Oxaalzuur

In erg veel supergezonde groente, sommige noten, thee en ook zelfs cacao zit oxaalzuur ook wel oxalaten genoemd. Oxaalzuur komt van nature voor bij dieren, planten maar ook mensen! Wij maken het aan als gevolg van de stofwisseling.  Als we te veel oxaalzuur binnen krijgen via onze voeding, kan het niveau oxaalzuur flink stijgen. Er kunnen zich dan tal van nare kwalen voordoen zoals nierstenen. Dit komt omdat de oxalaten zich zeer makkelijk binden aan calcium, Deze complexen kunnen zich vervolgens overal gaan ophopen, in het bijzonder in het urinewegstelsel, nierbekken, plasbuis, urineleiders en blaas.

Is je gezondheid verder in orde en heb je gezonde nieren, kun je gerust wat oxaalzuur hebben en hoef je je geen echte zorgen te maken. Je hoeft het dan absoluut ook niet te mijden. Wel is het verstandig om niet dagelijks oxaalzuur te consumeren.

SAM_2611

Hoe zit het nu precies?

Planten maken oxaalzuur aan, om zich zo te beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf met name vraat van insecten. de oxalaten zorgen er namelijk voor dat het een zeer onaangenaam gevoel teweeg brengt op de tanden van insecten waardoor ze wel een tweede keer nadenken opnieuw een hap te zetten in de plant. Dit is ook meteen de uitleg waarom ook wij mensen ditzelfde onaangename “stroeve” gevoel kunnen krijgen op onze tanden als we teveel oxaalzuur-rijke producten eten.Denk aan rabarber.  Wanneer je teveel voeding met oxaalzuren eet kan dit ten koste gaan van het calciumgehalte in je lichaam. Dit komt omdat oxataten zich vrijwel direct binden aan calcium en dit vormt zich om in oxaalzuur. We kennen allemaal wel de spinazie à la crème maar dit is dus helemaal niet zo’n gezonde combinatie. Spinazie bevat namelijk van nature erg veel oxataten. In combinatie met calcium (in dit geval de room) is dit een ware oxaalzuur-bom.

Welke voeding is rijk aan oxaalzuur?

Helaas is het verhaal dat je producten met oxaalzuur moet verhitten niet waar. Het heeft weinig tot geen enkele invloed. We behoeven uiteraard deze producten rijk aan oxaalzuur niet uit ons menu te schrappen maar het is wel belangrijk om goed te variëren. Op die manier hou je het goed gebalanceerd.

Gevaarlijk?

Het levert voor gezonde mensen geen indirect gevaar. Het is dus wel zaak om het niet dagelijks in grote hoeveelheden binnen te krijgen en vooral goed te variëren in je voeding.  Mensen met een lekkende darm nemen ter voorbeeld, heel erg snel en makkelijk oxataten op. In het ergste geval kunnen de oxataten ook in de hersenen terecht komen en daar de hormoonbalans flink verstoren. Het geeft voor deze groep mensen vrijwel hetzelfde probleem als Coeliakiepatiënten ervaren bij het eten van gluten.

Het is vandaag de dag “hip and happening” : de smoothies. Onbewust kunnen we via deze smoothies ook een teveel aan oxataten binnen krijgen. Iedere dag een groente smoothie met spinazie, bieten, cacao, bessen en noten kunnen een overbelasting teweeg brengen. Breng dus vooral ook in je smoothies goede variatie aan. Gebruik van ieder product niet dagelijks maar om de drie dagen steeds weer opnieuw wat.  Oxaalzuur is een zogeheten anti-nutriënt. Anti-nutriënten zijn anti-voedingsstoffen die het vermogen van het lichaam om goede voedingsstoffen op te kunnen nemen sterk kunnen verminderen. Een zeer bekende anti-nutriënt zijn fytaten.

Resumerend

Oxaalzuur mag en kan, is niet gevaarlijk maar heeft wel de kanttekening om het zeer verstandig en niet al te vaak te gebruiken. Let ook goed op als je een groot smoothie-fan bent. Onbewust kun je vloeibaar erg veel oxaalzuur binnen krijgen. Wissel alle producten dus dagelijks af.

3 Reacties op “Oxaalzuur

  1. LS,
    kunt u a.u.b. ook aangeven welke noten een laag oxaalzuurgehalte hebben?
    En…… is tahin af te raden voor oxaalsteenvorming?

  2. hoe zit dit als je osteoporose hebt??
    Ik las op de site van Rineke dijkinga dat je juist wel iets van zuivel moet toevoegen… calcium…als je osteoporose hebt moet je ook juist noten etc eten (zuur/base voeding) en het wordt op deze manier steeds lastiger (ik moet ook aankomen)

    telt het ook voor kruidenthee/gedroogde vijgen/speltbrood etc?

    • Het lastige is dat één dit adviseert en de ander dat. Het maakt het voor mensen lastig, maar vind in al die adviezen jouw eigen gulden middenweg, en doe wat VOOR je werkt. Je schrijft bijvoorbeeld dat je ook in gewicht moet toenemen, dus neem ik aan dat er sprake is van vastgestelde ondergewicht. Dit heeft ook invloed op opname van het lichaam. Als er zoveel klachten zijn, adviseer ik je professionele hulp in te winnen als je dit inmiddels al niet hebt gedaan,en je door deze mensen te laten begeleiden. Verhalen en hulp op afstand kunnen enkel adviserend zijn, maar gericht je klachten aanpakken heeft meer dan dat nodig. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *