Vegan teff bolletjes

Nog steeds kiezen erg veel mensen ervoor om geen brood meer te eten. Het grootste bezwaar is het gluten in brood. In de hipste en meest populaire voedselgolven wordt brood dan ook gemeden. Wij Nederlanders zijn echter echte brood-eters. We beginnen de dag met brood en eindigen vaak met brood. Als je hebt besloten brood voortaan te gaan schrappen uit je voeding, kun je het erg gaan missen.

IMG_2015

Gelukkig hoeven we helemaal niets te missen. Want je kunt zeer eenvoudig zelf gezond brood maken. Er zijn inmiddels ontzettend veel alternatieven op de markt gezet om gluten te vervangen. Dit zijn meestal:

Wat al deze producten doen, is het brood stevigheid, elasticiteit en volume geven. Gluten kun je ook zen als lijm. Het houdt alles bij elkaar , geeft iets elasticiteit en volume. Bovenstaande alternatieven gedragen zich hetzelfde in deeg en beslag. Het geeft uiteraard niet precies hetzelfde resultaat als gluten. Maar het komt er absoluut in de buurt.

Er zijn meer dan genoeg glutenvrije meelsoorten verkrijgbaar. Ook kun je van noten, pitten en zaden meel maken. Ook kun je van 100% glutenvrij havermout havermoutmeel maken in de blender. Meest populaire glutenvrije meelsoorten zijn:

  • kokosmeel
  • boekweitmeel
  • chufameel
  • gierstmeel
  • maïsmeel
  • teffmeel
  • rijstemeel
  • kikkererwtenmeel
  • linzenmeel en andere meelsoorten gemaakt van peulvruchten

Genoeg keus dus. Maar……alle melen hebben wel zo hun eigen specifieke smaaknoten. Ook gedragen sommigen zich anders omdat ze zeer rijk zijn aan vezels, zoals chufameel en kokosmeel. Deze melen hebben veel meer vocht nodig, en ook is de structuur luchtiger, korreliger en meer ” zanderig”. Kikkererwtenmeel heeft een zeer aanwezige smaak. Ik persoonlijk gruwel ervan. Ik ben dol op kikkererwten, maar in meelvorm vind ik het vreselijk vies. Je moet dus wel rekening houden met EN verschillende structuren, EN smaken. Ik adviseer altijd om neutraal meel te gebruiken. Boekweitmeel en rijstemeel hebben geen overheersende smaaknoten, en zijn daarom meest geschikt. Veel mensen gebruiken echter deze meelsoorten liever niet omdat ze vrij hoog zijn in koolhydraten.

SAM_0500-1200x800

In de meeste biowinkels kun je ( bruine) teffmeel kopen. Meer over teff kun je lezen, door hier te klikken.  Nu is teff niet wat je zegt koolhydraat-arm, maar sky-high aan koolhydraten is het nu ook weer niet te noemen. Met zo’n 60 gram per 100 gram zit je in een gemiddelde range. Teff is wel glutenvrij, en ont-zet-tend voedzaam. Ik werk daarom erg graag met dit meel, ook omdat het een erg lekker meelsoort betreft. Ik maak erg veel deze heerlijke en simpele broodjes. Je kunt ze invriezen, en aardig lang vers bewaren ( ongeveer 2/3 dagen) Ik vries ze vaak in, zofat ik iedere dag een lekker broodje tot mijn beschikking heb. Als broodverbetermiddel/ vervanger voor gluten gebruik ik johannesbroodpitmeel. Dit is een zeer gezond alternatief.

Dit heb je nodig:

  • 400 gram bruine teffmeel
  • twee eetlepels Johannes broodpitmeel
  • 10 gram ( wijnsteen) bakpoeder
  • een banaan, fijn gepureerd of een vers ei
  • warm water

Om te garneren:

  • maanzaadjes

IMG_2016

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 185 graden. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Roer alle ingrediënten samen in een kom goed door elkaar, voeg hieraan steeds beetjes warm water toe tot de massa smeuïg en opschepbaar is geworden. Schep bergjes op de bakplaat en vorm er met bevochtigde handen bolletjes van. Bestrooi ze met het maanzaad. Bak de bolletjes in het midden van de oven gaar in ongeveer 35-45 minuten, blijf tussentijds controleren. Laat afkoelen

IMG_2014

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *