Overrijpe bananen gezonder?

SAM_1330

Het overkomt mij eigenlijk nooit, dat er bananen op mijn fruitschaal liggen te rijpen tot ze bijna zwart zien. Ik ben dol op ( vooral groene) bananen, en daarom gaat de tros bananen die ik iedere week koop altijd snel op. Ik vind groene bananen het lekkerst. Alhoewel groene bananen vaak verteringsproblemen kunnen geven, heb ik er gelukkig geen last van. 

bananen-700x350-700x350

Welke banaan is jouw favoriet? Die van mij zou nummer één of twee worden. De meest gegeten banaan in Nederland is banaan nummer vier, neigend naar nummer vijf. Dat is niet vreemd, omdat de bananen in deze rijpe staat ook worden aangeboden. Wij willen geen groene bananen, wij willen gele bananen. Daarom worden bananen vrijwel nooit groen aangeboden, of aangeboden als banaan nummer twee of drie. Zodra de bananen in de havens van Antwerpen of Rotterdam aankomen, worden ze verscheept naar de bedrijven die de bananen verder verwerkt. Groene bananen worden in cellen gezet, waar met gassen ( ethyleen)  het rijpingsproces wordt versneld. Meer lezen? Klik hier:

Bananen zijn niet alleen in Nederland maar ook in vele andere landen het meest gegeten stukje fruit. Het is lekker, handig om te eten, overal mee te nemen, en bovendien voor sporters een juweeltje aan bijvoorbeeld magnesium. Omdat ze zo lekker zoet zijn ( vanaf banaan nummer drie in rijping) zijn kinderen er ook dol op en krijgen heel wat peuters hun eerste fruithapjes in de vorm van geprakte banaan. Bananen zijn gezond. Mede door het hoge zetmeel gehalte in bananen worden bananen beschouwd als dikmakers. Dit ligt echter een stuk genuanceerder. Het zetmeel in bananen is van vrij speciale aard: het kan moeilijk worden afgebroken in de maag en de dunne darm (vooral de de half-rijpe bananen) waardoor het vrijwel onaangetast in de dikke darm terechtkomt. We spreken hier van een ” resistent zetmeel”. Zo beschouwd levert het juist voedingsvezel en geen extra calorieën. Het veroorzaakt een vergroting van de darmmassa wat weer kan helpen bij constipatie-problematiek. Bovendien moet je lichaam veel moeite doen om de vezels te verwerken wat de stofwisseling juist alleen maar omhoog brengt. Resistent zetmeel wordt in de dikke darm verder afgebroken door de daar aanwezige bacteriën en geeft weer aanleiding tot korteketen-vetzuren , die op hun beurt weer een antikanker-effect hebben . Dankzij de verzuring van de dikke darm worden mineralen en sporenelementen ook beter opgenomen en wordt eiwitafbraak afgeremd. Zoals ik al eerder opperde, kunnen mensen wel klachten ondervinden van dit proces, maar eigenlijk komt dit zelden voor. Naarmate een banaan rijper wordt,zal ook het suikergehalte flink toenemen. Als we ter voorbeeld een aardappel koken ( ook een zetmeelhoudend soort) wordt het zetmeel van de aardappel afgebroken in de maag en dunne darm. Als een banaan rijpt,neemt de hoeveelheid vrije suikers toe en zal het resistent zetmeel aanzienlijk afnemen. Dit kan echt flink schelen: het suikergehalte kan oplopen van 1 tot maar liefst 20%. Het grootste gedeelte bestaat uit sucrose( rond de 60 %) en glucose ( rond de 20%) en fructose ( rond de 20%). Rijpe bananen bevatten dus veel meer suikers en zijn daarom ook calorie-rijker. Rijpe bananen worden vooral door ( top) sporters gegeten.Dit heeft voor hen namelijk een zeer gunstig effect op hun prestaties. Door de grote aanwezigheid van kalium regelt het eten van bananen voor/tijdens en na het sporten voor een goede bloeddruk.

SAM_1331

Maar er is nog meer. In 2016 hebben onderzoekers uit Japan aangetoond, dat overrijpe bananen een cytokine bevatten, beter bekend als tumornecrosefactor ( afgekort TNF). TNF wordt vrijgegeven door bepaalde cellen in het immuunsysteemvan het lichaam en kan een mogelijk effect geven op andere lichaamscellen. Het effect van TNF kan zo sterk zijn, dat er tumoren kan worden bestreden en abnormale celgroei in het lichaam tegen kunnen gaan. Hoe rijper een banaan is ( hoe donkerder de vlekken op de schil) hoe meer positieve effecten het heeft op je lichaam en het immuunsysteem. 

De werking van cytokine wordt ook vaak vergeleken met die van lentinan. Dit is een chemisch stimulerend middel voor het immuunsysteem dat intraveneus wordt toegediend bij kankerpatiënten. Het effect van TNF groeit, naarmate de banaan verder rijpt. Laat de banaan dus maar lekker bruin/zwart worden. 

In bovengenoemde Japanse studie werden niet enkel bananen getest op hun voedingswaarde naarmate ze meer rijpten, ook druiven appels, ananassen, watermeloen, peren en kaki’s zijn getest. De resultaten van deze studie toonden aan dat het eten van een rijpe banaan voordeliger is voor de gezondheid dan elke andere soort fruit. Dit komt omdat bananen voor een toename van witte bloedcellen zorgt en dit je immuunsysteem aansterkt. Aangenomen wordt dat een overrijpe banaan voor een acht keer hogere toename van het aantal witte bloedcellen zorgt dan bananen die nog groen/geel zijn. 

Meer over de Japanse studie kun je hier lezen.

Toch maar eens mijn groene banaantjes wat langer laten liggen op de schaal………

Het is algemeen bekend, dat bananen één van de meest bespoten fruitsoorten ter wereld zijn. Velen denken, dat deze pesticiden vooral op de schil van bananen zitten, en niet in de banaan zelf. Helaas….;( De bananenschil is gelukkig wel aardig dik, en houdt daardoor wel het meeste tegen, maar kan niet voorkomen dat de pesticiden ook IN de banaan doordringen. Deze informatie wordt overigens goed onder het kleed gehouden, uit angst voor een complete bananen-boycot in Nederland en andere Europese landen. Je kunt ook door het afpellen van de schil de pesticiden gemakkelijk overbrengen op de banaan. Het is daarom verstandig om je handen te wassen nadat je de banaan hebt afgepeld. Dit geldt overigens ook voor alle andere bespoten groente en fruit. In 2013 deed het laboratorium aan de universiteit van Stockholm onderzoek naar de pesticiden in het vruchtvlees van bananen. Zij troffen zeven verschillende pesticidentypes aan, niet alleen op de schil, maar ook in het vruchtvlees. Tijdens de tests werden voornamelijk resten van bestrijdingsmiddelen gevonden die worden gebruikt tegen insecten en schimmels. Vijf van deze stoffen zijn zogenoemde “ systematische” wat betekent dat het bestrijdingsmiddel opgenomen wordt door de gehele vrucht. De giftige stoffen zitten dus niet alleen op de schil, maar ook in het bananenvruchtvlees. Dit werd bevestigd door het resultaat van de analyse. Volgens Ake Bergman, professor in milieuchemie aan de Universiteit van Stockholm, die de testresultaten heeft bestudeerd, geven de analyses duidelijk aan dat het gif in het vruchtvlees aanwezig is, zelfs evenveel als op de schil. Hij vond het ook nogal opmerkelijk, dat het voedselagentschap en de EU alle groenten en fruit laat analyseren inclusief de schil, afgezien van het feit dat we de schillen niet eten. Volgens Bergman is wát we eten juist het belangrijkste: het vruchtvlees. Volgens het voedselagentschap is dit omdat het sneller gaat op deze manier en goedkoper is. Meer lezen?  klik hier. 

SAM_3011

Op zoek naar een lekker recept? Klik hier

2 Reacties op “Overrijpe bananen gezonder?

  1. Ik koop niet alles biologisch, maar bananen en sinaasappels wel, ook voor sinaasappels schijnt het gif behoorlijk aanwezig te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *