Maak snel kennis met…KASHA! ( geroosterde boekweitkorrels )

Ik gebruik het al een poosje, en heb al veel lekkere recepten bedacht met deze verrukkelijke, maar nog erg onbekende KASHA. Het is in Nederland nog altijd de grote onbekende in de schappen van de granen in de biowinkels. En dat is best jammer. Ook op internet is er bar weinig te vinden over kasha, waardoor het nog meer in een vergeet-hoekje wordt gestopt. Hartstikke zonde. Want kasha is naast ontzettend lekker ook nog eens knetter-gezond en veelzijdig. Ik hoop met dit uitgebreide artikel over kasha en de mogelijkheden met kasha verandering te brengen in de onbekendheid, het wordt de hoogste tijd dat kasha wordt ontdekt!

WAT IS KASHA?

Kasha is oorspronkelijk afkomstig uit centraal en Oost -Europa, daar wordt kasha nog dagelijks gebruikt.  Het is een favoriet voedsel van de Slavische volkeren, in het bijzonder van de Russen. Zij maken er bijvoorbeeld het traditionele gerecht “ kasha Varniskes” van. Kasha valt onder de graansoorten, omdat het eigenlijk niets meer of minder is dan geroosterde boekweit korrels. Het kan in olie worden geroosterd of zonder olie “ droog” in de pan. Je kunt kasha ook thuis zelf maken met rauwe boekweit korrels, maar omdat “ kant en klaar” kasha in regel nog goedkoper is dan rauwe naturel boekweitkorrels zou je gek zijn om zelf aan de slag te gaan. Bovendien kun je thuis al snel te hoog verhitten, waardoor er belangrijke voedingsstoffen verloren gaan en de korrels in het ergste geval zwart blakeren. Wil je het thuis doen, dan vraagt dit wel enige oefening.
Kasha heeft een goudbruine kleur. Ze zijn erg krokant en “ ready to eet” dus direct eetbaar. Door de krokantheid van kasha kun je alles wat je maar wenst een krokante “ bite” geven. Denk aan muesli, of een cruesli op basis van kasha. Ze zijn “ uit het vuistje” ook heerlijk als tussendoortje.
Kasha heeft een opvallende, aanwezige noot-smaak. Dit biedt perspectieven voor mensen met noten-allergieën. Zo heb ik eerder op basis van kasha een pindasaus bedacht ( KIK HIER) waarin ik de pinda’s heb vervangen met kasha. De nootachtige smaak zorgt voor de pinda-achtige smaak beleving.
Kasha heeft een diameter van circa 3 tot 5 mm en heeft net als de gewone boekweit-korrel een driehoekige vorm. Kasha wordt gemaakt van rauwe boekweitkorrels die worden gepeld. Deze harde schilletjes zijn voor de mens moeilijk verteerbaar. Daarom worden deze schilletjes voor consumptie altijd verwijderd. Gebeurt het roosteren op de meest gezonde manier, zonder olie en op lage temperatuur, blijven de voedingswaarden zoveel mogelijk behouden. De korrels hebben maar weinig rooster-tijd nodig om goed te verkleuren. Als dit gebeurt onder een juiste lage temperatuur verliest de korrel eigenlijk niets aan voedingswaarde, maar verkrijgt het wel de mooie kleur en de geroosterde smaak. Het roosteren laat de noot-achtige smaken vrijkomen uit de korrel.

KNETTER GEZOND

Eerder vertelde ik, dat kasha onder de graansoorten valt, omdat boekweit daar ook onder is neergezet. Dit is gedaan, omdat boekweit zeer gelijkende eigenschappen heeft als granen en op een analoge manier wordt gebruikt. Maar plantkundig benaderd is dit onjuist. Plantkundig gezien behoort boekweit tot een andere plantenfamilie , genaamd “ Polygonaceae “ ook wel de duizendknoop-familie.
Linksom of rechtsom, boekweit is meer dan gezond te noemen, en daarmee is kasha automatisch ook zeer gezond. Zo is boekweit / kasha rijk aan molybdeen, koper, magnesium, mangaan, fosfor, en is het een uitstekende bron voor kalium, chroom, en ijzer. Het bevat aardig wat belangrijke vitamines zoals vitamine B1, B2 en B5. Last but not least bevat boekweit erg veel eiwitten wat interessant is voor veganisten, alhoewel het wel gat om onvolwaardige eiwitten. Het moet dus worden gecombineerd met andere eiwitbronnen,, bijvoorbeeld met wat erwten-proteïne.  Ook is het rijk aan vezels ( evenveel als tarwe )  en is boekweit vrij van gluten.
Boekweit korrels hebben nog meer voordelen i.v.m andere graansoorten. Zo bevat het, in tegenstelling tot vele andere granen, geen fytinezuur. Dit heeft als groot voordeel, dat alle basische mineralen in boekweit aanwezig zeer goed door het lichaam worden opgenomen.
Nog een voordeel van kasha is de lage Glycemische Lading ( LGL ) van slechts 8, wat superlaag is in vergelijking met de LGL van andere granen. Kasha bevat bovendien erg weinig vet en amper suikers. Qua koolhydraten ligt ie ook lekker laag: tussen de 50 en 55 gram per 100 gram. Het past dus prima in een koolhydraat beperkt dieet.
Kasha is bijzonder goedkoop. Voor 500 gram betaal je gemiddeld € 2,15. Dat is echt super goedkoop te noemen. Omdat kasha voornamelijk verkrijgbaar is in de biowinkel is het vrijwel altijd biologisch. Er zijn op internet echter websites die niet-biologische kasha aanbieden. Deze zijn naast niet biologisch ook meestal geroosterd in olie wat de smaak ook verandert. Ik zou absoluut voor biologische kasha gaan, die niet in olie is geroosterd. Een heel goed en fijn en vooral betrouwbaar merk is DE NIEUWE BAND. Ik koop altijd dit merk. Goede kwaliteit, niet in olie geroosterd en fijn geprijsd,. Rond de € 2,70 .

WAT KUN JE ER ALLEMAAL MEE?

Kasha is enorm veelzijdig. Je kunt het als vervanger voor rijst en andere granen gebruiken ( gekookt) maar het wordt voornamelijk toegepast als een crunch in ontbijtproducten en baksels. Het is bijvoorbeeld verrukkelijk in zuivel als kwark en yoghurt en kefir, als garnering over taart en gebak en in toetjes, en het smaakt heerlijk om tussendoor uit de pot te knabbelen ☺️
Ik ben er uiteraard al mee op avontuur geweest in mijn keukentje. Ik heb verschillende lekkere recepten bedacht, ik zal de linkjes onderaan plaatsen. Maar wist je, dat je er ook een verrukkelijke Vegan melk mee kunt maken? KLIK HIER voor het recept.
Met deze melk kun je weer heerlijke kasha vla maken. Dat maak je erg snel en eenvoudig,

DIT HEB JE NODIG:

  • 1000 ml kasha melk ( zie RECEPT)
  • Twee eetlepels grensweet stevia erythritol suiker
  • 70 gram arrow root of kudzu

ZO MAAK JE HET:

Maak een papje van de arrowroot of kudzu met een klein beetje van de melk. Voeg de melk in een pannetje en breng al roerend aan de kook. Voeg de erythritol toe en roer door. Zodra de massa kookt, het papje in één keer toevoegen en goed blijven roeren tot de gewenste dikte is bereikt. Laat afkoelen. Garneer eventueel met wat cacaonibs.
Wil je wat inspiratie opdoen? Kijk dan eens naar de volgende recepten:
KASHA CRUNCHY SPREAD ( vervanger voor pindakaas )

WAAR KOOP IK KASHA?

kasha is onbekend in Nederland n daarom ook niet overal goed verkrijgbaar. Toch kom ik het steeds vaker tegen in biowinkels. Je kunt er absoluut even naar vragen in jouw plaatselijke biowinkel, want het is via DE NIEUWE BAND goed bestelbaar. Ook zijn er vele web-winkels die kasha aanbieden, maar let daar goed op de samenstelling en of het gaat om een biologische variant. Bij onze PUUR MIEKE kun je het ook bestellen via DEZE LINK

 

 

Zelf kasha maken

Eerder schreef ik over het zelf maken van kasha. Dat is een zeer simpel klusje, maar het vraagt wel wat tijd, oefening en geduld. Het roosteren moet langzaam gebeuren, om de voedingswaarden te behouden en ook moet je opletten, dat het vuur niet te hoog staat zodat het kan gaan verbranden. Wat je nodig hebt is het volgende:

  • een zakje biologische rauwe boekweit korrels ( verkrijgbaar in de meeste biowinkels )

  • een gietijzeren pan

  • een spatel

Zet het vuur laag. Zet de pan erop en vul de pan met de boekweit-korrels. Nu is het belangrijk, om alles CONTINU IN BEWEGING TE HOUDEN. Dit is erg belangrijk, omdat zo de kans op verbranden wordt beperkt en de korrels gelijkmatig bruin / goudgeel verkleuren. Let op: wees geduldig, dit continue bewegen kan zo’n 15-18 minuten duren. Omdat gietijzer, eenmaal geheel verwarmd, zijn warmte gelijkmatig over de hele pan verdeelt, zal de boekweit ook mooi goudbruin verkleuren. Zodra jij vind dat ze mooi genoeg zijn geroosterd, draai je het vuur uit. Gietijzer blijft nog zeer lang na-gloeien, laat de kasha daarom even lekker na-warmen in de pan. Als alles is afgekoeld kun je de kasha in een glazen, goed afsluitbare pot bewaren.

Wil je het allemaal nog even na-lijken? Zie dan mijn filmpje ( wel in Engels 😉 )

 

 

2 Reacties op “Maak snel kennis met…KASHA! ( geroosterde boekweitkorrels )

  1. Ik maak al jaren lekkere glutenvrije muesli met kasha en gepofte amaranth. De bioloog in Dordrecht heeft het helaas nét vorige maand uit het assortiment gehaald. Werd niet genoeg verkocht😥. Was even beloofd voor een plekje, maar helaas…
    Als nou iedereen uit Dordt gaat vragen waar de kasha staat is het misschien na mijn vakantie weer gewoon verkrijgbaar😃
    Groetjes Elise

    • Ik maak ook altijd zelf mijn muesli en doe er ook gepofte quinoa en amaranth en kasha in. Vorige week allebei bij de Lidl te koop.
      Misschien is er nog wat.
      Ik dacht voor maar 1.29-1.49

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *