Wat is nu precies meukvrij, en wat eet ik op een dag?

SAM_1239

“ …Monique, wat eet jij nu op een dag?   “ …Monique, hoe ziet jouw weekmenu eruit?”  

Dit zijn vragen die ik vaak gesteld krijg. Logische vragen, want ik toeter hoog van de daken hoe lekker en gezond het is om meukvrij te eten en drinken. Er word mij ook vaak gevraagd wat nu precies meukvrij eten en drinken IS. Velen denken, dat het om een bepaalde eetwijze gaat, zoals bijvoorbeeld paleo of veganistisch. Meukvrij eten en drinken is geen bepaalde stroming, maar gewoon….lekker en gezond eten, met gezond verstand. Niets meer of minder.

16764_819534268078705_5544280877842497837_n

WAT IS MEUKVRIJ? 

Toen ik in 2012 begon met mijn avontuur in het schrijven van boeken en mijn website, kwam, als rasechte Rotterdamse, het woord MEUK spontaan in mij op, om de troep, ellende en rommel in ons eten te verduidelijken. Meuk wordt in de volksmond gebruikt als we het hebben over oude troepjes, kringloop spul, dat soort. Alle troepjes die we op de vrijmarkten kunnen kopen. Ik heb het woord in alle onschuld op social media geroepen, en dat is meteen opgepikt. En is inmiddels een zeer populair woord geworden in de wereld van gezonde voeding. Ik vind het nog steeds enorm grappig, als ik een bekende Nederlander op TV het woord hoor zeggen 😉 Er zijn inmiddels veel bedrijven en andere bloggers die het woord veelvuldig gebruiken als zij de ellende in ons voedsel willen verduidelijken. Ik heb geen patent gevraagd op de uitdrukking, misschien had ik dat wel moeten doen 😉 

Meukvrij eten en drinken is geen bepaalde eetwijze of stroming. Het is lekker en gezond eten en drinken, zonder meuk. Hoe iemand dit invult is geheel persoonlijk. Ik versta onder meuk:

– pakjes, zakjes, potjes,tubes,blikken en ander verpakt voedsel

– fabrieksvoer 

– kunstmatig voedsel

– voedsel met gluten, koemelk, kunstmatige E nummers, vlees en dierlijke vetten, suiker en zogenaamde natuurlijke suikervervangers

– sterk geconcentreerd voedsel

– bewerkt voedsel

– verpakkingen en bewerkingsprocessen die zeer zwaar wegen voor mens, dier en milieu ( bijvoorbeeld BPA verpakkingen) 

Als je dit rijtje zo eens opleest, kun je denken dat er niet veel meer overblijft, want ik som hierboven zo’n beetje de inhoud op van vele supermarkten. Gelukkig kunnen we nog erg veel kanten op. Naast puur, vers, intact en 100% natuurlijk kunnen we ook terecht in de vele biowinkels, natuurvoeding-supermarkten, gezondheidswinkels en diverse websites die 100% meukvrij verkopen. Het ligt er zeer sterk aan, hoe iets wordt gemaakt en verpakt. In deze winkels vind je de beste producten. In de biowinkel vind je bijvoorbeeld blikken peulvruchten, maar deze blikken zijn gemaakt van gerecycled blik zonder weekmakers in de binnen coating. De peulvruchten worden biologisch geteeld. Qua prijs scheelt het niet eens veel met niet-biologische blikken peulvruchten uit de supermarkt, waar vaak ook nog veel aan is toegevoegd. Door dit soort meukvrije keuzes te maken, ben je al een meukvrije eter! Het is dus niet zozeer een wijze, maar een MANIER van eten en drinken. 

MEUKVRIJ ETEN EN DRINKEN IN DE PRAKTIJK

Velen vragen mij, of ik een speciaal programma heb om te “ leren” om meukvrij te eten en drinken. Dit heb ik niet. Omdat ik meukvrij eten niet zie als iets wat MOET. Iets wat je MOET volgen volgens bepaalde regeltjes. Meukvrij eten/drinken is een manier van leven. En hoe iemand dat invult, is geheel aan die persoon. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om vers en intact te eten, maar af en toe toch naar pakjes en zakjes te grijpen. Je kunt geheel meukvrij gaan door alleen in biowinkels in te kopen, je kunt gedeeltelijk biologisch inkopen, je kunt kiezen voor vlees, of juist veganistisch, je kunt kiezen voor gluten of niet, voor zuivel of niet. Het is maar net WAT je kiest. 

Als ik naar mezelf kijk, eet ik volledig meukvrij, maar ook niet altijd biologisch. En ik eet zuivel, maar dan wel biologisch/dynamisch.De definities van “ meukvrij” zijn daarom breed, TE breed om in een hokje te stoppen en daarom heb ik daarvoor niet gekozen. Ik wil dat iedereen lekker vrij kan omgaan met zijn of haar voeding. Geen regels. Geen “ ik MAG dit/dat/zus/zo niet” Want meukvrij eten is 100% gezond, en alles MAG. Omdat het KAN. 

RICHTLIJNEN

Ik probeer in mijn recepten, artikelen en boeken zoveel mogelijk richtlijnen aan te bieden. Wat is meukvrij en wat niet? Wat kun je vervangen? Ik probeer tevens zeer breed te zijn. Niet lichamelijk, want ik heb geen zin om iedere dag in de halters te hangen, maar zeer breed in manieren van eten en drinken. Ik kom daarom heel veel doelgroepen tegemoet. Zoals diabeten ( ik werk enkel met pure steviolglycosiden, erythritol en soms vers intact fruit, en yakon) veganisten ( op de website een speciale pagina met recepten) vegetariërs ( zeer breed genomen, van part time veggie’s tot 100% veggie’s) mensen met intoleranties en allergieën zoals koemelk-allergie of Coeliakie. Maar ik kom af en toe ook mensen tegemoet die bijvoorbeeld kiezen voor biologische roomboter ( lactose) ,  of speltmeel ( gluten) . Door meukvrij in de breedste zin van het woord te nemen, wordt het vanzelf toegankelijker. Meukvrij beperkt zich niet omdat het zich niet aan regeltjes hoeft te houden. Onder meukvrij vallen producten die vrij zijn van meuk, maar dat kan dus ook niet biologisch-verse groente en fruit zijn. Daarin kun je je eigen weg vinden, wat jij belangrijk vind. Dit zorgt er ook voor dat meukvrij eten en drinken niet persé duur of duurder hoeft te zijn. 

HOE meukvrij jij wilt eten en drinken, ligt dus aan jouw wensen. Alles wat je feitelijk hoeft te doen is de juiste keuzes maken. Vers, intact, puur, liefst biologisch, vrij van kunstmatigheden, 100% natuurlijk, lactosevrij, glutenvrij, 100% suikervrij, veganistisch of vegetarisch, hierin zijn zoveel heerlijke gezonde keuzes om te maken. Als je pas begint lijkt het een enorme zoektocht. Maar je zult al erg snel merken, dat dit juist erg meevat omdat alles, eenmaal eens een keer geprobeerd, als vanzelf gaat en je niet eens merkt dat je een stronk broccoli koopt en bereid in plaats van een pot of blik groenteconserven. Ik heb een website volgebouwd met heldere, informatieve artikelen, om jou zo goed als mogelijk op weg te helpen. Raadpleeg mijn MEUKVRIJ ABC eens of kijk bij de reviews en blogs. Je hebt geen boekwerken nodig om de gerichte info te verkrijgen die voor jou van toepassing is. Simpele basiskennis is meer dan voldoende. 

SAM_1245

HOE ZIET MIJN MENU ERUIT?

Ik maak er geen geheim van, dat ik iedere dag meer dan anderhalf kilo verse groente eet. Zowel rauw als kort gestoomd of gekookt. Ik heb mijn voeding aangepast op mijn dagelijkse activiteiten. Ik sport veel. En vraag ookl geestelijk erg veel van mijn lijf. Voor mijn werk optimaal te kunnen blijven doen heb ik voor een zeer uitgebalanceerd voedingspatroon gekozen. Deze bestaat voornamelijk uit verse groente. Daarnaast vul ik het aan met de juiste vetten en eiwitten. Ik gebruik zuivere kokosolie en avocado olie. Soms zuivere olijfolie. Ik ben een zogenoemde “ pescotariër”. Ik eet geen vlees, vis en dierlijke vetten, maar eet wel eieren en zuivel, met de voorwaarde dat deze biologisch/dynamisch zijn van oorsprong. Daarnaast geniet ik ook biologisch/dynamische geitenzuivel. Onder de term “ pescotariër” vallen nog veel meer varianten op vegetarisme, zoals wel biovlees eten maar geen zuivel, of geen vlees en zuivel en eieren maar wel vis. Mensen die 2 x per week vlees eten worden ook wel flexitariërs genoemd. Zo zijn er erg veel gradaties. Ik kan bijvoorbeeld ook in het hokje ” lacto-avo veggie worden gezet omdat ik eieren en zuivel eet. Pesco betekent veelal dat je wel vis eet, maar ook onder deze naam heb je dus ontzettend veel gradaties. Daarom doe ik nooit ingewikkeld en ben ik gewoon een veggie 😉 Qua groente eet ik iedere dag weer anders. Ik eet vrijwel elke dag wel zoete aardappelen, gewoonweg, omdat ik daar verslaafd aan ben 😉 Maar iedere dag variëren is ook ontzettend belangrijk om zo alle gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. Sommige groenten eet ik alleen rauw, zoals paprika en rode biet. Paprika verliest erg veel van zijn hoge doseringen aan vitamine C, als je het gaat verhitten, en dat is zonde. Rode bieten bevatten gekookt veel meer suikers dan ongekookt. Eet je bietjes daarom liefst rauw. Ik eet erg veel groente uit het seizoen en zo biologisch mogelijk. Ik bof enorm met een paar ontzettend lieve mensen om mij heen, met gigantische moestuinen. Ik krijg dagelijks verse biologische groenten rechtstreeks uit de moestuin. Verrukkelijk. Dat zijn echte cadeautjes voor mij. 

SAM_1237

MIJN ONTBIJT: DE BELANGRIJKSTE MAALTIJD VAN MIJN DAG

Ik start mijn dag al meteen stevig. Sterker: ik maak het ontbijt de meest belangrijkste maaltijd van mijn dag. Ik zie een goed volwaardig en stevig ontbijt als een benzinetank die je steeds weer bijvult. Over de dag genomen vul ik de volle tank steeds weer wat bij. Ik eet mijn groente over de gehele dag. Ik stoom de groente kort, en vermaal sommige met rauwe groenten als rode biet, paprika, spinazie, boerenkool, andijvie enz. Ik wil ook graag wat te kauwen behouden, vandaar ik de fiftyfifty regel hanteer: half gepureerd, half heel Ik verdeel de groente in porties. Dit doe ik in kommen of bakjes om in de koelkast te zetten als het warmer weer is. Steeds als er behoefte is aan energie, pak ik zo’n portie en smul daarvan. Ik verdeel de groente ook over de drie hoofdmaaltijden. Waarvan het meest wordt genuttigd tijdens het ontbijt. Ik heb iedere morgen als ik opsta altijd een enorme honger. Dus vraagt mijn lijf om energie. Naast de groente eet ik iedere morgen een puree van bonen. Welke bonen, dar verschilt iedere dag. Ik gebruik steeds verschillende peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten, zwarte bonen, kapucijners, linzen, erwten, enz. Dit pureer ik met een klein uitje en een teentje zwarte knoflook. Naast de puree en groente gaat er vaak ook nog een kommetje havermout met wat vers zacht fruit ( aardbeien)en een drupje avocado olie bij. Het lijkt onvoorstelbaar veel, maar in de praktijk valt het echt mee. En ik vaar er wel bij, want na zo’n ontbijt heb ik de hele morgen geen honger en heb ik bakken energie. 

IMG_0719

LUNCH 

Zo rond de klok van 12.30 begin ik weer trek te krijgen. Ik eet dan naast mijn portie groente vaak een portie gestoomde haver, gierst, Quinoa of havermout. Na het sporten komt daar nog aardig wat kwark en Yomio hangop bij. Ik eet alleen biologische zuivelproducten en ik eet alleen kwark en yoghurt. Ik drink geen melk. Ik maak zelf mijn eigen melkvervangers. Dit varieert van amandelmelk tot kokosmelk, en van kashamelk tot havermelk. Ik drink naast deze melk water. Thee drink ik eigenlijk niet zo vaak. Koffie al helemaal niet, maar ik vind het op zijn tijd best lekker. Ik reageer heftig op cafeïne. Daarom drink ik het nooit. Ik maak mijn water altijd lekker met de stevia druppels van Greensweet-stevia. Deze zijn 100% zuiver en bevatten pure extracten, in plaats van aroma’s. Daarnaast drink ik Cool bear limonadesiropen. Ik eet naast kwark en yoghurt na het sporten vaak een banaan en een handje noten.

AVOND

Mijn avondmaaltijden zijn zeer licht. Again: veel groente en gestoomde haver, gierst, Quinoa of amarant, Daarbij eet ik vaak een homemade vleesvervanger ( burgers) Deze smeer ik in met avocado olie. Heerlijk. Tussendoor snoep ik vaak veel van mijn eigen gemaakte baksels. Maar voordat je meteen denkt ” hoe blijft ze zo slank?” daar snoep ik slechts kleine stukjes van. Verder eet ik tussendoor als er behoefte is. Soms heb ik meer trek/honger dan anders, en eet ik bijvoorbeeld wat extra noten. Of wat voor handen ligt. Fruit, groente, maar ook een stukje 99% pure ongezoete chocolade gaat er op zijn tijd wel in. Omdat ik geen vlees eet, slik ik al jaren extra vitamine b12. Omdat ik geen vis eet, slik ik algenolie. Verder slik ik extra vitamine D en spirulina.

Zoals je kunt lezen, eet ik als ik BEHOEFTE heb om te eten. Ik luister naar de signalen van mijn lichaam. Dit is heel erg belangrijk. Opgemaakte regels die door anderen zijn opgesteld kunnen je een richtlijn bieden, maar het vervult nooit goed jouw persoonlijke behoeften. Ieder mens heeft andere activiteiten op een dag, ieder lichaam is anders. Daarom is het van cruciaal belang om naar je lichaam te luisteren en niet naar de vele bloggers, dieet-goeroe’s en de talloze stromingen aan diëten . Heb jij je ooit afgevraagd, waarom meer dan de helft van de Nederlanders aan overgewicht lijden? En, als al die wonderpillen, shakes, repen, poeders en theeën werkelijk zouden helpen, er dan ook geen mens meer aan overgewicht zou ( moeten) lijden? Vind een voedingspatroon, wat bij jou past. Waar je je fit en vitaal bij voelt, waarmee je op gewicht blijft. Dat kan geen enkel dieet-voorschrift voor jou oplossen, dat moet je zelf doen. Onthou, dat diëten een mooie richtlijn kunnen bieden, maar niet jouw persoonlijke voeding kunnen bepalen. Dat bepaalt jouw lichaam. Of dit nu meukvrij is of welke stroming ook.

4 Reacties op “Wat is nu precies meukvrij, en wat eet ik op een dag?

  1. Mooi stukje. Maar nog even een vraag; is zoete aardappel nu een groente soort? Dus eet je dit als groente met bijv. aardappels of rijst? Of is het meer als een gezond tussendoortje zoals bijv. tomaat of komkommer.
    Ik heb het nog nooit gegeten vandaar mijn vraag.

    • officieel behoren ze tot groente, maar het maakt echt niets uit hoe/waar/bij/wanneer je ze eet, eet ze gewoon es! Ze zijn heerlijk, en knetter gezond! Lees ook mijn artikel over zoete aardappelen eens. Eet smakelijk!

  2. Interessant artikel, eigenlijk alles wat jij schrijft is zeer leerrijk !! Er is nu veel te doen rond het 5:2 vastendieet , wat vindt jij daar van ?

    groetjes,Marjan

    • dit is mij volledig ontgaan 😉 Dus heb er geen mening over. Ik zal het eens gaan opzoeken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *