Collageen…wat is dat precies en werken alle middelen met collageen?

Als ik mijn tijdlijnen op social media doorscroll, kom ik zeker vijf of zes producten tegen met collageen. Fabrikanten doen hun uiterste best om hun poeders, pillen en zalven te verkopen. De claims vliegen ons om de oren. Zo zou het de huid verstevigen wat “ verzwaring” tegen zou gaan, en zou je dankzij deze supplementen jaren jonger lijken, of het verouderingsproces tegen kunnen gaan. Ik ontvang n.a.v deze advertenties veel vragen over collageen.. Wat is het, en waar is het goed voor? En…is het écht zinvol om collageen-supplementen te slikken?

WAT IS COLLAGEEN?

Laten we eerst beginnen om beknopt te vertellen wat collageen precies is. Het gaat om een eiwit in ons lichaam, de zogeheten STRUCTUUR-EIWIT. Dit is een ontzettend belangrijk eiwit Collageen is onderdeel van het bindweefsel, wat zorgt voor een algehele stevigheid door ons hele lichaam. Het houdt, als ware, onze weefsels maar ook onze organen op hun plek.Collageen komt overal in ons lichaam voor: in onze botten, banden en pezen, haren, nagels en ook onze huid. In de laag onder de opperhuid, de dermis, bevinden zich collageen-vezels. Een ander ontzettend belangrijk eiwit is elastine. Deze elastine bevindt zich in ons bindweefsel, en is o.a verantwoordelijk voor de veerkracht en elasticiteit van onze huid.
Collageen is de meest voorkomende eiwit ter wereld, Ons lichaam bevat zo’n 30% collageen. Het wordt o.a in de huid aangemaakt. Naarmate we ouder worden, neemt dit proces echter geleidelijk af, bij de één wat sneller dan bij de ander. Vanaf je dertigste levensjaar begint je huid al zo’n 1% collageen per jaar te verliezen. Als je een huid van een bejaard iemand naast een jong iemand zet, zie je de wezenlijke verschillen. De verouderde huid is slap, en rimpelig geworden en dun, terwijl de jonge huid nog elastisch is en strak.
Externe factoren kunnen ook een zeer grote invloed hebben op de snelheid van afbraak van collageen. Als je verkeerd eet en drinkt, teveel en te lang je blootstelt aan de zon, of rookt….het zijn triggers die de afbraak van collageenvezels versnellen.
We weten inmiddels allemaal, dat “ snelle koolhydraten” ( ook wel snelle suikers) in ons voedsel erg ongezond is, maar het heeft ook een verwoestende invloed op het collageen, waardoor er zeer snel rimpelvorming kan ontstaan. Suikers zetten zich vast op het collageen en elastine in de huid waardoor deze verhardt en beschadigt. Dit wordt ook wel glycatie genoemd.
Roken is een andere ongezonde gewoonte die verwoestend werkt op de elastine en collageen-vezels. Dit verklaart, waarom rokers sneller diep-liggende rimpels krijgen en een dunnere huid rondom de ogen. Bovendien richt roken een gigantische schade aan op de antioxidanten , ook erg belangrijk voor de bescherming van de huid.
De grootste verwoester blijft de zon. Dit brengt de huid DNA schade aan, maar ook afbraak van collageen-vezels en elastine. Je kent ze vast, die mensen die iedere zonnestraal benutten om op te pikken. De huid van deze mensen is gebruind, maar zeer rimpelig en hangend. Dit komt dus door de versnelde afbraak, Hoe meer het collageen en elastine wordt beschadigd, hoe meer het afbreekt en de huid verzwakt, rimpelig maakt, laat verzakken, en vol zet met plooien.

WERKEN AL DIE MIDDELEN?

Goed.
Het is duidelijk, dat we voorzichtig en zuinig om moeten springen met ons collageen. Hoe fijn zou het eigenlijk wel niet zijn als we ons collageen een handje zouden kunnen helpen d.m.v crémes, drankjes en supplementen? De vele hulpmiddelen die  inmiddels op de markt zijn verschenen, beloven heel veel. Werkt dat nou echt?
Laten we beginnen met crémes en zalven. Daar kunnen we meteen duidelijk over zijn: dit KAN helemaal niet werken. Collageen is veel te groot om de huidbarriëre te passeren. Maar wat dan, als de crémes zijn verrijkt met liposomen ( vetbolletjes( ? Ook DAN kan het niet. De liposomen zijn niet voldoende verfijnd om deze de huid in te loodsen. Waarom lijkt het dan soms wel, alsof het werkt? Dit is wellicht te danken aan het hydraterende effect van de crémes. Waarom mag het gewoon dan wel als “ collageen-booster” op de markt worden gebracht? Dit komt simpelweg omdat de vele crémes niet zijn geclassificeerd als drugs, en mogen claims worden gemaakt die niet wetenschappelijk zijn onderbouwd. Het blijft dus allemaal éen groot vaag gebied. Er zijn geen wetenschappelijke onderbouwde studies die de werkzaamheid van crèmes garanderen.
Hoe zit het dan met de vele collageen drankjes/ poeders en supplementen?
In de cosmetica-industrie is daar erg veel discussie over. Er wordt getwist of het innemen van al deze drankjes en supplementen iets voor onze huid doen. Er worden nog altijd vel studies verricht. Er zijn vele vormen van de stof op de markt. De meesten worden via de maag en darmen afgebroken en leveren zo eigenlijk alleen maar wat aminozuren ( ook wel de bouwstenen van eiwitten ) Heb je tekorten aan deze aminozuren, dan kunnen deze drankjes en supplementen zinvol zijn. Dit is aangetoond in diverse onderzoeken, maar de vraag blijft, in hoeverre de supplementen daar verantwoordelijk voor zijn voor de huidverbetering. Echt onafhankelijk en overtuigend onderzoek ontbreekt hier nog altijd.
Resumerend: er zijn geen onderbouwde ( onafhankelijke ) studies bekend waaruit blijkt dat supplementen en drankjes daadwerkelijk helpen om de collageen-vezels en elastine te verbeteren. Crémes en zalfjes kunnen eigenlijk helemaal niet werken, omdat collageen veel te groot is om de huidbarriere te passeren. Ze HYDRATEREN vooral, waardoor het lijkt alsof het iets doet.

WAT HELPT DAN WEL?

Je kunt jezelf ontzettend veel geld besparen, door een goede VITAMINE C te gebruiken ( bijvoorbeeld Camu Camu) Vitamine C, ook wel ascorbinezuur genoemd,  is wetenschappelijk bewezen effectief om de collageen-aanmaak te stimuleren. Zowel van bnnenuit als van buitenaf. Zorg sowieso voor voldoende vitamine C in je voeding.
Vitamine C staat bekend als sterke antioxidant . Het vangt vrije radicalen weg, en helpt bij de aanmaak van collageen. Het zorgt voor een langere stevigheid en betere conditie van de huid.
Vitamine aC komt gelukkig in overvloed voor in ons dagelijks voedsel. Zoals:
– verse groente en fruit
– groene bladgroente
– aardappelen
– koolsoorten
– camu camu
– baobab
Belangrijk om te weten is dat het een in-water-oplosbare vitamine betreft. Daarnaast is het zeer gevoelig en onderheven aan zonlicht en verhitting. Kook je groente daarom in een klein beetje water en niet te lang. Snij de groente ook zo minimaal als nodig, ook het snijden zal de vitamine C -gehalten doen reduceren. In een zuur, bijvoorbeeld azijn, zal de vitamine C relatief gezien goed intact blijven. Zet iedere dag volop verse groente op je menu. Naast vitamine C bevatten de meeste verse groenten vitamine A,
Vitamine A is ook bewezen gunstig voor onze huidstructuur. Het stimuleert de celvernieuwing n de stoffen die het collageen afbreken, worden geremd. Vitamine A komen we bijvoorbeeld in grote hoeveelheden tegen in zoete aardappelen ( in de schil )

WAT KUN JE ZELF NOG MEER DOEN OM HET COLLAGEEN TE BEVORDEREN?

Goed, gezond eten dus. Daar draait het altijd uiteindelijk steeds weer op uit 😊 Maar wat kunnen we nog meer doen om ons collageen zo lang mogelijk beschikbaar te houden? Enkele tips:
1) BESCHERM JE GOED TEGEN DE ZON
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, smeer je GOED in als je de zon in gaat. Gebruik een natuurlijk zonnebrandmiddel met een goede zonnefactor. KLIK HIER om alles over zonbescherming te lezen. Zon-schade is de GROOTSTE vijand van collageen. Onthoud, dat DNA schade een soort sluipmoordenaar is van je huid. Pas op langere termijn kun je de gevolgen ervaren.
2) HOU REGELMAAT EN ORDE 
Je lichaam vaart het beste bij orde n regelmaat. Dat klinkt vast ontzettend saai, maar het is wel het verstandigste en beste wat je voor jezelf kunt doen. Ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op. Eet op vaste tijdstippen. Neem op tijd je rust en ontspanning, ook onrust en stress heeft invloed op de conditie van je huid.
3( BEWEEG IEDERE DAG VOLDOENDE
Nee, niet schrikken, ik bedoel hiermee niet dat je meteen iedere dag naar de sportschool moet om jezelf af te beulen, het gaat juist om de kleinere dingen. Wandelen, fietsen, en heb je zittend werk, sta dan ieder uur even op en loop een rondje.
4) DRINK VOLDOENDE WATER
Een inkopper, maar wel een erg belangrijke: drink iedere dag tenminste anderhalve liter water. Vocht is belangrijk voor talloze processen in ons lichaam. Vocht-tekort heeft een directe weerslag op je huidconditie.
5) GEBRUIK NATUURLIJKE VERZORGINGSPRODUCTEN
Conventionele make up / cosmetica en verzorgingsproducten zijn goedkoop. Ze beloven erg veel, als we de verpakkingen moeten geloven en er lijkt overal wel een wondermiddel voor te bestaan. Het lijkt allemaal onschuldig, en daarom kun je al snel denken “ baadt het niet, schaadt het niet “ Toch zou je je eens meer moeten verdiepen in de ingrediënten lijsten op al die potjes, tubes en flesjes. Ze bestaan vrijwel altijd uit tenminste twee of meer agressieve stoffen die de huid kunnen irriteren en beschadigen. Door 100% pure, liefst biologische en natuurlijke producten te kiezen zet je daarmee al een flinke stap vooruit. Onthoud, dat wat we op onze huid smeren, voor zo’n 65% wort opgenomen en in de bloedbaan terechtkomt. Denk ook aan nagellak, Dit wordt als zeer onschuldig gezien, omdat de lak op de nagels smeren en niet op de huid. Maar de nagelriemen worden altijd in contact gebracht waardoor er alsnog veel in de bloedbaan terecht kan komen. Kies daarom voor zo puur en natuurlijk mogelijk, laat je goed informeren door betrouwbare bronnen.

Een reactie op “Collageen…wat is dat precies en werken alle middelen met collageen?

  1. Eens wat betreft de cremes en zalfjes mét collageen, maar er zijn inmiddels wel een aantal RCT’s studies (Randomized Controlled Studies) die duidelijk positieve resultaten laten zien bij Collageen peptides, voornamelijk Hydrolysaat. In deze literatuur analyse bekeken ze 11 studies waar Collageen poeder was gebruikt, zo’n 2-10 gram per dag. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30681787)

    Duidelijk komt in deze studies naar voren dat de Placebo groep geen verbetering ziet, de groep met de collageen wel, in skin elasticiteit, fijne rimpels en hydratatie. Heb niet gekeken wie deze studies heeft betaald, maar de meeste waren wel dubbel-blind. Het zijn nog weinig studies, maar de eerste resultaten zijn wel positief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *