Mijn tips en trucs tegen de vrieskou!

Koning winter kan opeens toeslaan. Zo loop je nog in een dunne herfstjas, de volgende dag moet je je dikste jas uit de kast trekken en je muts, sjaal en handschoenen opzoeken. Alhoewel de winters steeds zachter zijn geworden en de zomers heter, kunnen we ieder jaar rekenen op tenminste één vorstperiode. Ik ben geen fan. Ik hou niet van vrieskou. Kou vind ik niet erg, juist heerlijk, maar echte vrieskou waarbij je zodra je buiten komt je ledematen bijna niet meer voelt, daar heb ik echt een hekel aan. Ik sta niet alleen, want ik weet dat er heel veel mensen nu heftig ja-knikken als zij dit lezen. 

Zodra de kou zich inzet, tref ik direct mijn voorbereidingen om zo goed mogelijk door deze periode heen te komen. Vrieskou geeft namelijk nogal wat lichamelijke ongemakken, los van het bevriezen van je ledematen. Het geeft een schrale huid, lippen die op ontploffen staan, kapotte nagelriemen, geïrriteerde gen,  pijnlijke winterhanden en voeten, statisch haar, en….heel veel rondvliegende virussen. Op dit moment van schrijven ( Januari 2019) zitten we in een ware griep-epidemie. Het gesnotter, hoesten en proesten en niesen om mij heen gaat ononderbroken door.
Het is erg belangrijk, om je weerstand hoog te houden. Maar ook moet je zorgen voor een zo optimaal mogelijke verzorging voor je huid. Vrieskou is erg snijdend voor je huid. Het droogt je huid sneller uit, geeft irritaties, en een zeer trekkerige huid. Hoe kun je nu het beste voor je huid zorgen in vrieskou? En hoe hou je je weerstand zo hoog mogelijk? Ik heb mijn persoonlijke favoriete tips en producten op een rij gezet. Hopelijk kun jij er je voordeel mee doen!
TIP 1: DRINK IEDERE DAG VOLDOENDE
In de wintermaanden drinken we veel minder dan in de zomermaanden. Dat lijkt logisch, omdat we in de hitte meer behoeften aan vocht hebben, maar in de wintermaanden hebben we deze behoeften ook. Dit wordt echter niet zo ervaren waardoor we vaak te weinig drinken. Zorg ervoor, zeker tijdens vrieskou, dat je iedere dag tenminste anderhalve liter water drinkt. Dit is niet alleen belangrijk voor alle functies in het lichaam, maar ook voor de conditie van je huid. Vind je het lastig om iedere dag anderhalve liter binnen te krijgen? Zet drie flesjes van ieder 500 ml klaar, en drink dit over de hele dag op.
TIP 2 SLAAP / RUST VOLDOENDE
Ja, ik weet het, ( gaaaaaap) ……het zijn saaie adviezen die je overal terugleest, maar ze zijn dan ook erg belangrijk. Vermijd stress, en zorg vol voldoende ontspanning. Dit betekent niet dat je iedere dag moet beulen in een sportschool, maar vind een juiste balans in je dagelijks leven. Slaap ook voldoende. Rust is het beste medicijn. Voor alles. Het laadt je batterij steeds weer op. Zie je bed  als een adapter, die je in het stopcontact steekt zodra jij je bed instapt. Zonder adopter/opladen doet je smartphone het ook niet. Zo werkt het ook met slaaptekort. Beweging is goed, gezond, en verstandig. Zeker in de herfst/winterperiode. Je kunt ook nu juist heerlijke wandelingen maken in het bos, of uitwaaien langs de kust. Dit alles pept je immuunsysteem niet alleen op, maar ook je gemoedstoestand.  Zorg voor een goede regelmaat. Daag je lijf niet uit door te laat door te gaan met werken, ga op tijd naar bed en hou zoveel mogelijk een vast tijdstip  aan.Dit geldt ook voor je voeding. Het maakt in principe niet erg veel uit WANNEER je eet. Je lichaam werkt immers 24 uur per dag. Wel zijn VASTE TIJDSTIPPEN belangrijk. Dit zorgt ervoor dat je lichaam zijn energie meest effectief gebruikt. Als er op een vast tijdstip weer nieuwe energie wordt aangeleverd, wordt het beter op gebruikt. Eet geen snelle koolhydraten, maar enkel complexe ( langzame) koolhydraten zodat je lichaam daar veel meer aan heeft en veel meer mee kan. Meer lezen? KLIK HIER 
TIP 3 : HOU DE OVERGANGEN VAN WARM BINNEN NAAR KOUD BUITEN ZO COMFORTABEL MOGELIJK
Er zijn mensen die bij een beetje fris weer de kachel alweer flink opstoken. Gevolg: bloed benauwde woningen en een slechte jas tegen de kou die er nog aankomt. Je “ verziekt” jezelf als ware door de kachel al erg vroeg op te stoken. Ook de verwarming hoog zetten tijdens de herfst/winter is funest voor de weerstand. Nu hoef je ook weer niet te bibberen op de bank terwijl je neus blauw aanloopt, maar de kachel op 25 graden zetten is teveel van het goede. Ik zet mijn centrale verwarming pas op zo’n 19 graden als het echt heel erg onaangenaam koud wordt in huis.In mijn slaapkamer gaat de kachel sowieso nooit aan, omdat ik niet kan slapen in een verwarmde ruimte.  Al vriest het buiten -10 , ik hou mijn temperatuur binnenshuis rond de 19 graden. Dit is voor mij een behaaglijke binnentemperatuur. Als ik het koud krijg draag ik een warme trui, of een heerlijk warm huispak. Ik heb heerlijk warme sloffen. En is het echt koud, dan heb ik nog een fleece dekentje om onder te kruipen. Door de binnentemperatuur niet te hoog te houden blijft jouw thermostaat ook op peil. Stap jij bijvoorbeeld van een bloedbenauwd huis in een buitentemperatuur met min één vorst, dan kan de overgang voor je thermostaat flink werken zijn. Wat om een zeer hoge weerstand vraagt, die er niet altijd is. Ook hierdoor kan een lichaam ontregeld raken met alle gevolge van dien. Maak de overgang van zonnig, warm en licht naar koud, guur en donker zo comfortabel mogelijk voor je lichaam. Wen langzaam aan de vroege donkerte, acclimatiseer. Speel met de temperatuur binnenshuis. En trek wat warmers aan, in plaats de kachel alweer vroeg op te stoken, wacht daar zo lang mogelijk mee. Ook beter voor je portemonnee overigens, en voor het milieu.
Gebruik goede luchtbevochtigers, zeker als je in een oud, en vrij slecht geïsoleerde woning woont. Hang vocht-bakken aan centrale verwarmingsplaten. Dit verbetert de lucht waarin je leeft aanzienlijk, wat een zeer gunstig effect heeft op huid en weerstand.
TIP 4: DRAAG EEN MUTS
Er wordt heel veel warmte getransporteerd naar ons hoofd. Dit doet het lichaam, om te voorkomen dat de hersenen teveel afkoelen waardoor heel veel functies in gevaar komen. Door een muts te dragen “ vang” je deze warmte op, waardoor niet alleen je hoofd ( en oren ) warm blijft, maar ook de rest van je lichaam veel beter op de juiste lichaamstemperatuur blijft. Gelukkig zijn mutsen / hoedjes / petjes tegenwoordig helemaal hip en hoef je niet bang te zijn om voor gek te lopen, wat vroeger nogal vaak werd ervaren. Dus zet op die muts! Draag het liefst een wollen muts.
TIP 5: KLEED JE IN LAAGJES AAN EN BEWEEG!
Door je in laagjes kleding te hullen, hou je je lichaam warm. Het voordeel is dat je, zodra je bijvoorbeeld in een warme ruimte komt, wat laagjes uit kunt trekken. Thermo kleding is een goede basis om onder je kleding te dragen. Dit absorbeert geen vocht ( zweet bijvoorbeeld) waardoor je snel kunt afkoelen.  De beste manier om warm te blijven in vrieskou, is bewegen. Moet je stilstaan in vrieskou ( bijvoorbeeld wachten bij de bushalte) ga dan wat ijsberen, en strek je benen regelmatig op, zodat je benen goed doorbloed blijven. Mijd zitten in vrieskou. Soms zijn er buitenactiviteiten waarbij je op een tribune moet zitten om toe te kijken, maar lang stilzitten is echt funest. Probeer dit koste wat kost te vermijden. Lukt dit je niet, zorg er dan voor dat je om de 15 minuten even opstaat en wat rondwandelt. Beweeg je ledematen ook zoveel mogelijk tijdens de verplichte zit.
TIP 6 : EET ZO GEZOND MOGELIJK, EET HEEL VEEL VERSE GROENTE!
Om je lichaam op de juiste lichaamstemperatuur te houden is er dus zoals je in tip 1 kunt lezen voldoende vocht nodig. Maar ook ons voedsel speelt een heel erg belangrijke rol tijdens de vrieskou., sterker, het is van cruciaal belang om je weerstand hoog te houden. Wordt de weerstand zwak, krijgen tal van bacillen en virussen vrij spel om je lichaam binnen te dringen en daar de nodige ellende te veroorzaken zoals griep en verkoudheid. Maar ook kan een slechte weerstand erg veel effect hebben op de huid. De huid kan bijvoorbeeld veel sneller barsten en kapot springen. He is niet voor niets, dat sommige groenten alleen groeien in bepaalde periodes. Dit heeft de natuur zo bedacht, om ons op gepaste tijden te voorzien van de juiste voedingsstoffen. Zware kost in de wintermaanden zorgen ervoor dat ons thermostaatje hoog blijft. Terwijl we in de zomermaanden juist behoefte hebben aan meer vocht ( sla, komkommer, tomaat) De natuur heeft dat perfect afgesteld op ieder seizoen. Maak dan ook steevast gebruik van al die lekkere groenten die in de herfst en wintermaanden verkrijgbaar zijn. Het bevat veel goede voedingswaarden, meer dan een groente die buiten een seizoen valt. Het is tevens goedkoper. KLIK HIER VOOR INSPIRATIE
Wil je meer info over weerstand verhogende voedingsmiddelen? KLIK HIER
TIP 7: SMEER SMEER SMEER!
Zodra de vrieskou invalt, zul je dit direct merken aan je huid. Het wordt trekkerig, rood, en schraal. Doe je daar niets tegen, dan kan de huid binnen de kortste keren barsten, kapokspringen tot bloeden toe, en ontzettend uitdrogen. Dat moet je uiteraard voorkomen. De uitstekende ledematen, zoals voeten, handen, gelaat,  oren, neus en lippen zijn vaak de eersten die aan de beurt komen. Dor handen en voeten goed warm te houden, ben je een heel eind op de goede weg, maar je bent er dan nog niet. De huid vraagt tijdens vrieskou dubbel zoveel hydratatie en dus verzorging. In het bijzonder de handen, voeten, gelaat, oren, neus en lippen vragen om een intense verzorging.  En dat betekent iedere dag regelmatig smeren. Maar waarmee?
Veel mensen grijpen naar vette crémes, en naar het bekende potje vaseline. Waarom dit geen goed idee is, lees je in DIT ARTIKEL. Ik heb persoonlijk een lange zoektocht gehad om de juiste ( en meukvrije) producten te vinden. Ik ben erg blij met de gevonden producten. Deze helpen mijn zeer overgevoelige, tere, droge en snel geïrriteerde huid de vrieskou door, zonder mijn huid af te sluiten en te verstikken. Ik zet mijn favorieten op een rij:
1) KLOVENBALSEM
KLIK HIER voor alle info over klovenbalsem. De natuurlijke klovenbalsem is het gezonde alternatief voor vaseline. Ik gebruik deze kjlovenbalsem werkelijk voor alles. Mijn lippen, mijn gaat / neus / oren, maar ook mijn handen en voeten. Bestellen? KLIK HIER.
2) KATTENVET
KLIK HIER voor alle info over kattenvet. De natuurlijke kattenvet-variant is het alternatief op sudocrem. Je kunt het kattenvet overal voor gebruiken, vooral voor de lippen .Bestellen? KLIK HIER.
3) VOETCREME
Ook mijn voeten drogen in vrieskou supersnel uit. Ik smeer ze daarom twee x per dag in met de voetcréme van EARTHLINE. Dit werkt voor mijn kurkdroge voeten echt supergoed. Deze crème is op basis van pure aloë Vera samengesteld. Het is voor mij de beste die ik tot nu toe ben tegengekomen, Bestellen? KLIK HIER
4) GEZICHTS SERUM
Tijdens de vrieskou heeft ook mijn gelaat een extra boost nodig. Ik gebruik in de vries-periode daarom de aloë Vera gezicht-serum van VAN DER PIGGE. KLIK HIER voor alle info over dit bijzondere serum.  Bestellen? KLIK HIER 
TIP 8: HOU EEN STRAKKE REGELMAAT

De drie R’s zijn zeker bij vrieskou zeer van toepassing. Hoe belangrijk RUST is vertelde ik al in tip 2. REINHEID is de tweede R in de drie R’s. “ HANDEN WASSEN!” …..hoe vaak roepen we het niet? Zeker in de winterperiode is dat geen onterechte kreet. Bacteriën en virussen kunnen ook via voorwerpen en handen worden overgedragen. Ben je reeds wat meer vatbaar ( door bv ziekte, slechte weerstand) dan heb je enkel een vriendelijk bedoelde hand nodig om snotverkouden te raken. Ook als je buiten bent en bijvoorbeeld boodschappen gaat doen. De winkelwagens, de mensen in de supermarkt, alles kan zo een virus doorgeven aan jou. Ik doe het eigenlijk al jaren. Het zit er bij mij ingebakken dat ik, zodra ik thuiskom, mijn handen was. Ongeacht waar ik ben geweest. Ook zeg ik ervoor dat ik mijn gezichtsveld niet aanraak tijdens mijn buitenzijn, al is dat vaak wat lastig omdat dit vaak onbewust gaat. Maar zoveel mogelijk rekening ermee houden helpt al een stuk.

Maar ook binnenshuis is het erg belangrijk om een goede hygiëne te creëren. Zeker als je met anderen in een huis woont,werkt of samen bent. Zorg IEDERE DAG voor goede ventilatie. Hoe koud het ook is, zet je verwarming niet volluit en zet iedere morgen een deur en raam open. Nog beter: zet een raampje 24 uur per dag op een kier als dit veilig genoeg is. Zet een raampje open als je gaat koken, en gaat douchen. Lucht je huis! En maak er geen verwarming van waarin je leeft. 

REGELMAATis het grote sleutelwoord. Saai maar waar: ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op.Als je daarnaast ook op vaste tijden eet, en beweegt, zal dit je zeker veel voordelen opleveren. Hore gestroomlijnder je lichaam kan werken volgens goede regelmaat in een etmaal, hoe beter dit is voor je weerstand.

TIP 9 : SKIP SUIKER EN ANDERE SNELLE LEGE KOOLHYDRATEN

Suiker zorgt voor supersnelle energie. Het nadeel is dat het direct wordt gebruikt tot glucose wat je lichaam top ten duur kan uitputten. Het is daarom beter om langzame, complexe koolhydraten te eten Dit vind je in groente en fruit met lage fruitsuikers als aardbeien en zure bessen. Mijd kant-en-klaar ontbijtproducten als granola’s en muesli’s. Ook de gezond ogende soorten, deze zijn vaak nog rijker aan suikers. Maak liever zelf je muesli KLIK HIER voor het recept.

 

MEER LEZEN?

Griep? Tips om er sneller vanaf te komen!

 

 

 

 

 

Voor mij werken deze tips supergoed. Ik hoop dat ze voor jou ook net zo goed werken om de vrieskou door te komen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *