Mijn zomer-drankjes top 10!!!!!!

Op dit moment van schrijven ( juni 2019) is het volop zomer. De temperatuur stijgt  de 25 graden en dat maakt dorstig. Het is enorm belangrijk, om te luisteren naar je behoefte aan vocht tijdens  warme buitentemperaturen. Door je vochthuishouding op peil te houden kun je redelijk goed blijven functioneren. Al vraagt warm weer sowieso wat kalmte en remming in je dagelijkse werkzaamheden. Je lichaam heeft het zwaarder om jou op de juiste lichaamstemperatuur te houden, wat meer belastend is voor tal van organen.Even een tandje terugzetten is dan ook geen overbodige luxe, maar een must. 

Het is enorm belangrijk, dat je goed blijft drinken, dat weten we inmiddels allemaal. De overheid informeert het volk over de mogelijke gevaren van uitdroging, en last, wanneer er sprake is van hittegolven, een hitteplan in. Dit lijkt voor veel mensen overdreven, maar dat is zeker niet het geval. Veel mensen denken namelijk genoeg te drinken, maar doen dit niet. Ook ouderen, kleinere kinderen, zieken, en andere mensen met zwakten lopen zeer snel een vochttekort op, met alle gevolgen van dien. Het credo tijdens warme dagen is dan ook : drinken, drinken en nog eens drinken.
SAM_5860-1200x800

OVER ALCOHOL, UITDROGING EN TRANSPIREREN

Een nét zo belangrijk punt is WAT je drinkt. Er is enorm veel verkrijgbaar, de markt is oververzadigd. En er valt veel te kiezen. Van sappen tot smoothies, van alcoholische drankjes tot frisdranken. Dat lijkt allemaal luxe, maar de keuzes zijn juist erg ongezond. In vrijwel alle verkrijgbare dranken zit veel tot extreem veel suiker / kunstmatige zoetstoffen.Allemaal dranken zonder of met zeer weinig voedingsstoffen.  Alcohol drinken is al helemaal geen goed idee. Ik leg kort uit waarom.
Misschien is het je al eens overkomen, dat je na twee koude biertjes of een glas koele rosé op een warme dag je benen zwarter werden, of dat het een beetje als een mokerslag op je viel. Alcohol gaat dan ook niet goed samen met warme buitentemperaturen terwijl alcohol wel wordt geassocieerd met warmte / zomer / zon.
Alcohol onttrekt vocht aan het lichaam. Dat komt doordat alcohol in de nieren de hormonen beinvloedt die ervoor zorgen dat je lichaam vocht vasthoudt. Dus hoe meer alcohol je drinkt, hoe meer vocht je kwijtraakt.’’ De mythe van ‘het biertje als dorstlesser’ is daarmee ontmaskerd. Of het effect van alcohol op het lichaam ook sterker is bij hoge buitentemperaturen, is niet echt onderzocht, maar bij warm weer drink je sneller. Bovendien hebben veel mensen bij hitte minder eetlust. Alcohol op een lege maag komt drie keer zo hard aan dan wanneer je goed hebt gegeten. Je kunt snel licht in het hoofd worden of hoofdpijn krijgen. Dat geldt voor warm én koud weer.  Het is dan ook aan te raden geen alcohol te nuttigen als de buitentemperatuur boven de 25 graden komt.
Alcohol drinken is ook “ schijnveilig” als het op het lessen van dorst aankomt. Omdat alcohol veel vocht onttrekt, kun je ongemerkt uitdrogen. Je raakt licht versuft, sloom, krijgt moeite om je te concentreren, en krijgt meer zin om te drinken. Wat weer averecht werkt, omdat twee extra biertjes het vocht alleen nog maar meer onttrekt.
Als we uitdrogen, nemen we minder vocht tot ons dan dat we uitplassen en uitzweten. Je verliest hierbij niet alleen maar vocht, maar ook veel minerale zouten als kalium, natrium, magnesium en chloor. Deze hoeveelheden moeten in ons lichaam vrij constant zijn. Als er in het vocht buiten de de lichaamscellen iets in de samenstelling van deze zouten verandert , heeft dit een direct effect op de vochtsamenstelling binnen de cellen. Deze gaan opzwellen. Dit levert bijvoorbeeld ook het bekende kadergevoel op na teveel drank.
Uitdroging kan echt gevaarlijk zijn. We moeten dit absoluut niet onderschatten. Uitdroging beïnvloedt ALLE FUNCTIES.Er kunnen ernstige gevolgen uit voortkomen zoals flauwvallen, duizelig en naar worden, en zelfs overlijden.
Als het warm is, verwijden de bloedvaten zich. Ik heb daar altijd erg last van, bij  mij worden aderen zichtbaar op mijn armen en handen. De poriën openen zich, waardoor we het transpiratievocht kwijt kunnen. Ik vind dit een vreselijk gezicht, maar ik kan er niet veel tegen beginnen. Het hoort nu eenmaal bij mij, en ik heb dit moeten accepteren. En ik zie het positief, mijn lichaam doet zijn best om mij op een juiste temperatuur te houden.
Transpireren is dus goed, maar het geeft vochtverlies. Onthoud dan ook dat als je vrij veel transpireert, je ook voldoende drinkt.
KLIK HIER voor tips .
SAM_6983-1200x800

WAT DRINKEN WE?

Goed, de boodschap is dus duidelijk. We moeten goed drinken. Nu lijkt dat voor velen geen probleem, want er is immers genoeg. En alcohol, OKAY, dat laten we nu even staan. We gaan lekker aan de smoothies, sappen en ( fris) drankjes…..goed plan?
Nou nee. 
Veel “ gezonde” drankjes lijken gezond, maar zijn dat niet. Je kunt het een beetje zien als een wolf in schaapskleren. De fabrikanten zijn in dit geval de wolven, die de drankjes in schaapskleding aankleden. In werkelijkheid bevatten vrijwel alle drankjes die verkrijgbaar zijn een vorm van suiker. En alhoewel suiker geen vocht onttrekt zoals alcohol, je krijgt door zoetigheid wel meer dorst. Niet specifiek om het vocht, maar vooral omdat zoet uitnodigt tot meer meer en meer. Het is ook mede hierom, dat ouderen tijdens warmte waterijsjes krijgen. Het verhoogt hun zin in vocht.
Het vervelende is dat je door veel suikerrijke dranken te drinken enorme hoeveelheden suikers binnen krijgt en dat kan echt gigantisch oplopen. Even een voorbeeld:
Het is warm, en je start je dag al met een glas frisdrank, een karig ontbijt ( want erg veel trek heb je niet tijdens warme dagen) , in de loop van de morgen drink je nog eens twee glazen en twee glazen water, tijdens een karige lunch drink je twee glazen zuiveldrank, in de middag nog eens twee glazen frisdrank, tijdens het diner drink je een glas koude latte macchiato , en in de avond drink je ook nog eens twee glazen frisdrank. Opgeteld zijn dit 10 glazen drank, met een gemiddeld suikergehalte van 250 gram suiker. Ja, dat is griezelig veel. Als je je bedenkt dat de dagelijkse referentie inname op zo’n 90 gram suiker ligt, ( de vrouw zo’n 12 suikerklontjes per dag, de man zo’n 15 suikerklontjes per dag ) Het WHO geeft een ADH  van 25 gram suiker per dag. Je begrijpt dat je dan met 250 gram suiker niet ver maar extreem ver over je grens zit. En dan heb ik niet eens de rest van je dagelijkse inname aan voedsel meegeteld, ik heb het enkel over 10 glazen drank.
( fruit) smoothies zijn ook wolven in schaapskleren. Al maken we die zelf. Vers fruit heeft immers een gezond imago en dat klopt grotendeels. Als we fruit intact eten krijgen we naast vruchtensuikers ( fructose) ook wat vitamine, mineralen, en vezels binnen. Maar in een smoothie verandert het meeste fruit in voornamelijk vloeibare suiker. Naast dat het niet gezond is teveel suikers in één keer binnen te slurpen is het ook desastreus  voor ons gebit. Fructose tast het tandglazuur net zo hard aan als geraffineerde suiker. Lees meer over dit onderwerp, door HIER te klikken.
Dan maar alleen water en thee drinken????????
Nee natuurlijk niet. Gelukkig valt heel erg veel zelf te maken en daarmee scoor je niet alleen meer punten bij je gasten, maar ook op de gezondheid van jou en je gasten. Ik geef hieronder mijn eigen persoonlijke top 10 aan zomerdrankjes!
IMG_4087
1) MIJN KOKOSDRINK
Een poosje geleden heb ik deze verrukkelijke kokosdrink bedacht. Het lijkt een beetje op pina Colada, en als je dit dan ook in een mooi glas uitschenkt en deze nog opleukt met leuke parasolletjes doet dit niets af aan een alcoholische versnapering. De drank is knetter-gezond en dorstlessend. Er zit niets meer of minder in dan water, een paar druppels zuivere stevia en een beetje kokosrasp waar je de kokossmaak uit perst. Hierdoor blijft deze drank erg arm aan calorieën, maar heeft het een romige frisse smaak.
Het is mijn absolute topper!
IMG_4210
2) KOMKOMMER/MUNT DRINK
We denken vaak te ingewikkeld, maar de lekkerste en gezondste drankjes zijn juist zeer simpel gebleven. Deze komkommerdrank maak je in nog geen 5 minuten met komkommer, munt, zuivere stevia en water.
Schenk een liter water in de ( liefst HS) blender. Voeg daar een kleine komkommer ( in de schil, in stukken) aan toe, enkele druppels zuivere stevia, en een paar takjes verse munt, blend dit vloeibaar. Drapeer een schone theedoek, hydrofiele doek of kaasdoek over een kom en schenk de massa in de kom, knijp alles uit. Schenk de drank over in een fles en laat in de koelkast koelen, dan is het op zijn lekkerst
Deze drank ik calorie-arm, en zeer dorstlessend.
IMG_4214
3) MELOEN-KIWI SIROOP
Als je een rijpe gala meloen, en drie rijpe kiwi’s schilt en in stukken snijdt, en deze samen met enkele druppels zuivere stevia in de HS blender pureert, en deze vervolgens in een doek boven een kom goed uitknijpt, verkrijg je een dikke brij, een soort siroop / diksap. Deze kun je verdunnen met water, om zo een heerlijk smakend drankje te maken wat laag blijft in suikers, maar de dorst lest. Ik verdun een klein laagje siroop in een groot glas altijd met kokoswater…superlekker!
SAM_1342-1200x800
4) VUL JE WATERJAR MET VERS ZACHT ZOMERFRUIT
Ongeveer twee jaar geleden waren de waterharren opeens hip / hot / happening. KLIK HIER om er alles over te lezen. Iedere zomer duiken ze weer op, wat zorgt voor meer toegankelijkheid voor vocht. Kinderen vinden het bijvoorbeeld prachtig om uit het kraantje hun bekertjes steeds te vullen. Het is belangrijk WAT je in je jar doet. Gebruik zacht zomerfruit als aardbeien een bessen, frambozen en cranberry’s. Deze soorten zijn arm aan fruitsuikers waardoor het suikergehalte minimaal blijft en je wel een zoete fruitsmaak aan je water verkrijgt. Mijd fruitsoorten met hoge fruitsuikers als druiven, peren, en exotisch fruit. Ga ook lekker los met planten! Denk daarbij aan citroenmelisse / tijm, munt, lavendel, rozen-apotheker, goudsbloem, brandnetel enzovoort. Voor meer inspiratie: klik hier.
IMG_2970-431x768
5) THE LITTLE GREEN STEVIA BAG!
Kort geleden introduceerde ik de groene stevia thee. Sindsdien is het één van mijn standaard drankjes geworden. KLIK HIER om alles over de groene stevia thee te lezen. Simpeler en gezonder ( na water) als dit kan gewoonweg niet. Want je hebt niet meer nodig dan koud water en een zakje groene stevia. Vul een waterkan met koud water en laat een zakje stevia hierin zwemmen. Al na 15 minuten zal het water licht groen verkleuren en kun je het al drinken. De zoete smaak maakt alles zo bijzonder. De bittere nasmaak blijft uit omdat deze groene stevia op een bijzondere manier is gedroogd. Het geeft liters heerlijk zoet smakend drinkwater! En supergezond!
SAM_1173-1200x800
6) ZOETE AARDAPPEL DRINK
Zoete aardappelen staan bij mij iedere dag op het menu. Ik vind ze meer dan verrukkelijk. En maak er dan ook regelmatig deze drank van. KLIK HIER om naar het zeer eenvoudige recept te gaan 
Deze drank lijkt een beetje vreemd, maar geloof mij, eenmaal geproefd ben je direct om. Drink hem vooral gekoeld!
IMG_3357-1200x800
7) GEMBER – KANEEL LIMONADE
Nog zo’n simpel toppertje is mijn gember- kaneel limonade. Zeer simpel gehouden, superiris, dorstlessend en calorie-arm. KLIK HIER om naar het recept te gaan
SAM_7055-1200x800
8) CHOCOLADE DRINK
Wat? Chocolade drank? Lees je dit nu goed? JAZEKER! Mijn dagelijkse drank bestaat uit de lekkerste smaken dankzij de zuivere druppels van Greensweet-stevia. Meer dan water en enkel druppels heb je niet nodig. Gezonder dan dit na water kom je waarschijnlijk niet. KLIK HIER om naar mijn simpele recept te gaan. 
SAM_1675
9) POMPOEN DRINK
De meesten staan er niet bij stil, maar ook met groente kun je de lekkerste drankjes maken! Het grote voordeel is dat je meteen aardig wat voedingsstoffen binnen krijgt wat zeker op warme dagen, nu je geen trek hebt in voedsel, geen overbodige luxe is. Mijn grote favoriet is pompoen. Ook dit eet ik net als zoete aardappelen iedere dag.  Ik maak er, net als zoete aardappelen, ook heerlijke drank van! KLIK HIER OM NAAR HET RECEPT TE GAAN
IMG_0984-1200x800
10) IJSTHEE VAN PLANTEN, BLOEMEN, STRUIKEN, KRUIDEN EN SPECERIJEN
Ik snap heel veel niet, maar waar ik echt mijn vraagtekens bij zet is de extreme populariteit rondom ijsthee ( icetea) Dit drankje is extreem populair en wordt veel verkocht. Alle ijsthee varianten bevatten wel een vorm van suiker en / of kunstmatige meuk. En dat terwijl niets simpeler is om zelf ijsthee te maken. Thee zetten, af laten koelen, overgieten in een kan, in de koelkast zetten en serveren met ijsklontjes. That’s it. En daaraan kun je nog zuivere stevia druppels toevoegen voor meer smaak. Thee kun je zetten van werkelijk alles. Van planten tot bloemen, van struiken tot kruiden en specerijen. KLIK HIER om naar een handig overzicht te gaan.   Echt, het is allemaal niet zo moeilijk…;)
MEER LEZEN OVER DIT ONDERWERP?

2 Reacties op “Mijn zomer-drankjes top 10!!!!!!

  1. Geweldig, Monique, bedankt maar weer voor dit mooie en effectieve artikel met de tips en recepten. Ik ben erg blij dat ik jouw site heb ontdekt en haal er goeds inspiratie vandaan om terug naar de natuur te gaan in voeding en lifestyle. Als oorspronkelijk een stadsmeisje ben ik nu veranderd in ‘back to nature and basics’ lady met vooral positieve consequenties op gezondheidsgebied. Ik hoop dat je nog lang doorgaat met je spontane en leerzame artikelen! Een vraagje: als jij aangeeft om enkels druppels Stevia te gebruiken, kan ik dan ook de Stevia extra sweet of Erythritol (poedervorm dus) nemen? Of moet ik echt de druppels erbij gaan aanschaffen? Nog een verzoekje: onze frambozen gaan rijpen, heb je een mogelijkheid om een artikel aan frambozen -en de mogelijkheden ermee- te wijden? Hartelijke groet, Marlouise

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *