Waarom tomatenketchup ongezond is ( + zelfmaak recept)

Ons misleiden…..het is iets wat al jarenlang gebeurt in de voedselindustrie,,. Veel fabrikanten doen hun uiterste best om een bepaald positief imago zorgvuldig op te bouwen, zodat de consument de rest van diens leven hun producten zullen blijven kopen. Als voorlichtingscentra’s  als het Voedingscentrum zich er ook tegenaan bemoeien via sponsoring, kunnen producten een gezond imago krijgen, en deze nooit meer kwijtraken. Mensen zijn volgers. En volgen de grootste meutes. Ook als de grootste meutes op een totaal verkeerd been zijn gezet. Een goed voorbeeld is tomaten ketchup. Nog altijd naast mayonaise de populairste saus ter wereld. Tomaten ketchup is volledig geaccepteerd, terwijl we weten dat mayonaise ongezond is. Mayonaise bulkt immers van het vet. Tomaten ketchup niet. Maar betekent dit, dat tomaten ketchup gezond is?  Lees verder

Druivenbladeren, gezond en lekker!

Ik woon in Rotterdam. Rotterdam is een multi culturele stad geworden met heel erg veel verschillende nationaliteiten. Dit heeft er de afgelopen jaren voor gezorgd dat er heel erg veel toko’s en buitenlandse winkels bij zijn gekomen. Ook supermarkten breiden hun assortiment uit met buitenlandse producten. Dankzij deze samensmelting kunnen Nederlanders ook kennis maken met tal van buitenlandse keukens. Ik vind het een zegen, al die winkels vol met bijzondere producten. Ik kan uren zoet zijn in een Surinaamse toko, een Turkse supermarkt of een Indische toko. We hebben ook een privilege in Rotterdam: de Rotterdamse markthal. Dit is een overdekte smeltkroes aan winkels en kramen met food uit tal van landen over de gehele wereld. Een dagje uit voor iedere food-lover. Als ik iets bijzonder nodig heb pak ik mijn fiets en rij naar de markthal. Dit is ongeveer 25 minuten fietsen voor mij.  Lees verder

Honig….ga je lekker???????

In mijn loopbaan als kritisch health blogger ben ik de meest bizarre en meest idiote dingen tegengekomen, in hoe ver fabrikanten kunnen gaan om hun merk te verkopen en consumenten aan hun te binden. Denk je alles te hebben gezien, kan het nog altijd gekker. Dit merkte ik vorige week, toen het bekende pakjes-meuk-merk HONIG bekend maakte met een grootscheeps marketing circus dat zij met een gezinnetje een jaar lang een “ 365 dage Challenge” gaan beginnen. Het verhaal is aandoenlijk, en speelt direct in op schuldgevoelens van de drukke consument. Ze brengen het super-leuk, maar de achterliggende gedachte is uiteraard dat wij aan de pakjes en zakjes moeten gaan.  Lees verder

Review Fuze tea

Zodra er een nieuw product op de Nederlandse markt komt van een wereldberoemde fabrikant, dan is dit ook zo’n beetje wereldnieuws. “ De grote jongens” hebben immers groot geld en daarom veel macht over wereldwijde marketing. De grotere fabrikanten maken daarvoor erg goede afspraken met supermarktketens. De wereldberoemde COCA COLA COMPANY komt in Januari 2018 met een nieuw drankje op de Nederlandse markt : FUZE TEA. Ik dook erin. Wat is het en vooral, is het wat? Lees verder

Baking soda…een wondermiddel tegen kanker?

Baking soda, ook wel natriumbicarbonaat, is “ hot” in de wereld van gezonde voeding. Van oudsher wordt het ingezet voor diverse kwaaltjes zoals ontsmetting voor wondjes en brandend maagzuur. Net als citroensap en appel-azijn wordt baking soda gezien als een middeltje wat preventief is in te nemen, om bijvoorbeeld chronische ziekten, hart en vaatziekten en zelfs kanker te voorkomen. Op internet waaien duizenden artikelen in het rond, de één nog sensatiebeluster dan de ander. We zijn massaal iedere morgen een glas water met een theelepel baking soda gaan drinken. Wat klopt er nu van al deze beweringen? Werkt het echt tegen kanker? En hoe zit dat met de PH Waarde? Ik dook erin. Lees verder