WAT geven we onze kinderen door slimme kindermarketing te eten en te drinken????

Er is erg veel waaraan ik mij stoor op gebied van de voedsel en levensmiddelenindustrie. Maar er zijn ook bepaalde dingen waar ik mij ronduit zwaar aan irriteer en mij over op kan winden. Eén onderwerp wat daaronder valt is de kindermarketing. Zeker baby’s / peuter en kleuters worden op een vrij slinkse wijze “ misbruikt” om de toch al zo onzekere ouders van nu over te halen veel onzinnige en vaak zelfs zeer ongezonde producten te kopen. Ik heb er afgelopen jaren dan ook vrij veel aandacht aan besteed, ook lag en lig ik vrij regelmatig in de clinch met fabrikanten die het nodig vinden om via deze manieren geld te verdienen.

Alhoewel er steeds meer wordt door geprikt, blijven de verkopen stijgen en de producten toenemen. Ook deze kindermarketing deinst mee met trends als veganisme en glutenvrij. En zien we steeds meer en meer kant en klaar meuk op de markt verschijnen die letterlijk omschreven worden ontwikkeld voor baby’s en peuters en kleuters. 9/10 producten worden zodanig bewerkt dat het ongezond genoemd kan worden. Er komen bijvoorbeeld vaak ontzettend veel suikers in voor. Maar ook talloze bewerkingen zorgen ervoor dat het eindproduct verre van verantwoord en gezond is.
Er wordt voornamelijk gezinspeeld op de natuurlijke zorgdragen, angsten en onzekerheden van een ( kersverse) ouder. Dat is een zeer gemakkelijke prooi. Als een fabrikant op een verpakking geruststellende claims drukt, is het zelfs geen twijfel meer voor vele ouders, maar gewoon blind vertrouwen. En worden zeer jonge kinderen al erg vroeg aan liga-koeken, peuterkoekjes en dreumes papjes en vla gezet. Vol met suiker.

WAAROM LIJKT KINDERMARKETING ZO GOED TE WERKEN ?

We moeten ons om te beginnen iets gaan afvragen. En dat is waarom we zo massaal lijken te zwichten voor al deze producten. Uiteraard valt er veel te verklaren, zoals ik eerder aangaf, spelen onzekerheden bij ( zeker jonge ) ouders de grootste rol. Iedereen die kinderen heeft, kan beamen dat deze instinctieve angsten en onzekerheden of je het als ouder wel “ goed” doet realistisch zijn. En daar heeft de industrie erg goed naar gekeken. Ouders zijn bezorgder dan mensen die geen kinderen hebben. Eet je kindje wel voldoende ? Krijgt het genoeg ? En hoe zit het met al die belangrijke vitaminen en mineralen? Deze vragen zijn al decennia’s lang  een heet hangijzer in de wereld van ouderschap.
Als daar dan die ge-wel-dige fabrikanten met hun producten zijn om iedereen te redden, wordt er vaak niet eens kritisch naar gekeken. Verantwoord omdat er calcium aan is toegevoegd ? JOE JOE, we slaan deze producten meteen in! Met vitamine dit / dat zus en zo om je kindje alle kracht te geven ? IN THE POCKET met dat spul, inladen een wegwezen! Geen seconde wordt gekeken in hoeverre deze claims nu waardig zijn, of wat er allemaal echt in zo’n product omgaat. De fabrikant heeft dat voor ons echt haarfijn uitgestippeld, mooi, want daar kunnen wij ons aan vastklampen en hoeven we zelf niet al die ingewikkelde zaken uit te zoeken.
Maispops voor baby’s, liga koeken voor baby’s, chips voor peuters, koekjes voor baby’s, peuters en kleuters, chocoladepasta voor baby’s….Tegenwoordig lijkt iets als vers intact fruit of een echt homemade papje niet meer te bestaan, maar moet het hip. Met chips, koekjes, chocoladepasta’s en “ baby pindakaas” . Waar is het mis gegaan? 🙄🙄
Wel, ergens tussen de nieuwe “ functional food-generatie “ en de junkfood generatie. Alles is maakbaar, dat weten we inmiddels. We hoeven maar iets leuk en grappig te vinden en het wordt geproduceerd. We hoeven maar iets hip te vinden, en er wordt op ingesprongen. Simpelweg omdat dit geld oplevert, voor de gehele industrie. TikTok hacks zijn daar een zeer goed voorbeeld van. The sky is the limit, we kunnen alles eten. Mensen die zichzelf opnemen terwijl ze kilo’s suiker tegelijk in één keer naar binnen werken, de meest giftigste kleuren voedsel, de raarste voedselcombinaties….alles is mogelijk en alles scoort. En wat vinden wij het leuk en vermakelijk om naar te kijken. We gaan dit gedrag onbewust kopiëren. Daarom zijn de influencers en YouTubers van nu de mensen die wereldwijd het meeste geld verdienen. Hun salarissen liggen inmiddels al vrij dichtbij die van top-voetballers en filmsterren.
Dat dit consequenties heeft, dat beginnen we langzaam maar zeker te merken. We zijn met zijn allen wereldwijd dikker dan ooit, ongezonder dan ooit en we sterven steeds jonger. Dat is de stille prijs die we betalen. Zeker kinderen en jongeren zijn een zorgpunt geworden. En daar heeft ons voedsel alles mee te maken. Je weet vast zelf erg goed, wat jij wel of niet kunt verdragen als je iets eet en drinkt. Je lichaam geeft dat vaak aan, maar vaak ook NIET. Dit komt omdat ons lichaam een goed geoliede machine is die ( in gezonde staat verkerend ) heel erg veel kan opruimen. Maar omdat het door ons huidige welvaart voedsel té vaak moet gebeuren, kan dit geoliede systeem gaan haperen met alle gevolgen van dien. Het meest verraderlijke is, dat we er aanvankelijk niets van merken. Voedsel is iets wat we iedere dag moeten eten. Vergelijk het met een bal. ⚽️ Als je daar iedere dag tegenaan blijft schoppen, kan het uiteindelijk gaan scheuren, of lek raken. Terwijl we een bal in één zucht en een scheet kunnen inwisselen voor een nieuwe, werkt dat met onze organen anders. Die zijn niet even zomaar te vervangen, en kunnen drastische gevolgen geven voor de gezondheid, en de kwaliteit van je leven.
Zeker baby’s , jonge kinderen en jongeren zijn volop in ontwikkeling en groei. En we weten allemaal heel goed, dat daar veel voor nodig is. En dat tekorten ook gevolgen kunnen hebben, zoals een groeiachterstand of verschillende gezondheidsklachten.
Anno 2023 is sociale druk harder en gemener dan ooit. Dat merken volwassenen al sterk, maar ook jongeren die moeten presteren op school. Red bull, koek, snoep, blikjes cola, het is een beeld wat bij scholen is gaan horen. Want een beker mee naar school nemen, en een lunch box, dat is not-done, niet stoer en iets voor “ pussy’s “. Ook op peuterspeelzalen, dagopvang en kleuter en peuterscholen zien we een beeld waar ik in elk geval niet vrolijk van wordt. Pakjes sap, suiker-koeken, witte boterhammen met dik boter en hagelslag omdat hij / zij dat zo lekker vind, kaasstengels, croissantjes….Ook hier lijkt de sky de limit.
Wat DOET dat allemaal met de kinderen van nu ? VEEL. Veel méér dan we denken. Want al vroeg worden kinderen teveel blootgesteld aan suiker. Een beetje suiker, daar gaat niemand aan dood….. Mogelijk WEL van TEVEEL SUIKER . En juist omdat het tegenwoordig overal in wordt gepropt in zeer grotere hoeveelheden, heeft dit uiteindelijke gevolgen voor de rest van het leven van een kind. Niet alleen lichamelijk, maar ook zoiets als geestelijke afhankelijkheid. Alles is zoeter dan zoet. Hierdoor groeien nieuwe generaties op met zoet. We zijn gaan leven in een “ sugar-overloaded world “. Wat vooral met een zoet suikerlaagje wordt gemaskeerd door de industrie.

HOE ERG IS HET DAN ?

“…nou zeg, overdrijf je niet een beetje Monique ? “ ☹️ “ …zo erg is het toch niet ?”  “ wat kan een liga-koekje of maïspuf nu kwaad ?
Ik snap deze gedachtengang, omdat we zo zijn geprogrammeerd en gekneed door de industrie….precies waar zij ons willen hebben. Al die producten worden als onschuldig afgeschilderd, en in de kern klopt het voor een groot deel. Want het zijn niet de afzonderlijke producten op zichzelf, die meteen zo vreselijk ongezond zijn. Het gaat om ons gebruik en de MATE waarin we deze producten zijn gaan gebruiken.
Producten worden, voordat deze op de markt mogen verschijnen, getoetst. Er zitten voorwaarden aan vast, zoals voedselveiligheid, ADH waarden en maximale toegestane hoeveelheden voor hulpstoffen. Wat dat betreft ligt alles goed in een gepolijst straatje. En kunnen en MOGEN wij daar op vertrouwen.
De problemen zitten in de manieren hoe wij ( de consument ) met ons voedsel omgaan, en de mate. We eten en drinken de gehele dag door, omdat het ons niet moeilijk meer wordt gemaakt om aan voedsel te komen. Supermarkten liggen afgestampt vol, op iedere hoek kunnen we voedsel vinden en kopen. We zijn de hele dag door blootgesteld aan voedsel waardoor we ook de gehele dag door zijn gaan eten en drinken. De industrie heeft dit mogelijk gemaakt. Omdat wij kopen, draaien zij op ons koopgedrag. WAT jij als consument allemaal koopt, dat bepaal je zelf… Dat is een gegeven. En kan iedere fabrikant daarmee wegkomen. Zij kleuren binnen de lijnen, wat jij daar als consument mee doet is aan jou. Als jij twee grote pizza’s wilt eten, dan beslis jij dat en koop jij dat. Door zeer uitgedachte tactieken heeft de industrie ons zover gebracht dat we bijvoorbeeld door grotere verpakkingen MEER zijn gaan consumeren. Maar ook bijvoorbeeld door veel meer keuzes. De porties zijn anders gezegd niet alleen sterk gegroeid over de jaren, ook de mogelijkheden. En dus kunnen we tegenwoordig ook baby’s koekjes geven. Of chocoladepasta. De vraag is of een baby chocoladepasta en koekjes nodig heeft om zich te ontwikkelen. Mijn antwoord ? NEE. 😕
Laat ik een aantal specifieke voorbeelden in beeld brengen:
Voor baby’s vanaf acht maanden mogen we deze “ dreumesvla” geven. Op de verpakking staat groot omschreven, dat het speciaal is ontwikkeld voor baby’s. Hoe maakt Nestlé deze claim ? Door te vertellen, dat deze vla 25% van de ADH calcium bevat en dat dit de groei en ontwikkeling van botten van kinderen ondersteunt. Daarnaast claimen zij, dat een gevarieerde evenwichtige voeding en gezonde leefstijl belangrijk zijn voor kleine kindjes. Ze claimen verder dat het gaat om een verantwoord zuivelhapje. Allemaal door de EU goedgekeurde claims om te mogen gebruiken. Maar laten we eens naar de ingrediënten kijken :
91% VOLLE MELK , SUIKER, GEMODIFICEERD ZETMEEL, NATUURLIJK VANILLE-AROMA, JOHANNES BROODPITMEEL OM TE VERDIKKEN EN EEN MELK AROMA.
We kunnen verder nog aflezen, dat de claim “ zonder conserveermiddelen en kleurstoffen” volgens conform wetgeving is. Per zuivelhapje van 100 gram tikt je kleintje maar liefst 9,3 gram toegevoegde suiker weg, wat neerkomt op bijna twee suikerklontjes. Het geclaimde calcium aandeel wordt gewoon heel simpel uit de volle melk gehaald. Anders gezegd : je geeft je kleintje onnodig veel suiker, onnodig veel aroma’s + verdikkingsmiddelen en een “ zoete hang “ naar meer. Geef jij je kleintje bijvoorbeeld een flesje biologische volle melk, komt het aan net zoveel calcium inname, maar zonder suikers en verdikkingsmiddelen. Bovendien kunnen we calcium uit vele andere echt verse en natuurlijke bronnen halen. Tot slot de verkoopprijs: je betaalt bijna € 1.00 per toetje . Tel uit de winst voor Nestlé.
Een ander voorbeeld : diksappen en appelsapjes. Er zijn een heleboel stigma’s om te tackelen. Bijvoorbeeld het stigma diksap, en appelsap. Nog steeds zie ik ouders overtuigd hun kinderen diksap geven, of appelsap. Want dat is beter en gezonder dan limonade, limonadesiropen of sapjes.
……🙄😐……..toch ????
Uh….🫤…sorry, maar nee. Als ik nu jouw bubbel weer doorprik, excuseer mij. Want ik weet dat ik nu tegen veel schellen aanschop. Maar diksap is niet gezond. Waarom niet ?  Diksap wordt gemaakt van vruchten uit vruchtenconcentraat. Het geconcentreerde vruchtensap wordt gemaakt uit ongeveer 10 kg fruit per liter. Het fruit wordt schoongemaakt, en gefilterd, om alle resten, stukjes en steeltjes te verwijderen. Vervolgens wordt het fruit geperst. De vrijgekomen sappen worden opnieuw gefilterd en tot een dikke brij gemaakt. Deze brij wordt vacuüm verhit tot maximaal 75 graden Celcius. Het vocht verdampt hierdoor, en de concentratie aan de natuurlijke vruchtensuikers ( fructose) in het sap neemt sterk toe.
Het diksap zelf bestaat uiteindelijk uit dezelfde suikers uit de vruchten. Dit is voornaam fructose, glucose en saccharose. Aan vrijwel alle ( biologische) diksappen worden verder geen toevoegingen gedaan, als suiker en conserveermiddelen, maar lang niet alle merken zijn 100 % puur gebleven. Vooral de merken die we in de supermarkt kunnen kopen zijn vaak niet biologisch en kunnen mogelijk additieven bevatten als suikers. Ook biologische varianten kunnen additieven bevatten in de vorm van agave, en rietsuiker. Het vruchtenconcentraat wat voor diksappen wordt gebruikt is vrijwel hetzelfde als de vruchten concentraten die worden gebruikt in talloze sappen. Het verschil zit hem in het gebruik: diksap moet de consument thuis zelf aanlengen met water, met pakken sap wordt dit in de fabriek gedaan.Waarom zien we diksap zo als gezond? En klopt dit? Om meteen te antwoorden: ja en nee. Als we diksap gaan vergelijken met andere suikerrijke drankjes, vruchtensappen en limonadesiropen, is het absoluut een gezonder alternatief. Maar diksap is niet bijzonder beter, en gezonder t.o.v suikers. Want ook in diksap vinden we gewoon suikers. Natuurlijk gewonnen of niet, ook deze suikers ( fructose, glucose, saccharose) heeft dezelfde werking in ons lichaam als gewone geraffineerde suikers. Ook zit er in geconcentreerd sap weinig tot geen enkele voedingswaarde. Deze zijn grotendeels compleet verdwenen tijdens het productieproces. In diksap vinden we soms nog wat sporen aan voedingsvezels, maar dit is minimaal en verwaarloosbaar te noemen. Voor gezonde effecten hoef je het dus niet te doen. Wat veel fabrikanten doen, is allerlei vitaminen toevoegen aan de diksappen. Ook al staat er op het etiket “ puur sap” of “ 100% puur sap, zonder toegevoegde suiker” of “ gezoet met natuurlijke vruchtensuiker”, suiker blijft suiker, ook in diksap. Geconcentreerd sap is net zo ongezond als gewoon sap. Zelfs in veel gevallen nog ongezonder. Als we op een etiket lezen “ uit geconcentreerd appelsap” dan klinkt dat gezonder dan gewoon sap, maar in werkelijkheid is dit nog schadelijker en rijker in suiker. In diksappen zitten vaak, afhankelijk van het soort fruit wat is gebruikt, erg veel suikers. Dit kan soms aardig wat verschillen. Om een voorbeeld te geven:
In 200 ml aangelengde appeldiksap zit maar liefst 30 gram ( natuurlijke) suiker.
In 200 ml aangelengde aardbei/framboos diksap zit ongeveer 20 gram ( natuurlijke) suiker.
Diksappen worden erg vaak gemaakt met als basis appel-concentraat. Dit wordt vaak gecombineerd met tal van andere vruchten-concentraten. Meest verkocht zijn de appel-diksappen, zowel biologisch, als niet-biologisch. Vrijwel alle diksappen die tegenwoordig worden verkocht zijn van biologische afkomst. Een zeer kritisch punt naast de suikers in diksappen, zijn de acute aanvallen op het ( kinder) gebit. Het is niet voor niets, dat vele tandartsen diksappen ten zeerste afraden en zelfs vervloeken. Het is een veel gemaakte denkfout, dat diksap minder schadelijk is voor het gebit, het is juist andersom. Diksap is sterk geconcentreerd en laat als ware een “ laagje suiker” op de tanden achter. Hoe sterk je diksap ook verdunt, dit heeft geen enkel effect. Wat betreft het besparen van het gebit ben je zelfs veel beter af met gewone sapjes. Vraag meer informatie hierover bij je tandarts. Hij/zij kan je er meer over vertellen. Diksap wordt erg vaak gegeven aan zeer jonge kinderen. Ook hier vooral in de veronderstelling dat het kind een gezonde drank drinkt. Zoals je hebt kunnen lezen, is dit een fabel, en kun je niet vroeg genoeg beginnen het kind water en/of thee te laten drinken.  Of gebruik wat zuivere stevia druppels. Mijd diksappen. Het is enkel een beter alternatief op suikerhoudende dranken als limonadesiropen en suiker-sapjes, limonades en suikerrijk andere kinderdrankjes. Maar absoluut niet GEZONDER. FOOD FOR THAUGHT ……
Een kind een appelsapje geven is dus ook geen gezondere gewoonte dan een glaasje limonadesiroop. Onthoud dat suiker gewoon suiker blijft, ook in natuurlijke vorm. En dat deze suiker nét zo’n negatief effect heeft op het (kinder ) gebit als gewone sucrose. Een glaasje appelsap van 200 ml staat al garant voor gemiddeld 20-25 gram suikers. Ja, serieus. 20-25 gram, dat zijn heel wat suikerklontjes. Appelsap heeft bovendien geen verdere voedingswaarden, op wat spoortjes van vezels en eiwitten na, die verwaarloosbaar zijn te noemen. Let op, appelsap ZONDER TOEGEVOEGDE SUIKERS zijn dus nét zo suikerrijk als appelsap waaraan het wel is toegevoegd, al blijft dat laatste uiteraard nog een stukje meer ongezond. Geef je kindje deze meuk niet. Leer het water drinken, of groene thee wat is afgekoeld. Een kindje kun je gelukkig nog goed kneden, waardoor het gezonder kan opgroeien in deze zeer ongezonde wereld. Doe ermee wat je wilt.
Alpro….het merk is afgelopen jaren door de hype “ koemelkvrij” enorm gegroeid. Alhoewel je logisch gedacht zou kunnen denken dat Alpro het suikergebruik juist reduceert, lijkt het afgelopen jaar alleen maar te zijn toegenomen. De smaakjes soorten bevatten erg veel suikers en geconcentreerde vruchtensappen, wat ook neerkomt op suiker.
Meest bezwaarlijk vind ik de zogenoemde “ groeimelk” variant , die is bedoeld voor kinderen vanaf 1-3 jaar. In deze melk zit ontzettend veel suiker, dat is onveranderd gebleven m.b.t zes jaar geleden. De gehele samenstelling lijkt ook onveranderd. Wat zat er ook alweer in?
 
WATER: de basis
MALTODEXTRINE: dit witte poeder wordt gemaakt uit zetmeel, dit kan bijvoorbeeld uit zetmeel van aardappelen, rijst, tarwe en maïs worden gemaakt. Het zetmeel wordt gekookt , en worden er zuren en / of enzymen aan toegevoegd, wat ervoor zingt dat alles zeer snel wordt afgebroken. Als glucosestroop is het oplosbaar in water, en het heeft een zeer neutrale smaak, waardoor het geschikt is om o.a als zoetstof te gebruiken in heel veel producten. Het is tevens een zeer snelle bron van koolhydraten. Het levert 4 kcal per gram, en het heeft verder weinig tot geen essentiële voedingswaarden. Het wordt voornamelijk gebruikt als vulstof, conserveermiddel, verdikkingsmiddel en als zoetstof ter vervanging voor suiker. Alhoewel de stof officieel is goedgekeurd door de FDA ( Food and Drug Administration) en de EFSA kan het aangetoonde en onderbouwde bijwerkingen geven. Bij overmatig gebruik kan het een overgevoeligheid geven, gewichtstoename, een opgeblazen gevoel, winderigheid, huiduitslag en jeuk, astmatische aandoeningen, en zelfs ademhaling-moeilijkheden en allergische reacties geven.
Omdat maltodextrine uit enkelvoudige ( de snelle) koolhydraten bestaat, heeft het een glycemische index die zelfs stukken hoger ligt dan gewone sucrose.  Dit betekent, dat het zeer snel wordt opgenomen in het lichaam, wat enorme pieken in de bloedsuikerspiegel kan veroorzaken. Dit is zeker gevaarlijk voor diabetes-patenten , maar ook voor de algehele gezondheid.
Maltodextrine kan ook erg vervelend zijn voor onze spijsvertering. Het is in staat de goede bacteriën in de darmen negatief te beïnvloeden , wat mogelijk risico’s op auto-immuunziekten, bacteriële infecties, en diabetes kan verhogen.
Deze groei-melk, en laat het duidelijk zijn, wat is bedoeld voor kleine kinderen, bestaat voor een zeer groot deel uit deze maltodextrine. In mijn optiek lijkt mij dit in elk geval niet zo gezond voor volwassenen, laat staan voor de kleintjes. Onbegrijpelijk, dat Alpro hiervoor kiest.
GEPELDE SOJABONEN ( 4.9 % ) Een stuk minder dan het aandeel aan soja in de andere soja-varianten.
RUWE RIETSUIKER: ik moet altijd lachen, als ik in “ verantwoorde” en biologische alternatieven ruwe rietsuiker  in de ingrediënten lijst aantref, in plaats van suiker. Ruwe rietsuiker klinkt super gezind, want het lijkt immers, dat dit onbewerkt is gebleven. Dit is een wassen neus. De energie  / voedingswaarden zijn exact gelijk aan die van sucrose. Het geeft ons dus alleen maar een fijn gevoel. Verder blijft het keiharde suiker.
FRUCTOSE: nog zo’n zeer ongezonde suikersoort met een gezond imago, omdat het om een zogenaamde fruitsuiker gaat. Suiker = suiker. Je lichaam herkent het dan ook gewoon als suiker.
ZONNEBLOEM OLIE: KLIK HIER om hier alles over te lezen
CALCIUM CARBONAAT: het koolzuurhoudend zout van calcium. Heeft een grijswit pigment, is door de EU goedgekeurd als een voeding-kleurstof.
MONOKALIUMFOSFAAT: een zout van fosfor-zuur. Goed oplosbaar in water.
AROMA’S: KLIK HIER voor meer informatie
SYNTHETISCHE VITAMINEN C, B2,B12 en D2 : toegevoegd om de melk voedzamer te maken
ZONNEBLOEMLECITHINE: emulgator
GELLAN GOM: polysacharide, wat wordt gewonnen uit zetmeel, door middel van fermentatie met een bacterie. Wordt veel toegepast als coating van tabletten en geneesmiddelen. In deze melk heeft het een stabiliserende functie.
IJZERPYRO-FOSFAAT: een anorganische chemische verbinding met bepaalde formules. Het gaat om een toegevoegde mineraal.
KALIUMJODIDE: eveneens een toegevoegd mineraal
Klein opmerkelijk detail: op de officiële website van Alpro kunnen we deze ingrediënten lijst terugvinden, NADAT ik vorig jaar schreef, dat deze op de website nergens vindbaar waren.  🙄 Wat vreemd was te noemen, aangezien bij alle andere melkvervangers zowel de ingrediënten als voedingswaarden netjes stonden vermeld. Slordig foutje op opzet? Ik hou het maar ergens in het midden, in ieder geval is het fijn dat de ingrediënten en de voedingswaarden nu wel gewoon zijn terug te vinden op de website.
Linksom of rechtsom, het is belachelijk te noemen, dat Alpro onze kleintjes zoveel suiker willen geven. En natuurlijk lijkt het fijn, als je kleine een intolerantie of allergie heeft voor koemelk ( lactose en caseïne) om dit met deze zoete melk te kunnen vervangen. Maar  het is allemaal synthetisch, en het bevat gruwelijk veel suiker.
Alpro adviseert zelf met 250 ml per portie ( een glas) en dat betekent dat je kleintje 7,5 gram suiker in één keer binnen krijgt. WAY TO MUCH, als je het mij vraagt. Volgens de laatste richtlijnen wordt geadviseerd een kind tussen de 1-4 jaar niet meer dan 5 suikerklontjes vrije suikers per dag te geven. Met een glas van deze groeimelk zit je al aan zo’n twee klontjes.
Maar….de vitaminen en mineralen zijn toch hard nodig, als je kindje geen zuivelproducten verdraagt? Jazeker zijn ze hard nodig, maar je kunt ze gemakkelijk uit talloze pure, verse en intacte producten halen. Verse groente en vers fruit, peulvruchten, noten, zaden, pitten….KLIK HIER om daar meer over te lezen. Je kind hoeft dit niet via mierzoete melk binnen te hengelen. Het meest schrijnende vind ik nog wel, dat deze melk door diëtisten wordt geadviseerd aan ouders. Om, volgens hen, “ meer calcium” binnen te krijgen…….Veel diëtisten werken volgens de gepolijste wegen wat hen wordt geleerd in hun lesstof. En kijken totaal niet verder dan hun neus lang is. Bijvoorbeeld naar het vrij extreme suikergehalte wat zo’n kleintje binnen krijgt.
Zomaar twee grote voorbeelden. Die de consument vrijwel altijd over het hoofd ziet omdat ze zijn gekneed om zich op hele andere zaken te fixeren. Zien doen is ook doen, dat geldt zeker in de wereld van het ouderschap en in de wereld waarin jongeren van nu opgroeien. We hebben het niet in de gaten, maar de industrie houdt de regie over ons, ons koopgedrag en hoe wij leven scherp in de gaten, om meteen bij te sturen als er ergens wat gaat sijpelen. De mooie bubbel van “ 100% natuurlijk “   “ biologisch “   “ veganistisch “   glutenvrij “  “ suikervrij “  “ zonder kleur / geur/ smaakstoffen” mag nooit worden door geprikt. Al klopt het in de kern meestal van geen kanten en worden we genaaid waar we bij staan te kijken. Zijn wij daar zelf verantwoordelijk voor ? JA EN OOK NEE. Natuurlijk bepalen we zelf, wat we eten en drinken / kopen. En wat we onze kleintjes geven zolang deze zelf hun keuzes nog niet daarin kunnen maken en afhankelijk zijn van volwassenen. We kunnen best veel op ons stoepje vegen, want in dat opzicht kopen we wat we kopen.  Maar er is een andere kant. De kant wat voedsel en levensmiddelenindustrie heet. Zij zijn ons AANBOD en doen dat op zo’n manier dat wij geloven en aannemen. Dit komt o.a door de vele misleiding, de op-hol-geslagen commercie en dus die grote marketingtrein die overal flink rondrijdt door de wereld en veel ravage achterlaat. Tel daar de huidige “ TikTok-generatie “ bij op, en je hebt een groot spel waar iedere consument zich iedere dag aan blootstelt. Ik weet dat ik inmiddels een grote fan-base heb geschaard die op zijn minst bewuster bezig is met voeding en gezondheid, maar onthoud, dat het grootste deel van Nederland dat NIET doet. En geen flauw idee hebben hoeveel suiker er in een glas cola zit of een glas drinkyoghurt. En daardoor ook geen flauw besef hebben wat zij hun kinderen te eten en te drinken geven. Zet daar de kindermarketing-machine achter en je hebt schappen vol meuk voor kindjes waar flink aan wordt verdiend.

DE HAMVRAAG : HEEFT JE KINDJE DIT NODIG ?

De vraag blijft rondzingen of ons kleine grut en ook jongeren al deze comfort-food ( want daar komt het ook een beetje op neer…) NODIG heeft om te groeien en te ontwikkelen. Ik zei al eerder van niet. Sterker , ik ben stellig van mening dat deze meuk alleen maar groei en ontwikkeling kan gaan dwarsbomen. Laat ik één ding duidelijk stellen: .. je kindje zal echt niets naars overhouden, als het zo nu en dan een koekje krijgt. Of dat het eens per week zo’n dreumes toetje eet. Maar daar zit het probleem niet. Dat kun je hierboven ook lezen. Het probleem zit in ons gebruik, en de MATE. Stel, je geeft je kindje een pap wat uit een zakje komt, vol met suiker, een koekje tussendoor, een paar “ kinder-chipjes “ en tijdens de lunch eet het een boterham met kinder / baby chocoladepasta mee. Bij de avond maaltijd krijgt het een dreumes toetje. Als dit 1 x per twee weken gebeurt, zal je kindje daar echt niets aan overhouden als het verder in goede gezondheid verkeert. Ook een klein lichaampje is al tot veel in staat. Maar het is nog wel volop in ontwikkeling en als we dagelijks dit soort producten geven, dan kan het wel een ander verhaal gaan worden. Een babylichaam geeft erg goed aan als iets te heftig wordt ervaren , het zal “ spuitluiers’ geven, en huilbaby’s omdat ze overal last van kunnen krijgen. Dit is een goed voorbeeld. Het is kwetsbaar. Net zo kwetsbaar als een net ontsproten bloem uit de grond. Daar gaan we tenslotte ook niet op trappen of suikerwater geven. Kinderen hebben liefde en aandacht nodig, vooral ook voor hun voeding. Een goede relatie krijgen met voeding is ook erg belangrijk. We leven in een over-geconsumeerde wereld, waar we zelf meer invloed op KUNNEN uitoefenen. Hoe ?

WAT KUN JE ZELF DOEN ?

Het is een illusie om te denken, dat we alles kunnen omkeren naar ECHT voedsel. We leven niet meer in een tijd waarin dit nog zal gaan passen, dat is keiharde realiteit, omdat we de luxe van fast een junkfood nooit zullen gaan opgeven. Dat hoeft ook niet. Want zoals ik eerder vertelde is een in goede conditie-verkerend lichaam in staat veel op te ruimen. Waar we wel invloed op hebben is ons EIGEN KOOP EN EETGEDRAG. In de zin van WAT we allemaal precies kopen, en in WELKE MATE wij al dat voedsel consumeren. Als je je tenminste maar enigszins verdiept in ingrediënten en voedingswaarden kun je echt heel erg veel winst boeken. Deze twee informatiebronnen , die verplicht op verpakkingen van bewerkt voedsel moet staan, zijn erg belangrijk. Ze zijn niet accuraat of 100% volledig, maar als richtlijn zeker bruikbaar. Het geeft een vrij realistisch beeld van WAT er in jouw voedsel zit. Als dit wat bewuster wordt bekeken, kunnen consumenten daarop anticiperen en meest gezonde keuzes voor hunzelf en die van hun kinderen maken. Neem daarom eens de tijd, om je wat meer te verdiepen in etiketten lezen.
En dan ons eetgedrag. We eten de hele dag doorlopend, vaak zelfs zonder dat we ons daarvan bewust zijn. Dit geldt ook voor wat ouders hun kinderen geven. Even bij de supermarkt croissantjes kopen ( vijf voor de belachelijk € 1.00 euro-prijs ) en meteen een croissantje in de knuistjes van de kids stoppen, op de fiets in het kinderzitje het kind letterlijk en figuurlijk “ zoet” houden met een pakje sap of een liga-koek, bij de warme bakker om de hoek brood kopen en meteen zo’n lekker vers wit broodje voor de kleine in de buggy….Het zijn gewoonten geworden waar we zelf bijna niets van in de gaten hebben. Eten en drinken is OVERAL, en daarom ontzettend lastig om te weerstaan. Kijk vandaag, als je naar buiten gaat, op straat gewoon voor de grap eens naar alle mensen die eten / drinken….je zult verbaasd zijn hoeveel jij er etend en / of drinkend voorbij ziet lopen. Omdat het kant en klaar voor het grijpen ligt, is de drempel ook laag. We gaan immers niet snel een volkoren boterham smeren ergens op een bankje in het park, dan is een ontbijt-drink of een reep / koek / snack handiger. Ook komen we met zijn allen klaarblijkelijk chronisch tijd tekort. Ik merk dat eerlijk gezegd in de praktijk niet. Ik vraag mij iedere dag opnieuw af, waar mensen de tijd vandaan halen om uren op social media rond te hangen op zoek naar posten waar ze even lekker op kunnen kakken. Of mij iedere dag lange mailtjes sturen over wat hij / zij wel niet stoort aan mij. Steeds als ik zo’n mail ontvang, off alles voorbij zie komen op social media, denk ik “ hebben jullie nu echt teveel tijd over ?” 🙄 Tijd, dat is een begrip op zich. Ik roep al jaren, dat jij iedere dag opnieuw 24 uur cadeau krijgt wat jij, en alleen JIJ in mag vullen. HOE ga je dit invullen? Efficiënt ? Nuttig ? Waardevol voor jouzelf en anderen ? Waardevol voor je gezondheid en die van jouw kinderen ? Dat bepaal jij. Jij maakt jezelf gelukkig. Voor mij betekent dat in elk geval niet mijn tijd verprutsen. Door een goede kennis, een goede organisatie en doelen heb ik mijn leven ingericht. Ik werk bijna 24/7, maar ik kan in mijn dagen voldoende rust pakken, goed voor mijn voeding zorgen en de tijd nemen om daar aandacht aan te schenken, die ik ZELF bepaal, en niet een één of andere yup die voor fabrikanten de meest bewerkte meuk bedenkt, omdat voor hen alleen geld verdienen belangrijk is. Ik hou graag de regie zelf in handen wat ik in mijn mond stop. Ik kies persoonlijk voor biologisch, vers, intact en echt voedzaam voedsel. Geen lucht, geen leegte. In deze wereld lijkt het bijna nog onmogelijk, maar het kan nog. Ook al doe je een beetje je best om zelf veel te gaan maken, zeker voor je kinderen. Kijk daarom eens wat kritischer naar jouw eetgedrag. En hoe jij dit doorzet naar je kinderen. Wat kun je zelf maken? Zodat je de regie zelf in handen houdt ?
Wat ik persoonlijk in elk geval ten zeerste afraadt zijn al die kindermarketing producten waar je kindje eigenlijk helemaal NIETS aan heeft. Leer het ECHTE PURE SMAKEN te herkennen in plaats van de kunstmatige smaken van de industrie die jouw kind met open armen ontvangt om deze voor de rest van zijn of haar leven afhankelijk te maken van hun meuk. Dreumesvla met vanillesmaak heeft NIETS, maar dan NIETS met vanille te maken, maar met suiker en aroma’s. Calcium haal je echt niet alleen uit peutermelk. Appelsap is suiker, een vers biologisch appeltje in de schil heeft naast minder suikers vezels, vitaminen en mineralen. En geeft een kind bovendien meteen een lesje in voedsel herkennen en eten in plaats van drinken. Stel jezelf de vraag, of jouw kleine mensje / mensjes al koekjes moeten eten omdat de industrie dat zo heeft bedacht. Of we onze hummeltjes al aan chocoladepasta moeten zetten. Of vla moeten geven. Of pap uit zakjes. Bewerkte drap uit potjes in plaats van echt vers voedsel. Ik ben zelf in elk geval niet groot geworden op koekjes, maïspufs, olvarit potjes, diksappen, sapjes, dreumesvla, pyjama-papjes en pap uit een zakje . Mijn moeder maakte tijd voor vers voedsel. En daar pluk ik tot de dag van vandaag de vruchten van. Ik heb de illusie niet dat we terug in deze tijd kunnen stappen, maar op zijn minst moeten we wat realistischer gaan worden, kritischer en scherper. 

MEER LEZEN OVER DIT ONDERWERP ?

DE LIGA GENERATIE…..

Even wat keiharde cijfers : in 2022 had 11,5% van de vier tot twaalfjarigen in Nederland overgewicht. Maar ook baby’s lijden steeds meer en vaker aan overgewicht tot zelfs obesitas. Het klinkt je wellicht wat raar in de oren, want hoe kan een baby na nog geen vier / zes maanden al zodanig aan overgewicht lijden dat het obesitas genoemd kan worden? Het gebeurt helaas, en dus ook steeds vaker en vaker. Ook in Nederland. De eerste “ echte “ obesitas-baby werd in 2017 ontdekt in India, waar een baby van acht maanden 17 kilo woog, en daarmee het gewicht voorbij streef van een vier jarige. In Amerika komt het ook steeds vaker voor. Maar ook in Nederland werd er in 2012 al op de alarmbellen gedrukt door o.a JeugdGezondheidszorgNederland. Het heeft vrij veel factoren. Zo worden baby’s minder “ vrij” gelaten in hun vrijheden / bewegingen, omdat wij onze lieverds graag in een wipstoel / maxicosy of kuipje zetten, waar hun bewegingsvrijheden beperkter zijn dan wanneer zij vrij in een box kunnen omrollen of om zich heen kunnen voort bewegen. Maar de allergrootste bron van zorg blijkt het ( te snel) aanbieden van vast voedsel in de vorm van kant en klaar. Ik heb het vaak over deze gigantische meuk, en hoe zeer minder marketing mij een doorn in het oog is. (
Tot slot zijn er dergelijke factoren en / of lichamelijke aandoeningen waardoor een baby meer “ puppy-vet” kan hebben dan gewoonlijk.

HEEFT MIJN BABY OBESITAS???

Het is, mede door het zogenoemde “ baby / puppyvet” vaak vrij lastig om de conclusie te trekken of je kindje een vorm van overgewicht heeft of niet. Om vast te stellen dat het gaat om obesitas, wordt het gewicht, langste en de middenomtrek gemeten. Aan de hand van deze gegevens wordt de BMI berekend. Als je kindje echt last heeft van obese vormen, is zo’n meting vaak niet eens nodig omdat dit in de meeste gevallen wel zichtbaar is. Zo’n 95% van alle gevallen van obese baby’s is er geen echt duidelijke lichamelijke oorzaak aan te wijzen. Wel als het komt op het voeden van de baby, en daar wordt dan ook meestal direct naar gekeken als lichamelijke afwijkingen zijn uitgesloten. Naast het bekijken van beweging en erfelijke factoren. De overige 5% van de baby’s met obesitas kunnen er niets aan doen. Er is dan een duidelijke oorzaak wat meest wordt veroorzaakt door een ziekte of een syndroom, denk aan aangeboren obesitas, verstoorde hormoonspiegel, groeistoornissen, gebruik van bepaalde medicatie, of genetische afwijkingen.
Gelukkig komt dit niet vaak voor, en kunnen we de oorzaken goed aanpakken d.m. v voeding.

DE INDUSTRIE
Ik denk, dat ik niemand de wereld van de kant en klare baby/peuter / kleuter voeding hoef te introduceren, maar wel hoe verrot en verknipt deze wereld is. En hoe de industrie de consument in de blinde vlek houdt met de industriële bril op. Babymarketing is niet iets van de laatste jaren, want ik denk dat iedereen zich nog wel de beroemde LIGA en EVERGREEN koeken kan herinneren. Daar begon het verkopen van “ tussendoortjes en snacks” zo’n beetje mee voor baby’s. Liga was één van de grondleggers om baby’s vanaf zes maanden al aan suiker rijke koekjes te zetten. Vanaf dat punt is het eigenlijk ook mis gelopen en namen onze allerkleinsten steeds meer in gewicht toe. Natuurlijk ligt dat niet alleen aan deze Liga-meuk of lange vingers, die in de jaren zeventig veel werden gegeven, maar het heeft absoluut een zeer grote bijdrage geleverd. Inmiddels is er zoveel onzin verkrijgbaar ( pyjama papjes, dreumes melk, naar-bed toetjes, chocopasta) dat de liga koek allang niet meer als schuldige kan worden aangewezen, maar toch wil ik deze koeken eens gaan “ ontleden” in de hoop dat consumenten ( ouders, opa’s en oma’s ) meer inzichten krijgen van WAT zij hun kleintjes / kleinkinderen in hun knuistjes drukken.

LIGA VANAF ZES MAANDEN????
Wat we ons ten eerste zouden moeten afvragen is of baby’s vanaf zes maanden al die suiker NODIG heeft. Inhoudelijk gaat het namelijk in vrijwel alle gevallen om regelrechte suiker-meuk, waaraan hulpstoffen zijn toegevoegd. En tarwebloem, of rijstebloem. Dit zijn allemaal geen erg voedzame voedingsstoffen voor een zeer klein babylijfje wat de wereld nog moet ontdekken en uitvinden. Hoe goed bedoeld ook, en hoe graag een ouder / grootouder het lieve hummeltje wil verwennen, het levert voornamelijk loze en lege energie.
Veel fabrikanten, waaronder Liga, slaan met stokken als “ vol vitamine B1” of “ vol vezels’ om het te verantwoorden, ze kunnen immers moeilijk “ geef je baby al wat te snoepen! “ op hun verpakkingen zetten, of “ laat je baby al lekker wennen aan suiker! “ Dit is wel wat er gebeurt, maar industrieel bekeken wordt hier geen drol mee verdiend. Zit er dan geen vitaminen en vezels in? En is dat dan niet belangrijk voor een baby ? Ja, het zit erin, anders mag het wettelijk bekeken ook niet worden geclaimd, maar je kunt vitamine B1 ook halen uit groenten, een noten en graan. Neem je ook meteen die vezeltjes mee. Je kindje laten wennen aan vaster voedsel hoeft niet met koekjes en snoep. SNOEP ? 🥺🥺🥺 Ja. SNOEP. Want daar kun je deze Liga koeken gerust onder beschouwen. Ze bestaan voor het grootste deel uit tarwebloem, suiker, glucosestroop, glucose-fructosestroop, en aroma’s. Wat per biscuit van 14 gram goed is voor zo’n 3,5 gram suiker. Dat is een megagroot suikerklontje. Voor een volwassene al best veel, laat staan voor een baby. De meerwaarde m.b.t voedingsstoffen verbleekt er in elk geval volkomen mee. En gaat het om loze / lege energie, waar je baby in feite niets mee kan.

Kortom: geef je kindje deze meuk niet. Het levert niets op, wel geeft het meer risico op overgewicht. Als je je kindje aan vast voedsel wilt laten wennen bestaat er zoiets als groente en fruit. Daar is NIETS mis mee, sterker nog, het geeft je kindje alle goeds. De industrie verdient er alleen geen reet mee. En wil dat de consument al die dure bewerkte suikermeuk koopt, waar het vierdubbele aan wordt verdiend. KIJK OOK GOED naar watje onze allerkleinsten aanbieden. PEACE OUT! ✌️

2 Reacties op “WAT geven we onze kinderen door slimme kindermarketing te eten en te drinken????

  1. Het is allemaal zo waar wat je schrijft en ook hartstikke goed dat je het doet, ben alleen bang dat je alleen die mensen bereikt die zelf al wat kritischer zijn.Maar hoop dat ik wat dat betreft ongelijk heb en dat steeds meer mensen inzien dat het label gezonder en beter wel heel makkelijk overal toegepast word zonder echte onderbouwing.

  2. Geen Fristi, kindercola etc. maar biologische karnemelk en inderdaad veel thee en water. De bananenhavermoutkoekjes zijn favoriet en zwicht zeker niet voor de commerciele baby/kleutersnacks lees: meuk. Doe niet mee aan de zogenaamde gezonde marketingmafia.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *