Lactose en caseïne, wat zijn de verschillen?

Ik ben dol op kwark en yoghurt. Ik kies echter alleen biologisch / dynamische varianten omdat ik ook graag respect voor mens, dier en milieu wil houden. Verder geniet ik geen andere zuivel / melkproducten, ik leef 98% veganistisch. Maar kwark en yoghurt kan ik gewoonweg niet laten staan. Door bio-dynamisch te kiezen geeft mij dit een prettig gevoel, ook al kost dit meer geld. Mijn merken zijn Weerribben, en Zuiver Zuivel. Soms koop ik ook geitenkwark vanuit een biologische geitenboerderij. Daar hebben de geiten een fijn leven en worden ze vertroeteld door mensen met een verstandelijke handicap. Op deze manier genieten van mijn kwark en yoghurt geeft mij een fijn gevoel. Ik ben een fanatiek sporter. En heb daarom wat meer eiwitten nodig. 

Naast dat erg veel mensen geen melkproducten genieten vanwege een voedselstroming ( veganisme) of omdat het weerstand geeft m.b.t dieren, kunnen veel mensen geen melkproducten verdragen. Zij kunnen dan meestal niet tegen lactose ( melksuiker) en / of caseïne ( melk eiwitten) Veel mensen scheren een intolerantie of allergie over één kam en zeggen bijvoorbeeld lactose intolerant te zijn zonder een diagnose te laten vaststellen. Toch zijn het twee compleet verschillende dingen. In dit artikel een heldere uitleg.

LACTOSE EN CASËINE

Om alles goed te kunnen begrijpen is het belangrijk om het grote verschil te weten tussen lactose en caseïne. Laten we starten met caseïne Dit is een dierlijk eiwit dat in melk voorkomt, veruit het allerbelangrijkste melkeiwit. Het is bijvoorbeeld essentieel voor de voeding van het kalf, het is zeer snel en goed afbreekbaar in essentiële aminozuren voor de synthese van andere eiwitten.
Caseïne wordt in de voedselindustrie veel gebruikt. Dit wordt gewonnen door afgeroomde melk met water te verdunnen en er azijnzuur aan toe te voegen. Hierdoor slaat de caseïne neer, Industrieel kan caseïne worden gewonnen door de melk te verwarmen en aan te zuren met zwavelzuur. Caseïne wordt ook wel KAASSTOF genoemd omdat caseïne de stof betreft die de wrongel zijn dikte geeft.Caseïne wordt ook erg veel in de sportwereld gebruikt in de vorm van poeders. Caseïne is bij afgifte van aminozuren langzamer dan bijvoorbeeld WHEY, een ander soort eiwit in melk. Caseine heeft als voordeel dat het lichaam gedurende een langere periode voorzien wordt van aminozuren. Hier tegenover staat dat whey eiwit juist een snellere opname heeft. Echter lijkt er voor zover bekend dat er geen duidelijk verschil bestaat tussen het effect van caseïne en whey op het spierherstel. Zowel caseïne as WHEY ( of wei) bevatten alle negen essentieel aminozuren die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Het grote voordeel van caseïne is dat het langzamer door het lichaam wordt opgenomen dan wei. Daardoor heeft het lichaam na de inname van melk of andere zuivel tot acht uur lang een stabiel verhoogde aminozuurspiegel. Al die tijd heeft je lichaam genoeg bouwstoffen voorhanden. Bovendien bevat caseïne een ingewikkelde structuur die calcium en fosfaat als het ware vasthoudt. Hierdoor kan je lichaam deze belangrijke mineralen makkelijker opnemen uit de maag. Caseïne zit in vrijwel alle melkproducten, als kwark, kaas, yoghurt en talloze voedingsmiddelen waaraan melk is toegevoegd. Maar melk zonder caseïne bestaat ook. Dit heet gehydrolyseerde melk en wordt voorgeschreven aan mensen en vooral baby’s met een koemelkeiwitallergie.
Lactose is een heel ander verhaal dan caseïne al wordt het vaak beschouwd als één geheel. Lactose is echter geen eiwit, maar een melk SUIKER.  Om lactose te kunnen verteren hebben we het enzym lactase nodig. Lactase wordt in de dunne darmwand aangemaakt. Als er geen of niet voldoende lactase wordt aangemaakt, kan lactose in onze voeding niet goed verteerd worden. Lactose komt dan onverteerd in de dikke darm terecht. De bacteriën in de dikke darm, de darmflora, gaan lactose ‘vergisten’. Hierdoor kunnen klachten ontstaan. We spreken dan van lactose-intolerantie.Het tekort aan lactase is dus de oorzaak van de klachten. Dit wordt ook wel lactase-deficiëntie of lactase-tekort genoemd. Door het tekort aan lactase kan lactose niet opgenomen worden door ons lichaam. Dit wordt lactosemalabsorptie genoemd. Niet iedereen heeft last van klachten door de verminderde opname van lactose. Als iemand wel last heeft van klachten spreken we van lactose-intolerantie: het niet goed verdragen van lactose.

Er zijn verschillende vormen van lactose-intolerantie, afhankelijk van de oorzaak. Lactose-intolerantie kan al bij de geboorte aanwezig zijn maar de intolerantie kan ook ontstaan op kinderleeftijd of bij volwassenen.Ook zijn er verschillende soorten melk. Schapen- en geitencaseïne zijn net even anders.  De lactose is het zelfde, maar de caseïne is van een andere soort. Bovendien zijn er mensen die wél reageren op koemelk-producten  en niet op geitenmelk-producten, of schapenmelk producten.

ALLERGIE OF INTOLERANTIE?

Heel veel mensen maken hun eigen diagnose. Zij ervaren bijvoorbeeld klachten die worden gelinkt aan een lactose intolerantie en/ of allergie en gaan op eigen houtje hun menu aanpassen. Dit is nooit een verstandig idee. Het is zeer verstandig om een diagnose te laten vaststellen om zo gericht het probleem aan te pakken. Er zitten tevens erg grote verschillen tussen een allergie en een intolerantie.

Een intolerantie betekent dat een bepaalde stof niet goed verdragen wordt, in dit geval lactose. Een voedselintolerantie mag niet verward worden met een voedselallergie. Een allergie is een abnormale reactie van het afweersysteem op bepaalde stoffen (allergenen). Deze allergenen moeten helemaal vermeden worden omdat zelfs zeer kleine hoeveelheden al heftige reacties kunnen veroorzaken. Bij een intolerantie is het afweersysteem niet betrokken. Veel mensen met een lactose-intolerantie kunnen wel kleine hoeveelheden lactose verdragen.

Een voedselintolerantie wordt ook wel een niet-allergische voedselovergevoeligheid genoemd. Een voedselallergie is een allergische voedselovergevoeligheid.

KLACHTEN DOOR HET CONSUMEREN VAN MELKPRODUCTEN

Als je gezegend bent om geheel klachtenvrij melkproducten te consumeren zijn de biologisch-dynamische varianten een gezonde aanvulling. Industriele melkproducten worden vrijwel altijd bewerkt waardoor wij ook sneller last kunnen krijgen van o.a verteringsproblemen. Andere directe reacties op melkproducten kunnen zijn:
– slijmvorming en luchtwegklachten
– ontstekingsreacties aan bijvoorbeeld gewrichten en pezen
– darmklachten, buikpijn, opgeblazen gevoel
– vertering-problematiek
Dit lijkt afgelopen jaren steeds vaker voor te komen. De vraag is dus in hoeverre al die verkrijgbare melkproducten in de supermarkt gezond zijn voor ons., Zeker in Nederland consumeren we erg veel melkproducten. We worden niet voor niets zuivelland genoemd en we hebben niet zomaar vol gepropte koelschappen in supermarkten. Zuivelproducten zijn tevens de producten waar de meeste suikers in schuilen. Omdat het vrijwel altijd in vloeibare vormen wordt genuttigd, kan de vloeibaar gemaakte suikers in zo’n product extreem hoog oplopen.

DE KWESTIE : MELK GEZOND OF ONGEZOND?

Het blijft een heet hangijzer: is melk nu wel of niet gezond? Ik ben van mening dat melk, in het bijzonder industriele melk, ongezond is. Onlangs is wetenschappelijk bewezen, dat je beter geen melkproducten kunt eten als je verkouden bent. Ook worden melkproducten in veel andere voedingsadviezen afgeraden. Ik vind aangezuurde melkproducten als kwark en yoghurt en kefir een ander verhaal. Als je deze bio( liefst biodynamisch) kiest, heeft het gezondere voordelen dan indutriele varianten. De bewerkingen zijn geheel anders dan in de grotere fabrieken en bovendien wordt er rekening gehouden met mens, dier en milieu.
Hoe ik het zie, is dat aangezuurde melkproducten een gezond aandeel bieden voor de menselijke gezondheid, en industriele ongezonde.
Ook zit er een grote kloof tussen het kunnen verteren van melk/ producten, of niet. Je kunt er flinke klachten van krijgen. Dit blijft linksom of rechtsom een kwestie van uitproberen. Ook moet je voor jezelf uitmaken in hoeverre jij het acceptabel vind om melkproducten te consumeren.
Ook is het belangrijk, om voor pure ( naturel) producten te kiezen. Supermarkten staan bomvol met de gekste toetjes, desserts en andere melkproducten. Hierin zit, zoals je eerder hebt kunnen lezen, ENORME HOEVEELHEDEN SUIKERS in. Ook wordt er veel gewerkt met vruchtenconcentraten en kunstmatige zoetstoffen. Dit zijn uiteraard nooit geen gezonde alternatieven. Als je voor zuivel kiest, kies dan:
* natuurlijke, biologische, en liefst biologisch-dynamische zuivelproducten
* koop je zuivel het liefst in biologische winkels. Deze halen hun zuivel voornamelijk uit de streek
* koop geen “ smaakjes” zuivel, ook niet biologisch/ dynamisch. Ook in deze varianten schuilen enorm veel suikers. 
* eet je, net als ik iedere dag zuivel voor o.a spieropbouw / herstel?  Het is dan verstandig om magere of halfvolle soorten te kiezen.
* kies volle biologisch dynamische zuivel als je het ter aanvulling voor een gezonde leefstijl wilt consumeren, maar wees matig. 
* kies alleen voor aangezuurde melkproducten en laat melk staan
* maak zelf kefir en yoghurt. KLIK HIER hoe je dit doet.

MEER LEZEN OVER DIT ONDERWERP?

3 Reacties op “Lactose en caseïne, wat zijn de verschillen?

  1. Beste Monique mijn zoontje heeft een lactose intolerantie vanaf drie maanden na zijn geboorte is het geconstateerd toen stopte ik met de borstvoeding. Op vier jarige leeftijd is ie genetisch positief bevonden in het zh. Nog steeds verdraagt hij niks met lactose. Meteen schuimvormende doorzichtige diaree en buikpijn. Verder ook nog steeds snel ziek…altijd snotterend en niesen. Met soya ben ik al een tijd gestopt en heb gelukkkig een roomboter van een boerderij gevonden die nauwelijks lactose bevat en dat gaat goed. Ook zeer oude kaas. Hij eet de laatste tijdgraag yoghurt (heeft vaak trek nog s’avonds)en ik haal vaker de lactose vrije producten van ah, arla, Lidl en minus-l. Tevens slikt hij geregeld een lactase pilletje om iets te kunnen eten met lactose. Zou jij willen en kunnen onderzoeken in hoeverre dit gezond is? Lactase toe te voegen bedoel ik…bedankt

  2. Nog een reden om zo weinig mogelijk zuivel te nemen. De lactose is namelijk niet het enige, er is in veel melkproducten en met name kaas en kwark een aanzienlijke hoeveelheid caseïne aanwezig. Caseïne is een eiwit dat moeilijk is te verteren en een lekkende darm kan opleveren. Goed om dat erbij te vermelden in het artikel denk ik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *