Review Zonnatura ” oven gebakken” granola…met 0% onnodige toevoegingen?

Granola blijft populair. Logisch, want het is erg lekker en het heeft een zeer gezond imago. Dat dit anders in elkaar steekt, vertelde ik in een EERDER ARTIKEL. Granola wordt vaak in één adem genoemd met cruesli. Dat is begrijpelijk, omdat het zowel van binnen als buiten sterk op elkaar lijkt. Toch is granola anders. Het wordt gemaakt van noten, zaden, pitten en granen, die in de oven worden geroosterd. Het wordt besprenkeld met olie en gezoet met bijvoorbeeld honing, agave, dadelstroop, ( riet)suiker, gewone suiker,  en ahornsiroop.  Het verschil met cruesli zit hem o.a in de naam. Cruesli is eigenlijk geen productnaam, maar de merknaam die de bekende ontbijtgranen-leverancier Quaker gaf aan zijn krokante varianten muesli. Inmiddels is de naam cruesli zo ingeburgerd, dat we cruesli herkennen als de knapperige variant op muesli, of deze nu van Quaker afkomstig is of niet. Cruesli wordt vrijwel altijd gemaakt van granen, en noten. Ze worden samen geperst tot koeken en overgoten met suiker. Dit wordt gebakken en later in stukjes gewalst.

GRANOLA GEZOND?

Granola zou het gezonde alternatief moeten zijn op de “ suikerbommetjes” ( de gekscherende bijnaam van cruesli)  maar eigenlijk is dit een beetje een wassen neus. Natuurlijk bevat granola erg veel gezonde aspecten: het is rijk aan vezels en bevatten veel essentiële voedingsstoffen. Maar ook agave, honing,rietsuiker, suiker,  dadelstroop en ahornsiroop zijn evengoed suikers, waar onze bloedsuikerspiegel nét zo hevig op reageert als gewone suiker. Bovendien net zo slecht voor het gebit.  Zeker als we gaan voor de kant en klaar granola in de supermarkten en biowinkels, kunnen we aardig wat suiker verwachten. Maar ook thuis homemade gebakken kunnen we nogal los gaan met de suikervervangers, waardoor het evengoed suiker-brokjes worden. Er zijn inmiddels talloze granola-recepten vindbaar op internet. Allen gebruiken aardig wat zoetvervangers waardoor granola geen gezond ontbijt wordt, of gezonder dan de kant en klaar varianten uit de winkel.

POPULAIR IN DE SUPERMARKT

Als we in de supermarkt op zoek willen gaan naar granola, wordt het ons niet moeilijk gemaakt om het te vinden, maar extra om te kiezen. Er is inmiddels een gangpad vol te vinden in verschillende soorten granola’s. Je kunt het zo gek niet bedenken., of er is een granola van Met noten of zaden, met fruit of kokos…..of allemaal in één zak. Alle zakken vertellen hoe gezond de inhoud is. Er wordt dan voornamelijk gespeculeerd op de gezonde ingrediënten. Hoeveel suikers en vetten de granola in huis heeft, wordt nooit verteld. Ook worden de varianten steeds hipper. Zo kunnen we een proteïne granola kopen, en speciale mixen. Granola is big business.
Onlangs vond ik een zak granola van het bekende biologische supermarkt-merk ZonnaTura. Daar stond op de verpakking iets opmerkelijks : “ 0% onnodige toevoegingen” en “ ovengebakken”.  Dit wekte mijn nieuwsgierigheid. Ik kocht de zak ( € 3,09 voor 350 gram….SODE-JU!) en ben er thuis meteen in gedoken.

WAT IS HET?

De granola van ZonnaTura bevat rood fruit, kokos, en cashewnoten. We kunnen tevens groots aflezen, dat de granola in de oven is gebakken. Wat op zich best raar is om te vermelden, omdat granola, zoals je eerder kon lezen, altijd in de oven moet worden gebakken / geroosterd.Waarom dit groot op de verpakking moet staan vermeld vind ik wat overtrokken. En berust op pure marketing. Je krijgt als koper de indruk, dat het vast wel een bijzondere soort moet zijn.Draaien we bijvoorbeeld de zak om, lezen we dat het inderdaad gewoon gaat om geroosterde muesli.  Waar ik mij vooral over verbaasde was de claim “ 0% onnodige toevoegingen”. Dat wilde ik even gaan controleren. Want wat zit er in deze granolla?
VOLKOREN VLOKKEN 73,5% ( haver, rogge, spelt) : volgens Zonnatura gaat het om 100% volkoren granen. Allen biologisch.
RUWE RIETSUIKER: ehm….0% onnodige ingrediënten? Dit is gewoon keiharde suiker, niets meer of minder. Veel consumenten trappen nog altijd in het “ ( ruwe) rietsuiker-verhaaltje” in biologische producten. Rietsuiker bestaat net als gewone suiker en bijvoorbeeld oerzoet uit 100 % sucrose,de 50/50 verhouding glucose en fructose.Rietsuiker heeft exact dezelfde werking als gewone bietsuiker. Ons lichaam herkent ( ruwe) rietsuiker als gewone glucose/fructose en verwerkt het ook precies zoals bietsuiker.De nog aanwezige mineralen en vitaminen zijn zo verwaarloosbaar dat we, als we rietsuiker zouden consumeren voor deze vitaminen en mineralen, pakken rietsuiker weg moeten eten om er wat van waarde van binnen te krijgen.Deze vitaminen en mineralen kunnen we beter halen uit bijvoorbeeld groente en fruit.Dat de bloedsuikerspiegel minder zou gaan schommelen van ruwe rietsuiker is vooralsnog nooit wetenschappelijk bewezen,.Omdat het om 100 procent sucrose gaat lijkt het zeer onwaarschijnlijk.

Resumerend is rietsuiker niet gezonder dan gewone suiker. Ook ongeraffineerde/ruwe rietsuiker is niet noemenswaardig gezonder dan bietsuiker. Het is en blijft even zo goed keihard suiker en je bent dan ook niet gezonder bezig als je gewone suiker vervangt met rietsuiker.Dus geen onnodige toevoegingen? Ik had voor een gezondere zoet gekozen om deze claim te maken. Daarnaast is het de tweede in deze ingrediënten lijst wat betekent dat deze granolla voor een groot deel uit suiker bestaat.

8% FRUITMIX ( in variabele hoeveelheden geroosterde kokos, gedroogde appel, gevriesdroogde rode bessen, frambozen ) daar valt niet op aan te merken. Fijn dat het ook allemaal biologisch is.
ZONNEBLOEMOLIE: klik HIER om alles over zonnebloemolie te lezen.
POMPOENPITTEN 3%: ook biologisch, dus superfijn
CASHEWNOTEN 2%: wel erg weinig om op de voorkant van een zak te claimen.
Laat ik beginnen met de voordelen. Het rijtje aan ingrediënten is fijn klein gehouden. In dat opzicht ben ik het zeker met de “ 0% onnodige toevoegingen” eens. Ook is alles van A tot Z biologisch, wat toch ook een applausje waardig is. Maar ook hier vinden we een zandemmer aan suiker. Als ik het grof moet schatten vinden we in deze granolla zo’n 14% aan suikers uit de ruwe rietsuiker. Dat is niet veel, dat is KRANKZINNIG veel. En dat zien we zeker terug in de voedingswaarde. Per 100 gram granolla tik je maar liefst 14 gram suiker weg. Uitgaande van 50 gram ( een gemiddeld portie) eet je 7 gram suiker weg. Dat is zeker als ontbijt, waar granolla erg vaak voor wordt gebruikt, een suikerstoot door je bloedbaan. Ook het verzadigd vet ligt per kommetje op gemiddeld zo’n 2 gram. Dat is best een pittige start van de dag. In negatieve zin

WAT ZIJN DE INSTINKERS?

Ik vind de verpakking berusten op nogal wat marketing. Zo lezen we groot dat het gaat om “ ovengebakken” granola. Waarom dit er in hemelsnaam op staat mag Joost weten, omdat granolla ALTIJD in de oven wordt gebakken / geroosterd. Draaien we de zak om, lezen we ook dat het gaat om geroosterde muesli. Dit is een typische marketing truc om de consument een gezond idee te geven. Alles wat niet wordt gefrituurd en in een oven is gebakken is immers “ gezond”. Maar gezond of niet, als je meuk opbakt in de oven blijft het net zo ongezond.
En dan de eigenaarde claim “ 0% onnodige toevoegingen”. Ik vind rietsuiker nu niet bepaald nodig in granola. Dit kun je met vele andere echt gezonde zoetmiddelen opvangen, denk daarbij aan stevia, of vers gepureerd fruit. Dit zou een enorme hoeveelheid in suikers schelen. Ook vind ik het wat overdreven op “ cashew” groot op de voorkant te vermelden. Die drie nootjes zijn moeilijk vindbaar in de granola
Ook ziet de afbeelding op de verpakking er een beetje anders uit dan de inhoud va de zak. Als we alleen het verse fruit naast de pot zouden zien, had ik er geen probleem mee. Maar we zien het ook duidelijk in de granola, terwijl de werkelijkheid toch een beetje anders oogt, met een paar gevriesdroogde stukjes fruit.
Wat ik ook een bezwaar vind is de prijs. € 3,09 voor 350 gram is een prijs die door het dak gaat. Zeker als je kijkt naar de ingrediënten. Die stellen niet veel voor . Als ik een voorzichtige schatting mag maken, dan denk ik, dat de inhoud nog geen hele euro waard is,.
RESUMEREND: deze granola is geen haar beter en / of gezonder dan conventionele granola’s . Het bevat net zo goed erg veel suiker. Dat de ingrediënten biologisch zijn prijs ik de hemel in, maar voedingswaarde zegt het verder totaal niets. Je lichaam heeft geen boodschap aan biologisch of niet. Dat vraagt om energie. Mijn tip? Maak zelf je granola. Ik heb verschillende recepten bedacht, om een echt gezonde granola te maken. De directe linkjes vind je hieronder.

Een reactie op “Review Zonnatura ” oven gebakken” granola…met 0% onnodige toevoegingen?

  1. Naast de hoeveelheid suikers vergeet men blijkbaar het hoge gehalte aan AGE’s (Advanced Glycation Endproducts) die voor grote aanmaak vrije radicalen zorgt en voor snelle veroudering van binnen uit… (Door de verhitting/roosteren)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *