Het dossier ( daily) skincare…..een nuchtere kijk in een wereld vol smeersels…

Vrijwel de meeste vragen die ik over uiterlijke verzorging krijg, gaan over “ SKINCARE ROUTINES” ook wel hoe de huid dagelijks op een juiste manier te verzorgen en onderhouden. Mij wordt vaak gevraagd welke producten er gebruikt kunnen worden voor een specifiek probleem , denk aan een droge huid, een zeer extreem gevoelige huid, een rijpere huid of een acné huid. Als het allemaal zo simpel en eenvoudig was, dan waren er vast veel minder huid-problemen en aandoeningen……. aangezien zo’n 1,5 miljoen Nederlanders kampen met een huidaandoening is dit niet zo één/ twee/ drie op te lossen met een smeerseltje van dit / dat/ zus of zo. Dit komt, omdat iedere huid weer anders is. Wat voor mijn huid werkt, hoeft niet voor jouw huid te werken en andersom. Er zijn ontzettend veel Skincare producten op de markt, van meuk naar 100% natuurlijk. Er zijn ontiegelijk veel merken die elkaar overschreeuwen. Geen wonder dus, dat de consument het spoor bijster raakt en zoekt naar een handvat. Want wat is nu echt goed voor jouw huid ? Welk merk? Waarom is het belangrijk om gericht jouw Skincare te kiezen? Een dossier.

WAT JE EET BEN JE ZELF!

Veel mensen grijpen direct naar middelen om iets te doen laten verdwijnen als sneeuw voor de zon, en als we al die mooie verhalen moeten geloven zou dat een sprookje op zich zijn. Dat werkt uiteraard niet zo. Ook zie ik meer dan vaak genoeg mensen op mijn socials voorbij komen die naar een speciale behandeling-kliniek zijn gestapt en daar honderden euro’s neer lappen om hun acné huid te verwisselen voor een strak en fluweelzacht huidje. Ik zie veel YOU TUBERS betaald krijgen voor campagnes waarin zij dit soort dure geintjes aansmeren. Om er vervolgens na de klus weer uit te zien als voor de behandelingen. Vaak helpen deze peper-dure behandelingen alleen als je deze op regelmatige basis blijft afnemen.

Wat over het hoofd wordt gezien, is waar het BEGINT. En dat is wat jij in je mond stopt. Onze voeding maar ook onze manier van leven heeft een gigantisch grote invloed op de gezondheid van onze huid. Onze huid is een ORGAAN, een levend weefsel die van enorm groot belang is. Dat belang merk je pas goed als je wat aan je huid gaat mankeren, in welke vorm ook. Onze huid beschermt, houdt schadelijke invloeden van buitenaf buiten de deur en het geeft ons in lijfelijke zin vorm. Het is mij daarom meer dan vreemd te noemen dat de focus niet meer wordt gelegd op voeding m.b.t onze huid-gezondheid, en dat er vooral naar middelen wordt verwezen. Iedere huid is uniek, omdat het leeft. Alhoewel er voor alles tegenwoordig wel een smeerseltje is te bedenken, blijft het een vaststaand feit dat niets tot nu toe een blijvend resultaat aflevert in de zin van miraculeus wonderen verrichten m.b.v een potje.

Wat WEL ontelbare keren wetenschappelijk is bewezen, is dat we onze huid VAN BINNENUIT goed kunnen verzorgen. Met goede voeding. Daar begint het dan ook. KLIK HIER om er meer over te lezen.

 

OVER MERKEN ….

Het zal jou ook vast wel eens hebben geduizeld, al die keuzes in merken op gebied van Skincare. In regel gaan de meeste consumenten op elkaar af  ( recensies en ervaringen ), op een betrouwbaarheid van een merk ( naamsbekendheid, imago ) en de verkoopprijzen.

Voor de duidelijkheid hou ik het in dit dossier op de 100% NATUURLIJKE ( biologische ) alternatieven. Want ik denk zelf dat het meer dan duidelijk is onder mijn publiek, dat synthetische / chemische meuk nooit een erg goed idee is, ook niet voor het milieu. In mijn optiek vind ik tevens dat de natuurlijke alternatieven de beste en betere keuzes zijn, zeker in werking.

Wat je goed moet onthouden is dat ieder merk een onderneming is. Het ene merk is wat meer met zijn hart en ziel bezig dan de ander, dat kan ook best het verschil maken. Zo zijn er zeer kleinschalige ondernemingen die vanuit hun passie te werk gaan, en bijvoorbeeld kun kennis op gebied van huidverzorging gebruiken om zelf een mooi product op de markt te zetten. In regel zijn dit soort Skincare producten effectiever dan de grootschalige merken. Dit heeft vooral te maken met welke ingrediënten er worden gebruikt. Veel kleinere ondernemingen werken bijvoorbeeld met ingrediënten die zij uit de streek halen, of 100% biologisch zijn gecertificeerd, of zelfs zelf kweken. Deze ondernemingen werken meestal geheel zelfstandig, dus zonder tussenkomst van fabriek-producties. Om zo te mogen werken, vraagt gigantisch veel investering. Je moet namelijk bepaalde certificeringen behalen om dit te mogen doen. Alleen al om deze zeer strengere controles zijn dit soort Skincare-producten beter van samenstelling en puur. Er wordt veel meer aandacht besteed aan wat erin gaat en mag, wat zeker invloed heeft op de uiteindelijke werking.

Het wil overigens NIET zeggen, dat grootschalige merken minder effectief of minder goed zijn. Er zijn gelukkig genoeg merken te vinden op de grotere markt, die hun zaakjes goed op een rij hebben gezet en ook investeren in betere ingrediënten. Dit soort merken werken bijvoorbeeld ook geheel zelfstandig en produceren vanuit eigen bronnen ( eigen fabrieken, plantages enzovoort ) Het is dus allemaal geen zwart-wit verhaal. Er zit gigantisch veel tussen zwart en wit en dat is ook wat het lastiger maakt voor de consument.

Het is daarom ook niet zo vreemd, dat you-Tube vloggers en bloggers vandaag-de-dag salarissen verdienen die gelijk staan aan die van een chirurg of arts. De grootschalige “ Loekie-de-leeuw” campagnes die op de grote / populaire social-media-platforms 24/7 plaatsvinden ( Facebook, youTube, instagram, TikTok )  moet zorgen voor grote verkopen en omzetten, merken investeren daarom tegenwoordig liever in dit soort samenwerkingen dan dat zij bijvoorbeeld adverteren.

“ Echte” mensen die een merk aanbevelen is tenslotte winstgevender dan een advertentie waarin niets levendig gebeurt. Als Marcha van Beautygloss in een “ reel” op Instagram vertelt dat dit masker voor haar hemels werkt en zij dit ook toont, dan vliegen deze maskers de winkels uit. Iets wat een stuk minder zou gebeuren als Marcha een foto in haar story plaatst met het masker in haar hand. De vele “ reels “ ( dit zijn korte filmpjes ) zorgen voor gigantische verkopen.

Wat je als spitsvondige consument mist in al deze campagnes is de belangrijke informatie achter een product. De vlogger vertelt jou enkel de standaard punten die zij of hij moet benoemen van de klant ( het merk) en laat de “ ingewikkelde “ punten achterwege zoals  de ingrediënten en hoe een product precies wordt gemaakt. Dat maakt wel degelijk veel verschil.

Veel consumenten vallen als een blok voor verkoop-praatjes. Dat is al eeuwenoud. Vroeger werd er veel aan deur-tot-deur-verkoop gedaan, dit is eigenlijk feitelijk gezien naar de on-line platforms verschoven. We ervaren precies hetzelfde, we kijken en luisteren vrijwillig naar wat iemand jou wil verkopen.

Omdat ik mij zelf al jaren in dit wereldje begeef, weet ik ook wat er achter de schermen afspeelt. Ik zie regelmatig vele bekende You Tubers ( YT ) in hun vlogs en video’s zeer lyrisch vertellen over iets waar zij dik voor krijgen betaald, maar waarvan ik weet dat zij dit helemaal niet gebruiken. Het is een snelle manier om geld te verdienen. Er gaat heel veel geld om in deze wereld, onthoud dit goed als je weer eens naar zo’n ad-video kijkt. Veel YT leven van deze inkomsten.

Het is natuurlijk helemaal niet erg om op deze manier geld te verdienen, iedereen verdient geld op zijn of haar manier. Maar ik kies hier bijvoorbeeld al vanaf het begin van mijn carrière als influencer niet voor. Sterker, voordat ik in 2020 bij www.puurenfit.nl in vaste dienst trad, leefde ik jaren van een bijstand uitkering. Al mijn succes als influencer is dan ook nooit gebaseerd geweest op geld verdienen en snelle winst pakken om zo “ binnen” te lopen. Geloof mij: ik kreeg de mooiste aanbiedingen. Zelfs een baan bij 24-Kitchen. Ik koos nooit voor een betaalde verbinding. Waarom niet ? Omdat ik graag ZELF mijn content wil verzorgen, gebaseerd op WAARHEDEN en geen gekonkel. Ik koos nooit voor geld. Ik koos voor oprechtheid, transparantheid en eerlijkheid. En ik wilde alles vooral op mijn manier doen. Pas dan kon ik in mijn beleving nuttig zijn voor de consument. Wat heeft een consument immers aan een lul-verhaal van mij over bijvoorbeeld een dagcréme waar ik totaal niet achter sta? Omdat het mijn huid bijvoorbeeld zwaar irriteert? Of het niet milieuvriendelijk is en er veel onzin wordt geclaimd? Wat heeft iemand daaraan? Nou ja, het merk waarschijnlijk. 😕 Maar ik zou mijzelf niet in de spiegel aan kunnen kijken. Ik heb tot op heden nog nooit een betaalde campagne gedaan. Ik wordt dagelijks plat gemaild met aanvragen, maar ik hou mij aan mijn eigen standpunt. Mijn intentie is niet om rijk en beroemd te worden, mijn intentie is om mensen te kunnen helpen en daar zelf gelukkig van te worden. Ik weet dat ik een zeldzaam soort ben, maar het bestaat echt nog steeds. Geld en macht is nooit een schakel naar geluk. Dat zijn andere dingen.

Terug naar de merken. E zijn er heel veel, in heel veel gradaties. Waar je als consument op moet letten zijn de ingrediënten en de samenstellingen. Ook kan het een vrij groot verschil maken HOE iets wordt geproduceerd. Er zijn GIGANTISCH VEEL ( zeker het grootste deel van de markt) merken die massale producties leveren of onder private labeling werken, ook wel PL. Dit is een zeer snelle manier om een “ eigen” product op de markt te zetten. Je koopt iets van een formulator, die kant en klare crèmes / smeersels / zalven enzovoort beschikbaar heeft, afgevuld in potjes, flesjes enzovoort. Deze formules zijn goedgekeurd, meest gecertificeerd onder grotere keurmerken, en alles wat jij dus nog maar hoeft te doen is je eigen etiket maken en deze erop plakken. Dat is niets nieuws, het gebeurt op grote schaal, wereldwijd en niet alleen in de wereld van uiterlijke verzorging. Het gebeurt ook op grote schaal in de voedsel en levensmiddelenindustrie.

Zo kan het voorkomen, dat je bij webwinkel A een tube crème koopt met een label van de winkel, en deze zelfde samenstelling tegenkomt bij vele andere webwinkels die ook hun tube met hun eigen label verkopen. Alles komt dan bij één zelfde formulator vandaan, maar er kunnen geheel eigen verkoopprijzen worden gemaakt. Het loont daarom altijd de moeite bij dit soort ondernemingen, om GOED te kijken naar ingrediënten. Soms zie je nét even een ander ingrediënt, maar is de formule verder hetzelfde. Dit kan dan om nét even een andere geurstof gaan. Een klein significant verschil maken dus om onderscheidend te zijn.

De verkoopprijzen kunnen echter GIGANTISCH verschillen. Soms kun je tot €10 euro meer betalen voor één zelfde product maar dan met een ander etiket.

Dit komt niet voor bij ( kleinere) ondernemingen die geheel zelfstandig ontwikkelen en produceren. Om SUIT MATTERS even als voorbeeld te gebruiken : … Rosa steekt ontzettend veel tijd en energie in de formules. Ik heb haar voor dit dossier een aantal vragen voorgelegd, die zij uitgebreid heeft beantwoord, zodat jullie een idee krijgen hoe dat allemaal werkt achter een merk :

 

Links Monique, rechts Rosa Kleve 

 

 

1) ROSA, wat is volgens jou het verschil tussen een gecertificeerd merk en niet-gecertificeerd?

Dat hangt af van het type certificering. En het is niet zo dat er persé verschillen zitten tussen gecertificeerde merken en niet-gecertificeerde merken.

Certificeren is niet duur voor een merk, maar wel een tijdrovende bezigheid. Er komen controleurs langs die al je producten certificeren, alle dossiers worden minutieus gecontroleerd en je productieproces wordt gedetailleerd onder de loep genomen.

Om gecertificeerd te worden, moet je als merk dus echt verantwoording afleggen over elk detail van waar je mee bezig bent. Want reken maar dat je anders je certificering niet krijgt.

Een voorbeeld over het wel of niet plaatsen van de sterretjes bij de biologische ingrediënten:

  • Wanneer je onder controle staat, volstaat het niet dat je bijvoorbeeld zonnebloemolie inkoopt waarop het woord biologisch is gedrukt. Want wie zegt nu eigenlijk dat die zonnebloemolie daadwerkelijk biologisch is? Iedereen kan dat erop zetten. Wanneer je als merk wordt gecontroleerd, mag je alleen gecertificeerde batches zonnebloemolie inkopen. En alles hou je bij: welke batch gecertificeerde zonnebloemolie in welke hoeveelheid in welk product terecht is gekomen bijvoorbeeld. Sjoemelen, of een keertje niet-biologisch inkopen is echt onmogelijk.

Een voorbeeld over een certificering van 100% natuurlijk, zoals een NCS Natural certificering:

  • Er zijn ingrediënten met een INCI-naam die voor de consument niet echt transparant zijn. Een mooi voorbeeld is parfum. Parfum is gewoon een vastgestelde INCI-naam. Deze naam is identiek voor synthetische als voor natuurlijke parfums. En als consument moet je er maar wat van zien te maken. Wanneer een merk het woord parfum in de INCI-lijst heeft staan en tegelijkertijd natuurlijk gecertificeerd is, dan weet je zeker dat het parfum natuurlijk is en een compositie of extract van etherische oliën.

Een ander voorbeeld is vegan gecertificeerd:

  • Hoewel SUIT vegan is, heb ik niet gekozen voor een vegan certificering. Mijn persoonlijke mening is dat een vegan certificering erg betuttelend is. Veganisten weten zelf dondersgoed welke ingrediënten wel of niet vegan zijn, dus met 1 blik op de INCI-lijst weten ze alles. Dus nee, níet duur, wél betuttelend. En natuurlijk een enorme hype om mee te liften op de populariteit van een vegan lifestyle, dus daar pas ik voor.

2) waarom zijn certificeringen zo belangrijk?

Als consument heb je de wervende marketingteksten van merken maar te geloven. Omdat ik ook veel merken inkoop voor Puur & Fit zie ik hoeveel er gesjoemeld wordt. Natuurlijke zonnebrandcrème is daar een mooi voorbeeld van. SPF-claims die niet gehaald worden, wel of niet nano-deeltjes gebruiken, wel of niet opkrikken met synthetische SPF-filters, we zien elk jaar opnieuw weer van alles voorbijkomen.

Als producten gecertificeerd zijn, geeft dit de consument meer zekerheid.

3) wat vind jij een goede SKINCARE?

Er zijn ontzettend veel merken die ik heel goed vind, zowel van Nederlandse bodem als vanuit het buitenland. Voor mij persoonlijk is een vereiste dat een merk 100% natuurlijk is. Ook gebruik ik enkel vegan producten, want echt, voor elk product van dierlijke herkomst is een plantaardig alternatief beschikbaar. Merken met teveel keuze (oude huid, jonge huid, droge huid, vette huid, ochtendverzorging, nachtverzorging etc. etc.) laat ik zelf links liggen, en producten met veel vulling en weinig werkzame stoffen erin laat ik ook links liggen.

 

4) hoe verloopt het ontwikkelen van een nieuw product voor SUIT MATTERS precies?

Haha, dat duurt veeeeeeeeeeeeel te lang! De basis is altijd heel makkelijk:

  • waar moet het product voor gebruikt worden
  • welke werkzame bestanddelen wil ik dat het bevat
  • welke stoffen wil ik dat het niet bevat
  • moet er een emulgeersysteem in en welke past het best bij het product
  • moet er een conserveersysteem in en welke past het best bij het product

Vervolgens maken we samples, en dat gaat zelden in 1 keer helemaal perfect 🙃 en dan is het aanpassen, aanpassen en nog eens aanpassen. Pas als we helemaal tevreden over de formulering en de werking zijn, voegen we een natuurlijk parfum toe. Ook dat werkt dan niet altijd uit hoe je wenst. Iedereen die wel eens met etherische oliën heeft gewerkt, die weet het, een paar druppels kunnen een emulsie ineens enorm vloeibaar maken of enorm veel dikker.

Als het product gereed is, laten we nog diverse testen uitvoeren. Volgens de Europese Cosmeticaverordening moet een product aan veel eisen voldoen voordat het op de markt mag worden gebracht. Zo zit daar bijvoorbeeld een challengetest in, waarin gekeken wordt hoe het product zich over een langere periode houdt: blijft het stabiel wat betreft substantie, maar nog véél belangrijker is wat het kiemgetal doet. Ofwel, is het product een heerlijke voedingsbodem voor bacteriën? Zo heb ik bijvoorbeeld heel lang een rozenwater mist gewild van 100% puur biologisch rozenwater. Dat is echt absoluut onhaalbaar zonder conserveersysteem. Simpel, het product bestaat uit water en binnen enkele weken is er een kiemgetal wat jij absoluut niet op je huid verdient. Dan zijn er ook nog diverse testen als een productverpakking-test, ofwel, blijft het product veilig in gebruik in de uitgekozen verpakking of ontstaat er een reactie. En productspecifieke testen zoals een SPF test in het geval van een zonnebrandcrème.

Hebben we alle testen doorstaan, dan melden we de producten aan voor de keurmerken. Dan komt er een controleur langs in het laboratorium en op productie, die zeer minutieus komt kijken wat we gedaan hebben. Gek genoeg vind ik het -ondanks een uiterst zorgvuldig proces- stiekem altijd een beetje spannend of we op een nieuw product weer een keurmerk halen 🙏

5) wat vind jij belangrijk voor SUIT MATTERS?

Samengevat?  …Werkzaamheid, kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid, milieuvriendelijkheid.In die volgorde. En dat met een flinke dosis no-nonsense.

( met dank aan Rosa Kleve, founder SUIT MATTERS )

 

Zelfstandige producties herkennen is voor de consument lastig te achterhalen omdat niet iedereen dit verkondigt. En dat biedt weer veel mogelijkheden voor de niet- zelfstandige producties om hun PL producten nét zo voordelig in de markt te drukken als ECHT goede natuurlijke alternatieven, wat de markt voor deze zelfstandigen een stukje ingewikkelder maakt. Het is niet verplicht gesteld om te vermelden hoe jij je product maakt / produceert. En dus kunnen zelfs de meest degelijkste merken PL producten verkopen voor veel geld. Het zijn uiteraard “ well-kept-secrets” hoe een merk iets produceert, want ook in de wereld van uiterlijke verzorging heerst er veel afgunst, gesjoemel en “ formule-stelen “ Je kunt het een beetje vergelijken met de receptuur van COCA COLA. Zelfs de meest onbelangrijkste medewerkers moeten een contract tekenen dat zij niets over deze formules mogen vertellen. Je weet dat er duizenden andere cola-merken zijn, deze formules zijn afgeleid van de originele formule van Coca-Cola. Zo werkt dat ook een beetje met formules voor Skincare.

Een ECHT GOED merk heeft niets te verbergen, zeg ik altijd. Deze merken zijn eerlijk, transparant en houden niets achter. Verderop in dit dossier zal ik wat dieper ingaan op merken, en welke de betere keuzes zijn.

 

 

WERKEN DE SPECIFIEKE PRODUCTEN ?

Je zult je vast , net als ik, wel eens hebben verbaasd over het aantal aan verschillende soorten Skincare. Anti-aging, 20/30/40/50/60 + , anti-pollution, anti-acné, anti-cellulitis, anti-rimpel, anti-lijntjes… noem iets en er is een smeerseltje voor bedacht. De grote vraag blijft, of al die potjes echt zinvol zijn tegen gerichte huid-problematiek. Ja en nee, want ook hier is het niet zwart-wit.

Bepaalde gezichtcrémes kunnen soms wat extra ingrediënten bevatten waarvan wetenschappelijk is bewezen, dat deze werkzaam zijn tegen een bepaalde aandoening van de huid. Is het aandeel van deze bepaalde ingrediënten ook daadwerkelijk realistisch te noemen, dan kan dit zeker van invloed zijn.

Helaas mogen merken al veel claimen als er maar een klein percentage van een bepaald werkzaam ingrediënt aanwezig is. Bijvoorbeeld hyaluronzuur, een vrij populair goedje, waar wat wetenschap tegenaan is gemetseld. Het wordt megaveel toegepast in anti-veroudering / anti rimpel producten. Op zo’n potje kan dan groot hyaluronzuur staan maar gaat het in werkelijkheid maar om een fractie van de stof. Hyaluronzuur werkt bewezen effectief, maar dan wel in de juiste hoeveelheden toegepast. Het is net zoiets als een pak vanillevla kopen waar geen vanille in zit. Het is daarom erg belangrijk, dat je goed naar de percentages kijkt van een specifiek ingrediënt,wat gerichter op verschillende huid-aandoeningen zou moeten werken. De fabrikant kan bijvoorbeeld enorm veel wetenschappelijk onderbouwde content gebruiken maar als er maar een spoortje in zijn product zit wordt het lang smeren voor de consument eer er enige resultaten worden geboekt. En juist…..dat is in de meeste gevallen ook de opzet, om jou zoveel mogelijk potjes te laten kopen.

Op de vraag of al die smeersels voor dit / dat / zus en zo werken moet genuanceerd worden beantwoord. Groot genomen moeten we in elk geval geen wonderen verwachten want wonder-middeltjes bestaan nog steeds niet. Je moet alle specifiek gerichte producten beschouwen als ( mogelijk ) ondersteunend . Wat wil zeggen dat het huidproblematiek niet kan wegnemen, maar wel kan helpen om het te reduceren / te verminderen / te verzachten / te herstellen. Als je deze kennis goed in gedachten houdt, is er niets mis mee om bepaalde producten gericht op pijn-punten van de huid te kopen en te gebruiken. Al kost een potje crème bijna € 200 euro of nog geen € 2 euro, het gaat om WAT erin zit, in welke samenstelling en percentages aan geclaimde werkzame stoffen. Daarnaast moet je onthouden, dat het totaal niet kan werken, of matig, het zijn géén wonder-middelen. Wel kan het de huid helpen te ondersteunen, herstellen en te hydrateren waardoor klachten kunnen verminderen. Ook aarden van klachten spelen een grote rol. Heb je een wat droge huid, valt die prima op te lossen met een goede vochtinbrengende olie, spreek je over een barstende, bloedende gort-droge huid, zijn er andere middelen nodig. Specifieke huidverzorging moet worden beschouwd als hulp, niet als remedie.

WAAROM IS ( DAILY ) SKINCARE ZO BELANGRIJK ?

Ik ken ze……de vrouwen die nooit iets op hun huid willen smeren omdat wordt gedacht dat zal die smeersels niet gezond zijn. Zeker na je 50 ste jaar is niets gebruiken het meest onverstandige om te doen. Niet alleen omdat de huid veroudert en daarom veel verliest (o.a collageen)  maar ook is de leefomgeving waarin we leven sterk veranderd. Het klimaat verandert, er is meer luchtvervuiling, minder bossen en natuur, en onze huid wordt dagelijks blootgesteld aan vuil zoals bacteriën, stof, zweet, talg enzovoort. Konden we in de jaren zestig nog makkelijk zonder smeersels , nu is dat eigelijk onmogelijk. Onze huid zal vroeg of laat probleem gaan geven. En dan ben je al te laat. Reinigen va de huid is daarom nét zo belangrijk als tanden poetsen voor ons gebit is. Zie het als de afwas : zonder een goed afwasmiddel wordt de vaat ook niet schoon.

Een verouderingsproces verloopt bij iedereen anders. Sommigen zien er op hun 80 ste nog uit als op hun 40 ste, iemand van 50 kan al lijken op iemand van 80. Het heeft met heel veel verschillende aspecten te maken, zoals genen, de leefomgeving waarin wordt geleefd, en uiteraard hoe gezond iemand leeft. Het is wetenschappelijk onderbouwd dat rokers veel sneller verouderen en ook meer huidproblematiek ervaren dan mensen die niet roken.

Ook ongezond leven en eten / drinken zorgt voor een versneld verouderingsproces. Dan is daar tevens de zon die voor een versneld verouderingsproces kan zorgen. Daarnaast zijn stress, alcohol, weinig tot geen beweging en slaapgebrek ook van invloed. Het is daarom verstandig om sowieso op al deze punten te letten. Heb je last van huidproblemen, kijk dan eerst naar al bovengenoemde aspecten, en wat je daaraan kunt veranderen. Verzorging is, zoals ik eerder vertelde, geen remedie, maar een ondersteuning. Je kunt je een ongans smeren, maar als je rookt, alcohol drinkt, slecht en ongezond eet, veel onder stress staat, weinig beweegt en slecht slaapt, dan kan geen enkel smeersel daar wat aan veranderen. Het begint bij je manier van leven en de omgeving waarin je leeft. Wist je bijvoorbeeld, dat zo’n 65% van alle huidklachten tijdens de wintermaanden worden veroorzaakt door verwarming, slechte ventilatie en slechte zuurstof-toevoer ?

Waar je leeft en waarin je leeft is daarom ook een zeer belangrijk detail. Woon je bijvoorbeeld in een drukke stad, waar veel verkeer rond raast, dan zul je dit zeker aan je huid merken. Frisse boslucht, zeelucht en berg-lucht hebben niet alleen een gunstige invloed op ons lichaam maar ook op de huid.

Woon je in de stad, denk dan eens aan lucht-reinigers in huis / op de werkvloer. Deze kunnen zeker de luchtkwaliteit waarin jij je veel bevindt verbeteren. Zon is fijn, zon is goed voor ons tot een bepaalde grens. Als we teveel en te lang onbeschermd in de volle zon zijn, kan de huid daar fikse en blijvende DNA schade van oplopen. Zonnebaden was vroeger nog enigszins capabel maar anno 2022 is dit door de dunner wordende ozon-laag niet meer zo veilig als welleer. Wat veel mensen niet weten is dat ALLE ZON die jij in je leven hebt gehad opgeslagen ligt in het geheugen van je huid. Klinkt wellicht wat vreemd, maar het werkt echt zo. Het aantal uren dat je huid wordt blootgesteld is een optelsom, dus ook dat lentezonnetje op het terras. En kan bij teveel DNA schade uitlopen tot huidkanker. Het is dus meest verstandig om juist goed te smeren tijdens de eerste zonnestralen na de winter. Zonkracht hangt niet samen met temperatuur en er is dan ook genoeg UV-straling die de huid kunnen beschadigen, dit geldt overigens ook voor mensen die geen last hebben van bijvoorbeeld een tere of lichte huid. Het geldt voor iedere huid. Velen denken dat een dagcréme met een natuurlijke SPF voldoet. In zekere zin klopt dit, maar het is sterk afhankelijk van de factor-graad van de créme. Is deze rond de 10-15 , dan ben je in zekere zin beschermd, maar dan praten we wel over een normale lentezon. Ga je bijvoorbeeld met je gezicht in de volle zon zitten, dan is een zonnebrandmiddel wel beter om te smeren.Let ook op je make up. Inmiddels hebben vrij veel foundations bijvoorbeeld een SPF, wat zeker bijdraagt. En dan de kwestie vitamine D. Veel mensen smeren zich nog altijd NIET IN omdat zij denken, dat dit de aanmaak van vitamine D blokkeert. Het is zeker niet gezegd, dat je de vitamine D tekorten in de winterperiode snel weer aanmaakt door in de lentezon te zitten. Volgens farmacoloog Renger Witkamp ( Wageningen Universiteit) is daar veen gemakkelijke vuistregel voor, en dat is dat je alleen vitamine D aanmaakt als je schaduw korter is dan je lichaamslengte. De zon staat dan hoog genoeg voor stralen met UVB licht. Hoe dan ook: de boodschap is en blijft SMEREN! 

 

Een goede daily SKIN-CARE routine is de meest perfecte aanvulling op alle bovenstaande aspecten. Het draait wat betreft een goede effectieve skin-care om twee zaken:

– een goede reiniging van de huid

– een goede voeding van de huid

Tegenwoordig is het woord DAILY SKIN CARE gekoppeld aan duizenden potjes, sets en andere commerciële freakness om producten zoveel mogelijk te verkopen. Ik kom in sommige skin-care adviezen wel meer dan zes potjes tegen wat uiteraard krankzinnig en overbodig is. Ongeacht wat een merk / fabrikant / You Tuber / influencers jou ook op de mouw willen spelden, meer dan een goede reiniging en voeding heb je niet nodig. Daily skin care bestaat in elk geval nooit uit meer dan drie producten. Alles waar méér product in voorkomt, kun je vraagtekens bij zetten.

Om onze huid iedere dag goed te ondersteunen hebben we een goed en effectief reinigingsproduct nodig. Dit kan een olie zijn, een milk of een zeep-achtige substantie. Afhankelijk van het gebruik van make up kun je gericht kijken welke opties voor jouw huid het beste zijn. Een goed reinigingsproduct moet een aantal werkzame stoffen bevatten ( meestal oliën) om de huid te reinigen, en in staat zijn om make up te kunnen verwijderen. Zeker wat betreft oog-makeup ( oogpotloden, eye-liners, mascara ) is een goede reiniging belangrijk.   In vrijwel de meeste ( natuurlijke ) reinigers zitten bepaalde verzorgende ingrediënten zoals vitamine E, aloê Vera en kamille. Deze zagen ervoor dat het vocht en vetgehalte van de huid optimaal blijven tijdens het reinigen.

Er zijn reinigers voor allerlei huidtypen. Wat betreft reinigers is dit best een belangrijk puntje, omdat een vette huid bijvoorbeeld liever geen reiniging met of bestaand uit olie gebruikt. Andersom, bij een droge huid, kunnen olie-reinigers juist wel weer erg gunstig zijn. Op ieder goede natuurlijke reiniger staat voor welk huidtype het geschikt is. Hou je daaraan altijd vast als richtlijn. Mijd in elk geval reinigers die harde alcoholen bevatten.

Veel mensen gebruiken helemaal geen reinigers. Er wordt gedacht, dat water ook prima reinigt, en dit juist de meest mildste en natuurlijkste manier is om de huid te reinigen maar dit is helaas een fabel. Water lost namelijk totaal niets op aan bijvoorbeeld vetten, vervuiling en make-up. Ook als je totaal geen make up gebruikt, en verder niets op je gezicht smeert, of een droge huid hebt. In water zitten zouten, kalk en zelfs chloor. Heb je een extreem droge huid, dan kan het gebruiken van enkel water de huid nog meer uitdrogen. Ook is het Nederlandse drinkwater op veel plaatsen hard, wat inhoudt dat bijvoorbeeld zeepresten minder goed kunnen oplossen.

Daarnaast is het gebruiken van een goede reiniger enorm belangrijk in de opneembaarheid van andere crèmes. Om de werkende stoffen uit gezicht-crémes optimaal te benutten is een goed gereinigde huid zeer cruciaal, en kan het een crème zelfs afbreken in zijn werkingen. Therapeutische werkstoffen als hyaluronzuur, peptiden, retinol en antioxidanten trekken niet goed in de huid als deze verdikt en vuil is. Door een dagelijkse goede reiniging kunnen dode huidcellen beter af schilferen. Hierdoor vernieuwen de jonge huidcellen zich sneller. En dit zorgt dan weer voor o.a  meer glans op de huid.

Veel mensen, waaronder ik zelf, gebruiken na het reinigen graag nog een verfrissende lotion. Dit is zeker voor wat extra reiniging gunstig, een lotion kan de laatste restjes verwijderen. Ook wat betreft lotions moet je goed afgaan op je huidtype. Zeker lotions die vol zitten met alcohol zou ik mijden. Ik gebruik zelf verschillende lotions, maar meestal een hydrosol, ook wel bloemen-waters genoemd. Deze bevatten door een stoom-proces nog al hun werkzame stoffen, wat zeer fijn kan zijn voor de huid. Let wel goed op de ingrediënten, omdat heel veel “ rozenwater” en andere hydrosolen zijn vermengd met andere stoffen. Alleen de 100% pure hydrosolen hebben een weldadige werking.

Een lotion is in principe niet nodig bij een daily-skin-care, maar zeker wel aan te raden als je last hebt van huidproblemen, of vrij veel make up gebruikt. Het werkt bovendien lekker verfrissend, wat zeker in de zomermaanden enorm fijn is.

Naast reiniging is voeding belangrijk. Een goede gezichtscrème is daarom net zo belangrijk als het reinigen. Er zijn BIZAR VEEL soorten gezichtscrèmes op de markt, zoals ik eerder schreef kan het kiezen daarom voor de gemiddelde consument een drama zijn. Wat werkt ? Wat niet ? Welke? In 2019 schreef ik hier DIT ARTIKEL over. Het kan je helpen om het belang van een goede gezichtscrème beter te begrijpen.

In dit artikel, die ik dus drie jaar geleden schreef, vertelde ik ook over de facecream van SUIT MATTERS. Ik werkte toen nog niet bij puur & Fit, voor de record. Tot begin dit jaar gebruikte ik met grote tevreden Heid deze facecream. Maar…..

Ik begon te merken, dat deze facecream niet meer voldeed aan de wensen van mijn huid. Mijn huid begon steeds meer drogere plekjes te vertonen en het begon ook wat trekkerig aan te voelen. Het werd tijd om uit te kijken naar een vervangende facecream die mijn rijper wordende huid meer ondersteuning kon bieden, deze heb ik inmiddels gevonden, en gaat alles weer prima. LUISTEREN naar je huid is echt enorm belangrijk. En daar al je Skincare op aanpassen nog belangrijker. Resumerend : we hebben een goede reiniging en voeding nodig, gebruik de juiste producten, en kijk ren luister goed naar de behoeften van jouw huid. Onthoud wat ik in het begin van dit dossier vertelde : mijn huid is jouw huid niet en andersom. Anticipeer naar JOUW huid.

HOE WERKT EEN DAILY SKIN CARE ?

Goed, het is duidelijk dat we onze huid goed moeten ondersteunen in haar natuurlijke processen. Maar hoe pas je daily Skincare toe en hoe vaak moet je dan je huid reinigen en voeden ?

Het gemiddelde ligt op 2 x per dag, s’morgens en s’avonds.. S’ochtends is een goede reiniging belangrijk, omdat de huid s’nachts hard heeft gewerkt terwijl jij lag te slapen, om te vernieuwen. Een milde ochtend-reiniging is daarom best op zijn plaats om je huid te ondersteunen. Ook hier geldt dat een plons water tegen je gezicht niet optimaal werkt. Het is heerlijk om wakker te worden maar voor de huid doet het niet zoveel. Gebruik in de morgen eest milde reiniging zoals bijvoorbeeld een zachte milk of olie. Ook als je make up gebruikt is het fijn om eerst je huid te reinigen en te voeden met een gezichtscrème. Er zijn bijvoorbeeld PRIMERS die een zelfde ondersteunende werking geven als een gezichtscrème, maar onder make up meer geschikt is.

S’avonds kun je het beste je huid een uur voordat je gaat slapen reinigen. Zo krijgen de werkzame bestanddelen voldoende ruimte om hun werk optimaal te kunnen doen.

De frequentie waarop je jouw gezicht reinigt en voedt, ligt sterk aan de behoeften van je huid. Zo kan het best een goed idee zijn om naast deze 2 x daagse Skincare routine de huid nog eens met gezichtscrème te behandelen. Zeker in de zomermaanden kan dat welkom zijn. Ook hier geldt, om goed naar de behoeften van je huid te kijken.

Dit is tevens ontzettend belangrijk voor de werking van al je verzorgingsproducten. In de zomer hebben we andere verzorging nodig dan in de winter. In de winter heeft de huid meer behoefte aan hydratatie omdat de huid vrij snel uitdroogt. Een vette crème is dan wat fijner dan een vette crème in de zomer als de huid niet meer om zoveel extra hydratatie vraagt. In de zomer vraagt de huid juist om meer bescherming tegen de zon.

Ook het verouderen van de huid en de leefomgeving spelen grote rollen in het aanpassen van je daily Skincare. Zoals ik eerder aangaf ben ik zelf onlangs van gezichtscrème gewisseld omdat de gezichtscrème die ik al jaren gebruikte niet meer voldeed. Je merkt snel genoeg aan je huid wat het extra nodig heeft. Daar kun je je daily skin care goed op aanpassen.

 

 

IS EEN GEZICHTSCRÈME MET EEN SPF NOODZAKELIJK ?

Het springt met paddenstoelen tegelijk uit de grond ;….de vele gezichtscrèmes met een SPF erin verwerkt. Deze zijn razend populair geworden omdat velen graag de huid meteen met hun daily Skincare willen beschermen tegen de zon. In mijn jaarlijkse natuurlijke zonnebrandmiddelen rest van 2021 vertel ik alles over SPF. KLIK HIER om er alles over te weten te komen.

De vraag is, in hoeverre een SPF in een gezichtscrème zinvol is. Het zal zeker de eerste twee tot drie uur nadat je de crème hebt aangebracht, werkzaam zijn tot een zekere hoogte. Het is om te beginnen sterk afhankelijk van de hoogte van de SPF die een fabrikant toepast in zijn product. Meestal ligt dit nooit hoger dan 10-15, wat onder een lage tot matige beschermingsfactor valt.  In Nederland is dit voor de eerste twee uren in een ochtendzonnetje prima. In de volle zon wordt al snel een ander verhaal. Zeker in het buitenland / vakantie waar de zon langer en feller schijnt. Als we ons insmeren met een speciale zonnebrandcreme, zijn we beter beschermd omdat in deze producten de SPF veel beter is getoetst, en gecombineerd met andere werkzame stoffen. We krijgen overal het advies om ons om de twee tot drie uur opnieuw in te smeren met zonnebrandcreme. Dat is niet voor niets. De werking loopt al meteen terug zodra we ons insmeren.

We gebruiken een gezichtscrème gemiddeld twee tot drie x per dag. Naast dat er kan worden afgevraagd in hoeverre de SPF werkelijk is getoetst. Omdat we nogal nonchalant lijken te smeren, hebben de meeste zonnebrandmiddelen in werkelijkheid een veel hogere SPF dan op een verpakking wordt vermeld. Dit wordt gedaan, omdat we in de praktijk veel minder lijken te smeren dan noodzakelijk is. We smeren ons te dun in, of met te weinig zonnebrandmiddelen, of te weinig.  Door de SPF hoger te houden dan daadwerkelijk op de verpakking staat vermeld, smeren we ons toch onbewust beter beschermend in. Soms verschillen de SPF factoren enorm met wat er op de verpakking staat. Als de SPF hoger is gemeten dan op de verpakking staat vermeld, is er uiteraard niets aan de hand, maar het gebeurt ook, dat fabrikanten het allemaal niet zo nauw nemen, en bijvoorbeeld een veel lagere meting geven dan op hun verpakkingen staan vermeld, en dat wordt het uiteraard WEL een serieus probleem. Het is daarom verstandig, om je vooraf goed in te lezen op een merk. En vraag gerust een SPF meting op. Een goede fabrikant zal je deze geven met de uitleg die ik hier ook geef. Dit geldt zeker voor SPF in gezichtscrèmes. 

Op de vraag of SPF in gezichtscrèmes zinvol is, kan ik ja en nee antwoorden. Het geeft een schijn-veilige bescherming waar we ons niet op moeten verkijken. Natuurlijk helpen alle kleine beetjes, maar door de illusie te wekken dat je gezichtscrème ook tegen de zon beschermt, kunnen consumenten het idee krijgen beschermd te zijn terwijl ze dat niet zijn, of tenminste kortstondig en met een lage beschermingsfactor. Het is daarom meest verstandig, om gewoon een natuurlijke zonnebrandcreme op de huid te smeren voordat je naar buiten gaat. De meeste natuurlijke zonnebrandcrimes zijn tegenwoordig super verzorgend wat in de zomermaanden / in de volle zon / vakantie de gezichtscrème kan vervangen.

EXTRA SKINCARE

In principe volstaat een daily skin care dus met een goede milde reiniging en voeding. Maar soms kan je huid wel wat extra’s gebruiken. Denk aan een gezichtsmasker, een extra olie en / of vitamine, een scrub of een diepte reiniging. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld 1 x per week een fijn masker. En 1 x per maand een diepte reinigend masker. Mijn huid gaat net even wat meer stralen en doorbloeden van een maskertje. Zeker als de huid wat pafferig en dof ziet, kan een masker verlichting bieden. Alles over maskers kun je HIER lezen.

Ook hier is het erg belangrijk dat je de juiste, de meest natuurlijkste en de meest werkzame extra Skincare kiest. Extra Skincare moet je beschouwen als een extra verwennerij voor je huid. Niet als extra kwelling, door er meuk op te smeren. Zeker wat betreft maskers en verzorgende ( huid ) oliën is er veel bagger te koop. Lees je daarom altijd goed in.

We zien opeens opvallend veel zogenoemde “ vitamine-boosters “ voor de huid. Deze worden meestal in een serum formule verkocht.  Een serum betekent meestal dat iets één zelfde bestanddelen heeft als zeg even een “ gewone” créme, maar dan geconcentreerd. Je hebt er dan ook veel minder van nodig.

De samenstellingen van serums zijn vaak gezuiverd en daardoor behoorlijk licht. Dit geeft een zeer prettig gevoel bij het aanbrengen. De vloeibare texturen worden razendsnel opgenomen door de huid en laten geen laagjes achter op de huid

De technologie waarmee serums worden samengesteld , maakt in de meeste gevallen een hogere concentraat aan actieve bestanddelen mogelijk die daardoor meer beschikbaar zijn dan in een gewone créme. Het geeft als ware een extra boost. Of een wat intensiever verzorging. Mensen met een extreem droge huid, een rijpere huid of een overgevoelige huid hebben veel profijt aan gezicht-serums.

Belangrijk om op te letten is dat het serum bioactief is. Dit zijn stoffen die een bepaalde biologische, fysiologische functie / activiteit hebben. Er zijn onwijs veel gezicht-serums op de markt, maar deze bestaan grotendeels uit chemische stoffen. Het is dus goed, om daarop te letten.

Serums zijn zeker zinvol, als je de meest natuurlijkste kiest. Goed letten op ingrediënten speelt ook hier een grote rol. Serums zijn niet iets van de laatste tijd, het bestaat al jaren. Er wordt opeens veel nadruk gelegd op vitamine-boosters, wat het interessanter maakt voor de consument.

Ook wat betreft serums moet worden gekeken, of de huid er behoefte aan heeft. Het heeft geen zin om een serum te gebruiken terwijl je huid in een goede conditie verkeert en het helemaal niet nodig heeft. Dit kan zelfs soms juist averecht uitpakken. Let dus goed op de behoeften van je huid.

Met diepte-reiniging wordt bedoeld dat de huid met een product tot diep in de poriën wordt gereinigd. Officieel worden diepte-reinigers voornamelijk toegepast op probleem-huid als acné of een extreem onzuivere huid, maar er zijn inmiddels talloze producten op de markt die een diepte reiniging thuis bij de consument mogelijk maakt. Diepte reinigers bevatten bepaalde ingrediënten die onze poriën tot in de diepte bereiken. Dit kan zorgen voor een vermindering van o’a mee-eters / acné en tal van andere onzuiverheden. Soms worden er ook peelings gebruikt, dit is kort door de bocht een ( chemische ) behandeling die onzuiverheden  / pigmatievlekken, en andere huid-onregelmatigheden flink aanpakt. Het werkt op de huidlaag, waardoor veel onzuiverheden verdwijnen. Alhoewel er wordt gesuggereerd ( meest door salons en andere behandelaars ) dat een peeling goed is voor de huid, zijn er ook veel tegengeluiden. Zo is bekend, dat een chemische peeling juist het risico vergroot op hyper-pigmentatie ( vlekken die ontstaan als reactie op de vloeistoffen of tijdens een genezingsproces ) Het is echter niet gevaarlijk. Een gemiddelde chemische peeling haalt ongeveer 3-5 lagen weg en komen nooit bij levende huidcellen. Maar de vraag blijft of je al die chemische meuk op je huid wilt smeren.

Scrubben is een fijne manier, om dode huidcellen te verwijderen op de meest milde manier. Zeker 100% natuurlijke scrubs zijn meest ideaal om wekelijks te gebruiken. Er zijn hele fijne natuurlijke scrubs op de markt die maar weinig ingrediënten bevatten. Scrubs hebben ook geen waslijst aan ingrediënten nodig, op basis van zout of suiker heb je al een geweldige scrub.

Een scrub doe je max één keer per week. Ook hier kijk je weer naar de behoeften van je huid. Preventief scrubben is niet heel erg fijn voor de huid, een scrub werkt alleen als het ook daadwerkelijk nodig is.

WELKE MERKEN ?

De meeste vraagstellingen gaan over WELK MERK ? Welke is goed? 🤔 Mensen komen bij mij terecht omdat ze verdwalen in het oerwoud aan ( daily ) Skincare producten. Ik heb serieus met hen te doen, want als je totaal geen kennis hebt kan het kiezen van een juist en geschikt product enorm lastig zijn. Wat ik zelf veel zie op mijn socials is dat men elkaar enorm napraat en nastreeft. Als iemand maar zegt “ Deze crème is lekker en werkt bij mij goed” wordt deze onder haar coment bedankt en gaan mensen massaal op enkel deze conclusie van één persoon af. Waarom? Uit onzekerheid en het “ goed” willen doen. Met meestal het gevolg dat het weer een zoveelste miskoop wordt. Omdat Skincare ontzettend dure geintjes zijn, kunnen deze miskopen snel in de papieren lopen. In dit dossier heb je al erg veel kunnen lezen over merken en de commerciële trein daarachter. Als je eerst investeert in kennis opdoen, kun je zeker veel geld besparen. Wat tips :

– kijk eerst bij de fabrikant. Wat geeft deze vrij? Hoe transparant werkt het merk? Werkt het met certificeringen? 

– kijk wel naar recensies, maar laat je uiteindelijke oordeel daar nooit op afhangen., onthoud dat jouw huid de andere huid niet is

– zijn de ingrediënten in orde ?

– hoe ziet een verpakking eruit ? 

– stel zoveel mogelijk kritische vragen aan de fabrikant. Als deze geheel transparant te werk gaat heeft het niets te verbergen. 

 

Op de grote vraag “ welk merk/ welke merken zijn “ goed”  “ is lastig voor mij om te beantwoorden. Uiteraard laat ik mijn meest kritische blik en scherpte los op merken, maar zelfs dan kunnen deze veel verborgen houden. Onlangs overkwam dit mij, met een merk die altijd beweerde 100% natuurlijk te werken maar later met een onder-het-kleed-gehouden statement naar buiten kwam dat er TOCH wat chemische meuk in zat. Dit zou vrijwel onmogelijk zijn geweest, als het merk gecertificeerd had gewerkt, maar dat deed het niet. Dit soort dingen gebeuren. En daarom is het ook zo extreem lastig om een merk aan te wijzen, waar ik dan echt 100% achter sta. Dat kan ik in principe niet, tenzij ik er met mijn neus bovenop hang, zoals bij SUIT MATTERS, waar ik achter de schermen mee kan kijken. Daarom kan ik ook 100% volledig achter SUIT MATTERS staan. Laat het nogmaals duidelijk zijn dat ik dit NIET zeg, omdat het zo dichtbij mij is komen te staan, al lang voordat ik Rosa nog maar persoonlijk leerde kennen en wist dat zij ook de dame was achter puur & Fit, was ik al laaiend enthousiast over de producten. Sterker, DANKZIJ Suit Matters leerde ik Rosa kennen.

Naast SUIT MATTERS heb ik nog een aantal merken waar ik zogezegd 99,9% achter kan staan, de slag om de arm moet echter wel worden gehouden omdat ik niet met mijn neus bovenop de producties zit. En dus nooit 100% “ amen” kan zeggen op het merk. Maar ik kom wel erg dichtbij de bronnen wat het voor mij een meest veilige keuze maakt, en voldoende secure om het ook aan mijn fans en volgers te adviseren. Ik bespreek de merken hieronder kort :

2) SEA LINE ( Frenchtop)

Sea Line is om te beginnen de enige 100% gecertificeerde huidverzorgingslijn op basis van Dode Zeezout. De vrij unieke werking van de producten is dan ook te danken aan de mineralen en de modder van de Dode Zee wat wordt gecombineerd met essentiële, plantaardige oliën en specifieke kruidenextracten van zoveel als mogelijk biologische teelt.

Alle producten van SEA LINE zijn gecertificeerd door BDIH, ICADA en ECO CONTROL, dit zijn de meest gerespecteerde, meest waardevol geschatte certificerende instanties op gebied van biologische en natuurlijke cosmetica. Producten die deze keurmerken dragen zijn onderheven aan zeer strenge standaarden die door de instanties worden gehanteerd en worden tevens jaarlijks grondig gecontroleerd door een onafhankelijke instelling. Daarnaast zijn de meeste SEA LINE producten geregistreerd bij de VEGAN SOCIETY.  SEA LINE  is 100% vrij van microplastics. Ze mogen dan ook met trots het ZERO PLASTIC INSIDE keurmerk dragen. De verpakkingen worden gemaakt van FSC gecertificeerde materialen.

SEA LINE kan zeer weldadig zijn voor mensen zoals ik, met een extreem overgevoelige en kwetsbare huid. Een aantal producten zijn zelfs therapeutisch ontwikkeld met actieve werkzame natuurlijke ingrediënten speciaal voor huidtypen die wel wat extra ondersteuning kunnen gebruiken. Denk daarbij aan een rode huid, jeuk, een droge huid, een geprikkelde huid, maar ook huid-aandoeningen als acné en psoriasis.

3) DR HAUSCHKA

Onlangs heb ik een artikel geschreven over Dr Hauschka. KLIK HIER

 

4) WELEDA

Weleda is in Nederland erg populair, en is overal vrij goed verkrijgbaar . Het is een bedrijf wat in 1921  in Zwitserland is opgericht en komt vanuit een holistische gedachte. Het is inmiddels een wereldwijde onderneming.  Ze staan voor eerlijke handel, biologische teelt en milieuvriendelijke productiemethoden. In Nederland zt Weleda in Zoetermeer gevestigd. Weleda werkt onder een bio-dynamische teelt en hebben zowel een eigen teelt / tuin in Zoetermeer als diverse teelt-projecten. Weleda werkt onder certificering van Natrue, UEBT, het EU-keurmerk voor biologische productie, en zijn SKAL gecertificeerd.

Deze vier merken ( dus SUIT MATTERS, SEA LINE, DR.HAUSCHKA EN WELEDA ) geef ik donkergroen licht, omdat deze op alle fronten uitblinken, zeer transparant, duurzaam en eerlijk zijn en doen wat ze beloven. Geen enkel merk uit deze top vier heeft mij ooit teleurgesteld. En gebruik ik al jaren. Niet alleen als daily Skincare maar ook in verdere lichaamsverzorging.

Tot slot wil ik benadrukken, dat er ALTIJD GOED MOET WORDEN GEKEKEN NAAR DE BEHOEFTEN VAN DE HUID. Hoeveel Skincare je gebruikt, welk merk, en wat, het moet zich compleet aansluiten aan de behoeften van jouw huid. Luister naar je huid, niet naar merken, wat anderen vertellen, of jou  zelfs letterlijk en figuurlijk aansmeren. De wereld achter Skincare is zeer groot. Onthoud tevens dat echt goede Skincare van binnenuit komt en kan worden ondersteund van buitenaf. Je huid is kostbaar en ga er dan ook zo mee om. 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *