchten zitten de cashewnootjes. Tussen de schil van de vrucht en de cashewnootjes zit een giftig olielaagje met cardol en urushoil. Om deze onschadelijk te maken worden de cashewnootjes verhit. Het is ook de reden waarom rauwe cashews toch nog even kort worden verhit. Deze worden dan gestoomd, commercieel worden ze gebakken in ongezonde vetten.  Cashews smaken mild en sommigen beschrijven het als licht kruidig. Net als andere noten zijn cashewnoten ook ontzettend gezond. Zo zijn ze extreem rijk aan de mineralen magnesium, kalium, fosfor en koper. Magnesium en kalium verlagen de bloeddruk Veder zijn ze behoorlijk rijk aan eiwitten wat het bijvoorbeeld tot een betere bron voor eiwitten maakt dan de macadamia noot. Ze bevatten alle aminozuren. Samen met de pistachenoot zijn cashewnoten de soorten met het minst aantal vetten.( 75% aan onverzadigde “ gezonde” vetzuren)  Ze zijn rijk aan omega-9 vetzuren, bevatten weinig verzadigd vet, en een behoorlijke hoeveelheid omega-6. Naast mineralen en gezonde vetten bevatten ze veel vitaminen. Het bevat bijna alle vitaminen van het B-complex ( B1,B2,B3,B5,B6, en B11) Cashewnoten zijn zowel “ rauw” ( gestoomd) als gebrand, gebakken en gezouten verkrijgbaar. Je kunt ze tegenwoordig ook ongezouten kopen in de supermarkt. Koop ze liefst rauw en biologisch in de biowinkel. Je kunt met de cashen hetzelfde doen als alle andere noten: roosteren,uit het vuistje eten, fijn hakken als garnering, malen tot meel, bakken in de oven. De ADH ligt vanwege het verminderde vet-gehalte ietsje hoger dan de gemiddelde noot, zo’n 25 gram per dag. Dat is ongeveer een flinke hand vol.

CASHEW MELK

Als je bovenstaande zo allemaal leest zou je meteen kunnen denken dat cashewmelk ook nét zo gezond is. Of tenminste gezond. Maar dat ligt een stuk genuanceerder. Om te beginnen is “ plantaardige melk “ niets meer of minder dan water, waaraan een aftreksel van het één of ander is toegevoegd, samen met tal van andere hulpstoffen en eventueel toegevoegde vitaminen en mineralen als calcium en vitaminen B12 en D. Het is anders gezegd niet 100% cashewnoot, of sojaboon, of andere noten en granen die voor deze aftreksels worden gebruikt. Wat meestal gebeurt is dat het desbetreffende graan, boon of noot wordt gewassen in water en vermalen tot een pulp. Dit wordt vermengd met water. De hoeveelheden per merk kunnen zeer sterk uiteenlopen. De goedkopere merken, bijvoorbeeld huismerken, gebruiken het maximaal vereiste aantal aan bonen / noten/ granen om wettelijk gezien binnen de lijntjes te kleuren. Dit ligt op zo’n 2%, wat eigenlijk niets is op 98% water. Het is een zeer goedkope en winstgevende manier om deze plantaardige alternatieven te produceren. Wil je meer lezen over hoe dit allemaal echt werkt? KLIK HIER. 
Er zijn vele merken, die allemaal weer zo hun eigen percentages hebben. Deze kunnen liggen tussen 2-50%. De meeste merken die we in supermarkten kunnen vinden liggen tussen de 2-10%. Niet zoveel dus. ☹️ Het zijn voornamelijk kleinere ondernemingen die EN biologisch werken, EN veel meer procenten gebruiken. Je snapt, dat meer procenten aandeel ook DUURDER is. Er zijn dan veel meer noten / granen/ bonen nodig. Dit is om te beginnen voor de consument al een zeer belangrijk puntje om op te letten als je graag deze plantaardige melkvervangers koopt. Hoe minder procenten er van het desbetreffende voedingsmiddel aanwezig is, hoe minder het ook aanwezig is is de “ melk”. En is het een stuk minder gezond en voedzaam, dan het doet lijken. Je drinkt meer WATER dan voedingsstoffen.
Maar dat is niet alles. In de meeste plantaardige melkvervangers wordt veel toegevoegd. Niet alleen hulpstoffen zoals stabilisatoren, maar ook smaakversterkers als zout en suiker. Ook zogenoemde “ ongezoete” alternatieven kunnen stiekeme suikers bevatten als maltodextrine. Ik kocht een literpak ALPRO CASHW MELK voor € 2,20. Pittig, als je het bijvoorbeeld naast een literpak sojamelk zet, van Alpro , die € 1,79 kost. Je zult vast denken” Ja, maar Monique, cashewnoten zijn duurder en veel gezonder dan sojabonen! “ Dat noten in regel duurder zijn ( ook als basisgrondstof) klopt, maar dat het in de vorm van plantaardige melk gegoten GEZONDER is? 🥺 NEE. Sojamelk is in dat opzicht dan stukken gezonder en voedzamer dan cashewnoten melk. Betreft gezondheidsvoordelen ligt het met sojamelk nogal genuanceerd. Als we gaan kijken naar de voedingswaarde, ligt sojamelk vrij dichtbij gewone koemelk. Echter: aan de sojamelk-varianten die wij kunnen kopen worden extra vitaminen toegevoegd. Van nature bevat sojamelk ongeveer dezelfde hoeveelheid, maar niet-identieke proteïnen als koemelk. Sojamelk bevat verder weinig van nature aanwezige verteerbare calcium. Om dit aan te vullen wordt er ook calcium toegevoegd ( synthetisch) die wel verteerbaar is voor de mens. Sojamelk bevat weinig verzadigde vetten, waar koemelk wel weer aardig wat van bezit en in dat opzicht is sojamelk gunstiger voor het cholesterol-gehalte. Sojamelk bevat verder geen lactose. Ondanks de haken en ogen is sojamelk WEL de betere keuze als je plantaardige melk wilt drinken ter vervanging voor koemelk. Cashewnoten melk bevat wel WAT aan voedingswaarde, maar zeker als maar erg weinig procent in voorkomt, heeft het eigenlijk niet veel nuttige voedingswaarde. Ook naar de toegevoegde synthetische vitaminen en mineralen kunnen we iets kritischer kijken. En dan met name naar de vitamine D, die in de meeste gevallen wordt gebruikt. Dit gaat namelijk vrijwel altijd om VITAMINE D2. Een beknopte uitleg: In voeding komt vitamine D voor in twee vormen:
– ERGOCALCIFEROL ( vitamine D2 , gevormd in bepaalde paddenstoelen en schimmels )
– CHOLECALCIFEROL  ( vitamine D3 , gevormd in de huid van mens en dier )
Beiden worden onder invloed van UV straling gevormd. UV straling is een onderdeel van zonlicht. Vitamine D3 wordt gevormd in de huid van mens EN dier, vandaar deze vitamine ook van nature voorkomt in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong. Vitamine D3 is de meest actieve vorm, en als je dus supplementen wilt gaan slikken, is de D3 formule dan ook meest aan te raden.
Vitamine D wordt voor zo’n 80 % door het lichaam opgenomen uit onze voeding en uit supplementen. Daar kun je het beste iets van een vet ( kokosolie ) of olie ( olijfolie) bij innemen. De vitamine D wordt dan het beste opgenomen in de darm. Het lichaam is in staat om vitamine D op te slaan in organen als de lever en vetweefsel. In de lever wordt vitamine D omgezet in 25-hydroxyvitamine D.Deze vorm is dan wel niet actief in het lichaam, het zorgt er wel voor dat het gehalte in het bloed geschikt is om vast te stellen of de hoeveelheden vitamine D voldoende is. Deze 25-hydroxyvitamine D wordt vervolgens in de nieren weer omgezet in de actieve vorm 1,25- gihydroxyvitamine D. Belangrijk detail dus, dat het moet gaan om een vitamine D3 vorm ( de meest ACTIEVE vorm )  en niet een vitamine D2 vorm. Deze vorm wordt echter meest toegepast in plantaardige melkvervangers omdat het product dan bijvoorbeeld 100% veganistisch geclaimd kan worden. Vitamine D2 wordt vrij moeilijk door het lichaam opgenomen, en is daarom stukken minder nuttig dan vitamine D3.
En dan zijn er ook nog die vervelende aroma’s , suikers, zout en andere smaakversterkers. In de cashewnoten drink van ALPRO vind je zowel suiker als zout. Dit zie je terug in de voedingswaarden. ( zie hierboven ) Per glas van 200 ml tik je VIER gram suiker ( vrije, toegevoegde ) mee wat neerkomt op een suikerklontje per glas. Ook slok je een flinke hoeveelheid zout mee. Gaan we inhoudelijk verder kijken naar de ingrediënten, dan zien we dat ALPRO kiest voor een luttele 3,1 % aan cashewnoten pulp / aftreksel. Dit komt meer op nog geen klein handje cashewnoten . Onthoud tevens, dat het gaat om AFTREKSEL en niet de pulp. Deze melkvervanger bestaat anders gezegd uit water, waaraan suiker, zout , verdikkingsmiddelen, stabilisatoren en synthetische vitaminen en mineralen zijn toegevoegd en niet andersom. Eigenlijk zou op het pak geen CASHEW DRINK moeten staan maar WATER met een cashewnoten smaakje. Omdat er zo weinig cashewnoten zijn gebruikt, is de romigheid ook beduidend minder dan dat je wellicht van noten gewend bent. Dit wordt in dit geval opgelost met verdikkingsmiddelen om ons die romige beleving te geven. Veel consumenten kopen cashewnoten  melk omdat zij van mening zijn dat het vele malen romiger is dan andere soorten. Zoals je nu hebt kunnen zien en lezen, is dit allemaal een wassen neus. En die zogenaamde gezonde vitaminen, mineralen en vezels uit cashewnoten ? Zoals je ziet wordt ook dit synthetisch toegevoegd. Het komt van nature NIET VOOR in deze cashewnoten melk.

MAAR….HET IS TOCH NIET VOOR NIKS ZOVEEL DUURDER? 🥺

Veel consumenten stinken in de “ prijskaartjes-truc”zoals ik dat benoem. Fabrikanten maken hun verkoopprijzen express hoger, zodat het product een luxere uitstraling krijgt en daardoor naast veel meer winst ook veel meer verkoop oplevert. Daar is deze cashewnoten melk een goed voorbeeld in. INHOUDELIJK stelt deze plantaardige melkvervanger namelijk helemaal niets voor, levert het weinig nuttige voedingswaarde op en is het in elkaar geknutseld met goedkope grondstoffen. In veel gevallen zijn de verpakkingen daarom een veel duurdere en grotere investering voor fabrikanten dan het inhoudelijke product. De verpakking verkoopt in dit geval het product. Bijna vier tot soms wel VIJF  euro voor een liter plantaardige melk vragen is niets vreemds meer. En wij? Wij betalen het. Zonder maar enigszins na te denken bij WAT we nu voor zoveel geld inkopen. Wat we kopen is MARKETING en GEBAKKEN LUCHT. En gemak? Het is maar hoe je het bekijkt, want erg veel gezonder worden we er zeker in de meeste gevallen niet van. Sterker, we worden er alleen maar ongezonder van. Het is vloeibaar in te nemen, waardoor we bijvoorbeeld niet zo snel in de gaten hebben hoeveel suikers we in éen keer naar binnen slurpen.
Ook hier is de grootste les: KOOP GEEN PEPERDURE PLANTAARDIGE MELKVERVANGERS, MAAR MAAK HET ZELF. Ik kan het niet genoeg keren benadrukken hoe kinderlijk eenvoudig het is om zelf plantaardige melkvervangers te maken. Ik heb inmiddels een website vol met recepten / artikelen waar je kunt lezen hoe kinderlijk eenvoudig je dit kunt doen. Ja, ook cashewnoten melk maak je in nog geen 5 minuten!

ZELF CASHEWNOTEN MELK MAKEN, KINDERSPEL!

Omdat je ECHTE cashewnoten gebruikt en in grotere hoeveelheden, krijg je ook een ECHT romige melk wat niet is verdikt door verdikkingsmiddelen. De cashewnoten zelf zijn de grootste investering. Maar je kunt liters en liters tegelijk maken, wat zeker veel voordeliger is dan al die dure pakken in de winkels. Met het pulp kun je trouwens veel lekkers maken zoals koekjes, of verwerk het door desserts, pap, smoothies enzovoort. Hoe maak je een liter cashewnoten melk?
DIT HEB JE NODIG:
  • 30-35 ongezouten/ ongebrande cashewnoten
  • Een liter water
ZO MAAK JE HET:
Doe de noten met het water in de ( liefst hoge snelheidsblender) blender en vermaal tot alles is opgelost. Drapeer een hydrofiele doek in een kom, schenk de massa in het doek en pak de uiteinden bij elkaar en begin voorzichtig met uitknijpen. Klaar is je verse cashewnoten melk. Wil je het wat zoeter, druppel er dan 2-5 druppels zuivere stevia in.
Je kunt de melk in de koelkast bewaren, ik adviseer je om het zo snel mogelijk te consumeren. Goed schudden voor gebruik. Zeg jij eens eerlijk: welke melk vind jij lekkerder? Je eigen gebrouwde melk of die meuk uit de supermarkten?
MEER LEZEN?

6 Reacties op “Cashew melk……terecht zo populair? En hoe maak je het zelf?

  1. Ik heb gehoord dat je de noten eerst een nachtje moet weken ivm een bepaald stofje ( net zoals bij havermout om melk ervan te maken en het niet verhit wordt) en dan dat wat moet afgieten. Vervolgens schoon water en dan blonderen. Klopt dat ?

      • Ha Sabine,
        dat gaat over fytinezuur dat o.a. in granen, lijnzaad, sojabonen, rauwe chocola, koffie en noten voorkomt.
        Het is eigenlijk iets dat de zaden (wat noten en bonen dus zijn) bevatten om zich tegen vraat te verdedigen. Dit zuur is een zogenaamd anti-nutriënt dat de opname van vitamines, mineralen en spoorelementen belemmert. Juist wat we niet willen!
        Gelukkig is er wel een manier om het onschadelijk te maken (afgezien van er niet té veel van te eten). Een nacht weken in water of vocht dat licht zuur is. Vandaar dat zuurdesembrood beter voor ons is. Laten ontkiemen helpt ook maar dat vind ik soms lastig.
        En soms helpt bakken of roosteren. Meer info kan je vinden bij Rineke Dijkinga maar ik denk dat onze Monique er ook alles van weet 😉

  2. Ik ben dol op cashewnoten. De rauwe, onbewerkte.
    Maar mij kwam ter ore dat het vooral kinderhandjes zijn die de noten uit de giftige schillen moeten halen.
    Dat geeft mij een heel bittere bijsmaak!

    • Ja ook in India waar veel geteeld wordt en dat stofje is zo agressief dat de vingers van de vrouwen die ze schillen vervormen…. Ik laat ze voortaan in het schap liggen in de winkel na die reportage te hebben gezien. Ik vond ze altijd erg lekker maar er zit nu toch een raar bijsmaakje aan.

  3. Omdat ik zo een fan ben van de romige cashewmelk maak ik deze sinds kort zelf. Dankzij mijn Vitamix heb ik zelfs geen pulp over. Ik vind het heerlijk om met cashewmelk vegan ‘lattes’ te maken. Wanneer ik mijn zelfgemaakte cashewmelk gebruik, merk ik wel dat er steeds een bezinksel ontstaat op de bodem van mijn glas (door gebrek aan emulgators?). Ik moet dus regelmatig mengen om terug een homogeen mengsel te hebben. Het ziet er niet zo appetijtelijk uit en ik vroeg me af of hier een oplossing voor bestaat?

    Is het ook mogelijk om een voorraad cashewmelk in te vriezen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *